skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (1 minutt siden): Et liggende kors i flagget er bare en liten del av hele symbolet. Men fremdeles der, og det burde ikke være der. Vokteren skrev (1 minutt siden): Flagget symboliserer også nasjonalstatens suverenitet, kultur og tilhørighet. Og det vil det fortsette å gjøre. Vokteren skrev (2 minutter siden): Hvis du mener at disse verdiene er uinteressante har overnasjonaliteten og globalismen passert en ødeleggende grense. Verdien ligger ikke i dette hatefulle symbolet fra Midtøsten, det har ikke noe med Norge å gjøre. Vokteren skrev (2 minutter siden): Og hva er problemet med et kors hvis det demmer opp for langt mer aggressive og ekspansive kulturer ? Det hadde vært fint, men det gjør det jo ikke, om noe så tilrettelegger det for mer aggressive og ekspansive kulturer, det er farlige tanker i abrahamttisk religion, om vi tillater at et av symbolene for denne farlige tankegangen å pryde flagget vårt så er det ikke så rart at folk tror at Norge er et sted der det er greit å innføre lovlig kjønnslemlesting av uskyldige guttebarn, dette ble lovlig relativt nylig, i moderne tid, tenk over det. 3
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Du likestiller altså et kvinneundertrykkende hodeplagg som jenter pålegges å bruke med trusler om vold, med et symbol som enkelte pynter seg med frivillig, og har lang historie i Norge og norsk kultur. Nei, det er ikke det samme. Nyhetsopplesere skal være nøytrale, men hva med unge damer? Ingen blir banket opp om de nekter å gå med sølvkors som smykke. Muslimske kvinner må skjule håret. NRKs nyhetsopplesere kunne forresten begynne med palestinaskjerf. Så blir ingen lurt til å tro de er nøytrale. Endret 1. juni av Mannen med ljåen 1 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Du likestiller altså et kvinneundertrykkende hodeplagg som jenter pålegges å bruke med trusler om vold, med et symbol som enkelte pynter seg med frivillig, og har lang historie i Norge og norsk kultur. Du beskriver akkurat det samme bare at du utelater informasjon, noen tror faktisk på dette tullet og velger å bruke hijab eller verre, enkelte blir tvunget til å bruke korset, forstår du ikke dette da ? kvinneundertrykkende eller bare undertrykkende hva er forskjellen ? Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Ingen blir banket opp om de nekter å gå med sølvkors som smykke. Og dette vet du med 100% sikkerhet ? Du fremstår som veldig ensporet i din kritikk av religion. Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden): Muslimske kvinner må skjule håret. Noen må ja, ingen tvil om det, enkelte velger det. Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden): NRKs nyhetsopplesere kunne forresten begynne med palestinaskjerf. Så blir ingen lurt til å tro de er nøytrale. Det er akkurat derfor de ikke skal bruke den slags symbolikk, er du av den oppfatning at noe symbolikk bare du er enig med den er greit ? Jeg oppfatter ikke akkurat forslaget ditt om palestinaskjerf på nyhetsopplesere som spesielt seriøst. 2
obygda Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Som sagt, fjern korset behold fargene, de distinkte fargene i flagget sier Norge mye mer enn hatsymbolet som vi adopterte fra Midtøsten, angående hammer og sigd, nei takk, men bare Mjølner ? Det høres faktisk ut som et temmelig rått flaggdesign 🔨 Jeg er helt for å omfavne våre egne røtter, og ikke Midtøsten sine røtter. Den blir bare tullete å fjerne korset. Mange ser kanskje ikke dette som ett kors uansett. Jeg spurte flere og det virker ikke som man er så bevisst på at det er et kors der. Selv har jeg aldri tenkt på flagget som et kristent symbol. Videre så har det jo en egenverdi å ta vare på tradisjonelle symboler. Derimot er jeg ikke tilhenger av å innføre en virrvarr av nye som følge av innvandring.
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Hva tror du er vanligst? Muslimske jenter som tvinges til å gå med hodeplagg, eller kristne jenter som tvinges til å gå med et lite sølvsmykke? Å bare kritisere det som er kritikkverdig er ikke å være ensporet. Om kristne påla jenter å bære muslimske hodeplagg med trusler om vold ville dette også vært kritikkverdig. Men det gjør de ikke, så derfor kritiserer jeg det ikke. 1
James G Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Som sagt, fjern korset behold fargene, de distinkte fargene i flagget sier Norge mye mer enn hatsymbolet som vi adopterte fra Midtøsten, angående hammer og sigd, nei takk, men bare Mjølner ? Det høres faktisk ut som et temmelig rått flaggdesign 🔨 Jeg er helt for å omfavne våre egne røtter, og ikke Midtøsten sine røtter. 1
James G Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): Hva tror du er vanligst? Muslimske jenter som tvinges til å gå med hodeplagg, eller kristne jenter som tvinges til å gå med et lite sølvsmykke? Å bare kritisere det som er kritikkverdig er ikke å være ensporet. Om kristne påla jenter å bære muslimske hodeplagg med trusler om vold ville dette også vært kritikkverdig. Men det gjør de ikke, så derfor kritiserer jeg det ikke. Hvis vi snakker om lover her, så skrivingen av lov må inkludere ulike situasjoner. For eksempel, 'forbudt å drikke alkohol offentlig', men ikke 'forbudt å drikke fransk vin produsert i 2010–2020 på offentlige steder i postnumre fra 0200 til 1548'. 2
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (46 minutter siden): Det hadde vært fint, men det gjør det jo ikke, om noe så tilrettelegger det for mer aggressive og ekspansive kulturer, det er farlige tanker i abrahamttisk religion, om vi tillater at et av symbolene for denne farlige tankegangen å pryde flagget vårt så er det ikke så rart at folk tror at Norge er et sted der det er greit å innføre lovlig kjønnslemlesting av uskyldige guttebarn, dette ble lovlig relativt nylig, i moderne tid, tenk over det. Nå bør du bli enig med deg selv og innse at holdningene dine har konsekvenser. Først angriper du religionsbetinget kjønnslemlestelse. Men deretter angriper du et symbol for norske verdier som skal forsvare oss mot disse middelalderske og forkastelige tradisjonene. Legalisering av kjønnslemlestelse var et knefall fra norske myndigheter, men var et valg mellom pest eller kolera fordi det er altfor mange i Norge som praktiserer uskikken. Alternativet ville blitt «kloke koner» og sløve barberblader hjemme på badet. 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden): Hva tror du er vanligst? Hva du velger å synse å tro har absolutt ingenting med saken å gjøre, det at det skjer er ille nok, du har nå gått fra det skjer ikke, til at det er mer vanlig blant de andre, de muslimske, som om det gjør det noe bedre. Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden): Om kristne påla jenter å bære muslimske hodeplagg med trusler om vold ville dette også vært kritikkverdig. Men det gjør de ikke, så derfor kritiserer jeg det ikke. Du forstår det at det finnes kristne religiøse samfunn i Norge som fremdeles har en hierarkisk struktur ? Der tvang og vold er en del av hverdagen ? Dette skjer selvfølgelig i diverse kristne kulter rundt omkring i landet, du kan ikke være så blind at du ikke har fått med deg dette ? 2
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni James G skrev (15 minutter siden): Skal dette være et forslag til nytt norsk flagg ? Norrøn mytologi er kun for spesielt interesserte….
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Veldig nyleg utvikling at kvinner ikkje skulle gå med hodeplagg i kirka, for ikkje å nevne ein rekke andre kontroverser rundt kvinners klesplagg. Me driv jo framleis og skammer kvinner for at dei går for lett kledd i våre auge, og klandrer dei ofte for vold utøvd mot dei pga det. Så heile denne såpe-episoden om tvang av hodeplagg, når det er hovudsakleg antatt skjer i Norge i nokon vesentlig grad heller enn basert i fakta, er ikkje så fremmedkonsept for oss til å byrje med. Løysninga om du ynskje bli kvitt hodeplagget er ikkje å bannlyse det med lov, for då opne du berre for at me skal styre kva kvinner (og no barn og?) går med igjen uansett. Det er renspikka hykleri når me ikkje konkret kan påstå "meste muslimske jenter bruker hijab ved tvang," berre påstå "det hender at muslimske jenter bruker hijab ved tvang"; ein betydelig andel velje å gå med det, og me har ikkje akkurat ein prosent-fordeling her. Det er spesielt hyklersk for min del når det kjem fra samme personene som rabler om frihet, demokrati og likestilling, for så å vende om å sei at me må ta vekk kvinners rettigheter for å visstnok beskytte dei. Endret 1. juni av Drunkenvalley Skriveleif 3 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (7 minutter siden): Men deretter angriper du et symbol for norske verdier som skal forsvare oss mot disse middelalderske og forkastelige tradisjonene. Nei det gjør jeg ikke, jeg sier de er veldig like, de middelalderske og forkastelige tradisjonene er her allerede i form av kristendom er hva jeg sier. Vokteren skrev (8 minutter siden): Legalisering av kjønnslemlestelse var et knefall fra norske myndigheter, men var et valg mellom pest eller kolera fordi det er altfor mange i Norge som praktiserer uskikken. Alternativet ville blitt «kloke koner» og sløve barberblader hjemme på badet. Alternativet er å faktisk gjøre noe med det, straffer, informasjonskampanjer, bilder av lemlestede barn i dusjen på barneskolen, ikke å bare tillate kjønnslemlesting, om dette er logikken, hvorfor gjør vi ikke det samme med jentene ? Nei dette er innflytelse fra barbarisk abrahamittisk religion. 2
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (4 minutter siden): Norrøn mytologi er kun for spesielt interesserte…. Det samme er abrahamittisk mytologi, det har ingen ting å gjøre på et nordisk flagg. 2
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Det samme er abrahamittisk mytologi, det har ingen ting å gjøre på et nordisk flagg. Som skrevet tidligere, korset har en tusenårig historie og tradisjon i Norge. Norrøn mytologi er utdatert eller kun for en særdeles smal kundegruppe som leker seg med det okkulte.
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Just now, Vokteren said: Som skrevet tidligere, korset har en tusenårig historie og tradisjon i Norge. Norrøn mytologi er utdatert eller kun for en særdeles smal kundegruppe som leker seg med det okkulte. Ein tusenårig historie og tradisjon bygd på vold og utsletting av dei som trudde på denne "utdaterte mytologien" forøvrig. Forøvrig så er kristent kors eit kristent kors, uansett om det har vore der i 1 år eller 10000 år, spesielt når korset framleis er eit aktivt gjenkjent religiøst symbol. 3
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (1 minutt siden): Som skrevet tidligere, korset har en tusenårig historie og tradisjon i Norge. Norrøn mytologi er utdatert eller kun for en særdeles smal kundegruppe som leker seg med det okkulte. Både kristen og norrøn mytologi har en tusenårig historie i Norge, og lenger når det kommer til den norrøne mytologien, men den norrøne mytologien har i det minste en tilknytning til det nordgermanske folket, det har ikke denne barbariske ørkenreligionen, og ikke glem at kristendommen strengt tatt har assimilert tonnevis av mytologi inkludert masse norrøn mytologi, jula f.eks du kan godt kalle det og leke med det okkulte, men personlig synes jeg det er en fin tid med familien. 2
herzeleid Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (1 time siden): Men fremdeles der, og det burde ikke være der. Jo. Det norske flagget er vårt felles flagg for alle nordmenn, uavhengig av religiøs tilhørighet - ikke som et kristent symbol. Å påtvinge befolkningen et nytt flagg med en ateistisk begrunnelse vil derimot være en stor religion-/livssynsmotivert inngripen. Jeg oppfatter deg likevel ikke dit at du faktisk mener alt dette, men at det heller er et forsøk på å sette opp et "tankekors" (ordspill tilsiktet).
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (20 minutter siden): Nei det gjør jeg ikke, jeg sier de er veldig like, de middelalderske og forkastelige tradisjonene er her allerede i form av kristendom er hva jeg sier. Og da er det bedre med et tannløst, grått og helt nøytralt flagg som ikke symboliserer noe som helst bare fordi man er redd for å provosere de ekstremt hårsåre ?
Drunkenvalley Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 11 minutes ago, Vokteren said: Og da er det bedre med et tannløst, grått og helt nøytralt flagg som ikke symboliserer noe som helst bare fordi man er redd for å provosere de ekstremt hårsåre ? Er det ikkje dykk som sitt her og krever fjerning av religiøse symboler? Kven er det du trur er den hårsåre her da? 3
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Hvem har krevd fjerning av religiøse symboler? Tror du fortsatt at burka/niqab bare et er religiøst symbol, likestilt med nordmenn som frivillig pynter seg med et smykke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå