NorsknRev Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai 27.5.2025 stenger ICE tilgangen til 2G-nettet. Det skal bli spennende å følge med i mediene. Dette blir syretesten på Telias kommende nedstengning. 2
NorsknRev Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Fordi dette muligens blir en mediesak med mye syting og klaging fra folk som plutselig ikke har dekning.
Kynxx Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Jeg tenker det er mest eldre mennesker over 80 som kommer til å miste dekningen. Mange gamle Nokia og doro telefoner som ligger og slenger. Jeg tipper media dekningen blir som en blek versjon av FM slukkingen i 2017... GSM har gjort en super jobb siden oppstarten på 90 tallet, og bringt mye gøyale minner. Rasende utvikling i telefonene man hadde, og fra å måtte henge på utsiden av vindu i 2 etg for ett strek, til å gjemme seg under dyna i kjelleren og tømme kontantkortet for sms til 150 øre/stk. 2
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) Kynxx skrev (27 minutter siden): Jeg tenker det er mest eldre mennesker over 80 som kommer til å miste dekningen. Mange gamle Nokia og doro telefoner som ligger og slenger. Jeg tipper media dekningen blir som en blek versjon av FM slukkingen i 2017... Er vel veldig mye annet enn telefoner som er problemet, hundretusenvis av biler mister funksjoner, stor mengder annet utstyr bruker 2G og må kastes, noe som påfører samfunnet enorme kostnader. https://www.vg.no/nyheter/i/0V0AgJ/2g-nettet-slukkes-700-000-biler-mister-noedsystemet-ecall Så teleselskapene som har tjent enorme summer på sine frekvenstildelinger tar som vanlig ingen hensyn. Hva er vel samfunnsansvar når utbytte er eneste gud. Endret 27. mai av agvg 4 1
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Men det er jo enkelt, mobilselskapene burde fått regningen på alt dette hvis de vil slukke 2G-nettet.
kjetilkl Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Det er vel akkurat som med DAB: De som sendte radio sto ovenfor store kostnader ved å oppgradere og vedlikeholde FM-nettet, og valgte da å bytte teknologi som ga de plass til uendelig mange flere kanaler med reklame, samtidig som de fikk dyttet kostnadene over på lytterne. 1
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai kjetilkl skrev (1 minutt siden): Det er vel akkurat som med DAB: De som sendte radio sto ovenfor store kostnader ved å oppgradere og vedlikeholde FM-nettet, og valgte da å bytte teknologi som ga de plass til uendelig mange flere kanaler med reklame, samtidig som de fikk dyttet kostnadene over på lytterne. Vil våge og si at dette er langt mer alvorlig enn radio, bygge om hundretusenvis av biler kommer til og koste skjorta, her snakker vi ikke om en billig dings kjøpt på nærmeste Biltema. 2 1
Kynxx Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai agvg skrev (5 timer siden): Er vel veldig mye annet enn telefoner som er problemet, hundretusenvis av biler mister funksjoner, stor mengder annet utstyr bruker 2G og må kastes, noe som påfører samfunnet enorme kostnader. Vet du hva? Det har bilprodusentene, alarmselskapene, produsentene av trygghetsalarmer, heisutstyr osv osv hatt mange, mange år på seg til å få fingeren ut av endetarmen til å ha løst problemene med. At folk fortsatt sitter på sånt utstyr i dag er rett og slett ignoranse, latskap og at de er gnien. Det er ikke gøy å bruke penger på nødvendige ting skjønner du. Forresten: Trygghetsalarmer som kommunene bruker, benytter nett hos alle tre operatørene i dag uansett. De vil ikke få direkte problemer før 2027, etter at noen fikk grint seg til at telenor skulle utsette nedstengingen. Vi har hatt GSM i over 30 år, det er en utgammel teknologi som har blitt holdt kunstig i live unødvendig lenge. Vi har nå, med operatørene og montørenes vilje, velfungerende 4G og 5G dekning. La utviklingen gå fremover uansett om noen sitter igjen med svarteper og taper penger. Sånn er det med alt. 1 2
NorsknRev Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai (endret) Veldig lite, faktisk. Telia og Telenor bruker begge ca. 2x5 MHz på 2G, så den båndbredden er liten i forhold til det som allerede brukes på 4G og 5G. De slipper i hvertfall å holde liv i utdatert teknologi. Etter 32 år er det på tide å ta farvel. Endret 27. mai av NorsknRev 1
NorsknRev Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Etter mine beregninger skal 2G nå være historie hos ICE. Er det noen som har sett dette omtalt i presse eller andre fora?
Mr.M Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) har ICE og telefonen min "lukket seg" i går, kun nødsamtaler, og mobildata virker heller ikke. Vet ikke om det bare er tilfeldig i tid, eller relatert til saken som diskuteres her? prøvd å slå flymodus av/på og re-starte, da forsvant "kun nødsamtaler" oppe i venstre hjørne, men når jeg forsøker ringe noen så får jeg "samtalen er avsluttet" med en gang. annet jeg har lagt merke til, frem til i går har det stått Telia oppe i hjørnet, nå står det ICE, men under restarten står det N Telenor et kort øyeblikk (før det altså skifter til ICE) kan det ha blitt noe tull med hvordan operatørene styrer trafikken etter at de slo av 2G ? btw, har XIaomi Redmi 9C NFC telefon, er ikke spesielt gammel (etter min standard i alle fall) Endret 28. mai av Mr.M
NorsknRev Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai (endret) Det er mulig at du må aktivere VoLTE i menyene, i tillegg til at du må aktivere automatisk valg av nett. På noen telefoner må du også angi om du vil koble til 2G, 3G, 4G eller 5G. Du velger så høyt tall som mulig. For tre-fire år siden hadde jeg en Xiaomi og da måtte jeg aktivere VoLTE via en skjult meny, som du kommer til ved å "Ringe" til ##86583## Endret 28. mai av NorsknRev Tilføyelser
Mr.M Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai NorsknRev skrev (9 minutter siden): Det er mulig at du må aktivere VoLTE i menyene, i tillegg til at du må aktivere automatisk valg av nett. På noen telefoner må du også angi om du vil koble til 2G, 3G, 4G eller 5G. Du velger så høyt tall som mulig. For tre-fire år siden hadde jeg en Xiaomi og da måtte jeg aktivere VoLTE via en skjult meny, som du kommer til ved å "Ringe" til ##86583## det kan stemme at "volte" er skjult, for finner det ikke i systeminnstillingene. (var i kontakt med kundeservice på chat og der fikk jeg også beskjed om å aktivere denne volte-greia) ang. automatsk valg av nett har jeg "foretrukket nettverkstype: LTE (andre alternativ der er 3G og 2G) btw, tenkte jeg skal prøve å slå av Roaming, å prøve ringe ut. (før jeg styrer med Volte)
NorsknRev Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Ikke skru av roaming. Det er mulig du må ha det aktivert for å kunne hoppe over til Telenor.
Mr.M Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) Mr.M skrev (10 minutter siden): skal prøve å slå av Roaming, å prøve ringe ut nei det hjalp ikke btw, som nevnt stod det tidligere Telia , og var en R (for roaming) ved nettverksikonet. Men R er blitt borte etter at ICE+ tok plassen til Telia. (selv om det er påslått) Endret 28. mai av Mr.M
Mr.M Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai NorsknRev skrev (29 minutter siden): aktivere VoLTE via en skjult meny, som du kommer til ved å "Ringe" til ##86583## synes det er litt fishy, er det mulig å deaktivere den igjen, hvis det evt. ikke løser problemet?
Mr.M Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai NorsknRev skrev (46 minutter siden): ktivere VoLTE via en skjult meny, som du kommer til ved å "Ringe" til ##86583## da forsøkte jeg det, og kommer opp: Sitat Tilkoblingsproblem eller ugyldig MMI-kode altså, jeg får enten ikke "ringt" pga. av selve problemet jeg har her, eller koden er forandret på siden den gang du brukte den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå