Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Tiltakene vil jo ikke hjelpe når utgangspunktet er null!

Så du er ikke med på den hypotetiske tankegangen om at "okei, her er det noe som ikke funker, tiltak må til" i noen som helst sammenheng? Min påstand er ikke at det er ulykker som skjer eller kommer til å skje. Videreformidlet bare poenget til kursholder om at han syntes det var litt besynderlig at det ennå ikke er FSE krav til de som jobber på elbiler, da det tross alt er godt over det som er definert som "farlig" å holde på med i Norge (og internasjonalt), det vil si 50V.

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
freedomseeker skrev (1 time siden):

Elektrisk sett utgjør ikke 8 A på en 10 A kurs eller 12 A på en 16 A kurs noen større brannrisiko ved elbillading enn ved en panelovn med tilsvarende effekt. Med original ladekabel har man i tillegg omfattende beskyttelse: jordfeilovervåkning, kommunikasjon med bilen, lastbegrensning og temperaturfølere(ofte helt inn i veggkontakten).

Det er helt andre mekaniske og elektriske belastninger på elbillading kontra panelovner. En ladekabel til elbil plugges ofte inn og ut daglig, det gjør sjeldent en panelovn. En ladekabel til elbil plugges inn og ut i et miljø der det flere ganger i løpet av året er fuktig, altså regn. En panelovn står som regel innendørs i tørre og relativt rene omgivelser. En elbil står som regel og lader på maks tillatte effekt til den er ferdig ladet, altså full pupp hele veien. En panelovn har termostat som slår lasten av/på i sykluser for å holde en gitt temperatur i rommet, ergo får støpselet bedre mulighet til å få "pauser" og kvitte seg med varme.

En kontakt for lading av elbil får "kjørt seg" mye mer enn en kontakt til panelovn noensinne gjør. 

  • Liker 3
Skrevet
Larzen_91 skrev (11 minutter siden):

Det er helt andre mekaniske og elektriske belastninger på elbillading kontra panelovner. En ladekabel til elbil plugges ofte inn og ut daglig, det gjør sjeldent en panelovn. En ladekabel til elbil plugges inn og ut i et miljø der det flere ganger i løpet av året er fuktig, altså regn. En panelovn står som regel innendørs i tørre og relativt rene omgivelser. En elbil står som regel og lader på maks tillatte effekt til den er ferdig ladet, altså full pupp hele veien. En panelovn har termostat som slår lasten av/på i sykluser for å holde en gitt temperatur i rommet, ergo får støpselet bedre mulighet til å få "pauser" og kvitte seg med varme.

En kontakt for lading av elbil får "kjørt seg" mye mer enn en kontakt til panelovn noensinne gjør. 

Om panelovnen kobler ut eller ikke avhenger av om den når temperaturen den er satt til. Ladekabelen står stort sett i stikkontakten hele tiden, og det er bare bilsiden som kobles fra. Det tåler en stikkontakt uansett, det er ikke snakk om hyppig frakobling. Jeg mener fortsatt at det ikke er større brannfare å lade på 8A (10A kurs) eller 12A (16A kurs) enn å bruke en panelovn, og jeg kan ikke se en eneste logisk grunn til det motsatte. Om noe, er det tryggere å lade en moderne elbil, siden både bilen og ladekabelen har innebygde sikkerhetsfunksjoner.

Hvis det blir varmegang, er det noe galt med det elektriske anlegget. Det ville skjedd uansett om belastningen kommer fra elbillading eller en panelovn.

Skrevet

Hvis du definerer belastningen som lik, både mekanisk og elektrisk, fordi du definerer det slik, så ja da er brannfaren like stor eller liten avhengig av hvordan du ser på det. Men det blir ikke mer enn semantikk og hvis det er alt så kan man jo bare gratulere: du definerte ditt argument som korrekt.

Empirien har vist at Schuko er problematisk når det kommer til såkalt "høy last over tid", og derfor har man laget noen særregler når det kommer til blant annet elbil og VVB som er typiske store og varige laster. Hva som er "høy last over tid" er jo såklart åpent for tolkning.

Hvis det blir varmgang i en Schuko stikk fordi det er Schuko stikk så er problemet at man har overbelastet den. Alle materialer det går strøm gjennom får en viss varmgang, det er bare spørsmål om hvor mye og hvor mye vi tillater at er "innafor". Problemet med varmgang i koblingspunkter er at det har en tendens til å balle på seg over tid. Dårlig kobling gir motstand, som gir spenningsfall/varmgang i koblingspunktet, som fører til dårligere kontakt som fører til mer spenningsfall/varmgang.

Men igjen, at det som er i standarden per nå er den perfekte løsning skal jeg ikke påstå, men nå er det engang slik. Jeg mistenker at noe av tanken om å få alt over på type 2 lading er mye på grunn av Texas-tilstandene det var en periode der man hadde f.eks. sånne folk som han kunden jeg var borti som mikser og trikser helt til det ikke går lenger og huset kunne brent ned. Så kan man diskutere om det er rettferdig at et knippe idioter skal legge føringen for alle andre også, men det finnes det jo andre eksempler på i verden. Med type 2 lading så har man i hvert fall et dedikert grensesnitt mellom installasjon og elbil, og det er gjort en faglig vurdering og dimensjonering frem til ladeboksen der installatøren setter grense for makslading man kan få på akkurat dette punktet. I motsatt fall vil det jo være opp til hvermannsen å gjøre en elektrofaglig vurdering på hvor mye ladestrøm som er riktig i akkurat den og den Schuko kontakten.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...