Trulss Skrevet onsdag kl 14:19 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:19 Radiosilence skrev (14 minutter siden): Jeg har lagd hundrevis av usber i balena etcher, det er en tre stegs prosess som bør bære umulig å faile. hvilket image er det du skal lage? jeg tror ikke du kan lage bootable windows med balena, men alt annet skal virke så vidt jeg vet. Skal lage image/iso for andre linux distroer, men det meg altså gjøre i Windows hver gang da Linux aldri virker til formålet. Skal forsøke på nytt litt senere i dag så får vi se da. Skal samtidig forsøke å lage ventoy med iso-filer og se om det fungerer med ventoy i Linux. Ventoy har kun brukt/opprettet i Windows.
quantum Skrevet onsdag kl 14:23 Skrevet onsdag kl 14:23 Trulss skrev (2 minutter siden): Skal lage image/iso for andre linux distroer, men det meg altså gjøre i Windows hver gang da Linux aldri virker til formålet. Skal forsøke på nytt litt senere i dag så får vi se da. Skal samtidig forsøke å lage ventoy med iso-filer og se om det fungerer med ventoy i Linux. Ventoy har kun brukt/opprettet i Windows. hvorfor skal du lage bootable usb-sticks med et os som ikke virker? høres mest ut som selvskading? nå har du fått flere tips til programmer du kan bruke, eller du kan bruke linux' dd-kommando som aldri feiler. da skjønner jeg ikke hva som er problemet?
Chris93 Skrevet onsdag kl 14:33 Skrevet onsdag kl 14:33 Trulss skrev (39 minutter siden): Jeg laster ned iso-filen og lager oppstartsminnepinne med programmet som følger distro, alternativt laste ned å bruke balena etcher. Det er jo ikke så vanskelig/forskjellig fra Windows så ikke så lett å gjøre feil heller. Da skjer det normalt ingenting om jeg setter minnepinnen i pc jeg ønsker kjøre den på. Om jeg derimot bruker rufus på Windows på samme iso-fil, virker det perfekt. Det burde ikke være så vanskelig, men hvis du skal prøve igjen senere så kan jo du ta det steg for steg og vise oss hva som blir gjort. Da finner vi nok ut av det
quantum Skrevet onsdag kl 14:40 Skrevet onsdag kl 14:40 Chris93 skrev (3 minutter siden): Da finner vi nok ut av det Det tror jeg og :-) Det fins råtten software på linux også, så det er fullt mulig å havne i problemer også med banale ting som dette. Dersom default-brenneapp'ene i ymse distroer faktisk ikke er helt bulletproof, sånn som chatgpt antyder er tilfelle med balena og brasero, så burde de byttes ut med noe som funker. evt. bør de ikke installeres pr. default ihvertfall. Gnome Disk har jeg aldri prøvd til dette, men jeg vil tro det funker bedre enn en eller annen gui/electron-app med ymse quirks som roter det til før kjøring av dd behind the scenes...
Evil-Duck Skrevet onsdag kl 14:41 Skrevet onsdag kl 14:41 Man sparer seg uansett mye tid og frustrasjon ved å bare dedikere en minnepinne som en Ventoy Boot drive, det er lenge siden jeg har måtte forholde meg til andre boot drive installere. Så kan man bare fylle den med så mange ISOer en vil, om en vil teste flere forskjellige distroer og OS før en bestemmer seg. 1
a_aa Skrevet onsdag kl 19:43 Skrevet onsdag kl 19:43 a_aa skrev (På 28.10.2025 den 19.56): Installerte Zorin 18 Pro på min 2019 HP Spectre 13 X360 2-i-1 laptop for et par dager siden - droppet dual boot etter at jeg syntes at ting fungerte svært godt når jeg kjørte Zorin 18 "live" fra USB-stick. Dette funker fortsatt strålende, faktisk så strålende at jeg vurderer å gå bort fra planen om å installere en dual boot løsning på min gamle 2010-modell laptop-mot-TV (en Acer med i5-450M, 8GB DDR3 RAM, 1TB SSD, ATI HD5650) og heller gå 100% inn for Linux også på den. En av årsakene til at jeg ville beholde Win10-muligheten på gammel-laptopen har nemlig vist seg å være grunnløs. Jeg har Office 2010 med Outlook med lokal-lagrede online.no-eposter fra 2004 til 2022 (da ble jeg helt ferdig med Telenor), som en slags skoeske med masse gamle brev til/fra familie/venner. Jeg mente å ha lest at de hersens .pst-filene som lagrer alle lokale data i Outlook er bortimot ulesbare for andre epostklienter, og dermed ville skoesken bli ubrukelig uten Windows. Men heldigvis: Dette stemmer ikke når man går over til Linux Det viser seg at Evolution er Linux-svaret på Outlook, den fulgte med i Zorin 18 Pro-pakken og den kan faktisk importere .pst-filer laget av Outlook uten problemer. Skoesken er reddet! Fri fra Windows! Fikk også satt opp Evolution for POP3/SMTP-tilgang til eposttjenesten jeg bruker nå (vanligvis bare over web-siden deres), slik at appen ikke bare blir en skoeske med med gamle brev ... Ellers håper jeg at noen kan dele sine tanker om gårsdagens spørsmål : a_aa skrev (På 28.10.2025 den 19.56): Er ulempene med å slå på Secure Boot igjen betydelige? Jeg ser at det er en del som skriver at de foretrekker å ha det avslått. Jeg tenker at man jo alltids kan gå inn i BIOS for å slå det av igjen dersom bootsekvensen må endres som følge av en oppdukkende nødvendig oppgradering. Hva gjør de som kjører Linux her inne: Secure Boot - Yay og Nay? Anyone? 1
Svein M Skrevet onsdag kl 20:59 Skrevet onsdag kl 20:59 (endret) For distroer som Ubuntu som støtter Secure Boot så virker Secure Boot som det skal. Så om en ikke skal gjøre noe spesielt så kan en bruke Secure Boot. For dual boot med Windows så er det vel naturlig å bruke Secure Boot på begge systemene. Om en installerer og prøver flere systemer så kan det være en må slette gamle Secure Boot nøkler i BIOS. Endret onsdag kl 21:10 av Svein M 2
quantum Skrevet torsdag kl 14:19 Skrevet torsdag kl 14:19 Microsoft viderefører gratis sikkerhetsoppdateringer for Win 10, som jo er fint, men les gjerne i kommentarfeltet her hvor brukervennlig Windows egentlig er https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gy4qkJ/microsoft-maa-gi-gratis-windows-10-oppdateringer-i-europa
Clear Skrevet torsdag kl 16:00 Skrevet torsdag kl 16:00 Nine out of ten Windows games can run on Linux https://www.techspot.com/news/110047-nine-out-ten-windows-games-can-now-run.html 😊 1
Evil-Duck Skrevet torsdag kl 16:46 Skrevet torsdag kl 16:46 Min spillopplevelse på Linux er helt upåklagelig. Jeg har enda ikke funnet et spill som ikke fungerer slik det ville gjort på Windows. Riktignok spiller jeg ikke online konkurransespill, men jeg har mange titalls timer i Grounded co-op sammen med en vennegjeng, med delt verden via Microsoft/Xbox, og selv det fungerer helt perfekt. I går startet jeg Outer Worlds 2, et spill som ble sluppet samme dag, og det bare kjørte akkurat som det skulle uten problemer uten noen modifikasjoner i hverken launch options eller proton. Det eneste jeg savner fra Windows er hvor lett modding av spill er. Det er mulig i Linux, men uten tvil mye vanskeligere enn på Windows, spesielt når det gjelder script extenders og lignende. Nexus Mods jobber med en Linux-app som skal gjøre det like enkelt som i Windows, men utviklingen går dessverre sakte. https://www.nexusmods.com/app 2
Clear Skrevet torsdag kl 22:01 Skrevet torsdag kl 22:01 On 10/25/2025 at 1:02 PM, Evil-Duck said: Jeg kan delvis forstå hvor du kommer fra, Linux er kanskje ikke for absolutt alle. Å bytte fra ett operativsystem til et annet krever litt nysgjerrighet og vilje til å lære seg noe litt nytt, spesielt hvis man bruker programmer som ikke finnes på Linux og må finne alternativer. For min del var det største ankepunktet mot Linux at jeg måtte finne ett alternativ til Adobe Lightroom som jeg har brukt siden versjon 3, men etter en litt bratt læringskurve har jeg blitt komfortabel med det åpne og gratis alternativet Darktable, selv om jeg gjerne skulle sett at de klarte å få til batch redigering på samme måte som lightroom. Dog fint å spare 2000 kroner i året og å slippe å forholde seg til drittselskapet som er Adobe. Grunnen til at jeg ikke vurderer Linux er nettopp Adobe + DxO , som kun er tilgjengelig i Windows/Mac. darktable kan ikke hamle opp med disse. Tar desverre lang lang tid å utvikle et bilde i darktable - sammenliknet med Adobe. Sluttresultatet med noise reduction er også i en halt annen verden ( har sjekket og sammenliknet RAW bilder nedlastet ifra discuspixls med Adobe-DxO ) Er vel ca 37 millioner som bruker Adobe , og det er det en grunn til.
quantum Skrevet torsdag kl 22:25 Skrevet torsdag kl 22:25 Clear skrev (21 minutter siden): Grunnen til at jeg ikke vurderer Linux er nettopp Adobe + DxO , som kun er tilgjengelig i Windows/Mac. darktable kan ikke hamle opp med disse. Tar desverre lang lang tid å utvikle et bilde i darktable - sammenliknet med Adobe. Sluttresultatet med noise reduction er også i en halt annen verden ( har sjekket og sammenliknet RAW bilder nedlastet ifra discuspixls med Adobe-DxO ) Er vel ca 37 millioner som bruker Adobe , og det er det en grunn til. Det eneste som stopper disse 37 millionene fra å kjøre Adobes produkter på Linux er Adobe. 3 1
Evil-Duck Skrevet torsdag kl 23:14 Skrevet torsdag kl 23:14 (endret) Clear skrev (1 time siden): Grunnen til at jeg ikke vurderer Linux er nettopp Adobe + DxO , som kun er tilgjengelig i Windows/Mac. darktable kan ikke hamle opp med disse. Tar desverre lang lang tid å utvikle et bilde i darktable - sammenliknet med Adobe. Sluttresultatet med noise reduction er også i en halt annen verden ( har sjekket og sammenliknet RAW bilder nedlastet ifra discuspixls med Adobe-DxO ) Er vel ca 37 millioner som bruker Adobe , og det er det en grunn til. Workflowen i Darktable er mye mer involvert enn i Lightroom, og ting tar rett og slett lenger tid. Det alene er en god nok grunn til å velge Mac eller Windows med Lightroom hvis man jobber profesjonelt. Samtidig er det verdt å huske at man sammenligner et gratis open source-program med et abonnement som koster over 2000 kroner i året, og som i tillegg krever at du betaler et ganske saftig gebyr om du avslutter midt i en periode. Men igjen, driver man med dette på proft nivå, er det ofte en kostnad man aksepterer i bytte mot en raskere arbeidsflyt. Når det gjelder bildekvalitet, er jeg forbi den typiske "pixel peeping"-fasen, og opplever at jeg får like gode resultater i Darktable som i Lightroom, men det krever mer tid og mer manuell innsats. Jeg har også funnet glede i å måtte forstå fargelære og de tekniske sidene av bildebehandling i større grad, i stedet for å lene meg på gamle presets og AI-denoising for å forsøke å redde bilder som egentlig ikke holder mål. Jeg vil likevel igjen poengtere at forskjellen mellom hobby og profesjonell bruk er betydelig. For proff bruk er workflowen i Darktable fortsatt for tungvint, men det er et prosjekt i kontinuerlig utvikling, og det blir bedre for hver større oppdatering. Endret torsdag kl 23:28 av Evil-Duck 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå