leticia Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Maskinfører skrev (47 minutter siden): Ja Nei man må velge en kone som kan lage mat Nei det må man faktisk ikke. De beste kokkene i verden er menn stort sett. Man fordeler oppgavene i samlivet som det passer hver enkelt. Er ingen regel om hvem som skal kunne hva. Blir menn plutselig helt hjelpesløse i huslige oppgaver bare de finner seg en kone, når de har bodd for seg selv og gjort alle oppgaver i huset selv frem til da? 3
leticia Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Duriello skrev (47 minutter siden): Joda, men det krever jo at man har lyst til å lære. Det blir jo vanskelig dersom ingen er interesert i matlaging. 🤭 Det er sant, men da får det heller bli fjordland, grandis og take away på de da, hvis de har råd til det 😅 1
Ole-Br Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai disk skrev (6 minutter siden): Eg er av typen som trekker inn i stillhet og "ensomhet" når eg har harde perioder i livet. Siste eg vil, er å snakke med kompiser i den fasen. Det er ikke slik at man må ha nettverk og utrykke følelser til andre mennesker for å komme seg videre. Så lenge man er ærlig ovenfor seg selv med det en føler, og ikke tyr til alkohol eller andre store distraksjoner for å undertrykke tanker, finnes det mange måter å løse dette på som er like gode som nettverk og venninner som støtter og heier på en. Er vel den klassiske menn går å hugger opp noe ved når dem bearbeider følelser, eller en tur, eller fiske osv. Det er ingenting feil med dette kontra tyte med venninner og ha en heiegjeng bak en. Som singel, værsågod. Men det er likevel et poeng at å snakke med andre om situasjoner man er i, også åpner for nye perspektiver, handlinger og løsninger enn de man sitter med alene. Det inkluderer forestillingen om brudd, som man kanskje ikke har tenkt selv, men som noen ganger kan være det beste. Jeg tror kvinner initierer brudd oftere også på grunn av dette. Jeg kommer aldri til å forstå denne voldsomme forakten mot å dele hva man står i for å finne løsninger eller støtte. Det går ikke an å fornekte at det for mange har en verdi. Jeg finner langt mindre verdi i å utvise forakt overfor mennesker med behov for det. Det er en avvisning for dem som trenger det, og det kan være folk du er glad i. Man kan for øvrig "tyte" på fisketur også. 3
leticia Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Ole-Br skrev (51 minutter siden): Mange kvinner er også knust etter et brudd de får det bedre av å slippe. Klart man kan ha forsømt forholdet og ha vært lykkelig. Men jeg er ganske sikker på at mange kvinner går med en noe større selvfølelse eller selvtillit enn mange menn inn i det ukjente og uvante og ikke minst inn i singeltilværelsen. Kvinner bygger hverandre mer opp enn menn når det gjelder sånt. De har generelt også et større og emosjonelt mer tilstedeværende nettverk å bruke som støtte gjennom det emosjonelle trykket et brudd medfører der menn oftere blir sittende alene foran en tv eller lignende. Et mønster selvfølgelig, og ikke alltid gjeldende, men jeg mener dette er av betydning, også for hva de forestiller seg ved et brudd. Og jeg tror kvinners samtaler med andre gjør at forestillingen om et brudd lettere åpner seg enn for menn. Jeg har sett kvinner over tid bli overopptatt av det huslige i en grad at jeg tenker akkurat det blir slitsomt for mannen. Som oftest har det nok begynt med skjevhet i utgangspunktet. Likevel ser man at standarden over tid kan heves urimelig, slik den også kan senkes urimelig. Vi kjenner også til de med støv på hjernen, der alt annet enn deres standard vil oppfattes som suggete. Det er menn blant dem også, men det er nok flere kvinner. Kvinner kan fremdeles ha urimelige krav til seg selv når det gjelder hus og hjem og bære mer skam her. Menn bærer fremdeles mer av dette i jobb eller i den stereotypiske forsørgerrollen. Men nettopp på de områdene hvor det er mest skam, er det også mest stolthet. Jeg kjenner til kvinner som har båret hele den emosjonelle byrden i et forhold. Med det mener jeg at de sørger for ansvaret for både deres egne, deres barns og deres partners følelsesliv og velvære, kvalitetstid og at ting er i orden. Resultat er ofte at de selv blir usynlige. Å stå alene som relasjonell og pedagogisk drivkraft i familien er altfor belastende over tid og går utover psyken uansett hvor mye den andre jobber "totalt sett". Det kan ikke handle om hvem som jobber mest. Det handler om dele byrden av hva det vil si å jobbe for familien sin. Jeg har ikke noe å tilføye, jeg syns du resonnerer fint, og jeg syns det er forfriskende at slike tanker kommer fra en mann, det er ikke daglig kost i et forum som dette. 😘 1 1
Maskinfører Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai leticia skrev (14 minutter siden): Nei det må man faktisk ikke. De beste kokkene i verden er menn stort sett. Man fordeler oppgavene i samlivet som det passer hver enkelt. Er ingen regel om hvem som skal kunne hva. Blir menn plutselig helt hjelpesløse i huslige oppgaver bare de finner seg en kone, når de har bodd for seg selv og gjort alle oppgaver i huset selv frem til da? Er jo kjedelig å være sammen med ei som ikke kan lage mat ? 1
barfoo Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 4 minutes ago, Maskinfører said: Er jo kjedelig å være sammen med ei som ikke kan lage mat ? Veldig mange ting er viktigare. Felles interesser og verdisyn t.d. 2
leticia Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Maskinfører skrev (22 minutter siden): Er jo kjedelig å være sammen med ei som ikke kan lage mat ? Du får si det til mannen min 🤣 Jeg er skikkelig kresen i middagsveien, og har null interesse av å lage store fellesmiddager (men kan selvsagt enkle ting), men når jeg lager middag så tenker jeg f.eks ikke på at folk vil ha grønnsaker til, fordi jeg liker det ikke selv... (han derimot er veldig glad i middag, og tilhørende flink til det. Tror nok han hadde syntes det hadde vært kjedelig hvis jeg skulle ha lagd middagen... Kjedelig er nok ellers ikke et ord han ville brukt om meg.. (P.s. Jeg knuser han i gjærbakst og kaker...). Endret 24. mai av leticia parentes 3
disk Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 37 minutes ago, Ole-Br said: Som singel, værsågod. Men det er likevel et poeng at å snakke med andre om situasjoner man er i, også åpner for nye perspektiver, handlinger og løsninger enn de man sitter med alene. Det inkluderer forestillingen om brudd, som man kanskje ikke har tenkt selv, men som noen ganger kan være det beste. Jeg tror kvinner initierer brudd oftere også på grunn av dette. Jeg kommer aldri til å forstå denne voldsomme forakten mot å dele hva man står i for å finne løsninger eller støtte. Det går ikke an å fornekte at det for mange har en verdi. Jeg finner langt mindre verdi i å utvise forakt overfor mennesker med behov for det. Det er en avvisning for dem som trenger det, og det kan være folk du er glad i. Man kan for øvrig "tyte" på fisketur også. Hvor finner du forakt og fornektelse i mitt innlegg? Eg peker på at det finnes andre måter å løse interne kriser på enn bare å se på hvor flink de som sosialiserer seg er. Den største trusselen ved å stå fast og ikke komme seg videre, er distraksjoner og rus på feil måte, å ikke tørre å se på egne tanker. Det finnes mange løsninger allerede klart i hodet, men først må man tørre å se på problemet lenge nok til at dette gir mening. 1 1
BadCat Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) 2 hours ago, Maskinfører said: Dattera til naboen skal gifte seg i sommer eneste hun kan lage er Pizza Grandiosa stakkars han som skal gifte seg med henne ingen ribbe eller Steik ☹️ Jeg var forlovet med ei som ikke greide å steke en løvbiff. På den første daten serverte hun en fortreffelig pai, men den hadde søstra hennes laget, noe hun ikke opplyste om. Det ble ikke noe giftermål. Takk og pris at man får de til prøve først. Endret 24. mai av BadCat 1 2
Ole-Br Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) disk skrev (25 minutter siden): Hvor finner du forakt og fornektelse i mitt innlegg? Eg peker på at det finnes andre måter å løse interne kriser på enn bare å se på hvor flink de som sosialiserer seg er. Den største trusselen ved å stå fast og ikke komme seg videre, er distraksjoner og rus på feil måte, å ikke tørre å se på egne tanker. Det finnes mange løsninger allerede klart i hodet, men først må man tørre å se på problemet lenge nok til at dette gir mening. I tonen din. Tyte. Det holder det. Det er utrolig mange som ikke klarer å se på sine egne tanker, særlig med et mer objektivt blikk. Jeg vet ikke om jeg har tiltro til meg selv engang, selv om jeg har ganske gode forutsetninger for det. Ėn hjerne kan bare tenke så og så mye, samt at den har sine skjulte irrganger som gjør at man ender opp mange rare plasser. Det betyr ikke at man alltid trenger å lufte, men litt gjennomtrekk pleier å være bra. Flere enn få kjører seg fast, legger all skyld på andre eller seg selv eller legger skylden feil plass, rasjonaliserer og ender opp rare steder. Det kan gjerne skje i relasjoner også. Noen ruser seg eller drukner seg i jobb e.l. og tar ikke stilling i det hele tatt, andre tenker for mye og blir passive. Dette ser man gjerne mer enn en gang i livet. Jeg synes man ser det overalt. Og jeg ser ikke at lufting og deling om denne typen ting er noe annerledes enn å utvikle ferdigheter eller søke kunnskap om for eksempel andre ting eller emner. Man blir fort dum alene der også. Endret 24. mai av Ole-Br 2
Maskinfører Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai BadCat skrev (4 minutter siden): Jeg var forlovet med ei som ikke greide å steke en løvbiff. På den første daten serverte hun en fortreffelig pai, men den hadde søstra hennes laget, noe hun ikke opplyste om. Det ble ikke noe giftermål. Takk og pris at man får de til prøve først. Det er minstekravet at de klarer 😀 ja det forstår jeg godt da at du ble skuffet over koneemne ☹️
Skrangleee Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai BadCat skrev (På 23.5.2025 den 1.22): De fleste kvinner i dag mangler de ferdigheter de kvinner skal ha. Det som påstår at kvinner tar ansvar har neppe opplevd hvordan kvinner var for ikke så lenge siden. De ekte kvinnene døde med robotstøvsugerens inntog. Min bestemor hadde fire jobber, samtidig som hun stelte hjemme. Hun så 1 time TV per uke og resten av tida var det jobbing og husstell fra 06:30 til 21:30, hver dag. Min farmor la seg etter Dagsrevyen, så hun kunne stå opp tidlig for å bake brød før fjøsstellet. Dagens kvinner er ikke en gang en skygge av tidligere kvinner. Vi kan si akkurat det samme om "dagens menn", men personlig er jeg glad for at menn slipper å jobbe fra de står opp og til de legger seg på kvelden, at jobbene deres er mye tryggere i dag (selv om enkelte fortsatt er farlige yrker), samt at de kan velge selv hvordan de vil leve livene sine. Jeg finner det så rart at man glorifiserer en tid man selv aldri har kjent på kroppen. Siden du ser på det som positivt å ha fire jobber og bare bidra til familieliv og samfunn så lenge du lever, så antar jeg at du selv er en arbeidskar av høyeste kvalitet og har barn og hele pakka? Hvordan har du da tid til å sitte på et forum og rakke ned på ditt motsatte kjønn? 2 1 1
Maskinfører Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai leticia skrev (1 time siden): Nei det må man faktisk ikke. De beste kokkene i verden er menn stort sett. Man fordeler oppgavene i samlivet som det passer hver enkelt. Er ingen regel om hvem som skal kunne hva. Blir menn plutselig helt hjelpesløse i huslige oppgaver bare de finner seg en kone, når de har bodd for seg selv og gjort alle oppgaver i huset selv frem til da? Jeg blir ikke hjelpeløs til huslige ting nå leter jeg etter ett godt koneemne de er ikke så lett å finne
Maskinfører Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Skrangleee skrev (2 minutter siden): Vi kan si akkurat det samme om "dagens menn", men personlig er jeg glad for at menn slipper å jobbe fra de står opp og til de legger seg på kvelden, at jobbene deres er mye tryggere i dag (selv om enkelte fortsatt er farlige yrker), samt at de kan velge selv hvordan de vil leve livene sine. Jeg finner det så rart at man glorifiserer en tid man selv aldri har kjent på kroppen. Siden du ser på det som positivt å ha fire jobber og bare bidra til familieliv og samfunn så lenge du lever, så antar jeg at du selv er en arbeidskar av høyeste kvalitet og har barn og hele pakka? Hvordan har du da tid til å sitte på et forum og rakke ned på ditt motsatte kjønn? Jeg er arbeidskar av stor kvalitet jobber fra 07:00 til 18:00 Mandag-Lørdag og sjefen er fornøyd 😀 2
Skrangleee Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Maskinfører skrev (1 minutt siden): Jeg er arbeidskar av stor kvalitet jobber fra 07:00 til 18:00 Mandag-Lørdag og sjefen er fornøyd 😀 Det tviler jeg ikke på. Om det er det livet du liker så er det ingenting som er bedre enn det! 2
Maskinfører Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Skrangleee skrev (2 minutter siden): Det tviler jeg ikke på. Om det er det livet du liker så er det ingenting som er bedre enn det! Nei det er jo ikke så mange alternativer 😉
disk Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 22 minutes ago, Ole-Br said: I tonen din. Tyte. Det holder det. Det er utrolig mange som ikke klarer å se på sine egne tanker, særlig med et mer objektivt blikk. Jeg vet ikke om jeg har tiltro til meg selv engang, selv om jeg har ganske gode forutsetninger for det. Ėn hjerne kan bare tenke så og så mye, samt at den har sine skjulte irrganger som gjør at man ender opp mange rare plasser. Det betyr ikke at man alltid trenger å lufte, men litt gjennomtrekk pleier å være bra. Flere enn få kjører seg fast, legger all skyld på andre eller seg selv eller legger skylden feil plass, rasjonaliserer og ender opp rare steder. Det kan gjerne skje i relasjoner også. Noen ruser seg eller drukner seg i jobb e.l. og tar ikke stilling i det hele tatt, andre tenker for mye og blir passive. Dette ser man gjerne mer enn en gang i livet. Jeg synes man ser det overalt. Og jeg ser ikke at lufting og deling om denne typen ting er noe annerledes enn å utvikle ferdigheter eller søke kunnskap om for eksempel andre ting eller emner. Man blir fort dum alene der også. Objektivt blikk? Tror vi snakker om helt forskjellige ting i så fall. Trenger ikke objektivitet av å slippe vonde tanker, man kan gjerne tro at man trenger det, at det finnes andre muligheter, en ny dør åpner seg osv, men det trengs ikke. Men tror eg avslutter no, for å ikke gå alt for mye off topic. Eneste eg ville frem til, er at det finnes alternativer til å åpne opp om følelser og dele disse med kompiser for å komme seg videre. Det er ikke logiske tanker som er løsningen 1 1
rabler Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 23 hours ago, herzeleid said: De voksnes verden er nok litt mer nyansert enn som så Men det vet jo ikke du noen om… 🙄 2
rabler Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 34 minutes ago, Maskinfører said: Jeg er arbeidskar av stor kvalitet jobber fra 07:00 til 18:00 Mandag-Lørdag og sjefen er fornøyd 😀 Hvorfor gjør du det? Det virker som en idiotisk prioritering. 3
Maskinfører Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai rabler skrev (17 minutter siden): Hvorfor gjør du det? Det virker som en idiotisk prioritering. Trives med og jobbe samt er sjefens nevø 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå