Gå til innhold

Kvinner - bare spre bena, sier Sanna Sarromaa

Anbefalte innlegg

Skrevet
Selfuniverse skrev (52 minutter siden):

Du ser ut til å ha en sterk mening om dette. Da vil jeg gjerne spørre deg om noe. Min ekskone ville at jeg skulle stille opp for henne 24/7, og det gjorde jeg i mange år. Jeg sa aldri nei uansett hvordan jeg følte om det eller hvordan jeg hadde det. Jeg gjorde alt hun ville.

Høres ut som du har hatt et problem med å sette grenser for deg selv.

Selfuniverse skrev (53 minutter siden):

Så hva er din mening om den situasjonen jeg var i. Skulle jeg ha sagt nei til min kone hvis jeg ikke følte for det?

Jeg vet det ikke er meg du spør (og han svarer deg sikkert senere). Men ja, du skulle ha sagt nei til henne litt oftere hvis det var ting du ikke ville. Vanlige plikter som skal fordeles likt er litt unntatt da, det er ikke slik at man skal si nei til alt, og bare gjøre som man selv vil. Det er et samspill, men autonomi over egen kropp, det skal du selvsagt ha.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (På 22.5.2025 den 14.18):

Utfordringen her er at vi ofte snakker om kvinnens behov, ikke mannens. Mannen kan gjerne kjøpe en ferdigkake til bursdagselskap, eller vente til siste liten med å kjøre nye sko til minstemann. Man dør ikke av hull i skoene, skittent bad, kjedelig matpakke eller enkle, improviserte middager.

Kvinner, derimot, sliter med egne og ikke minst det de oppfatter er andres forventninger. De opplever at de må levere en viss standard. Og så blir de ofte oppgitt når mannen ikke har dette behovet.

Til syvende og siste handler dette ofte om forventninger og behov. At kvinner sitter med udekkede behov eller må dekke de selv, fordi mannen ikke ser nødvendigheten av at alt skap være "perfekt".  

Det handler om å bruke penger penger man helst ikke har som du sier man dør ikke av hull i skoene 

Skrevet
qualbeen skrev (På 23.5.2025 den 11.44):

Herregud. Ønsker du deg virkelig tilbake til 50-tallet? Her fremstår du bare som et troll ... 

Hvis ekte kvinner er døde, så er hvertfall ekte menn også like døde! 

Jeg står ikke opp kl 05:00 for å gå i fjøset og fikse stell av dyr og slikt. Ei heller ser du meg løpende rundt på bondegården for å fikse gjerder, tak, vegger, etc. Ikke ligger jeg under traktoren og skrur, heller. Jakt på elg, fiske, slakt av fjærkre og bufe? Nope! Not me!

Faktisk så bor jeg ikke på bondegård. Bor i by, med alt av hverdaglige gode og forenklet liv det medfører. Maten kjøper jeg ferdig pre-prosessert (og ultra-prosessert 🫣) på den lokale butikken. Går noe i stykker på bilen, så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Til nød klarer jeg å bytte dekk selv, men det er så kjedelig, at jeg normalt sett har satt ut det til dekkhotellet også ... 

Du må gjerne rante og sukke og stønne over dagens moderne mennesker @BadCat, men det er nå en gang dette samfunnet du er en del av. 50-tallet er passé! Kanskje en idé å oppdatere seg litt, og justere seg bittelitt etter hvordan samfunnet har endret seg? 

qualbeen skrev (På 23.5.2025 den 11.44):

Herregud. Ønsker du deg virkelig tilbake til 50-tallet? Her fremstår du bare som et troll ... 

Hvis ekte kvinner er døde, så er hvertfall ekte menn også like døde! 

Jeg står ikke opp kl 05:00 for å gå i fjøset og fikse stell av dyr og slikt. Ei heller ser du meg løpende rundt på bondegården for å fikse gjerder, tak, vegger, etc. Ikke ligger jeg under traktoren og skrur, heller. Jakt på elg, fiske, slakt av fjærkre og bufe? Nope! Not me!

Faktisk så bor jeg ikke på bondegård. Bor i by, med alt av hverdaglige gode og forenklet liv det medfører. Maten kjøper jeg ferdig pre-prosessert (og ultra-prosessert 🫣) på den lokale butikken. Går noe i stykker på bilen, så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Til nød klarer jeg å bytte dekk selv, men det er så kjedelig, at jeg normalt sett har satt ut det til dekkhotellet også ... 

Du må gjerne rante og sukke og stønne over dagens moderne mennesker @BadCat, men det er nå en gang dette samfunnet du er en del av. 50-tallet er passé! Kanskje en idé å oppdatere seg litt, og justere seg bittelitt etter hvordan samfunnet har endret seg? 

Vi som begynte karrieren med gamle biler lærte og skru 😊 jegerprøva har jeg også 😀 

• Hjerte 1
Skrevet
herzeleid skrev (18 timer siden):

De voksnes verden er nok litt mer nyansert enn som så :)

Ja og nei. Å gjemme seg på jobb er da ikke fremmed. Er det dårlig stemning hjemme, er det kjedelige oppgaver hjemme, er det problemer i forholdet, er det nære slektninger eller venner som har dødd? Å gjemme seg på jobb eller ute er ikke fremmed.

Selv synes jeg tidvis mange ting er enklere på jobb fordi den emosjonelle belastningen kan være langt mindre. På jobb får jeg samtidig betalt. Det tredje skiftet handler også om emosjonell belastning. Mener du vi bør konkludere med at siden dette ikke like enektl kan telles eller bevises, så skal vi si at det ikke eksisterer? Vi vet jo at det eksisterer. Vi vet jo at for mange så er det emosjonelle mer vanskelig og tungt enn å sage trær, delegere på jobb eller pusse veranda. Har du aldri snakket med noen som helst ikke vil hjem? Tror du at overtid og oppgaver ute aldri kan bli en manns høye selvpåførte forventing til hva som må gjøres som det kan bli for damer inne? Standarder kan være ulike, men det finnes en viss minimumsstandard. Er utgangspunktet skjevt så tenderer rollene til å bli mer ekstreme. Men det betyr også at når den ene partneren upper gamet, så blir den andre gjerne slappere. For den ene blir det mer viktig enn det var og for den andre enda mindre. Det er en dynamikk og i noen tilfeller er det bare skjevt.

Når det gjelder kvinner som går, tenderer jeg til å være mer enig med deg. At kvinner går betyr ikke at mannen egentlig var lykkelig i forholdet. Hun forbereder seg og rådfører seg med venner på forhånd. Bruddet kommer kanskje ut av det blå for menn, men ikke ulykkeligheten. Mange menn får det mye bedre etter brudd, selv om de ikke har initiert det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ole-Br skrev (56 minutter siden):

Å gjemme seg på jobb er da ikke fremmed.

Jeg jobbet alltid ekstra mye da svigermor skulle komme på besøk, greit å gjemme seg på jobb da 😅

Ole-Br skrev (57 minutter siden):

Selv synes jeg tidvis mange ting er enklere på jobb fordi den emosjonelle belastningen kan være langt mindre. På jobb får jeg samtidig betalt. Det tredje skiftet handler også om emosjonell belastning. Mener du vi bør konkludere med at siden dette ikke like enektl kan telles eller bevises, så skal vi si at det ikke eksisterer? Vi vet jo at det eksisterer. Vi vet jo at for mange så er det emosjonelle mer vanskelig og tungt enn å sage trær, delegere på jobb eller pusse veranda. Har du aldri snakket med noen som helst ikke vil hjem? Tror du at overtid og oppgaver ute aldri kan bli en manns høye selvpåførte forventing til hva som må gjøres som det kan bli for damer inne? Standarder kan være ulike, men det finnes en viss minimumsstandard. Er utgangspunktet skjevt så tenderer rollene til å bli mer ekstreme. Men det betyr også at når den ene partneren upper gamet, så blir den andre gjerne slappere. For den ene blir det mer viktig enn det var og for den andre enda mindre. Det er en dynamikk og i noen tilfeller er det bare skjevt.

Dette var veldig godt forklart, og innsiktsfullt.

Ole-Br skrev (59 minutter siden):

At kvinner går betyr ikke at mannen egentlig var lykkelig i forholdet. Hun forbereder seg og rådfører seg med venner på forhånd. Bruddet kommer kanskje ut av det blå for menn, men ikke ulykkeligheten. Mange menn får det mye bedre etter brudd, selv om de ikke har initiert det.

Riktig, men det er også mange menn som har vært lykkelige i forholdet selv om hun ikke har vært det. Det kan handle om den skjeve arbeidsbelastningen som du nevnte over her. Mange menn er fullstendig knust og skjønner ikke hvorfor hun gikk. Han ikke har møtt hennes behov, men har selv fått dekket sine.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Ole-Br said:

Hvorfor tror du ikke folk har det? Av det du har skrevet i denne tråden, er det ganske tydelig at du har levd i et forhold hvor du har blitt overkjørt og ikke har blitt tatt hensyn til og at du fortjener bedre. Er det ikke også din egen mening?

Jeg gikk over alle bauger og kanter, og så ikke at jeg ble ganske utnyttet, og har lært. Men som mange andre menn, så kan vi føle at vi automatisk skal stille opp for kvinner. I tillegg stilte jeg opp fordi vi var gift, og da skal man samarbeide om alt for å få ett lykkelig liv sammen. Som gift så har man ikke lenger ett jeg-liv. Selv om jeg etterhvert ikke hadde det bra, så stilte jeg opp med en slags glede i å samarbeide om forholdet, fordi jeg tok forholdet veldig alvorlig.

Som nevnt før, så kan en av kvinners hovedklage på menn være at de 'ikke stiller opp for dem'. Det er veldig bra at kvinner klager på dette synes jeg.

En av menns hovedklager er 'ikke nok sex'. Det er veldig bra at menn klager på dette synes jeg.

Mesteparten av brukerne i tråden ser ut til å mene at kvinner kan si nei hvis de ikke føler for å ha sex.

Jeg teller 3 brukere nå som mener at mannen kan si nei hvis han ikke føler for å stille opp for kvinnen.

Det som vi ikke har kommet inn på, er konsekvensene av at kvinnen sier nei til sex, sammenlignet med konsekvensene hvis mannen sier nei til å stille opp.

Så hvis en mann sier nei til å oppfylle kvinnen sine behov og ønsker og være der for henne. Hva er det som kan skje? Jo hun kan snakke med vennene sine om hvor lat, udugelig, uforskammet, følelsesløs etc... mannen hennes er. Og vennene vil ganske garantert oppmuntre kvinnen til skilsmisse. Og samfunnet vil ikke løfte en eneste finger hvis kona skiller seg på dette grunnlaget. Og jer er generelt enig med dette, men at andre løsninger burde prøves først.

For 100 eller 200 år siden kan jeg se for meg noen alvorlige konsekvenser for en kone hvis hun sa nei til sex. Ryktespredning om en kone som ikke tilfredstiller sin mann, og offentlig og religiøsbetont skam f.eks. Men I dag? Ikke stort annet enn en irritert mann. Mannen kan jo snakke med sine venner om at kona sier nei til sex, men hva skulle løsningen på ett slikt problem være? Kvinner er jo frigjorte, og man kan jo risikere å bli kalt det ene og det andre hvis man skulle prøve å bruke fravær av samleie som en forklaring på at man vil skille seg. Fravær av samleie har jeg sett mange eksempler på at 'ikke er nok' til å bryte opp ett forhold der familien også har barn. Men en 'udugelig' mann er nok rimelig enkelt å bruke som forklaring i dag SELV om familien har barn.

Det er fint at dere synes at mannen har lov til å si nei til å stille opp for sin kone. Problemet er at menn generelt ikke er skrudd sammen for å si nei til kvinner. Og konsekvensene for forholdet hvis en mann praktiserer det dere mener han har lov til, er at kvinnen kan i dag, som før, føle og kreve seg rettmessig 'svindlet' fordi at mannen valgte å gifte seg med henne, men vil altså bare stille opp for henne hvis han 'føler for det'.

Jeg er enig med den aktuelle kvinnen i ovennevnte situasjon. Mannen valgte å gifte seg med henne, og lovte å være tro og leve sammen i godt og vondt med ansvar for hverandres lykke. At han stiller opp for henne skal være en selvfølgelighet. Og skilsmisse da, er jeg faktisk enig om at er en reell mulighet, hvis man ved formodning har prøvd andre løsninger først, som terapi.

Men, at en mann skal føle seg 'svindlet' hvis kona ikke lenger vil ha sex med han... Det sitter kanskje lenger inne for mange her å se for seg.

Hvor skal en kvinne få noen til å stille opp for henne, hvis ikke mannen 'vil' det? Kan hun dra til en annen mann for å få hjelp til absolutt hva hun vil, noen å snakke med, hjelp til klimaks, massasje, ekstra penger til personlige utgifter, osv...?

Og hvor skal en mann få samleie hvis ikke kona 'vil' det? Kan han gå og snakke med andre kvinner for å avtale alenetid med dem?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Livet er for kort å kaste bort på en ektefelle som ikke vil ha sex mens du vil, og partner viser ingen vilje til å få lysten tilbake. 

14 minutes ago, Selfuniverse said:

For 100 eller 200 år siden kan jeg se for meg noen alvorlige konsekvenser for en kone hvis hun sa nei til sex. Ryktespredning om en kone som ikke tilfredstiller sin mann, og offentlig og religiøsbetont skam f.eks. Men I dag? Ikke stort annet enn en irritert mann. Mannen kan jo snakke med sine venner om at kona sier nei til sex, men hva skulle løsningen på ett slikt problem være?

Den eneste alvorlige konsekvensen er at han finner en annen. Gutta vil nok støtte han i dette. Typisk at den som har blitt forlatt plutselig då innser at det krever en liten innsats i et forhold, og starter å gjøre livsstilsendringer som å komme seg i form og finne gnisten tilbake. 
Menn må slutte å finne seg i alt mulig og forstå at det er mange villige damer. 

Så det finnes løsninger, men religiøs skam og ryktespredning er heldigvis ikke en av de. 

Endret av disk
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (På 23.5.2025 den 12.33):

Folk mangler praktiske ferdigheter i dag. Begge kjønn og både hjemme og på jobb. Jobber de har hatt i flere år og kan det fremdeles ikke.

Det er bare tull å ta frem 50-tallet. Det var ikke slik som i dag ved tusenårsskiftet.

Dattera til naboen skal gifte seg i sommer eneste hun kan lage er Pizza Grandiosa stakkars han som skal gifte seg med henne ingen ribbe eller Steik ☹️

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Dattera til naboen skal gifte seg i sommer eneste hun kan lage er Pizza Grandiosa stakkars han som skal gifte seg med henne ingen ribbe eller Steik ☹️

Da får han lage ribbe eller steik selv da? 😃 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (På 23.5.2025 den 16.56):

Artiklene setter fokus på det tredje skiftet, den andre arbeidsbelastningen er allerede godt dokumentert. Det er ganske beleilig å ikke ta med det tredje skiftet inn i totalbelastningen. Men det er jo i hovedsak kvinner som gjør den, så det er ikke så farlig, ikke sant.... 🙄

Fokuset mitt her er ikke ment på hvem som gjør mest, men hvem som er mest sykemeldt, hvem som oftest blir ufør, og hvorfor. Det kan være flere årsaker til det, men det er mye som peker på at det tredje skiftet er endel av det bildet.

Ja, det er nok bare mine spekulasjoner og fordommer, tallene fra kredittselskapene om at det er 80 % flere menn enn kvinner som har inkassosaker 🫣... - og at derfor så bør flere menn overlate økonomistyringen til kvinnene...

Husker Olsenbanden filmen når Kjell fikk jobb var alle så snille også krita hu også til slutt stod det en kassebil i gården med TV Inkasso 

Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 minutt siden):

Da får han lage ribbe eller steik selv da? 😃 

Det er vel like dårlig stilt med han ? 😉 Da jeg var ung ca for 20 år siden hadde vi gamle damer og faget var heimkunnskap gjett hvem som ser på gamle serier med fjernsynskjøkkenet ? 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet
Selfuniverse skrev (9 minutter siden):

Men som mange andre menn, så kan vi føle at vi automatisk skal stille opp for kvinner.

Hvorfor føles det slik? Jeg skjønner jo den biten med samarbeid, men at  den ene i forholder skal legge seg flat for den andre,  det forstår jeg faktisk ikke... - det er et forhold / ekteskap man er i, ikke en slavekontrakt...

Selfuniverse skrev (13 minutter siden):

For 100 eller 200 år siden kan jeg se for meg noen alvorlige konsekvenser for en kone hvis hun sa nei til sex. Ryktespredning om en kone som ikke tilfredstiller sin mann, og offentlig og religiøsbetont skam f.eks.

Du glemte voldtekt her... som er en mer alvorlig konsekvens...

Selfuniverse skrev (16 minutter siden):

Men I dag? Ikke stort annet enn en irritert mann.

Voldtekt skjer i ekteskap i dag også...

Selfuniverse skrev (19 minutter siden):

Det er fint at dere synes at mannen har lov til å si nei til å stille opp for sin kone.

Som den ene brukeren nevnte så kan situasjonen være snudd,  altså at det er kvinnen som vil ha mer sex enn ham.

Jeg vet ikke hva du legger i det å "stille opp for kvinnen", men i et forhold så stiller man opp for hverandre. Ingen skal bli "overkjørt" og ingen skal presses til sex...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (2 minutter siden):

Da får de ha lykke til. 😂

Ja Nei man må velge en kone som kan lage mat og ha det hyggelig onkel  valgte ei fra gård og hun kan lage surkål fra bunnen av medisterkaker like så nå er hun oppe i 70 åra da 

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Da får de ha lykke til. 😂

Man kan lære seg å lage mat hvis man vil 😃 - hos oss er han best på middag, og jeg best på dessert  så da er fordelingen ganske selvsagt 😅

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Man kan lære seg å lage mat hvis man vil 😃 - hos oss er han best på middag, og jeg best på dessert  så da er fordelingen ganske selvsagt 😅

Joda, men det krever jo at man har lyst til å lære. Det blir jo vanskelig dersom ingen er interesert i matlaging. 🤭

Skrevet (endret)
leticia skrev (1 time siden):

Jeg jobbet alltid ekstra mye da svigermor skulle komme på besøk, greit å gjemme seg på jobb da 😅

Dette var veldig godt forklart, og innsiktsfullt.

Riktig, men det er også mange menn som har vært lykkelige i forholdet selv om hun ikke har vært det. Det kan handle om den skjeve arbeidsbelastningen som du nevnte over her. Mange menn er fullstendig knust og skjønner ikke hvorfor hun gikk. Han ikke har møtt hennes behov, men har selv fått dekket sine.

Mange kvinner er også knust etter et brudd de får det bedre av å slippe. Klart man kan ha forsømt forholdet og ha vært lykkelig. Men jeg er ganske sikker på at mange kvinner går med en noe større selvfølelse eller selvtillit enn mange menn inn i det ukjente og uvante og ikke minst inn i singeltilværelsen. Kvinner bygger hverandre mer opp enn menn når det gjelder sånt. De har generelt også et større og emosjonelt mer tilstedeværende nettverk å bruke som støtte gjennom det emosjonelle trykket et brudd medfører der menn oftere blir sittende alene foran en tv eller lignende. Et mønster selvfølgelig, og ikke alltid gjeldende, men jeg mener dette er av betydning, også for hva de forestiller seg ved et brudd. Og jeg tror kvinners samtaler med andre gjør at forestillingen om et brudd lettere åpner seg enn for menn.

Jeg har sett kvinner over tid bli overopptatt av det huslige i en grad at jeg tenker akkurat det blir slitsomt for mannen. Som oftest har det nok begynt med skjevhet i utgangspunktet. Likevel ser man at standarden over tid kan heves urimelig, slik den også kan senkes urimelig. Vi kjenner også til de med støv på hjernen, der alt annet enn deres standard vil oppfattes som suggete. Det er menn blant dem også, men det er nok flere kvinner. Kvinner kan fremdeles ha urimelige krav til seg selv når det gjelder hus og hjem og bære mer skam her. Menn bærer fremdeles mer av dette i jobb eller i den stereotypiske forsørgerrollen. Men nettopp på de områdene hvor det er mest skam, er det også mest stolthet.

Jeg kjenner til kvinner som har båret hele den emosjonelle byrden i et forhold. Med det mener jeg at de sørger for ansvaret for både deres egne, deres barns og deres partners følelsesliv og velvære, kvalitetstid og at ting er i orden. Resultat er ofte at de selv blir usynlige. Å stå alene som relasjonell og pedagogisk drivkraft i familien er altfor belastende over tid og går utover psyken uansett hvor mye den andre jobber "totalt sett". Det kan ikke handle om hvem som jobber mest. Det handler om dele byrden av hva det vil si å jobbe for familien sin.

Endret av Ole-Br
  • Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (8 minutter siden):

20 år siden hadde vi gamle damer og faget var heimkunnskap gjett hvem som ser på gamle serier med fjernsynskjøkkenet ? 

Ingrid Espelid Hovig var et grepa stykke. 😂

• Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Ingrid Espelid Hovig var et grepa stykke. 😂

Ja hu var det nå er jeg 36 år og vokste vel i grunn opp med henne en liten persilledusk på toppen så er alt fryd og gammen 😀 

• Hjerte 1
Skrevet
34 minutes ago, Ole-Br said:

Kvinner bygger hverandre mer opp enn menn når det gjelder sånt. De har generelt også et større og emosjonelt mer tilstedeværende nettverk å bruke som støtte gjennom det emosjonelle trykket et brudd medfører der menn oftere blir sittende alene foran en tv eller lignende.

Eg er av typen som trekker inn i stillhet og "ensomhet" når eg har harde perioder i livet. Siste eg vil, er å snakke med kompiser i den fasen. Det er ikke slik at man må ha nettverk og utrykke følelser til andre mennesker for å komme seg videre. Så lenge man er ærlig ovenfor seg selv med det en føler, og ikke tyr til alkohol eller andre store distraksjoner for å undertrykke tanker, finnes det mange måter å løse dette på som er like gode som nettverk og venninner som støtter og heier på en. 

Er vel den klassiske menn går å hugger opp noe ved når dem bearbeider følelser, eller en tur, eller fiske osv. Det er ingenting feil med dette kontra tyte med venninner og ha en heiegjeng bak en. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...