Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arveligheten på demens

Gjest 337db...bd8

Anbefalte innlegg

Gjest 337db...bd8
Skrevet

Det står at de fleste former for demens ikke er særlig arvelig. Men det tror jeg ikke noe på. Og er vel først de senere år at de i det hele tatt har hatt en navn for demens. Både moren til mormor og mormor har demens. Og nå merker jeg tydelig tegn på moren min også. 

Anonymous poster hash: 337db...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest 337db...bd8 skrev (14 minutter siden):

Det står at de fleste former for demens ikke er særlig arvelig. Men det tror jeg ikke noe på. Og er vel først de senere år at de i det hele tatt har hatt en navn for demens. Både moren til mormor og mormor har demens. Og nå merker jeg tydelig tegn på moren min også. 

Anonymous poster hash: 337db...bd8

Lurer litt på det samme..
Min gamle mor er veldig dement og det samme var hennes mor. Dog ingen av onklene mine.
På farsiden derimot er ingen dement, men de har andre ting..

Er det noe jeg frykter så er det denne sykdommen.
Forferdelig å se dem forsvinne, selv om de er der.

Skrevet

Det er litt snodig at det står at det ikke er arvelig, de fleste tilfeller jeg vet av personlig burde jo være bevis på det motsatte. Min tante's (inngiftet) mor ble dement, hennes bror ble det, hennes søster ble det, og nå sitter hun bare å gruer seg til å få det selv.. 🤷

Har en del tilfeller på den andre siden av familien og, med noe samme forløp. Det er heldigvis lengre ute en tante/onkel/søskenbarn.

Neptun1 skrev (32 minutter siden):

Er det noe jeg frykter så er det denne sykdommen.
Forferdelig å se dem forsvinne, selv om de er der.

❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt at munnsårviruset Herpes Simplex dobler sjangsen for å utvikle demens. Jeg er usikker på hvorfor, men jeg har hørt en forklaring. Viruset lagrer seg vist i nerver, og hvis du får det i munnen kan det kanskje spre seg til hjernen. Hvis viruset blir vanligere, så vil også demens blir vanligere. Det kan da i noen tilfeller gi inntrykk av at det er mer arvelig enn det egentlig er.

Jeg er som sagt usikker på hvor sant dette er, men det virker som at det finnes litt forskning på det. Kanskje demens er litt arvelig, men virus er med på å aktivere/akselerere det?

Skrevet

Demens er mange sykdommer, dette gjelder den mest fryktede:

Dersom en person har den bestemte genvarianten fra én av foreldrene dobles risikoen for Alzheimers sykdom. Hvis man har arvet denne varianten fra begge foreldrene, er risikoen så høy som 50 prosent

https://sml.snl.no/Alzheimers_sykdom

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Demens er et samlebegrep, og underkategoriseres av spesifikke typer demens. Noen ganger finner man ikke konkret hvilken type - ofte har det uansett lite å si rent behandlingsmessig.

Demens i seg selv er nok ikke så arvelig, men man kan ha større anlegg for å utvikle dette dersom man har flere i familien som har det. På denne måten kan man ta flere grep for å minimere risikoen for å utvikle akkurat dette. Dersom man lever det samme livet som sine foreldre, så vil man ha større risiko for å utvikle dette.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ingen i familien min bakover mange generasjoner har hatt antydning til noen form for demens selv om mange levde til de ble nærmere 100 mens jeg vet om andre familier der alle i nedstigende linje får det før de fyller 60. Det kan godt hende at de fleste demenstilfeller ikke har en arvelig komponent men det er åpenbart at det er en del tilfeller der genene er avgjørende.

Men man vet aldri hvordan noe går, jeg husker broren til bestefaren min kom på besøk og ville diskutere begravelsesdetaljer med bestefaren min for en av de andre brødrene deres som var ganske syk (men ikke død). Den syke broren levde 6 år til mens han som ville diskutere begravelsen hans døde innen det hadde gått ett år.

Endret av TAC-2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...