Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 4 minutes ago, Tussi said: Det kommer desverre aldri til å skje så lenge en regjering er avhengig av SP Jeg synes det er rart at SP legger seg på en så fiendlig linje når det kommer til dyra deres bønder er så avhengig av, i min ideelle verden skulle senterpartiet stått på barrikadene for dyrevern, miljøvern, og fremtidens bonde og drift, tenk om senterpartiet kunne utfyllt den rollen MDG tok, det er ikke egentlig så fjernt, i min verden er det mer troverdig om noen som livnærer seg av å leve av jorda og utnytte dyr, ser viktigheten av et balansert og minst mulig belastende jordbruk og dyrevelferd. Hvis KRF kan snu kappen etter kristenkonservative alá USA, kan vel også SP i teorien gjøre seg til et relevant parti utover vi som hater Greta Thunberg. Jeg prøver ikke egentlig å spå fremtiden, jeg synes bare ting ser mer positive ut enn før, når det kommer til bedring av dyras vilkår. Var det ikke Stoltenberg II-regjeringen som endelig avviklet pelsdyrnæringen, da satt vel SP i regjering?
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg er ikke så veldig overrasket. Bønder og Sp har et annet syn på dyr enn folk flest. Enten er de pengemaskiner eller så er de unødvendige (rovdyr). Når dyrevelferden på fjøsen eller i utmarka går på bekostning av bondens lønnsomhet, så er ikke dyrevelferden så interessant for de lengre. 3 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Atib Azzad skrev (11 minutter siden): Jeg synes det er rart at SP legger seg på en så fiendlig linje når det kommer til dyra deres bønder er så avhengig av, i min ideelle verden skulle senterpartiet stått på barrikadene for dyrevern, miljøvern, og fremtidens bonde og drift, tenk om senterpartiet kunne utfyllt den rollen MDG tok, det er ikke egentlig så fjernt, i min verden er det mer troverdig om noen som livnærer seg av å leve av jorda og utnytte dyr, ser viktigheten av et balansert og minst mulig belastende jordbruk og dyrevelferd. Hvis KRF kan snu kappen etter kristenkonservative alá USA, kan vel også SP i teorien gjøre seg til et relevant parti utover vi som hater Greta Thunberg. Jeg prøver ikke egentlig å spå fremtiden, jeg synes bare ting ser mer positive ut enn før, når det kommer til bedring av dyras vilkår. Var det ikke Stoltenberg II-regjeringen som endelig avviklet pelsdyrnæringen, da satt vel SP i regjering? Mitt inntrykk er at dyr kun har verdi for SP hvis de kan utnytte dem. Hvis de ikke kan utnytte dem kan vi gjerne drepe dem, særlig hvis de tar noe SP vil ha, og da snakker jeg ikke bare om sau, men elg f eks. SP er det absolutt mest dyrefiendtlige partiet vi har, noe Noah også bekreftet selv om SP fikk 1 poeng for å i det hele tatt nevne dyrevelferd. Jeg er forøvrig også veldig skuffet over KRF sitt manglende engasjement for dyr For meg som aktiv i en dyrevernorganisasjon var det ekstremt skuffende at de ikke engang klarte å få flertall for påbud om chip for Katt Endret 7 timer siden av Tussi
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Simen1 skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke så veldig overrasket. Bønder og Sp har et annet syn på dyr enn folk flest. Enten er de pengemaskiner eller så er de unødvendige (rovdyr). Når dyrevelferden på fjøsen eller i utmarka går på bekostning av bondens lønnsomhet, så er ikke dyrevelferden så interessant for de lengre. Spot on!
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Nå skal de rike tas https://www.dagsavisen.no/debatt/na-er-det-eneste-rette-a-oke-formuesskatten/9949660 1
Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 2 minutes ago, Tussi said: Mitt inntrykk er at dyr kun har verdi for SP hvis de kan utnytte dem. Hvis de ikke kan utnytte dem kan vi gjerne drepe dem, særlig hvis de tar noe SP vil ha, og da snakker jeg ikke bare om sau, men elg f eks. SP er det absolutt mest dyrefiendtlige partiet vi har, noe Noah også bekreftet selv om SP fikk 1 poeng for å i det hele tatt nevne dyrevelferd. Det var aldri min intensjon å grønnvaske SP, eller hva man skulle kalt det å fremstille de som bedre på dyrevelferd enn de ér. Men nå risikerer vi å havne utenfor trådens tema, det finnes en mer generell dyrevelferdstråd her, selv om jeg er uenig i tittelen den er gitt.
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Atib Azzad skrev (4 minutter siden): Det var aldri min intensjon å grønnvaske SP, eller hva man skulle kalt det å fremstille de som bedre på dyrevelferd enn de ér. Men nå risikerer vi å havne utenfor trådens tema, det finnes en mer generell dyrevelferdstråd her, selv om jeg er uenig i tittelen den er gitt. Problemet, og det er relevant for tråden, at selv om man har 3 partier på venstresiden som er opptatt av dyrevelferd, så kommer aldri SP til å godta noe bra for dyr så lenge de vet AP er avhengig av dem. Og i forrige periode så vi at SV særlig var villig til å ofre dyrene for andre politiske seire Støre vet at presser ham SP for hardt så mistet han flertallet sitt. Dette valget var en katastrofe for norske dyr, på samme måte som forrige. Ap er heller ikke dyrevennlig. Men noen av de verste er ute av Stortinget, heldigvis. Hørte det var jubel på Venstres valgvake da SP-resultatet kom inn Endret 7 timer siden av Tussi
nebrewfoz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 3 minutes ago, Tussi said: Problemet, og det er relevant for tråden, at selv om man har 3 partier på venstresiden som er opptatt av dyrevelferd, så kommer aldri SP til å godta noe bra for dyr så lenge de vet AP er avhengig av dem. Og i forrige periode så vi at SV særlig var villig til å ofre dyrene for andre politiske seire AP er vel kun avhengig av SP for å få vedtatt statsbudsjettet? I andre saker kan de finne flertall med alle de dyrevennlige partiene på borgerlig side. 1
Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Problemet, og det er relevant for tråden, at selv om man har 3 partier på venstresiden som er opptatt av dyrevelferd, så kommer aldri SP til å godta noe bra for dyr så lenge de vet AP er avhengig av dem. Og i forrige periode så vi at SV særlig var villig til å ofre dyrene for andre politiske seire Støre vet at presser ham SP for hardt så mistet han flertallet sitt. Dette valget var en katastrofe for norske dyr Tja, som sagt, var vel også SP i regjering da man avviklet pelsnæringen. Det at SP sitter der med minst mandat er vel et mer håpefult resultat enn alternativet, både KRF & FRP scorer helt elendig når det kommer til dyrevelferd, og Høyre er litt her-og-der, Venstre er gode, men jeg må si jeg tenker det er en mindre katastrofe når 3-av-5 partier har god dyrevelferdspolitikk, enn om 1-av-4 har det.
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden nebrewfoz skrev (1 minutt siden): AP er vel kun avhengig av SP for å få vedtatt statsbudsjettet? I andre saker kan de finne flertall med alle de dyrevennlige partiene på borgerlig side. Jeg tipper at SP vil nekte å samarbeide hvis det blir noe mer dyrevennlig, det eneste vi kan håpe på er statsstøtte for Noah. Det er mange saker der jeg er uenig med ulike partier, men akkurat SP har jeg litt opp i halsen simpelthen fordi jeg klarer ikke å forstå hvordan det går an å være så grusom med levende vesener som ikke kan forsvare seg selv. 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Atib Azzad skrev (2 minutter siden): Tja, som sagt, var vel også SP i regjering da man avviklet pelsnæringen. Det at SP sitter der med minst mandat er vel et mer håpefult resultat enn alternativet, både KRF & FRP scorer helt elendig når det kommer til dyrevelferd, og Høyre er litt her-og-der, Venstre er gode, men jeg må si jeg tenker det er en mindre katastrofe når 3-av-5 partier har god dyrevelferdspolitikk, enn om 1-av-4 har det. Det var Venstre som fikk gjennomslag for å avvikle næringen, da SP satt i regjering var det allerede vedtatt og satt i gang. Ja det er bra at 3 av 5 partier har wj god politikk for dyrene. Jeg har nest tiltro til MDG. Frp er ikke veldig dyrevennlig, men de stod på for dyrepoliti ihvertfall
Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Det var Venstre som fikk gjennomslag for å avvikle næringen, da SP satt i regjering var det allerede vedtatt og satt i gang. Ja det er bra at 3 av 5 partier har wj god politikk for dyrene. Jeg har nest tiltro til MDG. Frp er ikke veldig dyrevennlig, men de stod på for dyrepoliti ihvertfall Hehe jeg har en fantasi jeg synes er litt komisk hvor dyrepolitiet går rogue, og forkaster sin tiltenkte oppgave om å beskytte folks kjæledyr til fordel for å aksjonere mot større bondegårder.
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Atib Azzad skrev (3 minutter siden): Hehe jeg har en fantasi jeg synes er litt komisk hvor dyrepolitiet går rogue, og forkaster sin tiltenkte oppgave om å beskytte folks kjæledyr til fordel for å aksjonere mot større bondegårder. Hehe, ja, jeg tror ihvertfall at vi skal legge død myten om at vi et verdensmestere i dyrevelferd Jeg var aktiv i en diskusjon om abort på fb for noen år tilbake, folk fra hele verden deltok. Debatten kom inn på dyrevern,noe da jeg sa jeg var norsk var svaret " Norge er ikke akkurat kjent for å være snill med dyr". Vi er vel heller beryktet.
Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 3 minutes ago, Tussi said: Hehe, ja, jeg tror ihvertfall at vi skal legge død myten om at vi et verdensmestere i dyrevelferd Jeg var aktiv i en diskusjon om abort på fb for noen år tilbake, folk fra hele verden deltok. Debatten kom inn på dyrevern,noe da jeg sa jeg var norsk var svaret " Norge er ikke akkurat kjent for å være snill med dyr". Vi er vel heller beryktet. Ja, det er en diskrepans mellom hvordan vi tenker på den, og hvordan den faktisk ér, samtidig som jeg ikke synes vi representerer noe ytterpunkt. 1
nebrewfoz Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Det er mange saker der jeg er uenig med ulike partier, men akkurat SP har jeg litt opp i halsen simpelthen fordi jeg klarer ikke å forstå hvordan det går an å være så grusom med levende vesener som ikke kan forsvare seg selv. Ved å øke kravene til dyrevelferd i Norge, er det også en risiko for at norsk mat blir enda dyrere, og da er det mange som sitter klare til å kreve at importvernet blir demontert og at billigere, utenlandskprodusert mat må få slippe inn på det norske markedet. Med det resultat at den norske bonden blir utkonkurrert, og dyrene lider i utlandet istedet. (Noen vil tenke at da er det ikke vårt problem lenger. En politikk som fører til enda færre bønder (og større avhengighet at matimport) høres ikke ut som SP-politikk. 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden nebrewfoz skrev (2 minutter siden): Ved å øke kravene til dyrevelferd i Norge, er det også en risiko for at norsk mat blir enda dyrere, og da er det mange som sitter klare til å kreve at importvernet blir demontert og at billigere, utenlandskprodusert mat må få slippe inn på det norske markedet. Med det resultat at den norske bonden blir utkonkurrert, og dyrene lider i utlandet istedet. (Noen vil tenke at da er det ikke vårt problem lenger. En politikk som fører til enda færre bønder (og større avhengighet at matimport) høres ikke ut som SP-politikk. Tja nå jlarer de jo å drive mer dyrevennlig i utlandet, f eks med gris, så om importen av kjøtt produsert mer dyrevennlig øker så er jo det en fordel. Det er ingen grunn til at dyr skal ha det så vondt som mange har det i norsk jordbruk idag Etter mitt syn så hvis en ikke klarer å drive økonomisk OG dyrevennlig, så har bedriften ikke livets rett 1
nebrewfoz Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 5 minutes ago, Tussi said: Tja nå jlarer de jo å drive mer dyrevennlig i utlandet, f eks med gris Det var en ganske generell og bastant påstand. Kan høres ut som noe NOAH ville ha sagt... (?) 1
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden nebrewfoz skrev (6 minutter siden): Det var en ganske generell og bastant påstand. Kan høres ut som noe NOAH ville ha sagt... (?) Noah har rett i det. I Norge er det 1% v griser som går fritt, i England er det 40% 1
trikola Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 1 hour ago, Tussi said: Noah har rett i det. I Norge er det 1% v griser som går fritt, i England er det 40% Jeg har sett flere arealer med frittgående griser i Danmark. Slik så de ut: https://www.agropub.no/fagartikler/ingen-svin-pa-skogen-bare-grisegod-velferd Endret 4 timer siden av trikola
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden trikola skrev (Akkurat nå): Jeg mener å ha sett flere arealer med frittgående griser i Danmark. Ja ikke sant? Merkelig at det skal være så voldsomt vanskelig å drive humant i Norge....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå