Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi er to stk som skal opprette et ideelt AS sammen. Dette skal være en tilbyder av gratis tjenester for sluttbrukeren og det kan ikke tas utbytte til oss som eier, pengene må inn i selskapet. 

Vi har lønn på rundt 1.000.000 hver i selskapet. 

Jeg lurer på hva som blir lurest å gjøre med tanke på eierskap. Er det mulig å eie min andel av selskapet med et holdingselskap å få alt av lønn inn i holdingselskapet? Herifra kan jeg da styre min egen lønn, da ta ut mindre lønn en 1.000.000, ca 500.000 å la overskuddet stå igjen i holdingselskapet for å videre investere disse.

Eller vil dette være en dårlig måte å gjøre det på? 

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Gudmunns said:

Har fått råd om å starte et ideelt as. 
inntekter kommer fra salg av tjenester. 

Er dette et kreativt forsøk på å omgå skatt? Tror et helt ordinært as med mulighet for utbytte er det dere skal gå for, med mindre formålet faktisk er å skaffe inntekter til et veldedig formål.

Endret av ps5
  • Liker 2

ps5 skrev (33 minutter siden):

Er dette et kreativt forsøk på å omgå skatt? Tror et helt ordinært as med mulighet for utbytte er det dere skal gå for, med mindre formålet faktisk er å skaffe inntekter til et veldedig formål.

Ikke i det hele tatt. Er snakk om å ikke ta ut all lønn med en gang å la det stå i selskapet for å kjøpe seg mer tid hvis selskapet ikke skulle klare å driftes lenger. 

et ideel as har lønnsutgifter og driftskostnader. Inntektene i selskapet må  ikke gå til et veldedig formål. Formålet med inntekten er at selskapet kan driftes slik at brukerne ikke betaler. 

Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Når jeg driver ideelt arbeid tar jeg ikke ut lønn, iallefall ikke nesten 2x medianinntekt... Anbefaler at dere starter personlig selskap

Tror du misforstår. Er ikke ideelt arbeid. Er en arbeidsplass med med leger som skal drive et selskap hvor brukerne skal få gratis tjenester. Men det må være utgifter til lønn og drift. 
Ideelt as går da under at utenom lønn, kan ikke noe overskudd tas ut av selskapet til eiere. 

Gudmunns skrev (1 minutt siden):

Tror du misforstår. Er ikke ideelt arbeid. Er en arbeidsplass med med leger som skal drive et selskap hvor brukerne skal få gratis tjenester. Men det må være utgifter til lønn og drift. 
Ideelt as går da under at utenom lønn, kan ikke noe overskudd tas ut av selskapet til eiere. 

Hvor hentes pengene til selskapets drift? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
18 minutes ago, Gudmunns said:

Ikke i det hele tatt. Er snakk om å ikke ta ut all lønn med en gang å la det stå i selskapet for å kjøpe seg mer tid hvis selskapet ikke skulle klare å driftes lenger. 

et ideel as har lønnsutgifter og driftskostnader. Inntektene i selskapet må  ikke gå til et veldedig formål. Formålet med inntekten er at selskapet kan driftes slik at brukerne ikke betaler. 

Brukerne ikke betaler, hva betyr det? Selskapsformen er et as som naturligvis har løpende driftsutgifter. Forskjellen er hva overskudd skal benyttes til og altså primært en spesifikk formulering i vedtektene. Du kan spare penger i kassa for alle as  uavhengig av om formålet forøvrig er utbetaling av utbytte til eierene eller utbetaling til veldedighet. 

• Liker 1
ps5 skrev (2 minutter siden):

Brukerne ikke betaler, hva betyr det? Selskapsformen er et as som naturligvis har løpende driftsutgifter. Forskjellen er hva overskudd skal benyttes til og altså primært en spesifikk formulering i vedtektene. Du kan spare penger i kassa for alle as  uavhengig av om formålet forøvrig er utbetaling av utbytte til eierene eller utbetaling til veldedighet. 

Det fremstår som om selskapet skal flytte penger fra noe (ukjent) over til et (veldedig) as hvor man så kan hente ut det man flyttet i form av lønn. Så man får jo tanker om at formålet egentlig er å flytte penger eller få ut/tappe  penger fra noe. Men hva vet jeg. 

obygda skrev (1 time siden):

Det fremstår som om selskapet skal flytte penger fra noe (ukjent) over til et (veldedig) as hvor man så kan hente ut det man flyttet i form av lønn. Så man får jo tanker om at formålet egentlig er å flytte penger eller få ut/tappe  penger fra noe. Men hva vet jeg. 

Nei, det er ikke sånn det fremstår. Jeg lurer bare på hvordan det gjøres i praksis med lønn. Hvor lønnen skal gå fra. Hvis man får lønn og ikke vil ta ut all lønnen med en gang, for å kjøpe seg tid med resterende hvis ting ikke går veien.  vet ikke helt hvor du får tankene dine ifra om tappe få ut penger. 

Kakkelfant skrev (1 time siden):

Noen må jo betale for gildet, hvem selger dere produktet til hvis "brukerne" får dette gratis?

Barnevernsinstitusjoner selger sine tjenester til barnevernet. Rusinstitusjoner selger sine tjenester til helseforetak. Slik selger man produktet når "brukerene" får dette gratis! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...