Kalle Klo Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april 43 minutes ago, BadCat said: Vesten er dårlig på historiefortelling og dialog. Ta Hobitten. Ei enkel bok på 300 sider. De fikk det til å bli tre filmer som varer og varer. Den første filmen var noenlunde, men selv den varte lenger enn hele historien burde. Den siste filmen var en kjedsommelig opplevelse, eller trivielt dårlig. I tidens ånd kunne det med fordel ha vært kuttet ned til 3 minutter med slide show og enkle setninger om hendelsene. Folk har ansvar og mindre tid i dag. Det er et enda større behov for å korte ned historiene og dialogen i spill enn i gamle dager hvor det gjerne gjaldt begrensinger i minne og lagringsmedium. Jeg kan godt spille et spill med kort og enkel historiefortelling titusenvis av timer, men sjansen for at jeg spiller et spill med 100 timer historiefortelling er tilnærmet null. Det kommer et old school Terminator 2-spill på tampen av sommeren. Det vil vise seg hvordan de greier seg med dialogen. Det bør ikke være noe sære lenger enn korte fraser som. "Come with me if you want to live!". "Terminated!", "Hasta la vista Baby!". "Girls, Do you know John Connor? No!". Nå har de allerede dummet seg ut ved å lansere spillet 5 September i stedet for 29 August, som er en spesiell dato i Terminator-universet, så det spørs om de fikser biffen. Jeg vil også ha noe krydder i spillene, men i motsetning til kommentarforfatteren vil jeg ikke ha hele beholderen i retten (spillet) og heller ikke kun Safran. Gamle spill har en fordel. Man kunne ikke laste inn eller lagre "uendelig" mye innhold som i dag. Derfor måtte man nøye seg med å ta med det beste og det høyst nødvendige. Resten måtte gå. Man bør kunstig ivareta slike begrensninger i dag. At teknologien tillater mer innhold, betyr ikke at det er en fordel eller noe som bør gjøres. Less is more. Chip tunes er bedre enn studioopptak og enkle sprites er bedre enn kompliserte 3D-modeller og tunge shadere. God dialog er kort og presis. Alt unødvendig er tatt bort. Det største problemet med spill nå er at de tar så lang tid å lage, at interessen er borte før de blir sluppet. Å bruke mer penger og arbeidstimer på dialog er å bære mer ved til bålet. Enig i noe av det du sier. Hobitten-filmene er vel mer et eksempel på at Hollywood liker å koke suppe på spiker heller enn at hele Vesten er udugelig på historiefortelling og dialog. Jeg er enig i at for mange spill krever for mye tid. Det er sikkert plass til spill som tar over livet ditt (typ WoW), men mange av oss er ikke interessert eller har ikke tid til slikt. Jeg vil gjerne spille spill som man kan spille 10-15 minutter av gangen, og ikke miste tråden mellom gangene. Det er litt mangelvare i dag, også pga bare å starte et moderne spill tar et par minutter i loadingscreens etc. Enig i at enkelthet har sin egen sjarm. Vil heller ha et kort, velskrevet spill enn et gedigent, dårlig et. Ironisk nok har jeg nok brukt mye mer tid på å spille enkle spill enn jeg har brukt på masodontene. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27326019
fnwilborn Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april BadCat skrev (5 timer siden): Det du gjør er som å slå inn en spiker med ei PC-mus i stedet for å hente en hammer. Det verste er at du gjør det hver gang over år. Hæ? 3 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27326115
jørgenfm Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april God artikkel og gode poeng her. Disco elysium er helt fantastisk. Synes også God of war, Nier, og Final fantasy gjør en veldig God jobb. Og metafor re fantazio. Ofte er det litt bedre blant asiatiske spill. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27326151
Sjørøver Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april BadCat skrev (16 timer siden): Det kan godt være dialog i spill, bare det er kort og presist. I praksis at man får sagt det som er verdt å vide i det øyeblikket ved hjelp av ei eneste setning. Eksempel på perfekt dialog er "Thank you!", "Mom!" "Dad!". Herregud for en håpløs tilnærming. Prøv å se for deg mass effect trilogien med super kort dialog. Håpløst. Noen spill skal ha masse dialog. fnwilborn skrev (12 timer siden): Hæ? Jeg tror han mener at du spiller med for lav vanskelighetsgrad og at det blir teit I lengden. Personlig så er det mange spill jeg får absolutt ingenting ut av om motstandere får for mange kunstige fordeler. Feks total war er kjedelig på høy vanskelighetsgrad. AIen er for dum. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27326343
fnwilborn Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Sjørøver skrev (3 timer siden): Jeg tror han mener at du spiller med for lav vanskelighetsgrad og at det blir teit I lengden. Personlig så er det mange spill jeg får absolutt ingenting ut av om motstandere får for mange kunstige fordeler. Feks total war er kjedelig på høy vanskelighetsgrad. AIen er for dum. Jaja, han om det. Jeg spiller for opplevelsen og moroa det gir, ikke for å få hans approval. 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27326415
tha_lode Skrevet 21. april Del Skrevet 21. april Jeg enig i poenget om at manus ofte virker nedprioritert i spill Og det er jo tåpelig mtp hvor billig den delen av jobben er sammenlignet med all spilldesign osv. Men jeg er uenig i at Split Fiction er dårlig skrevet. Den lette tonen i manus matcher perfekt det tullete premisset. Nydelig spill med masse sprø mekanikker og gøy premiss. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27326563
tankbug Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april No worries! Teksten som før ble skrevet av noen som hadde null kompetanse i det, blir nå erstattet av AI. Snart er alle spillene kliss like, hvor ingenting er helt sykt dritt, ei heller bra, bare uten sjel og uniformt. Alle stemmene blir også generert så fremt det ikke er et spill som bruker ekte folk som markedsføring. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27327032
Pauliepus Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Enig med mye av det som er skrevet- at spill er et 'skill-issue' ofte. Men det var en større ting- særlig tidlig i spill-utviklingshistoriet. Bare slå sammen noe så folk holder litt interesse- har egne tanker om hva som skjer, resten så kan den grønne gutten med sverdet få til. I de tidligste videospillene som- noen jeg så nevnte 'Pong' som er et dårlig eksempel (LOL- det var såvidt plass å skrive tallene på skjermen i data); og at det med videogame-dialogue 'peaket' i 1987, som rett og slett er løgn. (Igjen- boomer-take, og IGJEN er det mangel på lagringsplass som førte til dette.) Det finnes drøssevis- av videospill som har kjempebra dialog. Noe man kan forvente- eller forutsi? Ja. Definitivt. Men så har man også sett- og inntatt nok medier for å skjønne hvor serien går, filmen går, og hva andre ting som den kjente "The Hero's Journey" er. Hva er forskjellen? DOOM spillene, handler om å skyte demoner. Og bevege seg fort. Hva trenger man av dialog til det spillet? 'En God Grunn'. That's it. Dette er sagt for å ikke ignorere faktumet at videospill av denne typen er "Adrenalin-fabrikker", som jeg burde vite, jeg er en syk Adrenalin-junkie, særlig når det gjelder mine foretrukne videospill. (Samarbeid, online, og et rush). Ja- så DOTA 2 i seg selv- krever ikke dialog. Det krever mekanikker og lager spenning sånn, for- disse spillerne gir ren blaff i hva som foregår rundt om i det verdenet. Det der handler om immersion. Og til slutt, Mastery. (Ok for å ikke skremme vekk boomer-leserne som vokst opp i et annet univers enn oss *litt* yngre- kommer dette.) Ja- sånn VI (yngre gen) har myyye oftere blitt lært har vært; Quick pleasures, ifht. Medier, telefoni, og MANGE andre ting som ikke er verdt å nevne i diskusjon. Tilbake til saken. Det å vise at man er god/ bra nok i et videospill, etc. Noe som vi savnet mye- ved å låse oss selv vekk fra det som var skummelt, men yknow. Its OK. Vi overlever. Sånn(mastery) kan man gjøre med, og si om MANGE, single-player spill. Hvorfor ble Dark Souls så jævla populært? (Ikke svar meg, jeg vet. Men gjerne drøfte tanken.) Annet enn 'the thrill'- er det 'SHOW- don't TELL.'-type historie fortelling. MEN- folk som meg som mestrer jævla skiten blir skuffet. For nå har de knekt koden. Ja- nye bosser. Wahoo. Yippi. Om ikke det er et stort story-wise expansion, er jeg lite interessert å slåss mot de samme folkene, med litt justert moveset og litt justert tidsramme for meg å gjøre ting i. Såå interessant. Elsker det. ---- Hadde jeg gått inn i et slik Western spill som RDR2- og ingen hadde pratet til/med meg, hadde jeg sikkert skutt meg selv. Dønn seriøs. Det hadde vært totalt tortur. Hvordan er det mulig å oppnå immersion i slike tilstander (western, samme som virkelig liv for x-antall år tilbake) UTEN dialog? - Så- rundt tiden av Dark Souls, finnes det et helt lass av videospill som var fantastiske- MED bra (ikke perfekte- men) nok dialog, og ALLE de var RPG-spill. Åå gamle Bethesda dreiv og skreiv ut penger. Særlig når de satt igang microtransaksjoner, men nok om det. Et liste av spill jeg har delvis glemt som har god- lite men god dialog: Oni (ikke rpg), Unreal 2 Awakening(ikke rpg), KoTOR 1 og 2, Oblivion, Morrowind, Fallout-spillene(1-NV), Mass Effect(Trilogi), lista fortsetter. Dette er desverre *kun* de mest populære og kun 2 stykker utenfor RPG boblen- men saken står. ALLE disse spillene, og utviklere gikk tom for tid å navigere dybde i dialogstruktur. Hvorfor? Fordi tid koster PENGEEEER. Mario trenger ikke å gjøre en jævla dritt. Hva har han noensinne sagt i noen spill? (Jeg spiller ikke det ikke svar meg.) Men.. et platformer med masse dialog? Ja jeg veit Mario har flere spill enn kun det. Hvordan og HVOR kan du presse inn dialog i et platformer?? ÆSJ. Ufyselig tanke. Paper Mario gjorde det bra *kun* fordi det /hadde/ dialog. (er på tlf og orket ikke scrolle opp til å italicize.) Neida. Spillet er bra OGSÅ. Men det hadde et eget verden. OKIDOKE- hvorfor suger spill dialog? Fordi det ikke passer, fordi spillutvikling tar tid, fordi spillutvikling er dyrt (særlig i Norge- de får ikke en dritt LOL,) fordi det finnes MYE bedre måter å tjene penger på. Ser på Bethesda, Blizz, Activision, EA, Ubisoft, SuperCell, alle disse jævla spillene som er MARKEDSFØRT til å huke tak i deg og så få deg til å kanskje bruke penger på de, etc., etc. Det er bare sånn det er. Velg bedre spill. Støtt bedre spill. Verden fungerer på penger, og tid har blitt erstattet med mere og flere sjelssugende ting for det gjennomsnittlige mennesket å unngå. Og til slutt blir de lei. Faller inni det som er enkelt. Å betale for unødig søppel. Som (ekstra-liv og.l.,) Å få det rushet av å faile noe og bli sint.(vanskelig/utfordrende spill) Og sikkert er par andre ting. "Spillselskaper ELSKER det ene enkle trikset! (Å markedsføre til barn !) Psykologer, sosiologer, lærere, gurus etc. hater de! " <- DETTE ER SATIRE/EN MEME FOR DERE SOM IKKE FORSTÅR. De lærte av de store og beste da, Coca-Cola og Pepsi, som begynte sitt store kampanje om å få med barn på Pepsi-Kjøret. Eller å lage et julenisse-figur som er stor, givende og får glede av å gi barn *gratis* fedme (eller rask dopamin.) Rask dopamin fører til at vi ikke jobber for 'noe', og istedetfor å bruke dopamin til å utføre oppgaven, begynner vi å må stresse for å gjøre ting. Økt tidspress og ADHD-utredelser har blitt et /suspiciously/ nært sammenheng i økning mellom det vi har sett over årene. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27327996
Crooked Cracker Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Elden Ring hadde ikke mye dialog men en del minneverdige sitater, Mass Effect 1 var generelt godt skrevet og hadde noen flotte dialoger, Portal spillene hadde morsomme gullkorn og såvidt jeg husker hadde også Metal Gear spilllene mye interessante utvekslinger baket inn i moroa. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27328183
Amored Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Hvilke spill har du skrevet? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27331225
Pauliepus Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april (endret) 4 hours ago, Amored said: Hvilke spill har du skrevet? Dette kjennes så irrelevant ut. Endret 29. april av Pauliepus Cringe dummy skrev feil. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952319-kommentar-%E2%80%93-jeg-blir-flau-av-spilldialog/page/2/#findComment-27331387
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå