Fahlar Skrevet 22. april Skrevet 22. april Har forståelse for at online multiplayer-spill på ett eller annet tidspunkt blir slått av når det bare er en bitteliten gruppe dedikerte fans som er igjen. Men har mindre forståelse for at single-player spill på død og liv må være online, og dermed også i risiko for å på ett eller annet tidspunkt bli utilgjengelige. Spesielt om man kjøper produktet fysisk. Men, jeg er vel bare en gammel gamer som savner tiden da det ikke var en drøss med launch-day patches og diverse andre patches og dlc's, men da vi bare fikk et ferdig spill som vi spilte og gikk videre fra... 1
magne.moe Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Tåka skrev: Derfor bør man ikke kjøpe spill som bare kan spilles online, offline spill bør bli en selfølge! Flerspiller spill krever at du er online. Om du ikke kan ha private servere så dør spillet når disse servere skrues av. Og siden du ikke kan selge mikrotransaksjoer på private servere er de en utdøende i aaa spill.
MysticoN Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Desverre så er det sant at vi ikke "eier" spillene selv på steam osv. Men er dette verdt søkelyset? Selv har jeg ikke kjøpt noen Ubisoft spill på flere år men dette er ikke akurat god reklame for selskapet selv om de har "rett"
AgurkMaske Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai (endret) Jeg tror de færreste leser salgsdokumentene når de kjøper spill online, de fleste som selger spill eier de og det står i avtalen, men det er bare at ingen gidder å lese de. Ting er ikke som før når du kunne kjøpe en DVD og så var det ditt. Folk trykker bare "Godta" og så kjøper de, de gidder ikke lese det veldig lange dokumentet. Det er litt frustrerende at de som selger spill tar alle fordelene for seg selv og levner ingen til kjøperen lengre. Vi er blitt ranet ikke bare for penger men rettigheter også, de tar alt som kan tas og brukeren bare klikker godta. Og når de gjør det så tenker selskapet "Ok, vi kan ta enda mer her" Internett var spennende da det kom, men det har også gjort det umulig å beholde de digitale spillene, for de kan kontrollere de fra andre enden. Slik var det ikke med gammeldagse spill. Å kjøpe et spill som kan "skrus av" eller "utfases" fra andre enden, det er som å kjøpe en brukt tyggegummi, og så drar du den i den ene enden og de andre i den andre enden, blir jo bare griseri av det. Endret 12. mai av AgurkMaske
rabler Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 13 hours ago, AgurkMaske said: Jeg tror de færreste leser salgsdokumentene når de kjøper spill online, de fleste som selger spill eier de og det står i avtalen, men det er bare at ingen gidder å lese de. Ting er ikke som før når du kunne kjøpe en DVD og så var det ditt. Folk trykker bare "Godta" og så kjøper de, de gidder ikke lese det veldig lange dokumentet. Det er litt frustrerende at de som selger spill tar alle fordelene for seg selv og levner ingen til kjøperen lengre. Vi er blitt ranet ikke bare for penger men rettigheter også, de tar alt som kan tas og brukeren bare klikker godta. Og når de gjør det så tenker selskapet "Ok, vi kan ta enda mer her" Internett var spennende da det kom, men det har også gjort det umulig å beholde de digitale spillene, for de kan kontrollere de fra andre enden. Slik var det ikke med gammeldagse spill. Å kjøpe et spill som kan "skrus av" eller "utfases" fra andre enden, det er som å kjøpe en brukt tyggegummi, og så drar du den i den ene enden og de andre i den andre enden, blir jo bare griseri av det. Jeg tror ikke du har lest salgsdokumentene som er på DVDen heller. Det står tydelig der at du har kjøpt lisensen for å spille spillet på den DVDen. Du eier selve platen, ikke innholdet på den. 1
Tåka Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai magne.moe skrev: Tåka skrev: Derfor bør man ikke kjøpe spill som bare kan spilles online, offline spill bør bli en selfølge! Flerspiller spill krever at du er online. Om du ikke kan ha private servere så dør spillet når disse servere skrues av. Og siden du ikke kan selge mikrotransaksjoer på private servere er de en utdøende i aaa spill. Før kunne man spille per to per offline med en kamerat eller flere i familien uten problemer men nå er vist det helt umulig ser det ut som. Jeg skjønner at MMO spil må spilles online siden det er flere tusen spillere der
Cyrio Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Er fremdeles mulig dette, alt fra minecraft og satisfactory til Rust og BF4 har mulighet for å hoste servere selv. Teknologien er jo stort sett den samme, men utvikleren av spillet mister jo kontroll over spillerbasen om de ikke kan låse spillerne inne på deres egne servere. Jeg fyrte opp Half Life 1 her om dagen, og der er det fremdeles godt med liv på Multiplayer. Det spillet kom ut i 1998, altså 27 år siden. Tviler på at det hadde vært i live fremdeles dersom utvikleren måtte drifte serverne du spiller på.
rabler Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 3 hours ago, Tåka said: Så hva betaler man for da? leie av spillet eller? Du betaler for en begrenset rett til å benytte deg av det digitale innholdet. Med andre ord en lisens. 1
rabler Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 3 hours ago, Cyrio said: Er fremdeles mulig dette, alt fra minecraft og satisfactory til Rust og BF4 har mulighet for å hoste servere selv. Teknologien er jo stort sett den samme, men utvikleren av spillet mister jo kontroll over spillerbasen om de ikke kan låse spillerne inne på deres egne servere. Jeg fyrte opp Half Life 1 her om dagen, og der er det fremdeles godt med liv på Multiplayer. Det spillet kom ut i 1998, altså 27 år siden. Tviler på at det hadde vært i live fremdeles dersom utvikleren måtte drifte serverne du spiller på. Jeg måtte sjekke og ganske riktig så finnes det selvsagt også aktive private "shards" for Ultima Online. Jeg husker vi hadde det mer gøy på private servere enn de offisielle den gangen jeg spilte dette på nitti-tallet 😁
vampyrica Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 3 hours ago, rabler said: Du betaler for en begrenset rett til å benytte deg av det digitale innholdet. Med andre ord en lisens. En som har forstått det. 👍🏻 Alle spill har en digital lisens uavhengig hvem som lager det. Bare å se på størrelse på spill på disk av nyere tid. Er jo ikke noen nyhet, vært sånn i mange år nå og blir nok ikke noe EU kommer noen vei med hvis noen sitter og tror det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå