Gå til innhold

Et raust bistandsbudsjett dette vel?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med APs landsmøte så var den unge garde i partiet med i Politisk kvarter (NRK) denne uka.  Temaer representanten nevnte burde prioriteres var økt bistand, en "rausere" innvandrings/flyktningepolitikk og økte sosialhjelpssatser bl.a., (og i tillegg ble det nevnt et ønske om å begynne å trappe ned olje/gass-letingen). 

Bistandsbudsjettet har jeg erfaring med at mange "hvermannser" egentlig ikke vet størrelsen på når det kommer opp som tema.  Det blir gjerne svart at det er "på mange millioner det"...  Vel, årets budsjett er på (omregnet) ca. 159 millioner, vel og merke hver eneste dag! året rundt.  (58 millliarder).  En dansk politiker er kjent for å kritisere Norge for "gjerrighet" f.eks. overfor Ukraina.  Jeg synes tvert imot at man kan si at Norge er svært gavemilde jeg på flere felt overfor utlandet.  Tenk hele 159 millioner hver dag, det skal noe til å få kontrollert et slikt forbruk effektivt, skulle man tro. Hvordan går det an å få brukt så mye på en fornuftig måte egentlig?  Noen som vet litt omkring dette?

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skeptikus skrev (På 5.4.2025 den 17.14):

I forbindelse med APs landsmøte så var den unge garde i partiet med i Politisk kvarter (NRK) denne uka.  Temaer representanten nevnte burde prioriteres var økt bistand, en "rausere" innvandrings/flyktningepolitikk og økte sosialhjelpssatser bl.a., (og i tillegg ble det nevnt et ønske om å begynne å trappe ned olje/gass-letingen). 

Bistandsbudsjettet har jeg erfaring med at mange "hvermannser" egentlig ikke vet størrelsen på når det kommer opp som tema.  Det blir gjerne svart at det er "på mange millioner det"...  Vel, årets budsjett er på (omregnet) ca. 159 millioner, vel og merke hver eneste dag! året rundt.  (58 millliarder).  En dansk politiker er kjent for å kritisere Norge for "gjerrighet" f.eks. overfor Ukraina.  Jeg synes tvert imot at man kan si at Norge er svært gavemilde jeg på flere felt overfor utlandet.  Tenk hele 159 millioner hver dag, det skal noe til å få kontrollert et slikt forbruk effektivt, skulle man tro. Hvordan går det an å få brukt så mye på en fornuftig måte egentlig?  Noen som vet litt omkring dette?

I 2023 var bistanden på ca. 1,06 % av BNP. Tviler på at det er det som tar rotta på oss og spørsmålet er vel heller hva vi bruker de ca. 99% andre milliardene på? 😉

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Beste er å leve som om oljefondet ikke eksisterte så slipper vi å bli skuffa når det er sløst bort 

Nå hadde det egentlig så mye med oljefondet å gjøre, men hva vi skal bruke det til er fremdeles usikkert 😉 

• Liker 3
Skrevet
38 minutes ago, Maskinfører said:

Beste er å leve som om oljefondet ikke eksisterte så slipper vi å bli skuffa når det er sløst bort 

Oljefondet vokser så de trenger du ikke bekymre deg for…

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
trn100 skrev (1 time siden):

Nå hadde det egentlig så mye med oljefondet å gjøre, men hva vi skal bruke det til er fremdeles usikkert 😉 

Det er nok bestemt sløseri og grønt skifte bistand ikke så mye investering vi har en jernbane som ikke fungerer i kveld var toget mellom holmestrand og skoppum innstilt pga feil på en sporveksel dette skjer titt og ofte 

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (På 20.4.2025 den 2.24):

Det er nok bestemt sløseri og grønt skifte bistand ikke så mye investering vi har en jernbane som ikke fungerer i kveld var toget mellom holmestrand og skoppum innstilt pga feil på en sporveksel dette skjer titt og ofte 

Joda, det er mye som burde og kunne ha vært gjort, men så har vi nå en gang en prosess som heter "kost/nytte-verdi". Samme formelen brukes om veldig mye, f.eks. nordlandsbanen, medisiner osv.

Det største problemet med slike prosjketer, og ofte den største kostanden, er alle milliardene som brukes til utredning.

Ringeriksbanen f.eks. har ligget på bordet siden ca. 1950 og har nå en prislapp på ca. 40 milliarder, og det skulle ikke forundre meg mye om selve utredningen står for omtrent halvparten?

Byggingen av Bergensbanen kostet omtrent et statsbudsjett, men ble gjennomført på kort tid. I dag er det så mange hensyn å ta at planlegging og diskusjon gjerne koseter mer enn selve prosjektet.

Gardermoen er et annet godt eksempel...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 4/20/2025 at 12:26 AM, trn100 said:

I 2023 var bistanden på ca. 1,06 % av BNP. Tviler på at det er det som tar rotta på oss og spørsmålet er vel heller hva vi bruker de ca. 99% andre milliardene på? 😉

Det utgjør om lag 2,5% av statsbudsjettet og over 10k per innbygger. Så betydelig er det.

En fordel er dog at det ikke er spesielt inflasjonsdrivende 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Det utgjør om lag 2,5% av statsbudsjettet og over 10k per innbygger. Så betydelig er det.

En fordel er dog at det ikke er spesielt inflasjonsdrivende 

En stor del av de midlene pløyes jo også tilbake ikke minst med tanke på skatt fra norske bistandsarbeidere og kjøp av norske produkter, eller tar du en Trump nå og regner alt som utgifter? 😉

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, trn100 said:

En stor del av de midlene pløyes jo også tilbake ikke minst med tanke på skatt fra norske bistandsarbeidere og kjøp av norske produkter, eller tar du en Trump nå og regner alt som utgifter? 😉

Nei. Jeg gav bare et mer riktig bilde av hvor stor vår bistand er. 

Og det der kan man si om så godt som alle poster på statsbudsjettet.

Merkelig at bistand er eneste post på statsbudsjettet som oppgis i andel av BNP.

Skrevet
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg gav bare et mer riktig bilde av hvor stor vår bistand er. 

Og det der kan man si om så godt som alle poster på statsbudsjettet.

Merkelig at bistand er eneste post på statsbudsjettet som oppgis i andel av BNP.

Er jo ikke på langt nær eneste posten, forsvarsbudsjettet er blitt mer aktuelt også, for ikke å snakke om helse/omsorg, som er på ville veier, men dette er jo poster som stort sett KUN virker innenlands. 😉 

Skrevet
3 minutes ago, trn100 said:

Er jo ikke på langt nær eneste posten, forsvarsbudsjettet er blitt mer aktuelt også, for ikke å snakke om helse/omsorg, som er på ville veier, men dette er jo poster som stort sett KUN virker innenlands. 😉 

Har aldri sett helse/omsorgsbusjettet omtalt som andel av BNP.

Og  både forsvar og helse kjøper mye materiell fra utlandet 

Skrevet
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Har aldri sett helse/omsorgsbusjettet omtalt som andel av BNP.

Og  både forsvar og helse kjøper mye materiell fra utlandet 

Vel, det er relativt enkelt å regne ut ved hjelp av blant annet SSB: Helseregnskap. Statistikkbanken

Som en stor leverandør av krigsmateriell innebærer selv forsvarsvarsutgifter til store inntekter i Norge. Det er egentlig ikke supervanskelig 😉

Skrevet (endret)
trn100 skrev (På 20.4.2025 den 0.26):

trn100 skrev (På 20.4.2025 den 1.19):

trn100 skrev (34 minutter siden):

trn100 skrev (28 minutter siden):

trn100 skrev (18 minutter siden):

Vel, det er relativt enkelt å regne ut ved hjelp av blant annet SSB: Helseregnskap. Statistikkbanken

Som en stor leverandør av krigsmateriell innebærer selv forsvarsvarsutgifter til store inntekter i Norge. Det er egentlig ikke supervanskelig 😉

Forsiktig så du ikke bruker opp alle blunkesmilefjesene og resten av oss må nøye oss med monokler 🧐 

Endret av herzeleid
Skrevet
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Forsiktig så du ikke bruker opp alle blunkesmilefjesene og resten av oss må nøye oss med monokler 🧐 

Skal ta meg sammen 🙂

Skrevet
20 minutes ago, trn100 said:

Endrer ikke det faktum at bistand nesten er det eneste som oppgis i andel av BNP når budsjettets størrelse oppgis.

En ulempe med det er at mange ikke helt forstår hvor mye det utgjør. Som feks du når du skrev at vi har 99% igjen å bruke. 

Bistand går på statsbudsjettet, og staten har 97,5% igjen å bruke. Hvorvidt jeg synes det er godt brukte penger eller ikke har jeg ikke uttalt meg om 

• Liker 1
Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Endrer ikke det faktum at bistand nesten er det eneste som oppgis i andel av BNP når budsjettets størrelse oppgis.

En ulempe med det er at mange ikke helt forstår hvor mye det utgjør. Som feks du når du skrev at vi har 99% igjen å bruke. 

Bistand går på statsbudsjettet, og staten har 97,5% igjen å bruke. Hvorvidt jeg synes det er godt brukte penger eller ikke har jeg ikke uttalt meg om 

Bistand og forsvar er kanskje de eneste postene som har et prosentvis mål, men alle utgiftsposter utgjør jo en en viss prosent av statsbudsjettet og det er ganske lett å regne seg frem til.

Bortsett fra det misset jeg antgelig poenget ditt utover at alle utgifter prosentvis burde være så lave som mulig?

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, trn100 said:

Bistand og forsvar er kanskje de eneste postene som har et prosentvis mål, men alle utgiftsposter utgjør jo en en viss prosent av statsbudsjettet og det er ganske lett å regne seg frem til.

Bortsett fra det misset jeg antgelig poenget ditt utover at alle utgifter prosentvis burde være så lave som mulig?

Mitt opprinnelige poeng var å påpeke at det på ingen måte er ubetydelige småpenger som brukes på bistand, noe det kan fremstå som om du mener i denne posten:

On 4/20/2025 at 12:26 AM, trn100 said:

Ellers vil summen av alle utgifter alltid utgjøre 100% av utgiftene. Jeg synes dog ikke at bistand absolutt skal utgjøre 1% av BNP. 

• Liker 1
Skrevet

Legg ellers merke til hvordan regjeringen presenterer forsvarsbudsjettet og bistandsbudsjettet.

Forsvar:

110 milliarder til forsvar – regjeringen oppfyller forsvarsløftet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forsvarssatsing/id3056071/#:~:text=Dette er et budsjett som,1 milliarder kroner i 2025.

Bistand:

Én prosent til bistand i 2025

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/en-prosent-til-bistand-i-2025/id3080090/#:~:text=For 2025 er det satt,prosent av anslaget for BNI.

Man må faktisk et stykke ned i teksten for å finne beløpet for bistand, mens det for forsvar står i overskriften.

For helse finner man ikke andel av BNP i det hele tatt:

Historisk satsing på vår felles helsetjeneste

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/historisk-satsing-pa-var-felles-helsetjeneste/id3057741/#:~:text=Helse er en av hovedsatsingene,et ordinært statsbudsjett er 2008.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...