James G Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Red Frostraven skrev (35 minutter siden): De valgte ikke rase, de valgte kontinent, som kontinent-områdene er delt inn i menneskelig kultur. Fun fact: Selv om menneskelig genetisk variasjon er gradvis, kan resultatene av analysen vise statistisk identifiserbare grenser hvis prøvetakingen er diskontinuerlig, for eksempel etter kontinent. Cluster må sannsynligvis være et biprodukt av isolasjon basert på avstand og utvalgsprosedyrer. For eksempel gir geografiske diskontinuerlige utvalg av afrikanere, europeere og østasiater grupperte representasjoner av datasettene. Men når sørasiatiske utvalg inkluderes i analysene, dukker det opp gradient representasjoner. Endret 18. mai av James G 3 1
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 38 minutes ago, rabler said: Det er et genetisk faktum at det ikke finnes forskjellige menneskeraser. Vi er alle en rase, Homo Sapiens. Det er en art. 4
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Her har vi den intellektuelle kjempen Trond Thorbjørnsen i SOS Rasisme, som svarer bastant "Nei" på spørsmålet om det finnes menneskeraser, i programmet Hjernevask. Flere ledende medlemmer i SOS Rasisme ble dømt for medlemsjuks og bedrageri, og mange av dem hadde også tilknytning til den kommunistiske organisasjonen Tjen Folket. Her er en oversikt over de dømte: 1. Trond Thorbjørnsen Tidligere leder av SOS Rasisme (2004–2012). Dømt til 1 år og 6 måneders fengsel, hvorav 1 år og 60 dager betinget. Domfelt for bedrageri og forsøk på bedrageri, inkludert svindel av studieforbundet Populus for 322 065 kroner. 2. Henrik Ormåsen Tidligere organisasjonssekretær og styreleder i SOS Rasisme. Dømt til 6 måneders betinget fengsel. Domfelt for bedrageri av Populus for 341 865 kroner. 3. Bjarne Stokke Ansvarlig for medlemsregisteret i SOS Rasisme. Dømt til 1 år og 6 måneders fengsel, hvorav 1 år og 90 dager betinget. Domfelt for bedrageri og forsøk på bedrageri av offentlige støttegivere. 4. Kenneth Fuglemsmo Tidligere nestleder i SOS Rasisme og styreleder i flere lokallag. Dømt til 6 måneders betinget fengsel. Domfelt for medvirkning til bedrageri av Populus for 332 065 kroner. 5. Jan Erik Skretteberg Tidligere ansatt og styreleder i flere lokallag. Dømt til 6 måneders betinget fengsel. Domfelt for medvirkning til bedrageri av Populus for 332 065 kroner. 6. Anne Elisabeth Hansen Tidligere leder på 1990-tallet og styreleder i flere lokallag. Dømt til 120 dagers betinget fengsel. Domfelt for bedrageri av Populus for 250 258 kroner. 7. Bård Eskild Frantzen Tidligere ansatt og styreleder i flere lokallag. Dømt til 75 dagers betinget fengsel. Domfelt for medvirkning til bedrageri av Populus. Disse dommene ble avsagt i Haugaland tingrett i 2016, og saken er kjent som en av de mest omfattende bedragerisakene i det norske frivillighetsmiljøet. Flere av de dømte hadde sentrale roller i både SOS Rasisme og Tjen Folket, noe som illustrerer den tette koblingen mellom organisasjonene. 2 1 1
Atib Azzad Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 6 minutes ago, Gargantua said: Her har vi den intellektuelle kjempen Trond Thorbjørnsen i SOS Rasisme, som svarer bastant "Nei" på spørsmålet om det finnes menneskeraser, i programmet Hjernevask. Flere ledende medlemmer i SOS Rasisme ble dømt for medlemsjuks og bedrageri, og mange av dem hadde også tilknytning til den kommunistiske organisasjonen Tjen Folket. Her er en oversikt over de dømte: 1. Trond Thorbjørnsen Tidligere leder av SOS Rasisme (2004–2012). Dømt til 1 år og 6 måneders fengsel, hvorav 1 år og 60 dager betinget. Domfelt for bedrageri og forsøk på bedrageri, inkludert svindel av studieforbundet Populus for 322 065 kroner. 2. Henrik Ormåsen Tidligere organisasjonssekretær og styreleder i SOS Rasisme. Dømt til 6 måneders betinget fengsel. Domfelt for bedrageri av Populus for 341 865 kroner. 3. Bjarne Stokke Ansvarlig for medlemsregisteret i SOS Rasisme. Dømt til 1 år og 6 måneders fengsel, hvorav 1 år og 90 dager betinget. Domfelt for bedrageri og forsøk på bedrageri av offentlige støttegivere. 4. Kenneth Fuglemsmo Tidligere nestleder i SOS Rasisme og styreleder i flere lokallag. Dømt til 6 måneders betinget fengsel. Domfelt for medvirkning til bedrageri av Populus for 332 065 kroner. 5. Jan Erik Skretteberg Tidligere ansatt og styreleder i flere lokallag. Dømt til 6 måneders betinget fengsel. Domfelt for medvirkning til bedrageri av Populus for 332 065 kroner. 6. Anne Elisabeth Hansen Tidligere leder på 1990-tallet og styreleder i flere lokallag. Dømt til 120 dagers betinget fengsel. Domfelt for bedrageri av Populus for 250 258 kroner. 7. Bård Eskild Frantzen Tidligere ansatt og styreleder i flere lokallag. Dømt til 75 dagers betinget fengsel. Domfelt for medvirkning til bedrageri av Populus. Disse dommene ble avsagt i Haugaland tingrett i 2016, og saken er kjent som en av de mest omfattende bedragerisakene i det norske frivillighetsmiljøet. Flere av de dømte hadde sentrale roller i både SOS Rasisme og Tjen Folket, noe som illustrerer den tette koblingen mellom organisasjonene. Eh?.. Siden de er dømt for svindel er raseteori vitenskapelig?? 7
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 2 minutes ago, Atib Azzad said: Eh?.. Siden de er dømt for svindel er raseteori vitenskapelig?? Det har jeg ikke sagt, og du bruker altså en stråmannsargumentasjon. 4
Atib Azzad Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 3 minutes ago, Gargantua said: Det har jeg ikke sagt, og du bruker altså en stråmannsargumentasjon. Jeg forsøker å dedusere hva som er poenget i posten din; hvilken relevans har det for validiteten av raseteori at disse folka er dømt for svindel? 5
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 1 minute ago, Atib Azzad said: Jeg forsøker å dedusere hva som er poenget i posten din; hvilken relevans har det for validiteten av raseteori at disse folka er dømt for svindel? Fornektelsen av rasebegrepet som biologisk eller genetisk relevant, har i mange tilfeller blitt frontet av ideologisk motiverte organisasjoner. Et eksempel er SOS Rasisme, som aktivt bekjempet alle former for rasebasert kategorisering, men som selv ble avslørt for omfattende medlemsjuks. Selv om dette ikke diskvalifiserer deres synspunkter i seg selv, svekker det tilliten til deres intellektuelle og organisatoriske integritet – og bør få oss til å undersøke hvorvidt visse standpunkter springer mer ut av ideologisk overbevisning enn vitenskapelig nøkternhet. De er (var) godhetsposører, men ble avslørt som hyklere og løgnere. 3 1
Atib Azzad Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Just now, Gargantua said: Fornektelsen av rasebegrepet som biologisk eller genetisk relevant, har i mange tilfeller blitt frontet av ideologisk motiverte organisasjoner. Et eksempel er SOS Rasisme, som aktivt bekjempet alle former for rasebasert kategorisering, men som selv ble avslørt for omfattende medlemsjuks. Selv om dette ikke diskvalifiserer deres synspunkter i seg selv, svekker det tilliten til deres intellektuelle og organisatoriske integritet – og bør få oss til å undersøke hvorvidt visse standpunkter springer mer ut av ideologisk overbevisning enn vitenskapelig nøkternhet. De er (var) godhetsposører, men ble avslørt som hyklere og løgnere. Dette har jo åpenbart ingen konsekvens for sannhetsgehalten i raseteori. Hvorfor reagerte du på tolkningen min og anklaget meg for å lage stråmenn, når dette likevel var poenget ditt? 4 2
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 4 minutes ago, Atib Azzad said: Dette har jo åpenbart ingen konsekvens for sannhetsgehalten i raseteori. Hvorfor reagerte du på tolkningen min og anklaget meg for å lage stråmenn, når dette likevel var poenget ditt? Stråmannen her er "SOS Rasisme jukset, ergo stemmer raseteori". Det har jeg ikke sagt. Grunnen til at jeg reagerte forklarte jeg jo i forrige innlegg. Gadd du ikke å lese det? Forsto du det ikke? 4
Atib Azzad Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 2 minutes ago, Gargantua said: Stråmannen her er "SOS Rasisme jukset, ergo stemmer raseteori". Det har jeg ikke sagt. Grunnen til at jeg reagerte forklarte jeg jo i forrige innlegg. Gadd du ikke å lese det? Forsto du det ikke? Det virker jo som hensikten her er å sette dette at han svarte nei til hvorvidt menneskeraser finnes, opp mot svindelsaken, som om det ene har noe konsekvens for det andre, som om det ene har noe med det andre å gjøre, som om gyldigheten av vitenskap avhenger av hvorvidt de som gjengir denne vitenskapen er lovlydige. Er du mer fornøyd med oppsummeringen SOS rasisme jukset, ergo er det sådd tvil i at raseteori er pseudovitenskap? 5
James G Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Atib Azzad skrev (9 minutter siden): Det virker jo som hensikten her er å sette dette at han svarte nei til hvorvidt menneskeraser finnes, opp mot svindelsaken, som om det ene har noe konsekvens for det andre, som om det ene har noe med det andre å gjøre, som om gyldigheten av vitenskap avhenger av hvorvidt de som gjengir denne vitenskapen er lovlydige. Er du mer fornøyd med oppsummeringen SOS rasisme jukset, ergo er det sådd tvil i at raseteori er pseudovitenskap? https://en.wikipedia.org/wiki/Just_Asking_Questions 1 1
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 22 minutes ago, Atib Azzad said: Det virker jo som hensikten her er å sette dette at han svarte nei til hvorvidt menneskeraser finnes, opp mot svindelsaken, som om det ene har noe konsekvens for det andre, som om det ene har noe med det andre å gjøre, som om gyldigheten av vitenskap avhenger av hvorvidt de som gjengir denne vitenskapen er lovlydige. Er du mer fornøyd med oppsummeringen SOS rasisme jukset, ergo er det sådd tvil i at raseteori er pseudovitenskap? SOS Rasisme, som andre dydsposerende NGOer og akademiske miljøer er styrt av ideologi og normativ tenkning. Det stikker ikke særlig dypt, og motivene deres er ikke edle. Folk som sier "Det finnes ikke raser" som et aksiom, blir veldig snurte når noen påpeker at, jo, det gjør det faktisk. Det er påfallende og betegnende - egentlig typisk - at slike organisasjoner med shady agenda og godhetsposering, egentlig ikke har noe vitenskaplig fundament, men bare er til for å suge penger ut av folk og statskassa. Jeg registrerer at jeg rørte ved en nerve da jeg rullet opp svindelsaken mot dem nå. Jeg anbefaler også å se hele episoden av Hjernevask jeg linket til, så kan du jo se hvordan Thorbjørnsen argumenterer. Det er interessant hvor lite konsistent verdensbildet hans er. Endret 18. mai av Gargantua skrivefeil 3 1
Atib Azzad Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 1 minute ago, Gargantua said: SOS Rasisme, som andre dydsposerende NGOer og akademiske miljøer er styrt av ideologi og normativ tenkning. Det stikker ikke særlig dypt, og motivene deres er ikke edle. Folk som sier "Det finnes ikke raser" som et aksiom, blir veldig snurte når noen påpeker at, jo, det gjør det faktisk. Det er påfallende og betegnende - egentlig typisk - at slike organisasjoner med shady agenda og godhetsposering, egentlig ikke har noe vitenskaplig fundament, men bare er til få å suge penger ut av folk og statskassa. Jeg registrerer at jeg rørte ved en nerve da jeg rullet opp svindelsaken mot dem nå. Jeg anbefaler også å se hele episoden av Hjernevask jeg linket til, så kan du jo se hvordan Thorbjørnsen argumenterer. Det er interessant hvor lite konsistent verdensbildet hans er. Ok, så du forlot den vitenskapelige drøftingen dere hadde om legitimitet i rasebegrepet, til fordel for en helt meningsløs kobling, og tenker i tilegg at du har truffet en nerve! Jeg er oppriktig imponert over at du opplever dette som en suksess. Det er som å mene at dyrevelferd er dårlig betenkelig, fordi Hitler støttet det. Aldri i verden om du hadde godtatt en så tilbakestående argumentasjonsrekke om den ikke kom fra deg selv. 4 1
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 2 hours ago, James G said: Fun fact: Selv om menneskelig genetisk variasjon er gradvis, kan resultatene av analysen vise statistisk identifiserbare grenser hvis prøvetakingen er diskontinuerlig, for eksempel etter kontinent. Raser følger kontinenter, ja. Jeg tror jeg var fem eller seks år da jeg innså det. 2
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 29 minutes ago, Atib Azzad said: Ok, så du forlot den vitenskapelige drøftingen dere hadde om legitimitet i rasebegrepet, til fordel for en helt meningsløs kobling, og tenker i tilegg at du har truffet en nerve! Jeg er oppriktig imponert over at du opplever dette som en suksess. Det er som å mene at dyrevelferd er dårlig betenkelig, fordi Hitler støttet det. Aldri i verden om du hadde godtatt en så tilbakestående argumentasjonsrekke om den ikke kom fra deg selv. Som jeg har forklart to ganger nå, er ikke koblingen meningsløs. Jeg traff en nerve, ja, ellers hadde du ikke giddet å protestere. Endret 18. mai av Gargantua 3
rabler Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 2 hours ago, Gargantua said: Det er en art. Sant nok, og vi ikke kan skille arten Homo Sapiens i forskjellige raser. 2
rabler Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 4 minutes ago, Gargantua said: Raser følger kontinenter, ja. Jeg tror jeg var fem eller seks år da jeg innså det. Det finnes ikke noe vitenskapelig støtte for denne påstanden. 2
Atib Azzad Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 3 minutes ago, Gargantua said: Som jeg har forklart to ganger nå, er ikke koblingen meningsløs. Jeg traff en nerve, ja, ellers hadde du ikke giddet å protestere. Ingen skal anklage deg for å ikke ha høye tanker om deg selv, i alle fall. 3
VifteKopp Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Gargantua skrev (9 minutter siden): Raser følger kontinenter, ja. Jeg tror jeg var fem eller seks år da jeg innså det. Det er mer genetisk variasjon i Afrika enn utenfor. Å dele mennesker opp i raser er en rimelig verdiløs øvelse. 2
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 7 minutes ago, rabler said: Det finnes ikke noe vitenskapelig støtte for denne påstanden. Kilde 1: We studied human population structure using genotypes at 377 autosomal microsatellite loci in 1056 individuals from 52 populations. Within-population differences among individuals account for 93 to 95% of genetic variation; differences among major groups constitute only 3 to 5%. Nevertheless, without using prior information about the origins of individuals, we identified six main genetic clusters, five of which correspond to major geographic regions, and subclusters that often correspond to individual populations. General agreement of genetic and predefined populations suggests that self-reported ancestry can facilitate assessments of epidemiological risks but does not obviate the need to use genetic information in genetic association studies. Kilde 2: The modern human originated in Africa and subsequently spread across the globe. However, the genetic relationships among the diverse populations on the African continent have been unclear. Tishkoff et al. (p. 1035; see the cover, published online 30 April) provide a detailed genetic analysis of most major groups of African populations. The findings suggest that Africans represent 14 ancestral populations. Populations tend to be of mixed ancestry which documents historical migrations. The data mainly support but sometimes challenge proposed relationships between groups of self-identified ethnicity previously hypothesized on the basis of linguistic studies. The authors also examined populations of African Americans and individuals of mixed ancestry from Cape Town, documenting the variation and origins of admixture within these groups. Kilde 3: In popular articles that play down the genetical differences among human populations, it is often stated that about 85% of the total genetical variation is due to individual differences within populations and only 15% to differences between populations or ethnic groups. It has therefore been proposed that the division of Homo sapiens into these groups is not justified by the genetic data. This conclusion, due to R.C. Lewontin in 1972, is unwarranted because the argument ignores the fact that most of the information that distinguishes populations is hidden in the correlation structure of the data and not simply in the variation of the individual factors. The underlying logic, which was discussed in the early years of the last century, is here discussed using a simple genetical example. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå