James G Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Gargantua skrev (1 minutt siden): Stemmer. Samer er ikke genetisk norske. Derav nevner folk spesifikt at de har samiske aner, som. f.eks. Hugo_Hardnuts. Er det på grunn av gener og har det ingenting med den historiske diskrimineringen og undertrykkelse mellom dem å gjøre? Skottene spesifikt omtaler dem ofte som skotter i stedet for engelskmenn, katalanerne kaller dem ikke spanske, enn si ukrainere kontra russere. 1
Gargantua Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 12 minutes ago, James G said: Mener du genene som bæres eller genene som uttrykkes? Noens rase defineres av en utrolig liten del av genetikken deres, som viser seg på mer åpenbare ytre måter, som hudfarge, ansiktsstruktur osv. Når man vurderer fullstendige genetiske profiler, er det ofte mer variasjon innenfor en enkelt såkalt rase enn mellom forskjellige raser. Og til og med genuttrykk i seg selv bestemmes av sosiale/miljømessige stimuli via ting som epigenetikk og sosial signaltransduksjon. Folk i Afrika hadde mindre til felles med hverandre enn de hadde med folk i Asia eller Europa. I gjennomsnitt er to individer i Afrika mer genetisk forskjellige fra hverandre enn en av dem er fra et individ i Europa eller Asia. Sirklene i dette diagrammet representerer den relative størrelsen og overlappingen i genetisk variasjon i tre menneskelige populasjoner. Sirkelen for den afrikanske populasjonen (blå) er størst fordi den inneholder mest genetisk mangfold. Genetisk mangfold i europeiske (oransje) og asiatiske (grønne) populasjoner er en delmengde av variasjonen i Afrika. Siden du vil snakke om vitenskap... AABA (The American Association of Biological Anthropologists) Statement on Race & Racism https://bioanth.org/about/aaba-statement-on-race-racism/ Race does not provide an accurate representation of human biological variation. It was never accurate in the past, and it remains inaccurate when referencing contemporary human populations... ... Notably, variants are not distributed across our species in a manner that maps clearly onto socially-recognized racial groups. This is true even for aspects of human variation that we frequently emphasize in discussions of race, such as facial features, skin color and hair type. ...Racial categories do not provide an accurate picture of human biological variation. Variation exists within and among populations across the planet, and groups of individuals can be differentiated by patterns of similarity and difference, but these patterns do not align with socially-defined racial groups (such as whites and blacks) or continentally-defined geographic clusters (such as Africans, Asians, and Europeans). What has been characterized as “race” does not constitute discrete biological groups or evolutionarily independent lineages. Furthermore, while physical traits like skin color and hair texture are often emphasized in racial classification, and assumptions are often made about the pattern of genetic diversity relative to continental geography, neither follows racial lines. The distribution of biological variation in our species demonstrates that our socially-recognized races are not biological categories. Ja, det er variasjoner innenfor visse raser, gjerne større variasjoner enn innenfor én rase? Men hva vil du karakterisere labelene på diagrammet ditt som? Skjønner dere ikke at dere BRUKER raser som variabler? Hvor tåpelig er det mulig å bli? Red Frostraven har allerede postet det du redigerte inn til slutt der. Jeg har allerede adressert dette. Prøv å følge med. 2 1
Gargantua Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Just now, James G said: Er det på grunn av gener og har det ingenting med den historiske diskrimineringen og undertrykkelse mellom dem å gjøre? Skottene spesifikt omtaler dem ofte som skotter i stedet for engelskmenn, katalanerne kaller dem ikke spanske, enn si ukrainere kontra russere. Hva er det du vrøvler om nå? Hva vil du fram til? Er dette påstander eller spørsmål? 2
Snikpellik Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Gargantua skrev (1 time siden): "Flere spørsmål?" som om dette var et gotcha!-øyeblikk. Herreguuuuuuud. Du viser jo nettopp til genetikk, mens du stadig later som om raser ikke fins. Raser=gener! Du har jo nettopp bevist at visse raser har en viss fordel! Hvor imbesil er det mulig å bli? Det som snakkes om er vel genetiske variasjoner. Ikke «raser». Disse angivelige «menneskerasene» du snakker om finnes ikke. Forskere avliver myte: Det gir ikke mening å dele opp mennesker i raser https://www.forskning.no/genetikk-kultur-sosiologi/forskere-avliver-myte-det-gir-ikke-mening-a-dele-opp-mennesker-i-raser/1707251 – Det finnes hudfarger, men det finnes ikke raser. Det er sosialt konstruert. Svaret er fullstendig klart, og det burde være allmennkunnskap, sier genetiker. Come on, vi er i 2025. Forestillinger om «menneskeraser» bør vi være ferdig med nå. Endret 17. mai av Snikpellik 5
James G Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Gargantua skrev (2 minutter siden): Ja, det er variasjoner innenfor visse raser, gjerne større variasjoner enn innenfor én rase? Men hva vil du karakterisere labelene på diagrammet ditt som? Skjønner dere ikke at dere BRUKER raser som variabler? Hvor tåpelig er det mulig å bli? Sist jeg sjekket, står det 'by population' i grafen. I don't know if you read English, but... 2
Gargantua Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 2 minutes ago, James G said: Sist jeg sjekket, står det 'by population' i grafen. I don't know if you read English, but... Så alle som bor i Sør-Afrika er helt like, siden de bor i samme geografiske område? Ikke drit deg ut. Det fins svarte og det fins hvite i Sør-Afrika. Hva er det du ikke forstår her? 1 1
James G Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Gargantua skrev (4 timer siden): Antropologi i dag er en samfunnsvitenskap, ikke en hard science. siden du liker hard science så godt... Lewontin, R. C. (1972). "The Apportionment of Human Diversity". Evolutionary Biology. Vol. 6. Springer US. pp. 381–398 Noah A. Rosenberg et al. Genetic Structure of Human Populations. Science 298,2381-2385(2002).DOI:10.1126/science.1078311 A. Auton et al., A global reference for human genetic variation. Nature 526, 68–74 (2015). Jun Z. Li et al. Worldwide Human Relationships Inferred from Genome-Wide Patterns of Variation.Science319,1100-1104(2008) Av tillit til din evner, vil jeg ikke forklare til deg betydningen av forkortelsene og tallene i detalj.😇 6
Gargantua Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) @James G Ja, grafen nederst til høyre viser at jo lenger du kommer vekk fra Addis Ababa (i Afrika), desto mindre variasjon er det innad i genene til de gruppene (rasene). Veldig sterkt korrelert, faktisk -0,91. Dette støtter Out Of Africa-hypotesen, om at de eldste menneskene (rasene) oppsto i Afrika. Yngre menneskegrupper (raser) fikk mindre variasjon innad. Jeg syns nesten den styrker tanken på raser, jeg. Se hvordan visse geografiske områder klumper seg sammen (ringene). Geografiske områder som vi assosierer med visse respektive raser. Endret 17. mai av Gargantua Glemte å sitere deg, så måtte @ deg. 1 2
Paxville Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Mykesider skrev (27 minutter siden): innvandring har ikke gjort noe positivt. Vi har fått mye knivstikking, drap og overfallsvoldtekter da. I tillegg til haugevis på trygd. Endret 17. mai av Paxville 2 1
flamethower1234 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Mykesider skrev (38 minutter siden): innvandring har ikke gjort noe positivt. Kom hjem fra Ungarn og Bulgaria. Følte meg tryggere der😂 Politi som sjekker folk på bussterminalene, inn og ut av flyplassen osv. 2
James G Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Gargantua skrev (1 time siden): @James G Jeg syns nesten den styrker tanken på raser, jeg. Se hvordan visse geografiske områder klumper seg sammen (ringene). Geografiske områder som vi assosierer med visse respektive raser. 'Jeg syns' Siden du allerede syntes, hva kan annet si? Hvem kan stoppe deg fra å synes? Dessverre sier hard science at når folk fra ett sted migrerer til et annet, selv om bare folk fra disse opprinnelseslandene gifter seg med hverandre, vil genuttrykket til avkommet deres raskt endre seg i henhold til det nye stedet. Geografiske barrierer kan skape diskontinuiteter i menneskelig genuttrykk, men de er på ingen måte uoverstigelige. Uansett hvor mange klynger det er, er nesten alle mennesker av blandet avstamning. Ethvert individ kan tilordnes en hvilken som helst «rase» ved å velge en annen kategoriserings metode. Grensene mellom såkalte «raser» er vilkårlige, enten det er syn, frenologi eller genetikk. Jeg nevnte fem setninger i avsnittet ovenfor. For hver setning kunne jeg liste opp en rekke hard science artikler. Trenger du? Endret 17. mai av James G 4
Sovna Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai flamethower1234 skrev (31 minutter siden): Kom hjem fra Ungarn og Bulgaria. Følte meg tryggere der😂 Politi som sjekker folk på bussterminalene, inn og ut av flyplassen osv. Og rett hjem til Oslo City hvor en gjeng med bevæpnede fjortiser venter og som vil ta for seg av vipps kontoen din.. 4
James G Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Gargantua skrev (3 timer siden): Var det så vanskelig? Gjør det igjen. Denne gangen, sakte. Endret 17. mai av James G 2
flamethower1234 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Sovna skrev (9 minutter siden): Og rett hjem til Oslo City hvor en gjeng med bevæpnede fjortiser venter og som vil ta for seg av vipps kontoen din.. Haha, neida. Født og oppvokst i Oslo. Ikke redd og alltid følt meg trygg. 1
Gargantua Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 4 hours ago, James G said: Gjør det igjen. Denne gangen, sakte. Du må gjerne fortsette å spamme slike diagrammer. De understreker jo bare synet på raser. Ser du virkelig ikke at gruppene klynger seg sammen i distinkte klaser, det vi kaller raser? Du tror du er smart ved å legge ut bilder og illustrasjoner, men du beviser jo bare mitt poeng. At du har tilgang til Google gjør deg ikke til forsker eller vitenskapsmann. Du skjønner åpenbart ikke hva du legger ut. Endret 18. mai av Gargantua 1 1
lania Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Afrikanere er ikke kanibaler lengre;behovet for å bli styrt av hvite er fjernet, nå som en er trygg på at en ikke skal spise hverandre. Litt dumt at avskaffelsen av apartheid var over 100 år forsinket Det med gener er ikke så viktig (vet heller ikke hva konklusjonen av den statistikken måtte være), veldig mye er styrt av kultur; nå som AI har kommet, vil en nok se en utjevning mellom Europa og Afrika. Hva en kan si er at det muligens er lettere for afrikanere opp mot forhold, enn mellom en nordmann og generelt veldig kravstore nordmenn - noe som selfølgelig er egnet til å skape en haug med aggresjon Problemene som de fleste er enig om i forhold til innvandring er at det å ikke kunne det norske språk (at en ikke kan A2 norsk, eller at en sliter med å lære seg dette språket) er alvorlig,hvis en skal bo i Norge, og mye misforståelser om hva innvandrere er kan ha rot i dette, Endret 18. mai av lania
Snikpellik Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Gargantua skrev (5 timer siden): At du har tilgang til Google gjør deg ikke til forsker eller vitenskapsmann. Du skjønner åpenbart ikke hva du legger ut. Faktisk forskning og vitenskap: Forskere avliver myte: Det gir ikke mening å dele opp mennesker i raser https://www.forskning.no/genetikk-kultur-sosiologi/forskere-avliver-myte-det-gir-ikke-mening-a-dele-opp-mennesker-i-raser/1707251 Do different "races" exist? https://askabiologist.asu.edu/questions/human-races https://snl.no/rase_-_historisk_bruk Disse skråsikre «menneskerase»-forestillingene dine er utdaterte for lengst, bortsett fra hos rasister. Endret 18. mai av Snikpellik 4 2
James G Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Gargantua skrev (5 timer siden): Du må gjerne fortsette å spamme slike diagrammer. De understreker jo bare synet på raser. Ser du virkelig ikke at gruppene klynger seg sammen i distinkte klaser, det vi kaller raser? Du tror du er smart ved å legge ut bilder og illustrasjoner, men du beviser jo bare mitt poeng. At du har tilgang til Google gjør deg ikke til forsker eller vitenskapsmann. Du skjønner åpenbart ikke hva du legger ut. Jeg spurte if you read English. Unnskyld meg. Det burde jeg ikke spørre om. Jeg burde spørre om som er mer grunnleggende. Do you even read? 4
Red Frostraven Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Gargantua skrev (5 timer siden): Du må gjerne fortsette å spamme slike diagrammer. De understreker jo bare synet på raser. Ser du virkelig ikke at gruppene klynger seg sammen i distinkte klaser, det vi kaller raser? ...at folk mener noe annet enn de genetiske bevisene, beviser jo nettopp at det er sosiale konstrukter. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå