Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

246 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      76
    • Nei
      128
    • Usikker
      42

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 1/30/2026 at 3:29 PM, Cyrio said:

Dette er jeg egentlig veldig enig i, og jeg synes det er en god mentalitet.

Tro det eller ei, men jeg var tidligere litt "tja" menneske når det kom til EU.. 
Det er "Ja-siden" som har fått meg til å få "litt over snittet" sterke meninger om EU, for jo mer jeg leser om det, alt fra forbud/påbud, til avgifter og byråkratisering, jo mer "heier" tilhengerne. Og da tenker jeg både på EU-politikere, norske politikere og  ja-tilhengere generelt.

Det er akkurat som om man har "bestemt seg" for at det er en god løsning så lenge det kommer fra EU. 
For å ta et veldig billig poeng, hvor mange i Europa hadde tenkt at plastkork-direktivet og planene om Digital ID som EU utvikler nå hadde vært en god ide, hvis det hadde vært Trump som kom med de..? 

Når det gjelder korkdirektivet eller hva det nå heter er jeg helt enig. Jeg har irritert meg mange ganger, ser ikke poenget, og får korka ikke på når jeg ikke vrir den av. 

Grunnen til at du stort sett ikke ser ja-folk argumentere mot slikt er at en argumenterer på prinsippiell basis for godet det er å ha felles regler fordi det gir stordriftsfordeler. Hadde vi vært medlemmer av EU hadde ja-folk vært som alle andre og noen av dem hadde stemt på partier i EU-parlamentet som er sterkt mot unødvendig byråkratisering sammen med alle nei-folka fra FrP.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (På 3.2.2026 den 13.04):

På 10-tallet var islendingene mot EU men kraftig for å holde folkeavstemning. 80% var for folkeavstemning. På 20-tallet har stemningen snudd, de er for EU og så vidt jeg kan skjønne er de fremdeles for å holde folkeavstemning. Veldig stabile tall på 20-tallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_European_Union_membership_referendum

Nå som EU virkelig har fått vist frem sitt reguleringskåte byråkrati og sin sikkerhetspolitiske handlingslammelse/naivitet, er den islandske ja-klubben på retrett:

https://neitileu.no/aktuelt/okende-motstand-mot-eu-medlemskap-pa-island

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Vokteren said:

Nå som EU virkelig har fått vist frem sitt reguleringskåte byråkrati og sin sikkerhetspolitiske handlingslammelse/naivitet, er den islandske ja-klubben på retrett:

https://neitileu.no/aktuelt/okende-motstand-mot-eu-medlemskap-pa-island

Målinger svinger. Jeg vet ikke hvilke stemningsbølger eller hvordan debatten er på island i detalj. Men jeg vet at de er misfornøyd med den islandske krona. Det er nok en del skepsis når det gjelder fiskeri og mange vil nok se forhandlingsresultatet før de eventuelt sier ja.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke si at EU er perfekt, men vi har ikke lenger råd til å stå utenfor.

Derfor heller jeg nå for EU-medlemskap, selv om det er områder med medlemskapet som legger meg på Nei-siden.

Dersom det blir flertall for EU, så håper jeg vi har gode politikere som kan forhandle godt slik at vi slipper å forplikte oss til Euro, og må gi fra oss arvesølvet (natur, ressurser, fisk).
Dessverre hvis det blir Støre så vil han sikkert forhandle bort halve Norge for en stilling i Brussel, og noe småslanter i lomma.

Endret av DJViking
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
DJViking skrev (13 timer siden):

Jeg vil ikke si at EU er perfekt, men vi har ikke lenger råd til å stå utenfor.

Derfor heller jeg nå for EU-medlemskap, selv om det er områder med medlemskapet som legger meg på Nei-siden.

Dersom det blir flertall for EU, så håper jeg vi har gode politikere som kan forhandle godt slik at vi slipper å forplikte oss til Euro, og må gi fra oss arvesølvet (natur, ressurser, fisk).
Dessverre hvis det blir Støre så vil han sikkert forhandle bort halve Norge for en stilling i Brussel, og noe småslanter i lomma.

Ikke råd til ???

Hvordan er Norges økonomi ift til EU?
Er det Norge eller EU som er i konflikt med både USA og Russland?

De elementene som Norge har importert fra EU har medført ustabile energipriser, en oppblåst offentlig sektor, en ukontrollert immigrasjon, mer kriminalitet, større forskjell mellom fattig og rik, eksport av industriarbeidsplasser osv osv
Eliten, beundringen for og avstanden til Brussel har skapt både politikerforakt og dårligere kår for lokaldemokratiet.
Ulemper som langt overgår de evt. fordelene med et medlemskap.

Norge har heldigvis fortsatt råd til å stå utenfor EU

Endret av Vokteren
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (6 timer siden):

Ikke råd til ???

Hvordan er Norges økonomi ift til EU?
Er det Norge eller EU som er i konflikt med både USA og Russland?

De elementene som Norge har importert fra EU har medført ustabile energipriser, en oppblåst offentlig sektor, en ukontrollert immigrasjon, mer kriminalitet, større forskjell mellom fattig og rik, eksport av industriarbeidsplasser osv osv
Eliten, beundringen for og avstanden til Brussel har skapt både politikerforakt og dårligere kår for lokaldemokratiet.
Ulemper som langt overgår de evt. fordelene med et medlemskap.

Norge har heldigvis fortsatt råd til å stå utenfor EU

Snakket ikke om økonomi når jeg sa Norge har ikke råd til å stå utenfor.
Økonomi er ikke eneste valutta som gjelder.

• Vi har ingen innflytelse på beslutningene i EU når vi står utenfor.

• Vi mangler medbestemmelse i EU når vi står utenfor.

• Vi står uten reell påvirkningskraft i EU når vi er utenfor.

Endret av DJViking
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Snakket ikke om økonomi når jeg sa Norge har ikke råd til å stå utenfor.
Økonomi er ikke eneste valutta som gjelder.

• Vi har ingen innflytelse på beslutningene i EU når vi står utenfor.

• Vi mangler medbestemmelse i EU når vi står utenfor.

• Vi står uten reell påvirkningskraft i EU når vi er utenfor.

Hvor mange seter i EUparlamentet ville Norge fått tror du ?

En kvalifisert gjetning er ca 2%

Vil det gi stor innflytelse ?

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (32 minutter siden):

Hvor mange seter i EUparlamentet ville Norge fått tror du ?

En kvalifisert gjetning er ca 2%

Vil det gi stor innflytelse ?

Vi kommer nok ikke til å få like mange som større land som Tyskland og Frankrike, men vi vil likevel ha en mulighet å forhandle og få innflytelse og påvirke de andre medlemmene.

Vi vil no få samme antall medlemmer på nivå med Danmark og Finland.

EU-parlamentet har 720 medlemmer (2024–2029-perioden), fordelt etter prinsippet degressiv proporsjonalitet:

• Små land får relativt flere representanter per innbygger enn store land

• Minimum 6 seter og maksimum 96 seter per land

Norge har ca. 5,5 millioner innbyggere. Land med omtrent samme størrelse har:

• Danmark: 15

• Finland: 15

• Slovakia: 15

• Irland: 14

Derfor ville Norge sannsynligvis fått ca. 15 seter i EU-parlamentet.

Endret av DJViking
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
DJViking skrev (12 minutter siden):

• Danmark: 15

• Finland: 15

• Slovakia: 15

• Irland: 14

Derfor ville Norge sannsynligvis fått ca. 15 seter i EU-parlamentet.

Dvs 2,1 % innflytelse.
Ikke mye å slå i bordet med når man vet hvilken særstilling Norge er i.
Med naturressurser som svært få EUland har, men som de sikler etter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Dvs 2,1 % innflytelse.

2,1% er i alle fall bedre enn 0%. Vi får tilstedeværelse i EU Parlamentet. Vi kan snakke med, diskutere med og påvirke de andre der.

Endret av DJViking
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
32 minutes ago, Vokteren said:

Dvs 2,1 % innflytelse.

Sikler etter? En svært stor del av eksporten vår går allerede i dag til EU-land. Tror du de vil forby oss å eksportere til ikke EU-land om vi blir medlemmer?

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

Sikler etter? En svært stor del av eksporten vår går allerede i dag til EU-land. Tror du de vil forby oss å eksportere til ikke EU-land om vi blir medlemmer?

EU har allerede indirekte tatt kontrollen over deler av norsk energiproduksjon med prissmitte som resultat.
Det neste kan bli olje/gassproduksjonen eller fiskeindustrien

• Liker 1
Skrevet
25 minutes ago, Vokteren said:

EU har allerede indirekte tatt kontrollen over deler av norsk energiproduksjon med prissmitte som resultat.
Det neste kan bli olje/gassproduksjonen eller fiskeindustrien

Nei. Om det er strømkabler du tenker på så er de fult og helt vedtatt av norges regjeringer og storting. Helt uten innvirkning fra EU.

Hvordan skal EU ta kontroll over norsk gass, som allerede selges til internasjonal markedspris både i Norge og Europa?

Og du forstår at om vi er med i EU så er det ikke "de" som tar kontroll, da vi er en del av "de" (altså EU).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Hva skjedde med selvråderett, frihandel og nasjonalstat?

Skremmende at såpass mange vil underlegge oss en union der kjøttvekten teller og som ser på Norge som Sareptas krukke. Union med Putin-vennlige land som Ungarn og Slovakia der Norge må påregne å spytte inn flere milliarder i bidrag hvert år. Noe Norges giverglade politikere hos EU-partiene selvsagt gjør med den aller største selvfølge. 

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Smule8o skrev (2 timer siden):

Nei. Om det er strømkabler du tenker på så er de fult og helt vedtatt av norges regjeringer og storting. Helt uten innvirkning fra EU.

Hvordan skal EU ta kontroll over norsk gass, som allerede selges til internasjonal markedspris både i Norge og Europa?

Og du forstår at om vi er med i EU så er det ikke "de" som tar kontroll, da vi er en del av "de" (altså EU).

Aldri hørt om ACER og strømprissmitte i områdene hvor strømkablene er plassert eller om vindkraft på Fosen ?
Kompetansenivået ditt imponerer ingen.….

Skrevet
12 hours ago, Vokteren said:

Aldri hørt om ACER og strømprissmitte i områdene hvor strømkablene er plassert eller om vindkraft på Fosen ?
Kompetansenivået ditt imponerer ingen.….

Alle strømkabler vi har ut av landet ble vedtatt bygd før vi ble tilsluttet ACER. Og en av de som fører til mest prissmitte går faktisk til England, som hverken er med i EU eller ACER. Det er kablene som fører til prissmitte. ACER har ingenting ned saken å gjøre. Tenk å kritisere andres kompetansenivå når man ikke en gang vet slikt

Og hva hadde EU med vindkraften på Fosen å gjøre?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 hours ago, Neptun1 said:

Hva skjedde med selvråderett, frihandel og nasjonalstat?

Hvordan medfører EU medlemskap endringer innen disse områdene?

13 hours ago, Neptun1 said:

Skremmende at såpass mange vil underlegge oss en union der kjøttvekten teller og som ser på Norge som Sareptas krukke. Union med Putin-vennlige land som Ungarn og Slovakia der Norge må påregne å spytte inn flere milliarder i bidrag hvert år. Noe Norges giverglade politikere hos EU-partiene selvsagt gjør med den aller største selvfølge. 

EØS er heller ikke gratis

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...