Gå til innhold

Kristendommen hadde en eventyrlig vekst i Romerriket de første hundre år - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
ronron25 skrev (7 timer siden):

Folk hadde ikke internet de første århundrene.

Godt poeng. Og enda spredte budskapet seg som ild i tørt gress. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Hva er din begrunnelse for at det først og fremst var Markusevangeliet som omvendte dem, og ikke simpelthen håpet om en himmel å komme til, etter livet på jorda som for de aller fleste var et liv i ytterste håpløse fattigdom? 

Livet i Romerriket var ekstremt annerledes enn vårt, og jeg tror du gjør feilen å anta at menneskene der så på kristendommen lik du gjør nå. 

Jeg ser ikke bort fra at det kunne være håpet om himmelen også. En av fruktene var jo at de ble kvitt frykten for døden. Men en slik fokusering på livet etter døden kan også føre til at man blir virkelighetsfjern i forhold til betydningen av livet her og nå.

Om du studerer grasrotbevegelser, hvilke ideer som ligger bak, hvordan de vokser og hvordan de danner ikke-hierarkiske organisasjonsformer, så vil du finne at disse er veldig til stede.

Nettverkene som dannes er dynamiske og relasjonelle. Dette kan vi studere både i oldtiden og opp gjennom årene helt fram til vår tid. Gjerne i skyggen av store religiøse maktstrukturer.

Markusevangeliet inneholder et slikt kraftfullt budskap som fungerer like godt i dag.

Skrevet
Numitor skrev (7 timer siden):

Kjell, kirken tvangskristnet folk, hvilket var dens eneste vekstmulighet, og dét var først etter at den fikk makt at alle påstander om forfølgelser av dem kom. M.A.O. Nero ble først slem tre århundrer etter dauen.

Sjekk ut pave Leo og manikeerne og Theodosius. All tekst ligger der man behøver kun lese den.

Jeg er helt enig i at bildet er sammensatt. Men du vil finne spor av levende kristendom helt fram til i dag. Disse sporene består av mennesker med en levende tro. En grasrotbevegelse som lar seg inspirere av Markusevangeliet.

Skrevet
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke bort fra at det kunne være håpet om himmelen også.

Når du lever liv som slave, eventuelt et liv i dypeste fattigdom, som gjaldt det store flertallet i Romerriket, så er det veldig sannsynlig at et budskap om at dette livet bare er en midlertidig prøvelse før det egentlige, himmelske livet - vil være veldig tiltrekkende og overbevisende for folk.

Men en slik fokusering på livet etter døden kan også føre til at man blir virkelighetsfjern i forhold til betydningen av livet her og nå.

Ja, og dette skjedde da også.  Det finnes mange eksempler på kristne som mer eller mindre aktivt oppsøkte martyrdøden, eller villig døde i kamp for sin tro. Augustin og Klemens tok da også aktivt avstand fra det å ta sitt eget liv for å komme til himmelen, noe som viser at det skjedde.

Sitat

Om du studerer grasrotbevegelser, hvilke ideer som ligger bak, hvordan de vokser og hvordan de danner ikke-hierarkiske organisasjonsformer, så vil du finne at disse er veldig til stede.

Nettverkene som dannes er dynamiske og relasjonelle. Dette kan vi studere både i oldtiden og opp gjennom årene helt fram til vår tid. Gjerne i skyggen av store religiøse maktstrukturer.

Ja, det er veldig naturlig for mennesker å ville spre det de selv tror på. Jeg ser ikke hvordan dette sier noe om hvorfor folk begynte å tro.

En grasrotbevegelse som lar seg inspirere av Markusevangeliet.

Har du dokumentasjon på at det var Markusevangeliet spesielt som var hovedårsaken til den tidlige spredningen av kristendommen, eller er dette kun noe du antar fordi du selv liker dette evangeliet?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

At det fører til vold er vel egentlig hovedproblemet

Helt enig, hooligans lar dessverre følelsene styre handlingene sine. 

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (7 timer siden):
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

En grasrotbevegelse som lar seg inspirere av Markusevangeliet.

Har du dokumentasjon på at det var Markusevangeliet spesielt som var hovedårsaken til den tidlige spredningen av kristendommen, eller er dette kun noe du antar fordi du selv liker dette evangeliet?

Hvis du studerer grasrotbevegelser. For eksempel leser boken Cascades av Greg Satell, ser du at det er noe trekk som går igjen

1. Finn en brennende sak – og formuler den enkelt. 

2. Bygg fellesskap – ikke passive etterfølgere.

3. Handle konkret og lokalt – men tenk alltid større.

Skrevet
Kjell Sande skrev (50 minutter siden):

Hvis du studerer grasrotbevegelser. For eksempel leser boken Cascades av Greg Satell, ser du at det er noe trekk som går igjen

1. Finn en brennende sak – og formuler den enkelt. 

2. Bygg fellesskap – ikke passive etterfølgere.

3. Handle konkret og lokalt – men tenk alltid større.

Jeg har ikke lest den boken, men dette høres rett ut - og er allikevel ikke på noen måte svar på mine spørsmål eller innvendinger, så vidt jeg kan se. 🤔

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest den boken, men dette høres rett ut - og er allikevel ikke på noen måte svar på mine spørsmål eller innvendinger, så vidt jeg kan se. 🤔

1. Brennende sak:
Markusevangeliet proklamerer enkelt og direkte at Jesus er Guds Sønn og bringer Guds rike. Dette enkle budskapet gjorde kristen tro lett å gripe og spre blant vanlige mennesker.

2. Bygge fellesskap:
Jesus samlet aktive etterfølgere, ikke passive tilskuere. Kristne fellesskap vokste som nære, selvstendige nettverk som viste tro i handling, og var preget av kjærlighet og omsorg.

3. Handle lokalt, tenke større:
Jesus handlet konkret i møte med enkeltmennesker, men med en visjon om å nå hele verden. Kristne handlet lokalt, men bygde et nettverk som spredte seg over hele Romerriket.

Skrevet (endret)
Kjell Sande skrev (11 timer siden):

1. Brennende sak:
Markusevangeliet proklamerer enkelt og direkte at Jesus er Guds Sønn og bringer Guds rike. Dette enkle budskapet gjorde kristen tro lett å gripe og spre blant vanlige mennesker.

Dette er på ingen måte unikt for Markusevangeliet. Paulus sa det samme, lenge før noen av evangeliene var skrevet.

Men ja, at guds rike på jorda var nær forestående var nok en viktig omvendingsfaktor i den tidligste kristendommen, før det ble tydelig at dette ikke stemte. Etter at guds rike på jorda viste seg å ikke komme allikevel, ble det vel først of fremst løftet om et liv i himmelen som gjorde at folk ble omvendt.

Kjell Sande skrev (11 timer siden):

2. Bygge fellesskap:

3. Handle lokalt, tenke større:

Nok en gang mener jeg du ikke svarer på spørsmålet mitt, men bare gjentar ting som har veldig lite med Markus-evangeliet å gjøre, så jeg gjentar det: Har du noen dokumentasjon på at det var Markusevangeliet spesielt som var hovedårsaken til den tidlige spredningen av kristendommen, eller er dette noe du antar fordi du selv liker dette evangeliet?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Nok en gang mener jeg du ikke svarer på spørsmålet mitt, men bare gjentar ting som har veldig lite med Markus-evangeliet å gjøre, så jeg gjentar det: Har du noen dokumentasjon på at det var Markusevangeliet spesielt som var hovedårsaken til den tidlige spredningen av kristendommen, eller er dette noe du antar fordi du selv liker dette evangeliet?

Takk for at du utfordrer meg – det er bra å bli presset på hva som er dokumentert, og hva som er tolkning.  Nei, jeg har ikke bevis for at Markusevangeliet spesielt var hovedårsaken til den tidlige spredningen av kristendommen. Det jeg forsøker, er å utforske en mulig sammenheng: Markus’ direkte stil, fokuset på handling og autoritet – alt dette kan ha truffet romerske lesere på en måte som minner om det vi ser i Apostelgjerningene. Så det er ikke en konklusjon, men en hypotese jeg arbeider med. Jeg er åpen for innspill hvis du har andre spor eller kilder som peker i en annen retning.

Du fokuserer mye på en endetidsforventning, at himmelen er nær. Jeg tenker mer på at når Jesus sier at "Himmelriket er nær", så betyr det at kristne skal ha innflytelse her og nå. På samme måten som vi ber i Fader Vår: "Komme ditt rike, skje din vilje, som i himmelen så og på jorden."

Skrevet
PÃ¥inter skrev (På 29.4.2025 den 15.59):

Helt enig, hooligans lar dessverre følelsene styre handlingene sine. 

Ikke i nærheten av samme nivå som trua di, du kan late som jeg snakket om hooliganisme, men hooliganismen er nesten død, det er ikke trua du har, eller det dødelige innholdet i trua di, det er bare hykleri å late som om ikke den kristne tro har ført til død, fordervelse og folkemord, kristendommen er helt oppe der med de dødeligste ideologier verden har sett, men bare fortsett å lukke øynene du, å late som jeg skriver om noe annet, det er du god til. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Strøk dette innlegget om moral og AI. La det over i en annen tråd.

Ikke alltid så lett å holde tråden i alt man holder på med.

Da er det godt at vi har bøker og historie som kan hjelpe oss å holde den røde tråden.

Budskapet som forandret Europa er godt bevart. Høyre hånden drev med undervisning proklamasjon, venstre hånden drev humanitært arbeide.

Av dette fikk vi utviklet skoler, universitet og sykehus.

Endret av Kjell Sande
Skrevet
Kjell Sande skrev (På 29.4.2025 den 8.23):

Godt poeng. Og enda spredte budskapet seg som ild i tørt gress. 

Tørt gress tenker ikke og er lite informert.

• Liker 1
Skrevet
ronron25 skrev (1 time siden):

Tørt gress tenker ikke og er lite informert.

Du poengterer at de ikke hadde internett. Jeg tenker at med internett, kommer den nye grasrotbevegelsen, som allerede er i full gang i andre deler av verden, til å spre seg som tørt gress i dagens Europa. 

Skrevet (endret)
Kjell Sande skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at med internett, kommer den nye grasrotbevegelsen, som allerede er i full gang i andre deler av verden, til å spre seg som tørt gress i dagens Europa. 

Noe slikt du mener @Kjell Sande?

Årets influenser: Jesus

Stadig flere unge tiltrekkes av Svenska kyrkan. Og konfirmasjon har blitt trendy

Storgudstjeneste midt i Oslo sentrum

Lovsang, prekener og nattverden fylte Karl Johans gate. – Vi vil nå alle de som aldri ville satt foten sin innenfor en kirke

Et skifte på gang.

Endret av PÃ¥inter
  • Hjerte 1
Skrevet
Kjell Sande skrev (På 30.4.2025 den 10.57):

Du fokuserer mye på en endetidsforventning, at himmelen er nær.

Synes du? Endetidsforventning har alltid vært viktig i kristendommen, og du finner da fortsatt massevis av kristne forventninger om endetiden i dag.

Sitat

Jeg tenker mer på at når Jesus sier at "Himmelriket er nær", så betyr det at kristne skal ha innflytelse her og nå. På samme måten som vi ber i Fader Vår: "Komme ditt rike, skje din vilje, som i himmelen så og på jorden."

Ja, du tolker det naturlig nok til å bety noe mer abstrakt, siden det som faktisk står: "Tiden er inne, Guds rike er kommet nær" ikke stemmer med fakta. Men det er jo mange, mange eksempler i Bibelen på endetidsforventningen, i tillegg til dette fra Markus 1, har du jo f.eks.  Matteus 10:7 og 24,  og spesielt det som er gjentatt i både Markus, Matteus og Lukas om Guds rike skal komme før alle disiplene er døde, du har åpenbaringen som sier at apokalypsen "snart skal skje" "for tiden er nær", og Paulus skrev jo også tydelig at han forventet endetiden, særlig i de tidligere brevene som Tessalonikerbrevene.

Jeg vet jo at all denne feilaktige endetidsprofetiene har skapt og skaper problemer for kristne, og jeg skal lett innrømme at jeg synes det er morsomt å se hvordan kristne forsøker å bortforklare dette, og da særlig Jehovas Vitner som jo så definitivt har tatt flere ganger.

Så ja, i diskusjon med kristne så fokuserer jeg nok ofte på skriftsteder i Bibelen som er beviselig feil, eller noen av alle de som viser en direkte grusom og urettferdig gud, hvor dette bare er ett av mange. 

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (22 minutter siden):

Noe slikt du mener @Kjell Sande?

Årets influenser: Jesus

Stadig flere unge tiltrekkes av Svenska kyrkan. Og konfirmasjon har blitt trendy

Storgudstjeneste midt i Oslo sentrum

Lovsang, prekener og nattverden fylte Karl Johans gate. – Vi vil nå alle de som aldri ville satt foten sin innenfor en kirke

Et skifte på gang.

Ja. Her i Bergen også:

https://idag.no/loftet-opp-jesus-midt-i-bergen-sentrum/19.49266

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Synes du? Endetidsforventning har alltid vært viktig i kristendommen, og du finner da fortsatt massevis av kristne forventninger om endetiden i dag.

Ja, du tolker det naturlig nok til å bety noe mer abstrakt, siden det som faktisk står: "Tiden er inne, Guds rike er kommet nær" ikke stemmer med fakta. Men det er jo mange, mange eksempler i Bibelen på endetidsforventningen, i tillegg til dette fra Markus 1, har du jo f.eks.  Matteus 10:7 og 24,  og spesielt det som er gjentatt i både Markus, Matteus og Lukas om Guds rike skal komme før alle disiplene er døde, du har åpenbaringen som sier at apokalypsen "snart skal skje" "for tiden er nær", og Paulus skrev jo også tydelig at han forventet endetiden, særlig i de tidligere brevene som Tessalonikerbrevene.

Jeg vet jo at all denne feilaktige endetidsprofetiene har skapt og skaper problemer for kristne, og jeg skal lett innrømme at jeg synes det er morsomt å se hvordan kristne forsøker å bortforklare dette, og da særlig Jehovas Vitner som jo så definitivt har tatt flere ganger.

Så ja, i diskusjon med kristne så fokuserer jeg nok ofte på skriftsteder i Bibelen som er beviselig feil, eller noen av alle de som viser en direkte grusom og urettferdig gud, hvor dette bare er ett av mange. 

Jeg forstår. Jeg tenker på en litt annen måte, men jeg skjønner hva du mener.

Hvis du studerer en graf over jordens befolkning opp gjennom tidene, så ser du at det er først i de siste par hundre år at kurven brekker og veksten tar av. Dette indikerer for meg at tiden for å høste mennesker, gjennom en grasrotbevegelse er moden nå.

En ting er sikkert. Om det kommer en endetid, er den nærmere nå enn for 2000 år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...