Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekk dimensjoner

Anbefalte innlegg

Hei! 

På tide med nye bakdekk til sommerbilen 😊 Orginalt står det 345/25/20 dekk på denne. Denne dimensjonen er nærmest umulig å få tak i nå. 

Da lurer jeg på om jeg må gå opp til 345/30/20, krysse fingrene på at dette passer. Dette vil overstige lovlig rulle omkrets med rundt 0,26%. 

spørsmålet mitt er da:

1. Vil dette være ett problem ved Eu-kontroll? Og hvordan er det med og få dette godkjent eventuelt. 

2. Mtp på plassen, vil 335/30/20 være mer fornuftig med tanke på plassen i hjulbuen. Det er noe camber på bilen, så er redd disse vil slite mye på ene siden om det er strekk på dekkene. 

Ønsker tanker & forslag fra ekspertene eller hobby mekanikerne her inne. 

Videoannonse
Annonse
Olsenhower skrev (Akkurat nå):

Rulleomkretsen kan maks overstige pluss/minus 5%, så 0,26 vil vel gå fint. Skrev du dette for å skryte av dekkene?

Som jeg skriver, det vil overstige lovlig rulleomkrets med 0,26%, så totalt 5,26%

Skrev du dette for å skryte av dekkene? Nei, har bedre ting å bruke tiden min på 😊

• Liker 1
Nala skrev (14 minutter siden):

Som jeg skriver, det vil overstige lovlig rulleomkrets med 0,26%, så totalt 5,26%

Skrev du dette for å skryte av dekkene? Nei, har bedre ting å bruke tiden min på 😊

Ja, jeg leste for raskt og fikk ikke med meg overstige-delen. Jeg hadde hastverk med å spørre deg om du skrøt av dekkene 😂

4 minutes ago, Karltorbj said:

Eller av lommeboka. Du store, 40 - 50 tusen i dekk. Da er jeg glad for, at jeg har E-up'en.

En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. 

• Liker 1
Femtekolonne skrev (30 minutter siden):

En ting er jo prisen på dekk, men det som fikk meg til å grøsse var profilen. Må jo være i grenseland mot mishandling på dårlige veier? Jeg er nok i andre enden av dette som har ønsket å bytte mine 15" felger mot 14".. 

Jeg har 15" sommer og 14"vinter. Bruker bare 15", med helaarsdekk og bytter to, om gangen.

Endret av Karltorbj
Femtekolonne skrev (29 minutter siden):

345/25/20, blir ikke det en dekkhøyde på 25% av 345mm = 86mm? Det ganske lav profil, men ikke helt krise?

Svein M skrev (24 minutter siden):

Ved små endringer i bredde så kommer en nærmest i omkrets ved å bare endre bredden. F.eks er den første av disse nærmest:

325/25-20 (-1.5%)

325/30-20 (+3.5%)

Husker ikke akkurat bredde på felgen, men hvor mye kan man som regel gå ned i bredde på en felg? Vil vell fort ikke bli tett med for mye strekk.

Svein M skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke så mye greie på dette med felg bredde, men ser det er noe "STRO" tabeller her:

https://www.megahjul.com/nb/content/felgbredder-største-og-minste-tillatte-mål-dekkdimensjoner

12J felgbredde, ser ut til å passe godt til 325, 335, 345 bredder.

Se der ja! Spørs ikke om jeg prøver meg på 325/25/20. Takker for svar 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...