Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Norge på topplisten når det gjelder tarmkreft - hvorfor?

Trulss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 1/14/2025 at 7:06 AM, barfoo said:

Kødder du med oss? Tobakksrøyking er hinsides godt dokumentert at er svært helseskadeleg, og det er ikkje på grunn av parfyme. Det er på grunn av røyk som inneheld heil haug komplekse organiske forbindelser. Røyking er livsfarlig og fører til drøss følgesjukdommer, uavhengig av type tobakk du velger å røyke.

Veldig mye kreft i familien min. Inkludert tarmkreft. Hva annet er det veldig mye av i familien min? Røyking. 90% av de som har hatt eller har kreft har vært eller er storrøykere. 100% hvis vi tar med passiv røyking.

Skrevet
barfoo skrev (6 timer siden):

Du er klar over at det stortsett er russisk disinfo, og at danske bønder ikkje er i opprør?

Og har du faktisk kompetanse på fagfeltet til å konkludere?

Den mest søplete "argumentasjonen" som finnes, å stemple alt man er uenig med eller ikke liker som "russisk disinfo". Dette er det laveste nivået som er mulig å oppnå i en debatt/diskusjon.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det grønne skiftet har såfall blitt kuppet av smarte kapitalister - som igjen har fått hele populisthorden av politikere med seg.

Hvis det i det hele tatt er noe klima- og miljøvennlig som har kommet ut av den bevegelsen så må det være tiår siden.

Har vist gang på gang at det bare handler om å selge noen liksom-løsninger i en ravende fart. Batterifabrikker som får milliarder og aldri leverer et batteri etter årevis med subsidier og lønnsfest.

Rasere norsk natur for å bygge ineffektive vindmøller med kort levetid i stor skala.

MDG driver stort sett bare med sabotasje av vei og parkeringsplasser ved å sette ut steiner og andre installasjoner i veiene uten en eneste tanke på konsekvens.

Jeg ville ikke vært så fordømt overrasket om Bovaer også er et sånt tulleprosjekt fra ende til annen. Når man som eneste argument har at det er "russisk disinformasjon" å kritisere denne kugalskapen - så er det nesten den beste innrømmelse du kan få fra den kanten.

Fem køer døde på ti dage – landmand mistænker Bovaer

https://landbrugsavisen.dk/kvaeg/fem-koeer-doede-paa-ti-dage-landmand-mistaenker-bovaer-244857

Endret av Bing123
  • Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (På 8.11.2025 den 21.27):

Man ser jo hvor dyrt rent kjøtt har blitt, ikke rart at mange velger rimeligere ultraprosesserte alternativer, og jeg er ganske så sikker på at dette er en del av forklaringen.

Enig. Man har rett og slett ikke noe valg til annet å kjøpe søppelmat. Vi blir tvunget til å kjøpe elbiler, rådyre forskrifter for boligbygging, høye strømpriser, tvungen fjernvarme osv. I tillegg koster barna våre enormt med penger fordi de må følge en høy standard på klær, frisyrer og teknologi. Kosthold blir altså nedprioritert.

Når det er sagt så er jeg usikker på hvor sunne de gode alternativene egentlig er. Det påvises stadig gift/sprøytemidler som ikke er godkjent i alt fra grønnsaker til frukt og bær, og selv melet vi lager lokalt i Norge er helt uspiselig.

Vi dør tidligere enn vi hadde trengt, og det sparer jo samfunnet for enorme summer. Vi må tenke på barna våre og de som kommer etter oss.

Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (På 14.1.2025 den 2.23):

Nei det er snikkert og Twist det man kan aldri si aldri er det jeg mener 😉 jeg vet det bare er mye mere sykdommer idag enn på feks 1970 tallet min tante er 82 år og  sier at maten var mye  renere før (dvs uten tilsetningsstoffer) pappa veide 54 KG hele livet og det begynte når han var ung ene melka mi går feks ikke ut før i mars det kan vel ikke være Normalt ? 

Nå sier jeg ikke at maten ikke kan være del av forklaringen, men man må også huske at man er blitt bedre på diagnostikk i de årene som er gått siden 1970, samt at vi også lever 10 år lenger i snitt enn vi gjorde da.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Nå sier jeg ikke at maten ikke kan være del av forklaringen, men man må også huske at man er blitt bedre på diagnostikk i de årene som er gått siden 1970, samt at vi også lever 10 år lenger i snitt enn vi gjorde da.

Ja mye mulig det men jeg tror vi får i oss mere dritt idag en før 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...