Gå til innhold

Syria konflikten 2.0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tussi skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig vet de bedre, hvor er interessen for de venstreorienterte, demokratiske, feministiske kurderne og arabere som har maget et lite paradis i denne krigen? Skal venstresiden i vesten skrike for maduro mens sosialister som har lykkes i å lage et samfunn der det er plass til alle faller til jihadistene og blir massakrert?

Dette kan bli el-fasher en gang til

Det er vel heller slik at når media ikke skriver om noe så "eksisterer det ikke"? Folk blir veldig opptatt av land man ikke visste noe om tidligere før media tok tak i dem og glemmer dem like fort når kameraene er skrudd av. Historien har vist dette flere ganger: Vietnam, Tibet, tidligere Jugoslavia, Afghanistan, Irak, Libya, Syria, Ukraina og nå Venezuela.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser verden har tenkt å kjøre samme taktikk som i Sudan og tidligere i Syria, overse eller så vidt nevne konflikten, vente til massakrene og overgrepene er gjennomført, for deretter å komme med en "forventning om at partene følger folkeretten". Og ja, jeg sikter også til norske medier og myndigheter 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Gratulerer vesten, vi har nå, i det største sviket noensinne mot kurderne og moderate arabere som ofret 11 000 liv I kampen mot IS, byttet dem ut med alle qaida og jihadister som våre nye allierte.

Inn med jihad, ut med demokrati,  likestilling og multikultiralisme.

Takk for alt liksom!

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Tausheten over dette ufattelige sviket gjør meg kvalm! Det er fullstendig krise, koalisjonen står og ser på mens jihadister overtar fengsler med OS-fanger, de har isolert Kobani og vi snakker om folkemord hvis ikke de stoppes. Og alle ser på, media er så godt som tause, Barten har ikke sagt et ord, og Fuck Trump!

Alt tyder på at en avtale er inngått mellom USA, Israel, Frankrike,  Syria og Tyrkia, der man har gått med på å ofre alle minoritetene i Syria for en avtale mellom Israel og Syria 

Fy faen for et svik!

Edit: nå har vesten stått og sett på horder av jihadister som angriper og slipper fri IS, de har valgt islamisme og jihadister som venner, og kastet kvinner, minoriteter og likestilling i søpla. Alle dere som mener vi kristne er kvinnefiendtlige mens dere står stille og ser kurdiske kvinner bli fanget og drept av disse, kvinnene som laget et lite likestilt samfunn i en sjø av jihadisme, hyklere! HYKLERE! 

Betyr ikke kvinner noe når de som dreper dem er islamister? 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet

En av hoved minions til maga høvdingen er forbanna på Syria. Off-topic men jeg tror han prøver å få Trump til å vende blikket vekk fra hele Grønland saken til Syria istedenfor. Kan ikke fordra fyren, men håper han lykkes. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
ForTheImperium skrev (39 minutter siden):

En av hoved minions til maga høvdingen er forbanna på Syria. Off-topic men jeg tror han prøver å få Trump til å vende blikket vekk fra hele Grønland saken til Syria istedenfor. Kan ikke fordra fyren, men håper han lykkes. 

Graham har alltid vært en venn av kurderne, men jeg tror det er begått bedritne avtaler bak ryggen på ham og mange andre. Det rapporteres at koalisjonsstyrker står og ser på at jihadistene slipper IS fri fa fengslene,  og dolker sine tidligere allierte i ryggen. Graham har snakket i et par dager nå, og ingenting skjer. Men det er ikke fordi han ikke prøver. 

Ebe, som liksom er så voldsomt opptatt av folkeretten når man slåss MOT jihadister er ikke engang "bekymret" nå. Han er helt taus. Ikke bare han, de aller fleste. De som tok til gatene for palestinerne er tause når Hamas sine kompiser massakrerer kurdere. Ja til og med palestinerne i Syria jubler. For en ensomhet det kurdiske folket må føle! 

Dette er et himmellropende svik fra vesten. Jeg har ikke engang for å beskrive hva jeg føler, og jeg er ikke engang kurder..... jeg skammer meg ufattelig over våre ledere.

Og den dagen IS angriper Europa igjen har jeg bare en kommentar: shit happens!

Og Israel også, som er så voldsomt opptatt av minoritetene i andre land, vel de kan hoppe og drite I å si noe mer, for vi ser hva ordene betyr i praksis. Not a damn shit

En total .moralsk kollaps

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ser norske medier skriver om rømte IS-fanger, mens angrepene mot kurderne er liksom ikke viktig nok annet enn i den sammenhengen. Fy pokker for et hykleri. Vi er oss selv nærmest, så oss og så oss igjen 

Hva er målet med dette egentlig? Dette vil jo starte en ny flyktningbølge, men er Europa bare opptatt av at når en part styrer hele landet kan vi sende tilbake så mange som mulig? Er det DET dette handler om?

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (6 timer siden):

Fy faen for et svik!

Enig. Joshua Landis som har fulgt med begivenhetene siden 2012, er veldig sint. Gjentar, veldig sint. Han mener det som skje i nordøstre Syria er et voldsomt svikt hvor Erdogan og Sharaa hadde med viten og vilje forbrutt deres ord, lansert angrep på SDF-styrkene som har blitt overløpet og tvunget på flukt mens SDF-militante massakreres for fot og titusener av kurderne har dratt i halsløs flukt. Amerikanerne hadde kommet med advarsler, men det var ikke tatt til følge. Istedenfor hadde islamistene, som har drepte flere titusener siden de tok makten, rykket fram til Hassakah med tyrkisk støtte, drepte dusinvis av både militante og sivilister.

Senatorene i kongressen skal ha reagert med sjokk på det som hendt, spesielt etter det kom ut at flere tusen ISIS-fanger hadde blitt sluppet fri, som SDF sier hendt for hender på opprørssoldater like etter de nådd al-Shaddadi fengslet i Hassakah som ble forlatt av SDF som ikke kunne holde stand. De gikk rett til Trump, som deretter oppringte Sharaa med en gang. Amerikanske styrker skal ha rykket ut umiddelbart etter telefonsamtalen, og det er mulig at flystyrkene avdelt for anti-ISIS oppdrag kan bli omdirigert mot de syriske opprørssoldatene.

På tyrkisk hold er det latt merke til at disse tie ihjem det som hendt i Iran, og deretter drive med propaganda i stor skala. Det var et droneflyangrep i Aleppo for flere dager, som ved nærmere bildegranskning vist seg å være et ukrainskbygd dronefly som var levert til Tyrkia, som overført det til opprørsregimet i Damaskus. Det var et falskt angrep. Siden hadde islamistene spredt løgn omkring løslatelse av ISIS-fangene, til tross for opptak som vist at HTS-militante som støtter Sharaa, hadde stått for denne handlingen man ment var gjort av kurderne. 

Kurderne er mildt sagt rasende ikke bare i Syria, men overalt. De mener de hadde blitt forrådt av Trump. Sharaa hadde nektet å følge de amerikanske og andres anbefalinger om å gi kurderne autonomi og istedenfor forlange overgivelse til sjokk for SDF som innser at de står alene. Samtidig hadde amerikanske styrker forlatt den viktige Ain al-Asad basen i Vest-Irak, som er veldig viktig for å opprettholde amerikanernes tilstedeværelse i Syria. Dette kom helt blått ut av himmelen også for kongressen. 

11,000 hadde dødt for å ødelegge ISIS. Kurderne var amerikanernes viktigste allierte fordi Erdogan støtter al-Qaida og ISIS militante islamister uten å bli straffet i hele 15 år.

Det hendt ikke lenge etter Trump hadde lovet å hjelpe demonstrantene i Iran, bare for å si "I`m sorry" etter opptil 12,000 hadde blitt drept, mens oljesjeikene og islamistene velsigner presteregimets brutalitet. Dette svekke USAs anseelse, som nå er i fritt fall. 

For vet du hva? Emiratene som har funnet seg utsatt for potensielle krigstrusler av Saudi-Arabia, Pakistan og Tyrkia som har gått inn i en militærallianse - har inngått en militærallianse med India. Dette er utenkelig, for da mener det at USA har mistet grepet i Midtøsten. 

Først Afghanistan, siden kurderne, deretter Ukraina, nå NATO over Grønlandskrisen, de iranske demonstrantene, nå kurderne igjen - denne Trump er meget farlig for disse som ønsker å være venner med USA. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Joshua Landis on X: "The end of Kurdish autonomy - What Does it Mean? Q. Is this the end of Kurdish autonomy in Syria? Yes. SDF leader Mazloum al-Abdi has effectively surrendered to Damascus, putting an end to the dream of Rojava (Western Kurdistan) as well as hopes for retaining a large measure of https://t.co/ubIHHQ6szL" / X

The end of Kurdish autonomy - What Does it Mean?

Q. Is this the end of Kurdish autonomy in Syria?

Yes. SDF leader Mazloum al-Abdi has effectively surrendered to Damascus, putting an end to the dream of Rojava (Western Kurdistan) as well as hopes for retaining a large measure of autonomy for NE Syria.

Q. Why did it happen so fast now?

Sharaa gained approval from Trump in his visit to the White House. One cannot exaggerate the importance of American approval for Ahmad al-Sharaa. After all, America arms and trained the SDF. When Trump signaled that the US would pivot from the SDF and the Kurds to Sharaa and the Syrian Arab Army, the writing was on the wall.

Ambassador Barrack has been urging the Kurds to make deep compromises. The SDF was insisting that its fighters be integrated into the Syrian military as integral blocs or brigades rather than as individuals. Barrack all but stated that the Kurds would have to accept that the Syrian military was going to united and run from Damascus.

The US-brokered deal between Sharaa and Israel also played a role in the SDF's undoing. It seems to have neutralized the Israelis. We did not hear a peep out of Netanyahu. The Kurds were hoping for Israeli support but didn't get it.

Also, the Syrian government push to take the three Kurdish neighborhoods of Damascus went reasonably smoothly, giving Sharaa confidence that he could pursue his Aleppo victory with swift follow-on conquests.

Finally, the Arab tribes and officials that make up a large part of the SDF fighters and the population of NE Syria told Sharaa that they were ready to switch sides, which they did. Their pivot fractured the SDF.

Q. Will this development strengthen Sharaa’s effort to establish a strong central government?

Yes, Sharaa has subdued both the Alawites and Kurds, who make up some 23-25% of the Syrian population. Only the Druze continue to resist integration, but their independent future must seems rather shaky today. Israel is not in a position to fund the Druze economy, which is suffering terribly under an embargo from Damascus.

Q. Is Turkey a winner?

Erdogan is undoubtedly rejoicing at the news, which will greatly weaken the PKK and any lingering Kurdish aspiration for an independent Kurdistan. Syria will become stronger economically and militarily, and Turkey will profit from this. But it is really a victory for Damascus and Sharaa's government.

For Israel, this is sobering. Its policy of keeping Syria fragmented and weak has suffered a blow.

Trump er ENEANSVARLIG for det som skjer, og de republikanske senatorene reagere ikke - enten fordi de var for redd, eller fordi de håper på at Sharaa og kurderne kunne finne fram til en avtale. Nå ser de at det verste har hendt. Men trolig kommer ikke Trump til å gjøre noe utover truende gester, han hadde allerede bestemt seg for at det er bedre å ha Erdogan, bin Salman og Qatar på hans side, og deretter latt Netanyahu i stikken. 

Netanyahu hadde mistet meget mye goodwill med hans krigføring i Gazastripen, han hadde funnet seg i en umulig situasjon som har gjort både høyreekstremistene og militære meget frustrert, for behovet for USAs beskyttelse har aldri noensinne vært så høy. Protestene som oppsto i Iran, hadde fått israelsk støtte - bare for å se dette kvalt i død samtidig som arabermaktene vendt seg bort, oppsøke Tyrkia og Pakistan. Emiratene som Israels "venn" har blitt isolert, strategien om å bevege seg inn i Afrikas horn har blitt en katastrofe fordi USA nekte, mens Emiratene måtte flykte fra Jemen. 

For mange amerikanske eksperter og utenrikspolitiske ansatte er dette intet mindre enn en katastrofe. De ser et maktvakuum etter Irans nederlag og Qatar-angrepet, som svekket dem og israelerne. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det vist seg at Trumps utsending Tom Barrack var i midten av det katastrofale møtet mellom Sharaa og kurdernes leder, dette er meget fordømmende i seg selv fordi selvstendige opplysninger gjort det klart at han hadde ikke holdt hans løftene med syriskkurderne og nektet å stoppe opprørsregimet i Damaskus fra å sende ut styrkene. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er en detalj som lett overses, men er det andre enn meg som merker at mens Irans ledelse kalles for "regime" kalles Syrias HTS-ledelse for "regjering" selv om det består av terrorister og massemordere fra verdens mest avskyelige terrorgrupper? Slikt merker man i alle tilfeller hvor det er snakk om ledelse som er i dårlig forhold til Vesten, helt uavhengig av graden av diktatur og menneskerettighetsbrudd. "Regime" er det først når dryker uklar med Vesten. Derfor var den forige ledelsen av Syria et "regime" mens den nåværende er en "regjering", selv om de driver folkemord på minoriteter. Dette er noe gjennomgående jeg merker meg i NRKs nyhetsdekning spesielt.

Jeg er ikke overrasket over det som skjer nå. Men uansett; jeg var ikke blant de som jublet over at massemordene og terroristene tok makten i desember 2024. Jeg kalte det for hva det var men fikk høre at "det må være lov å feire"(bevares, folk må få feire all mulig skit som man vil men det må vel også være lov å la være?). Lurer på om VG fortsatt kommer til å lage svulstige snørr- og tårer-artikler om glade sunni-muslimer som vender hjem til Syria samtidig som de ignorerer volden mot minoritetene?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Skrevet
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det er en detalj som lett overses, men er det andre enn meg som merker at mens Irans ledelse kalles for "regime" kalles Syrias HTS-ledelse for "regjering" selv om det består av terrorister og massemordere fra verdens mest avskyelige terrorgrupper. Slikt merker man i alle tilfeller hvor det er snakk om ledelse som er i dårlig forhold til Vesten, helt uavhengig av graden av diktatur og menneskerettighetsbrudd. "Regime" er det først når dryker uklar med Vesten. Derfor var den forige ledelsen av Syria et "regime" mens den nåværende er en "regjering", selv om de driver folkemord på minoriteter. Dette er noe gjennomgående jeg merker meg i NRKs nyhetsdekning spesielt.

Jeg er ikke overrasket over det som skjer nå. Men uansett; jeg var ikke blant de som jublet over at massemordene og terroristene tok makten i desember 2024. Jeg kalte det for hva det var men fikk høre at "det må være lov å feire"(bevares, folk må få feire all mulig skit som man vil men det må vel også være lov å la være?). Lurer på om VG fortsatt kommer til å lage svulstige snørr- og tårer-artikler om glade sunni-muslimer som vender hjem til Syria samtidig som de ignorerer volden mot minoritetene?

De lager ikke artikler om massakrene på kurdere ihvertfall. 

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

De lager ikke artikler om massakrene på kurdere ihvertfall. 

Nei, da må de jo innrømme at deres narrativ om "det frigjorte Syria" var en løgn, fake news, og fantasifortelling fra eventyrland. Blir vanskelig bare måneder etter at de laget en tåredrypptende artikkel om HTS-sympatiserende sunni-muslimer i Norge som reiste hjem til det "frigjorte" Syria, forøvrig til Idlib, jihadistenes høyborg.

• Liker 3
Skrevet

Trump taler med to tunger. Han er ikke kurdernes venn. 

Ikke-muslimske kvinner blir tatt som sexslaver av islamist bandittene til Jolani, som Trump inviterte til det Hvite hus og han blir invitert til Europa på kaffe og kaker som Syrias frigjører, helt utrolig verden vi lever i 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Godjul skrev (5 minutter siden):

Trump taler med to tunger. Han er ikke kurdernes venn. 

Ikke-muslimske kvinner blir tatt som sexslaver av islamist bandittene til Jolani, som Trump inviterte til det Hvite hus og han blir invitert til Europa på kaffe og kaker som Syrias frigjører, helt utrolig verden vi lever i 

Kurderne er blitt ofret for en avtale med Israel.

https://www.thenationalnews.com/news/mena/2026/01/20/al-shara-expected-to-pay-washington-for-abandoning-kurdish-ally-syrian-sources-say/?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRzaAPcamtleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR6-6_30OjT_jt909XUY-xI45_ba7WEE02OLsup1uk4561n48lnVZnbz367gnw_aem_7eXYecQmfb1PoZPygk9Rrw

Fy pokker jeg er skuffet over Israel, og Trump. Men ikke overrasket over Trump. Bare veldig, veldig skuffet. Og Europa, skamme seg skulle våre ledere. 

Bare vent, når massakrene er over kommer en svak kommentar fra EBE om folkerett og minoriteter.  Men ikke før. 

Igjen, ufattelig svik!

Endret av Tussi
Skrevet
Godjul skrev (7 minutter siden):

Israel tenker først og fremst på seg selv og egen interesser. 

Ja, men de kan drite I å snakke om minoriteter i fremtiden, når de gjør slik.

Skrevet (endret)

Jeg ser video av jenter som blir kidnappet og fraktet av gårde av islamister. Tenker det verste. Minner mye om IS. Flere slike klipp på X.

Men veldig lite om det i vanlige medier... Jeg forstår ikke mye av Syria og når det meste av informasjon kommer fra X er det ikke lett for meg å vite hvor mye som ligger bak disse klippene og hvor alvorlig forfølgelsene er.

Skulle ønske mediene begynte å grave litt!

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (42 minutter siden):

Jeg ser video av jenter som blir kidnappet og fraktet av gårde av islamister. Tenker det verste. Minner mye om IS. Flere slike klipp på X.

Men veldig lite om det i vanlige medier... Jeg forstår ikke mye av Syria og når det meste av informasjon kommer fra X er det ikke lett for meg å vite hvor mye som ligger bak disse klippene og hvor alvorlig forfølgelsene er.

Skulle ønske mediene begynte å grave litt!

Det er ekstremt alvorlig. Regjeringen har erklært Jihad mot kurderne med utgangspunkt i "anfal"-kapitlet i Koranen, det samme som Saddam brukte under folkemordet på kurderne der 200 000 ble drept, inkludert gassangrepet i Halabja.

Kobane er omringet og uten et Guds mirakel blir det en omfattende massakre, for innbyggerne nekter å overgi seg. 

https://www.facebook.com/share/1AWKhdFQWW/

Disse ikke bare Ser ut som IS, de ER IS, tusenvis av frigitte IS-krigere har sluttet seg til dem, og de oppførte seg slik fra før av. Kvinner og barn er fritt vilt, dette er IS i Sinjar, bare at idag står verden og ser på. 

Kurdiske familier skal ha blitt drept i Raqqa, kurdiske soldater skal ha blitt halshugd, kvinner bortført, sammen med hundrevis av unge menn ingen vet hvor er blitt av. 

Grensegjerdet mellom Tyrkia og Syria skal ha blitt revet ned av tyrkiske kurdere som vil hjelpe, og tyrkiske styrker skyter med skarpt på sivile som vil hjelpe. 

Og det verste er, kurderne er i hovedsak muslimer, likevel ses de på som vantro. 

Vi står overfor et folkemord, med 100% folkemordintensjon. 

Verden burde skamme seg så langt inne ræva 

Idag har de gått etter kurderne. Imorgen tar de druserne. Så går de etter kvinnene, tro meg, det blir ikke fritt frem for kvinner i et syria styrt av disse ekstremistene.... 

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...