Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får en innestengt følelse uten takluke/panoramatak. 
Velger det alltid.
Sjeldent det er helt åpent, bruker mest tilt.
Har hatt noen BMWer, fire på rad nå , alle med takluke/panorama. Har ikke hatt noe problemer bortsett fra på den dravit grå 3ern som hadde noen klikk/kneppe ulyder når jeg kjørte over fartsdumper. Det ble fikset av verksted på garanti (og lydene kom aldri tilbake)

Endret av Syar-2003
Syar-2003 skrev (8 timer siden):

Jeg får en innestengt følelse uten takluke/panoramatak. 
Velger det alltid.
Sjeldent det er helt åpent, bruker mest tilt.
Har hatt noen BMWer, fire på rad nå , alle med takluke/panorama. Har ikke hatt noe problemer bortsett fra på den dravit grå 3ern som hadde noen klikk/kneppe ulyder når jeg kjørte over fartsdumper. Det ble fikset av verksted på garanti (og lydene kom aldri tilbake)

Enig. Jeg synes det er deilig med litt ekstra lys inn i kupeen. Gir en litt mer romslig følelse. Å bilen får et fint stuk med soltaket vippet opp i bakkant. :)

Syar-2003 skrev (42 minutter siden):

Merker godt at våren er kommet og er blitt varmere.
 

IMG_1842.thumb.jpeg.a6c12c3eeb925f931e3840b5e78a985b.jpeg

Ja, jeg merker definitivt at forbruket har gått ned. Du slår meg ganske greit på effektivitet ser jeg da jeg nok har en ganske uvanlig kjørestil/kjøremåte. Jeg står nemlig veldig mye rolig med motoren i gang å det drar opp totalforbruket på oversikten. 

Men når jeg kjører så kommer jeg relativt lett ned mot 17-18kwt/100km. Hvis terrenget er totaltsett noenlunde flatt og hastigheten under 90km/t når temperaturen er 10 varmegrader eller mer. 

Men her snakker vi KUN småkjøring for min del. Den lengste turen jeg har hatt så langt er vel på 3-4 mil sammenhengende. 

Jeg føler at gjettometeret i bilen er ganske konservativt på BMW i4 M50. Det tallet som står der er det tallet man garantert oppnår, på en måte. Noe jeg liker. Når jeg lader bilen til 100% så sier gjettometeret i skrivende stund 411 km. På det værste har det vist 300km når det var som kaldest. 

Bjerknez skrev (10 timer siden):

Ja, jeg merker definitivt at forbruket har gått ned. Du slår meg ganske greit på effektivitet ser jeg da jeg nok har en ganske uvanlig kjørestil/kjøremåte. Jeg står nemlig veldig mye rolig med motoren i gang å det drar opp totalforbruket på oversikten. 

Men når jeg kjører så kommer jeg relativt lett ned mot 17-18kwt/100km. Hvis terrenget er totaltsett noenlunde flatt og hastigheten under 90km/t når temperaturen er 10 varmegrader eller mer. 

Men her snakker vi KUN småkjøring for min del. Den lengste turen jeg har hatt så langt er vel på 3-4 mil sammenhengende. 

Jeg føler at gjettometeret i bilen er ganske konservativt på BMW i4 M50. Det tallet som står der er det tallet man garantert oppnår, på en måte. Noe jeg liker. Når jeg lader bilen til 100% så sier gjettometeret i skrivende stund 411 km. På det værste har det vist 300km når det var som kaldest. 

13% forskjell fra Mars er vesentlig og bakgrunnen til at jeg postet.
Hittil i april med 17,6 kwh/100km så er dette kun statistikk på totalt 5 kortere turer og samlet 71km. 
Ender nok litt høyere ved månedsslutt. Har tross alt hatt denne over to år , så vet hvordan forbruket er gjennom årets sesonger og måneder.

  • 3 uker senere...

Fikk på sommerdekkene omsider i dag. Intet rust å spore noen sted i opphenget etter 3 vintere på norsk saltsørpe. Første bilen jeg har hatt som har sett så "ny" ut etter 3 vintere. Og ganske deilig å faktisk ha litt grep igjen når en gir på ut av sving sammenlignet med de piggfrie vinterdekkene. 

bmw.thumb.jpg.8ee2cf08680e6c31bec32c70d60a005b.jpg

 

IMG_4061.thumb.jpg.9284a4396e906a15232351fc54d8a0f9.jpg

 

 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6

Hatt 20" sommerhjulene på siden 4 april. Blir snart nytt hjulsett med 19" og Michelin Pilot Sport.
Bilen er litt skitten (støvete) da jeg hatt den til rebehandling av drop-off coating for en drøy uke siden (veldig vanskelig å se på denne lakken/fargen)

IMG_1951.thumb.jpeg.0c0968d309a08ec0fbfaf0116aed949e.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Hatt 20" sommerhjulene på siden 4 april. Blir snart nytt hjulsett med 19" og Michelin Pilot Sport.
Bilen er litt skitten (støvete) da jeg hatt den til rebehandling av drop-off coating for en drøy uke siden (veldig vanskelig å se på denne lakken/fargen)

Hva er grunnen til du går fra 20" til 19"? De aventador forged felgene du linket over du skal bytte til? Kjørte en del broderen til i4 med Pilot Sport 4 på 19" 859M felger når han hadde den, gode dekk, men syns de sporet veldig mye sammenlignet med Hankook Ventus S1 Evo 3 jeg hadde på min med samme felgene før jeg byttet til 20" 868M NG med Goodyear. 

Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Hva er grunnen til du går fra 20" til 19"? De aventador forged felgene du linket over du skal bytte til? Kjørte en del broderen til i4 med Pilot Sport 4 på 19" 859M felger når han hadde den, gode dekk, men syns de sporet veldig mye sammenlignet med Hankook Ventus S1 Evo 3 jeg hadde på min med samme felgene før jeg byttet til 20" 868M NG med Goodyear. 

  • 19" 245/255 40 profil er det ideelle allround til i4 M50.
  • Lysten på noe nytt med sort og polished face.
  • Man får det nye Asymmetric 6 fra Goodyear til 19" (fås ikke til 20")
  • Det er myyye bredere utvalg av dekk til 245/40R19 og 255/40R19 enn 245/35R20 og 255/35R20.
  • Goodyear Eagle F1 A5 dekkene i 20 tommer er vanskelige å få tak i.  Spesielt 255 HL100 Y dekket til bakaksel. 

Jeg veksler og svinger mellom Goodyear Eagle F1 Assym. 6 og  Michelin Pilot Sport 4 (*BMW).

Har bestilt Aventador felger ja.

Har Goodyear Eagle  F1  asymmetric 5 i dag på 20" (samme som deg og samme dimensjoner). Kjenner egenskapene godt og er særdeles godt fornøyd med Goodyear Eagle F1 asymmetric.

 

Endret av Syar-2003

Rent estetisk synes jeg en slik bil fortjener 20 tommere. Jeg er nok enig i at 19 tommere er den gylne middelvei så forstår valget ut fra argumentene, men jeg synes 20 tommmere setter den lille prikken over i'en å gjør at den skiller seg litt ut. 

De sorte 862 felgene jeg valgte angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte. Jeg synes de sorte felgene med innskag av "chrome" kler Dravit Grey fargen utrolig godt. Jeg har enda tilgode og se en BMW i4 live med lik de felgene jeg har. Noe jeg synes er positivt. Jeg liker å skille meg ut litt fra mengden. 

Utbfra et dornuftig standpunkt hvor man vil ha det beste fra alle verdenener tro også jeg at 19 tommere gir den mest økonomiske fordelen uten at det får for mye ut oger utseendet og man holder forbruk og komfort på et godt nivå. 

Jeg synes heller ikke bilen min så så ille ut med 18 tommer vinterhjul. Man ble på en måte litt vant til det. Men så fikk jeg på 20 tommerne. Halleluja :) 

Bjerknez skrev (1 time siden):

Rent estetisk synes jeg en slik bil fortjener 20 tommere. Jeg er nok enig i at 19 tommere er den gylne middelvei så forstår valget ut fra argumentene, men jeg synes 20 tommmere setter den lille prikken over i'en å gjør at den skiller seg litt ut. 

De sorte 862 felgene jeg valgte angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte. Jeg synes de sorte felgene med innskag av "chrome" kler Dravit Grey fargen utrolig godt. Jeg har enda tilgode og se en BMW i4 live med lik de felgene jeg har. Noe jeg synes er positivt. Jeg liker å skille meg ut litt fra mengden. 

Utbfra et dornuftig standpunkt hvor man vil ha det beste fra alle verdenener tro også jeg at 19 tommere gir den mest økonomiske fordelen uten at det får for mye ut oger utseendet og man holder forbruk og komfort på et godt nivå. 

Jeg synes heller ikke bilen min så så ille ut med 18 tommer vinterhjul. Man ble på en måte litt vant til det. Men så fikk jeg på 20 tommerne. Halleluja :) 

Jeg har hatt 20 tommere på min i4 M50 allerede i to år. På tide med en endring uansett felgdiameter blir 20 eller 19. Fornuften seirer nå i dag.
Og angående estetikken så har jeg 19 tommere i stedet for 18 tommere på vinterhjulene 😛

Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt 20 tommere på min i4 M50 allerede i to år. På tide med en endring uansett felgdiameter blir 20 eller 19. Fornuften seirer nå i dag.
Og angående estetikken så har jeg 19 tommere i stedet for 18 tommere på vinterhjulene 😛

Ser den :) 

jeg ser så absolutt argumentet. 19 tommer er sweetspot på den bilen. 

Bjerknez skrev (23 minutter siden):

jeg ser så absolutt argumentet. 19 tommer er sweetspot på den bilen. 

Er ikke bare det. Prøv å kjøpe premiumdekk på det åpne markedet andre enn Goodyear Eagle F1 asymmetric 5 (utgående modell) i 255/35R20 med load indeks over 100 (min. 99 på bakaksel er kravet til i4M50)
Bare prøv et søk på en online dekkhandler

Syar-2003 skrev (18 timer siden):
  • 19" 245/255 40 profil er det ideelle allround til i4 M50.
  • Lysten på noe nytt med sort og polished face.
  • Man får det nye Asymmetric 6 fra Goodyear til 19" (fås ikke til 20")
  • Det er myyye bredere utvalg av dekk til 245/40R19 og 255/40R19 enn 245/35R20 og 255/35R20.
  • Goodyear Eagle F1 A5 dekkene i 20 tommer er vanskelige å få tak i.  Spesielt 255 HL100 Y dekket til bakaksel. 

Jeg veksler og svinger mellom Goodyear Eagle F1 Assym. 6 og  Michelin Pilot Sport 4 (*BMW).

Har bestilt Aventador felger ja.

Har Goodyear Eagle  F1  asymmetric 5 i dag på 20" (samme som deg og samme dimensjoner). Kjenner egenskapene godt og er særdeles godt fornøyd med Goodyear Eagle F1 asymmetric.

 

Forstår. Blir nok fett med Aventador felgene 🤩

  • Liker 2
  • 2 uker senere...

Må si jeg bare elsker Drevit Grey fargen. Når det ikke er sol eller når det ikke er dagslys etc. samt kveld så ser den helt grå ut. Men når solen skinner på lakken så får den en helt spesiell gullaktig farge. Ganske stilig :) 

Har prøvd og ta bilde av effekten her, men det ser enda bedre ut i virkeligheten:

2025-mai07.thumb.jpg.1ebf10d6ea54e7b6e91cf78a5e4b7396.jpg

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...