Gå til innhold

Dårlig av PSDATA!


Anbefalte innlegg

Foreslår at du ringer og forsikrer deg om hva som er rett og godtar det du får til svar. Kanskje du til og med hadde fått litt ros for å gjøre webshoppen oppmerksom på skrivefeilen.

 

Heisann! Dette er vel strengt tatt gjort av Stoolman allerede?

 

Nå er vel webshoppene snart klare over at det finnes noen som roper høyt når feil i annonser blir oppdaget?

 

Etter min mening er det eneste de faktisk kan gjøre for å unngå flere klagerop i fremtiden, er grundig kvalitetssikring i ALLE ledd. Det betyr vel mindre om hvem som sitter med feilen når den først er der. Selvfølgelig med forbehold om at feilen er gjort ubevisst(noe jeg finner mest sannsynlig, tross alt velger jeg å tro at de fleste foretak i dag er ærlige). Derfor har ikke PSdata gjort noe galt i første runde.

 

Etter hva Stoolman har fortalt, har han allerede kontaktet Psdata pr telefon for å gjøre dem oppmerksomme på feilen. Av den grunn oppfatter jeg det faktum at annonsen inntil nylig fortsatt stod, som mistenkelig. Står den enda? Sier ikke mer enn at Psdata tross alt har visst om feilen i flere dager.

 

Selvfølgelig kan prosessen fra feilen blir registrert til den blir rettet ta en viss tid. Jeg synes at ettersom hw.no(internett-basert annonsering som sådan) er tilgjengelig 24 timer i døgnet( 7 dager i uken), burde alle parter(les:tilbydere) ta følgene av det og tilpasse seg gjennom hyppigere oppdateringsrutiner.

 

Min konklusjon er at Psdata i første runde burde ha:

 

1. Takket for tilbakemeldingen, men etter min mening ikke nødvendig å gi noen gave eller prisavslag som takk.

2. Rettet opp feilen (men annonserutinene er ikke gode nok, bevist gjennom treg oppdatering hos begge parter).

3. Etablert sikrere rutiner hos både seg selv og "samarbeidspartnere". Dette kunne ha gjort en så seriøs webshop, som PSdata stort sett er(min mening), istand til å gi kunder som har bestilt en vare til feilaktig pris til oppgitt annonsepris.

Det vil si å svelge det sure eplet hvis en slik feil i det hele tatt ville forekommet.

 

For webshopper er ryktet deres alpha/omega. Pris blir plutselig litt mindre relevant for en erfaren webshop-handler hvis tilliten mellom kunde og selger er brutt. Negative innlegg på et mektig forum som hw.no er, kan gjøre store skader på en web-basert forhandler. Derfor er kvalitetssikring så utrolig viktig. Ja, alle mennesker kan feile. Det er allikevel en vesentlig forskjell på hvordan ulike firma, hvor dette/disse menneskene er ansatt, takler en slik situasjon.

 

Jeg velger i all hovedsak service og tillit framfor pris.

 

 

Wollis. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det Stoolman skriver her, har jeg en mistanke om at han ikke var så høflig i telefonen. Hvis han ringte å sa at han skulle ha kortet til den prisen, uten en vennlig og høflig tone, hadde ikke jeg heller gitt han et kort til en bra pris.

 

Tror de fleste skjønner at det er helt utenkelig å selge en hel masse kort til 2k under normal pris. Er ikke sikker på hvor mye avanse de har på webshoppene, men det er ikke mye ihvertfall. 100 kort = 200k og det er mye penger.

 

En god ide kan kanskje være at de innfører en policy om at den første som gjør dem oppmerksom på feil pris får varen til den prisen.

Lenke til kommentar
Ut i fra det Stoolman skriver her, har jeg en mistanke om at han ikke var så høflig i telefonen. Hvis han ringte å sa at han skulle ha kortet til den prisen, uten en vennlig og høflig tone, hadde ikke jeg heller gitt han et kort til en bra pris.

 

Tror de fleste skjønner at det er helt utenkelig å selge en hel masse kort til 2k under normal pris. Er ikke sikker på hvor mye avanse de har på webshoppene, men det er ikke mye ihvertfall. 100 kort = 200k og det er mye penger.

 

En god ide kan kanskje være at de innfører en policy om at den første som gjør dem oppmerksom på feil pris får varen til den prisen.

Nick'et kler deg ikke :D

Lenke til kommentar

Til deg som spør hvor gammel jeg er så er svaret: jeg fyller 33 om ganske nøyaktig 37 minutter..

Jeg er markedsføringsstudent, og går 3 året på Norges Markedshøyskole, master of science in marketing, har 2.02 i snitt og 1.3 i markedsrett.

Har jobbet med salg og markedsføring i totalt 9 år før jeg gikk tilbake til skolebenken. Jeg føler på grunnlag av dette at jeg HAR grunnlag til å uttale meg.

 

Med tanke på den noe tilbakesatte situasjonen Nvidia er i i forhold til ATI, er det på ingen måte utrolig at et GFX 5900ultra skulle selges til 2705 kroner. Når annonsen står der dag ut og dag inn, forsterker dette bare inntrykket av at dette er riktig. Snakket forresten med en av de større annonsørene på hw.no i dag, og han mente at det ville ta ca fire timer å rette opp en slik feil med korrektur, og under halvparten hvis det var snakk om å fjerne annonsen.

 

Når en produsent som Nvidia opplever en så alvorlig forringing av markedsandeler som de har gjort, spesielt det siste året, er det naturlig å konkurrere på de gjenværende egenskaper. ATI har tatt markedsandeler så det holder fra Nvidia, som sitter igjen med high end produkter som ikke kan konkurrere på ytelse. Da er en prisreduksjon en av strategiene som vil kunne snu en negativ trend.

Det er viktig å huske på at det her ikke er snakk om toppmodellen lenger med 2 genrasjons toppmodell. Det er derfor langt fra usannsynlig at produktet var priset riktig.

 

Et annet element som er viktig er at det er langt fra alle som har den innsikten i hardware markedet til å vite at det kortet man faktisk bestilte ikke var det samme som en ønsket å kjøpe på bakgrunn av annonsen. Dette er en ganske alvorlig sak.

en kamerat av meg skulle kjøpe seg skjermkort nå.. Jeg så annonsen, go anbefalte han å kjøpe dette kortet, noe han gjorde.

Han liker å spille, og derfor ønsket han et kraftig kort. Han har dog ikke så peilien at han merket seg at kortet har bestilte ikke var det samme som det som var annonsert.

Det er simpelthen uetisk å ikke rette opp en slik feil som ps gjorde hvis man ikke står for den feilen som har blitt gjort.

 

Det er ikke vanskelig å argumentere for at dette fører til at kunder blir lurt..

Feil...ok, menneskelig svikt...ok, men det holder bare ikke!

Hadde en slik annonse vært på print i f.eks PCPRO ville det vært umulig å rette opp feilen hvis den først hadde oppstått. Dette dreier seg om et digitalt medium, hvor det er mulig å rette opp denne typen feil i løpet av kort tid.

 

Det er dette som er essensen her.

 

Og til dere som mener jeg har vært ufin har jeg kun et spørsmål: på hvilken måte?

Jeg setter fingeren på en feil, og går åpent ut å kritiserer de som står bak feilen. Det mener jeg det bør være rom for. Det er heller ikke feilen som blir kritisert, men måten den har blitt håndtert på.

Måten feilen har blitt håndtert på er etter min mening under enhver kritikk!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt du er ufin , men jeg er uenig i at dette er en dårlig service, som sagt mener jeg feilen ligger i markesdføringen. Slike feil bør ikke skje med desverre gjør det det , men enda verre synest jeg det er at folk prøver å utnytte slike ting da dette til slutt slår tilbake på oss forbrukere.

 

PS: Gratulerer med DAGEN

Lenke til kommentar

De fleste firma i Norge prøver å tjene penger. Det er menneskelig å feile, og om det å rette opp feilen koster mye penger, er det ikke unaturlig at de gjemmer seg bare "med forbehold om trykkfeil". Du kan godt si det er dårlig service, men hvis DU hadde fått kortet til annonsert pris, måtte kanskje 1000 andre fått det også. Det betyr at de taper MYE penger på denne feilen, en kostnad som de kanskje ikke har mulighet til å dekke over pga. ellers veldig lave priser. Fører til vanskelige tider, høyere priser, kundene forsvinner og konkurs.

 

Nå vet jeg ikke hvordan du oppførte deg i telefonen til PSData, men ettersom du virker relativt arrogant i dine innlegg (du er irritert, forståelig nok) så skal jeg gi deg ett råd. Hver gang jeg prøver å ordne en ting i telefonen, er jeg høflig og saklig og lar motparten si det de har å si. Det ordner seg alltid i min favør. Jeg jobber også i butikk, og kunder som ikke er arrogante og sure, men høflige og saklige, får bedre service enn sure kunder. Sure kunder får det de har krav på i følge kjøpsloven, ikke mer. Høflige kunder får ekstraservice.

 

Hvis du ikke var høflig og saklig i telefonen, kanskje du hadde fått kortet til annonsert pris om du hadde vært det.

Lenke til kommentar

Snekker'n skrev:

PS: Gratulerer med DAGEN

 

Takk skal du ha snekker'n! Jeg begynner å kjenne årene tynge nå...

 

Vel, back to topic..

Jeg er selvfølgelig hyggelig i telefonen! Jeg har tross alt jobbet med salg og markedsføring i mange år, så folkeskikk det har jeg..

Det er en av de tingene jeg reagerte på... Jeg var hyggelig, men ble rimelig avspist av selgeren hos psdata... Noe sånt som at " du må da forså at dette er en feil" og "det er ikke vanskelig å forstå.." Alt dette ble sagt i en meget overbærende tone..

Rimelig irriterende!

 

Jeg vil også oppklare en annen sak...

Dette gjelder annonseringen, som en del av markedsføringen..

 

Markedsføring er uendelig mye mer enn annonsering..

Dette feltet omfatter alt fra annonsering, prising, og posisjonering, til produkt og service.

Med andre ord: så og si alt en bedrift gjør er markedsføring.

 

Dette er etter min mening et eksempel på ikke bare feilprising, men også slett markedsføring, in general.

 

Hva koster mest?

negativ omtale, eller penger tapt på et produkt...

De pengene som tapes på produktet er på ingen måte tapt... Det må man huske...

Positiv omtale på bakgrunn av en slik sak, er verdt sin vekt i gull.

Man skal bruke relativt mye annonseringspenger for å oppnå samme effekt som en positiv og effektiv håndtering av en slik sak som denne ville ha hatt.

 

Det er også verdt å merke seg at det koster fem ganger så mye å få en ny kunde som det koster å beholde en eksisterende en..

Dette er ikke bare fri fantasi, men faktisk basert på en stor amerikansk markedsundersøkelse...

Lenke til kommentar

Joda er enig i den biten at det koster mer å få en ny kunde enn å beholde en gammel men når det er sagt så er psdata så godt kjent av de som er her på forumet at de neppe mister noen pga denne posten heller tvert om.

Men det jeg vil frem til er også det at det er menneskelig å feile og om jeg gjør en feil og ber om unnskyldning så blir dette respektert, men om et firma gjør en feil så skall det slaktes koste hva det koste vill . Dette er jeg dypt uenig i. En annen ting er om et firma eller forsåvidt en person gir f og bare turer vidre med feil og slurv da nytter det ikke med en unnskyldning lenger . Nei vi må lære oss å bli litt mere tolerange her til lands og ikke gå rundt og vere så ******* sjølgode og kunn finne feiler hos andre . Dette var ikke rettet mot deg personelig , men heller mot samtlige av oss.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Synes godt det kan koste en webshop noen kroner når de driter på draget. Hvilket annet insitament har de for å skjerpe seg?

 

Har selv en lignende histore med PSData fra september i fjor. Riktignok ikke like stort beløp, så jeg orket ikke å forfølge historien med de. Jeg kom over et produkt annonsert til 1125 kroner på fremsiden av webshoppen deres, men da jeg trykket på linken får bestilling fikk jeg opp 1398 kroner. Jeg sendte derfor en email til salgsavdeling, og spurte om hvilken av prisene som var den korrekte (nevner begge), og fikk til svar 1125 kroner, og at det måtte være frakten som spilte meg et puss (litt av en frakt). Jeg prøvde igjen å bestille, men fikk igjen opp den høyeste prisen på varelinjen. Jeg sendte derfor en ny email til salgsavdelingen, og spurte om hvordan jeg kunne bestille til den prisen som ble bekreftet i emailen. Den emailen fikk jeg aldri svar på, og jeg var meget høflig i emailene (kan godt poste de om nødvendig). Andre webshopper hadde priser som lå i nærheten av den laveste prisen, så jeg orket ikke å bråke så mye mer med saken. Kan godt si at jeg er skuffet over PSData, selv om jeg ikke har kuttet de helt ut. Men MPX har fått litt mer handel der jeg har innflytelse. Disse 273 kronene har kostet de mye mer i tapt fortjeneste bare på de få månedene som har gått. Og jeg har lang hukomelse.

 

Under økonomistudiene sa en av markedsføringsforeleserene noe sånt som at en fornøyd kunde forteller dette til 5 personer, mens en misfornøyd kunde forteller det til 25 personer. Dette var på slutten av 80-tallet, så jeg antar i dag at vi ofte trygt kan gange disse tallene med 40-50 for denne bransjen. Da kan vi begynne å regne på kostnader. Det er nevnt at marginene i bransjen er små. I slike tilfeller er det viktig med stort volum. Og hvor kommer store volum fra? Mange kunder! Hva gir mange kunder? Fornøyde kunder!

 

Så er det hevdet at det er urettferdig at firma blir hengt ut på denne måten. Firma som gir dårlig service har alltid blitt hengt ut. Det er bare målestokken som er større nå, og prosessene går derfor fortere. Resultatet blir uansett det samme, enten det går kort eller lang tid. Spørsmålet er bare hvor mange som må få dårlig service før et firma eventuelt må pakke sammen.

Lenke til kommentar
Forskjellen er da slettes ikke så stor, begge handler om kunder som ikke får varen de har krav på. Som jeg sa tidligere, PS har ingen forbehold om feil i anonnsen og er pliktig til å levere. De med litt fartstid på forumet kan kanskje huske at Komplett har vært i en liknende situasjon. Det stod en feil i en anonnse her på hw.no som var til kundenes fordel. Komplett var da veldig raske med å få fjernet anonnsen, men de lot alle som hadde tatt screenshot (noe som faktisk var endel) få den anonnserte varen.

Krav? Hvilket krav? Det står ingen plass at man MÅ selge noe til den prisen man annonserer den til? Klart man vil få en del pes med misfornøyde kunder og lignende, men det er slettes ikke noe lovbrudd å fortelle kunden at det faktisk er feil pris og at man derfor ikke får kjøpt varen til den prisen.

 

Når det er sagt, så er det rimelig slapt at annonsen ikke blir rettet eller fjernet, til tross for at de er gjort oppmerksomme på feilen. Men jeg er nå engang såpass snill (evt. dumsnill) at jeg vil la tvilen komme den tiltalte til gode. Jeg har handlet med PS flere ganger både privat og gjennom jobben, og har bare møtte hjelpsomme kundebehandlere. Mitt motto er at de jeg handler av skal tjene penger på handelen slik at de kan bestå over tid og yte meg god service. For meg er service og kunnskaper hos forhandleren veldig viktig.

 

Dette undergraves til de grader av folk som skyndter seg å bestille varer som er åpenbart feilpriset, da mange butikker ser seg nødt til å levere for å unngå skittkasting som igjen virker negativt inn på salget deres. Dette er en svært negativ trend, og slår negativt ut for den som er interessert i kvalitetsleverandører som yter god service.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg hørte så mye bra om PS Data her i forumet, at jeg la inn "julebestillingen" der. S-Aata disken jeg fikk, røyk etter noen dager. Jeg fikk RMA og sendte den tilbake i retur sammen med en anmodning om å få tilbakebetalt mine fraktutgifter. (og etter å ha luftet temaet her på forumet)

 

I dag fikk jeg den nye disken. Men ingen fraktutgifter er refundert.

 

Altså: PS Data sender meg en disk som ikke holder mål. Jeg må betale frakt og jeg må også vente i 10 dager.

 

Wow! Servicen tatt til nye høyder!

 

Jeg har sett Snekker'n fortelle at han får ny hardware sent i mellomtiden osv. Fint for ham. Men det er ikke gangbart som argument for PS Data, for den behandling er ikke den vanlige. Det må skyldes at han ringer og ordner noe. Kanskje PS Data vet at han er en størrelse på forumet og at det er verdt å holde seg inne med ham. Jeg vet ikke, men jeg har opptrådt relativt objektivt. Sendt min saklige mail, fyllt ut skjemaet, skrevet en høflig anmodning, pakket, sendt og ventet, ventet, ventet. Men:

 

Det kom ingen ventetidsdisk til meg. Selv om gudene skal vite jeg trengte den.

 

Tenk, tre-fire dager på å teste en disk. Det tar lenger tid å ordne opp i en slik sak enn å få en ordinær bestilling av gårde.

 

Så min konklusjon blir: I den grad PS Data skiller seg ut, er det ikke på plussiden. Skulle ønske det var slik.

 

Men for all del, med bakgrunn i mine erfaringer, forklar meg gjerne hvorfor i all verden jeg skal bruke 4000,- hos PS Data igjen. Jeg brukte ca 44.000 på hardware i 2003. Det meste gikk til komplett. Stygt redd for at det fortsetter slik. Den der jubel-greia for PS Data som enkelte bedriver i forumet har i hvert fall ikke slått til for meg.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg den nye disken. Men ingen fraktutgifter er refundert.

 

Jeg har sett Snekker'n fortelle at han får ny hardware sent i mellomtiden osv. Fint for ham. Men det er ikke gangbart som argument for PS Data, for den behandling er ikke den vanlige. Det må skyldes at han ringer og ordner noe.

Angående frakt, du la ved kontonummeret ditt og la du ved noen kvittering som viste hva fraktutgiftene var?

 

Når det gjelder Snekker'n så får han den servicen fordi han er en bedriftskunde som også handler for et vesentlig beløp, men du har helt rett i at slikt som f.eks forhåndsretur er noe PS Data ikke gjør for vanlige kunder. Skal du få det raskt er du nødt til å avtale at du bestiller en ny vare og så får du heller tilbakebetalt pengene når returen er ferdig.

Lenke til kommentar
Får jeg spørre hvor gammel du er forresten?

la meg spørre først..

Men til saken, mpx har gjort dette en god del ganger, kan huske 4 ganger hvor de har satt feil pris i reklamer eller nettbutikken. hvis de har gjort en feil så har jeg opplevd at de ikke gidder sende ut bekreftelses skjemaet. smart tenkt av dem men men

Lenke til kommentar

Det har alltid vært praksis at annonsert pris er den man skal betale.. Det har vært lover på det.. (Som jeg nå leser ovenfor her.) Men det virker å ha blitt i den senere tid blitt litt oppmykning der.. Jeg har sett masse feil på web bannerene ganske ofte nå.. Og ingen oppretting spesielt fort. Foreslår at webshopene følger litt mer med og retter feilene sine kjappere.. Mener forresten jeg så psdata annonsen tidligere idag jeg ! 2700 var mystisk lavt men det er jo stadig supertilbud når produkter blir eldre.. Og Creative er jo stadig ganske billige.. Jeg trodde faktisk det var supertilbud .. Og ikke trykkfeil.. Vel nok om det.. Skjerp annonseringa webshoper !

Lenke til kommentar

Vil komme med en liten kommentar her.

 

Alle butikker gjør feil og så enkelt er det. Dere kan ei heller regne med at de vil selge produkter med masse tap om et reklamebyrå har gjort en liten feil på annonsene. I dette tilfellet skjedde det også en feil fra vår side.

 

Alt dette skjedde når vi var midt i en prosess med å bytte annonsesystem. PS DATA sa i fra at det var en feil på annonsen deres og ville ha den byttet ASAP. Det ble gjort. Litt etter det skjedde feilen...

 

Vi la over til det nye systemet et par minutter senere. Versjonen som ble lagt ut hadde ikke fått med seg den nye annonsen og vips fortsatt feil annonse å bli vist for PS DATA.

 

PS DATA trodde da at feilen var rettet før de dagen etter så at de ikke var rettet alikevel. Så tok de kontakt igjen og vi byttet den ut for andre gang.

 

Altså er det ikke (bare) PS DATA sin feil at annonsen lå ute så lenge. Det er like mye vår feil og det beklager vi selvsagt. Heldigvis bytter vi ikke annonsesystem så ofte..

Lenke til kommentar

Fint å få dette bekreftet pgressum, da det var akkurat det jeg nevnte tidligere. Altså hadde psdata tatt kontakt på et tidlig stadium alikevel fortsatte peset her uten at noen gadd sjekke dette.

Så til zeitgeist, skall du ha refundert frakten må du hos Psdata som hos alle andre legge ved kvittering for denne ellers kan de ikke betale tilbake denne , når det gjelder disken så har vel det ikke noe med webshoppen å gjøre at det var feil på den, det kunne det vert uansett hvor du fikk den fra og tre- fire dager på testing er heller ikke unormalt har selv opplevd ca 30 dager hos en annen webshop , så at dette er dårlig service er tullprat. Du kan vel heller ikke forvente å få forhåndsretur på din FØRSTE bestilling hos et firma dette får du ikke selv hos komplett som du nevner (de gir forresten ikke dette)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Alle butikker gjør feil og så enkelt er det. Dere kan ei heller regne med at de vil selge produkter med masse tap om et reklamebyrå har gjort en liten feil på annonsene. I dette tilfellet skjedde det også en feil fra vår side.

Det er selvsagt forskjell på feil som en butikk rår over, og ting som skjer utenfor dens kontroll. Men at en butikk skal kunne gjemme seg bak at et reklamebyrås feil er tynt. En ting som korrekturlesing er selvsagt, og om de ikke har slike rutiner, så får de ta det på egen kappe.

 

I "gamle dager", da man hadde typografer i pressen, skjedde det at feil kom på trykk som var utenfor annonsørs kontroll. I dag, når det meste skjer elektronisk, kan man sjelden gjemme seg bak andres feil. Selv om det for en tidsperiode skjedde her. Det avgjørende er selvsagt graden av, eller muligheten til, kontroll over situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...