Gå til innhold

Installerte noen boot programvare på USB pen som partisjonerte den, får ikke vekk.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så installerte jeg noen boot programvare på noen USB penner som partisjonerte dem opp i flere partisjoner. Disse klarer jeg ikke å slette for å få USB pennen tilbake til ordinær funksjon. Når jeg jeg prøver å gjøre noen forandringer, som å formatere eller slette volum, får jeg beskjed at jeg ikke har tilgang.

Noen som vet hva som er problemet og hva jeg trengert gjøre ?

La ved bilder av hva som kommer opp.

noacc.JPG

cantformat.JPG

Capture-write-protected.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg har prøvd begge de tingene, +flere, uten hell; men, jeg skal gi det en omgang til for å være på den sikre siden.

 

Edit: bilder av hvordan det så ut, gikk ikke. De 2 innerste partisjonene, når jeg høyreklikker dem, får jeg bare opp context menyen "Help", og ingen valg til å slette eller gjøre noe annet.

Capture32453.JPG

looks.JPG

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem som kom ut av det blå på en MyBook WDC USB disk.

Det forsvant av seg selv etter et par tre omstarter av maskinen.

Hadde også problemer med å formattere en USB minnepinne en gang, og det ble fikset med diskpart som er et verktøy som er innebygget i Windows10. Bare skriv cmd og trykk enter etter at du har trykket på windows-knappen nede til venstre.

Alternativt kan du prøve å nulle ut disken med Linux. 

Legg f.eks inn Puppy Linux via Rufus på en USB minnepinne.

fyr opp en terminal og kjør f.eks cat /dev/zero /dev/sdX en stund før du trykker ctrl og c samtidig for å avbryte. X er stasjonsbokastaven til harddisken din.

Du kan prøve å finne den med f.eks lsblk kommandoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, vidor said:

Hadde også problemer med å formattere en USB minnepinne en gang, og det ble fikset med diskpart som er et verktøy som er innebygget i Windows10. Bare skriv cmd og trykk enter etter at du har trykket på windows-knappen nede til venstre.

Alternativt kan du prøve å nulle ut disken med Linux. 

Legg f.eks inn Puppy Linux via Rufus på en USB minnepinne.

fyr opp en terminal og kjør f.eks cat /dev/zero /dev/sdX en stund før du trykker ctrl og c samtidig for å avbryte. X er stasjonsbokastaven til harddisken din.

Du kan prøve å finne den med f.eks lsblk kommandoen.

Tror jeg prøvde diskpart også gjennom noen instrukser jeg leste online uten at det heller funket. Da skulle jeg fjerne write protection, men den nektet å la seg fjerne.

 

...Men det siste du nevner ved å bruke linux til å bare (i råskap) kjøre over det som er der med å gjøre noe lignende på nytt igjen, slik at hva enn problemet er blir "overkjørt", virker som en mulig ide jeg får litt tro på. Skal prøve det når jeg kommer tilbake litt senere og har tid.

Lenke til kommentar

Fant aldri ut av hva som låser disken og gjør den read-only. Mulig dette er noe Windows-spesifikt, selv om det virker logisk at det er en diskfunksjonalitet.

Det løste seg av seg selv for min del så jeg fikk aldri sjekket dette i Linux.

Diskpart fiksen var på en trøblete minnepinne som ikke gikk å formattere i Windows, men den hadde ikke noe lås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Steve Gibson som står bak GRC er en svært dyktig kar, så det er verdt å teste for enkelhets skyld.

InitDisk er et biprodukt av SpinRite v6.1 - Gibson trengte en funksjon for å skrive et bootbart image til en USB-pinne, og under uttestingen var det flere som mente at dette kunne jo bli en fin liten 'utility' i seg selv, og slik ble det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at jeg ble kalt bit-fikler under studietiden fordi jeg var i overkant teknisk anlagt, men Steve Gibson rekker jeg ikke opp til knærne en gang. Spesielt kult at han er tilhenger av å programmere i assembler i disse dager. Det denne karen ikke vet om disker og SSDer tror jeg det neppe er så mye vits å vite om.

SpinRite forøvrig er et genialt verktøy som nok har reddet mang en nervøs bruker over tiden det har vært på markedet (som ikke er rent få år).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, vidor said:

SpinRite forøvrig er et genialt verktøy som nok har reddet mang en nervøs bruker over tiden det har vært på markedet (som ikke er rent få år).

Jeg kjøpte SpinRite 6.0 i 2008 eller deromkring, og fikk 'reparert' et par disker som Windows kjørte seg fast i, men det takler ikke disker over 2.2TB, så mine 3TB WD Red fikk jeg ikke gjort noe med. Til min store glede annonserte han (i podcasten Security Now!) at han jobbet med en oppgradering (gratis for alle eiere av SR6) slik at de nye, 'store' diskene også kunne behandles. Nå har det seg dessverre slik at Steve Gibson lett lar seg distrahere (SQRL!), så det skulle gå 15 år før SpinRite 6.1 endelig kunne presenteres for publikum, men tidligere i år skjedde det altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
7 hours ago, nebrewfoz said:

Hvis du ikke trenger noe av innholdet på USB-pinnen, så kan du bruke InitDisk:
https://www.grc.com/initdisk.htm

Det funket fjell !! Takker, for en brilliant liten utility 🙂🙃. Alt dette snakket om teknisk anlagt, og løsninger på ellers ting som ville vært frustrasjoner, gav meg lyst til å lære mer om de underliggende detaljene i teknologien mer selv også~.

 

Edit: Jeg skal ikke trykke på noen "løst-emne knapp" nå da eller ?

Endret av FullColor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...