Gå til innhold

"Planlagt" Konkurs


Anbefalte innlegg

Ser dessverre utfallet blir å legge AS konkurs om noen måneder.

Selskapet skylder meg penger, kan jeg overta eiendeler og innbo nå som kompensasjon? (Det er ikke så mye det er snakk om men da vil det evt ikke være mye igjen til et bo.)

Hva er best å prioritere betale nå før en konkurs? Jeg tenker ansatte, lønn og skatt.

Hvordan gjøre dette til en best mulig prossess?

Er det noe mer jeg må være obs på? Andre med erfaringer her?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ofte kan da noen kreditorer bli prioritert på bekostning av andre. Slik forfordeling er ikke tillatt og kan gi grunnlag for personlig ansvar for den personen som tillater slik forfordeling av kreditorer.

Personlig økonomisk ansvar ved konkurs I Entrepriserettsadvokater.no

Om ASet ditt allerede er insolvent kan du bli personlig ansvarlig om du driver videre.
Du kan ikke gi selskapete nye økonomiske forpliktelser når du allerede er klar over at selskapet er insolvent.

Om det ikke er håp om at selskapet skal overleve bør du ikke drøye med å ta avgjørelsen om avvikling av selskapet.
Om bobestyrer finner ut at du har drevet for kreditors regning, eller drevet med andre ting som ikke er etter boka kan du bli personlig ansvarlig for dette.

Sitat

 

Det kan være vanskelig å avgjøre når selskapet er å anse som insolvent, men de ansvarlige personer plikter å foreta en løpende vurdering om selskapet kan fortsette å drive videre. Er selskapet først insolvent skal selskapet melde oppbud. Det finnes ingen gode grunner til å fortsette virksomheten i et insolvent selskap.

Det skjer ved at selskapets styre lager en oppbudsbegjæring som sendes til skifteretten. For slik oppbudsbegjæring må det innbetales et gebyr på kr. 20.000,-. Det er ingen unnskyldning at selskapet ikke har penger til oppbud. Da har selskapet drevet for lenge for kreditorenes regning.

 

 

Lenke til kommentar
Soale skrev (1 time siden):

Ok, takk for det!

Noen flere som har tips og råd i hvordan gå frem her? Selskapet har ingen gjeld pr nå med unntak av til meg privat.

Som herr brun sier.
Har du ansatte så har du gjeld, Til dem ansatte i form av lønn/feriepenger som ikke er utbetalt.
+ arbeidsgiveravgift til staten.

Om du vet at du ikke kommer til å ha mulighet til å betale all gjeld du har i selskapet, ink gjeld til degselv så kontakt tingretten for konkursbehandling.
Dette koster 10 ganger grunnbeløpet (så litt under 60.000,- kroner)
Da tar dem seg av resten.
Om du vet at selskapet kommer til å bli insolvent over sommeren men det er penger nå og du driver til over sommeren er dette ulovlig.
Selskapet vil få en bostyrer som da ordner oversikt over gjeld ink hva du skylder i lønn til ansatte og fordeler penger etter fordelingsnøkler satt av staten (lønn først, så gjeld til staten, så resten)

Å ikke ha penger til å betale dette er ingen unnskyldning, For om det er tilfelle skulle du har slått selskapet konkurs tidligere, og styreleder kan holdes personlig økonomisk ansvarlig.
Altinn - Konkurs i aksjeselskap

Edit: som skrevete tidligere så er det straffbart å drive et selskap som i realiteten er insolvent (altså ikke har penger til å betale framtidige forpliktelser, og ikke har mulighet til å fremskaffe pengene som selskapet trenger)
Styret i selskapet kan bli holdt økonomisk ansvarlig for alle utgifter som selskapet påtar seg etter selskapet er insolvent (når du vet du må melde oppbud)
Så om du har ansatte som får lønn gir du selskapet en utgift og styret (tipper det er et lite styre, kanskje til og med bare deg) kan i værste fall bli personlig ansvarlig for å skaffe penger til disse lønningene.

Endret av Eskove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Soale skrev (13 timer siden):

Hva er best å prioritere betale nå før en konkurs? Jeg tenker ansatte, lønn og skatt.

Hvordan gjøre dette til en best mulig prossess?

Er det noe mer jeg må være obs på? Andre med erfaringer her?

Du må kanskje sette igang med å permittere de ansatte?

Lenke til kommentar
Eskove skrev (23 timer siden):

Personlig økonomisk ansvar ved konkurs I Entrepriserettsadvokater.no

Om ASet ditt allerede er insolvent kan du bli personlig ansvarlig om du driver videre.
Du kan ikke gi selskapete nye økonomiske forpliktelser når du allerede er klar over at selskapet er insolvent.

Om det ikke er håp om at selskapet skal overleve bør du ikke drøye med å ta avgjørelsen om avvikling av selskapet.
Om bobestyrer finner ut at du har drevet for kreditors regning, eller drevet med andre ting som ikke er etter boka kan du bli personlig ansvarlig for dette.

 

Skulle ikke skrive innlegg 🙂

 

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 20.5.2024 den 12:04 PM):

Ofte kan da noen kreditorer bli prioritert på bekostning av andre. Slik forfordeling er ikke tillatt og kan gi grunnlag for personlig ansvar for den personen som tillater slik forfordeling av kreditorer.

Her antar jeg at begrepet "forfordeling" er brukt feil? Forfordeling betyr at vedkommende får mindre enn man forventer.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (1 time siden):

Her antar jeg at begrepet "forfordeling" er brukt feil? Forfordeling betyr at vedkommende får mindre enn man forventer.

Dette er et dirrekte sistat fra en juss-side.
Forfordeling i denne sammenhengen betyr fordeling før ting skal fordeles.
Altså du gir litt penger til en kreditor før du fordeler resten.
Altså ForFordeling

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Forfordeling i denne sammenhengen betyr fordeling før ting skal fordeles.
Altså du gir litt penger til en kreditor før du fordeler resten.
Altså ForFordeling

Forfordeling betyr det motsatte.

Endret av BIGG
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...