Gå til innhold

Drone flyging spørsmål.


Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre om det her? kan man fly over et jorde? en bonde kom til meg og sa at jeg ikke hadde lov til å fly over han sin eindom , jeg mener han ikke eier lufta over jordet så det er ikke forbudt eller hva gjelder her? var flere hundre meter unna noen bygninger også så kan ikke se hva som var så fælt med det.

Endret av Uderzo
fjernet formatering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på den lille infoen du deler så fremstår det ikke som et brudd på loven.
Les mer her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/privat-bruk-av-droner/
Men hvis dronen skremmer dyr så vil jeg tro at det kan være problematisk, og muligens ulovlig. Jeg vil tro at det ikke bare er for mennesker det kan oppleves som invaderende og forstyrrende.

Fjernet formateringen så teksten din er lettere å lese.
Gi meg beskjed hvis du vil at jeg skal flytte tråden til "Juss".

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at ingen eier "lufta". Når det er sagt så finnes det områder som er belagt med reseksjoner, slik som nasjonalparker, en del naturvernområder, militære forhold, fengsler. Så finnes det noen "vær på vakt"/ikke krenke privatlivets fred. Slik saken er fremlagt med sin informasjonspunkter, jeg ser ingen punkter som taler for at her er utført flyging som er imot regelverket.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (4 timer siden):

Basert på den lille infoen du deler så fremstår det ikke som et brudd på loven.
Les mer her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/privat-bruk-av-droner/
Men hvis dronen skremmer dyr så vil jeg tro at det kan være problematisk, og muligens ulovlig. Jeg vil tro at det ikke bare er for mennesker det kan oppleves som invaderende og forstyrrende.

Fjernet formateringen så teksten din er lettere å lese.
Gi meg beskjed hvis du vil at jeg skal flytte tråden til "Juss".

Ja jeg har drone "lappen" bare kan ikke se at jeg har hørt om dette noen gang og som sagt et kjempe stort jorde uten dyr eller menesker skulle bare teste dronen så kom han i full fart og klaget, og jeg så en drone video på youtube om det samme omtrent i Danmark og der sa luftfartsverket i Danmark at det ikke er noe regler om dette siden luften er det ikke grunneier av jordet som bestemmer over så man kunne fly fritt der så lenge det ikke skremte dyr osv.
Min drone er en DJI Air 2 S.
Takker for svar.

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...