Gå til innhold

Lønn Avdelingsleder elektro


Anbefalte innlegg

Gjest a62db...3c8
Nedward skrev (6 minutter siden):

Det er litt risikabelt. Plutselig kommer ikke tilbudet, og du står igjen som en tufs. Det er bedre å vente på tilbudet. Man mister ikke forhandlingsposisjonen uansett.

Tja det er også en fordel, nåværende arbeidsgiver kan komme med mottilbud med høyere lønn/ny stilling innad i firmaet selv uten noe tilbud fra den nye part. 

Men joda, det er risiko og en kommer like langt etter tilbud som du nevner.

Anonymous poster hash: a62db...3c8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a62db...3c8 skrev (44 minutter siden):

Tja det er også en fordel, nåværende arbeidsgiver kan komme med mottilbud med høyere lønn/ny stilling innad i firmaet selv uten noe tilbud fra den nye part. 

Men joda, det er risiko og en kommer like langt etter tilbud som du nevner.

Anonymous poster hash: a62db...3c8

Min nåverende jobb er nok ikke no høgre stilling ledig, har allerede ingeniør tittel med ansvar. Alle lederstillinger er nylig ansatt siden vi har slått oss sammen med et annet firma. Eneste er å forhandle høyere lønn, det gjøres eventuelt når eg har et skriftelig tilbud

Lenke til kommentar
Gjest a62db...3c8 skrev (På 11.5.2024 den 1:09 PM):

Noe tilsvarende det som er nevnt i denne vill jeg tro.

Er avdelingsleder med elektro bakgrunn, men jobber ikke i en typisk elektro bedrift. Men lønnen er rundt millionen.

Tror jeg vet hvor du skal jobbe, kjenner en del ledere i bedriften via ett leder Alumni jeg er medlem av. Fine folk. Anbefaler deg å ta leder utviklingskurset som de har og bli medlem av almuniet selv.

Anonymous poster hash: a62db...3c8

Siden du muligens vet hvilket firma, så kan vel du si kor i landet du tror det er :) uten å røpe for mye :) 

Lenke til kommentar
Gjest a62db...3c8
Loke2024 skrev (43 minutter siden):

Siden du muligens vet hvilket firma, så kan vel du si kor i landet du tror det er :) uten å røpe for mye :) 

Jeg tipper det er i nærheten av Haugalandet. Det stemmer iallefall med stillinger jeg har sett ute i det siste:)

Anonymous poster hash: a62db...3c8

Lenke til kommentar
Gjest a62db...3c8 skrev (42 minutter siden):

Jeg tipper det er i nærheten av Haugalandet. Det stemmer iallefall med stillinger jeg har sett ute i det siste:)

Anonymous poster hash: a62db...3c8

Det er nok feil :) stillinga er ikke utlyst engang :) Eg søkte på ei prosjekt ingeniør stilling og kom på intervju og fikk tilbud om avdelingsleder høyspent :)

Lenke til kommentar

føler det høres litt muffins ut og hadde iverfall ikke gjort noe drastisk i nåværende jobb for skriftelig tilbud lå på bordet for om de vil kjøpe deg ut fra nåværende oppsigelsestid burde lønn allerede vært avklart og tilbud på borde allerede siden det  haster, men dere har knapt snakket om lønn og de ikke har kontrakt klar allerede .. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

føler det høres litt muffins ut og hadde iverfall ikke gjort noe drastisk i nåværende jobb for skriftelig tilbud lå på bordet for om de vil kjøpe deg ut fra nåværende oppsigelsestid burde lønn allerede vært avklart og tilbud på borde allerede siden det  haster, men dere har knapt snakket om lønn og de ikke har kontrakt klar allerede .. 

det stemmer at lønn ikke er diskutert, men eg stoler no litt på sjefen siden han har vert min sjef før for 15 år siden. Var da avdelingsleder. 
 

eg gjør heller ikke noe drastisk før skriftelig tilbud er kommet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a4b5b...a06

Be om 1.2Mnok, de kontrer med hva de ønsker å tilby.. Legg på 100k.  De møter deg på 50k.
Også er det opp til deg om du vil ta det eller ikke.

Anonymous poster hash: a4b5b...a06

Lenke til kommentar
Gjest a62db...3c8 skrev (På 12.5.2024 den 9:21 PM):

Jeg tipper det er i nærheten av Haugalandet. Det stemmer iallefall med stillinger jeg har sett ute i det siste:)

Anonymous poster hash: a62db...3c8

Er ikke lønningene der ganske høye? Får det inntrykket av svigers som. Bor på Karmøy. De har tidligere hatt en del rekorder for omsetning i forhold til innbyggertall på kjøpesenter og sånt også. 

Lenke til kommentar
Gjest a4b5b...a06 skrev (På 21.5.2024 den 10:38 PM):

Be om 1.2Mnok, de kontrer med hva de ønsker å tilby.. Legg på 100k.  De møter deg på 50k.
Også er det opp til deg om du vil ta det eller ikke.

Anonymous poster hash: a4b5b...a06

Tror nok den lønna er alt for høg her i landet. En med Innstallatør papirene tjener rundt millionen, eg har ikke dei papirene men har 2 fagbrev noe han ikke har.

Venter fortsatt i spenning på tilbakemelding ifra firma. Regner med eg høre noe neste uke

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 21.5.2024 den 10:48 PM):

Er ikke lønningene der ganske høye? Får det inntrykket av svigers som. Bor på Karmøy. De har tidligere hatt en del rekorder for omsetning i forhold til innbyggertall på kjøpesenter og sånt også. 

Tror nok den lønna han nevner er for høy i mitt område.

Lenke til kommentar

Med teknisk fagskule og to relevante fagbrev, så tenker eg i fyrste omgang at relevant utdanningsnivå å samanlikne seg med er litt over bacheloringeniør men kanskje ikkje heilt opp på mastergradingeniør. Altså at det kan være mest relevant å sjå på lønnsnivået for nokon med fire år med høgare utdanning.

Kva dette lønnsnivået skal være på heilt konkret er avhengig av mange faktorar, men trur nok også at eit krav om 1,2 mill nok er så høgt at det fort blir avvist som useriøst.
Skal det være realistisk med ei slik lønn så vil det nok måtte ligge store forventningar om at du som avdelingsleiar skal jobbe veldig mykje utan ekstra betaling.

Korleis er utdanningsnivået ellers i bedrifta? Blir du med to fagbrev og teknisk fagskule ein av dei med mest utdanning i firmaet, eller blir du den einaste leiaren utan mastergrad?
Husk at lønnsnivået er avhengig både kva firmaet meiner jobben er verdt utan å overbetale, men det er ofte også eit behov for at lønnssystemet skal gi meining. Typisk blir det forventa at dei med høgast utdanning får høgast lønn, så har du ein avdelingsleiar i ei tilsvarande avdeling som har universitetsutdanning så kan du nok ikkje forvente å få høgare lønn enn firmaet er villig til å betale for universtitetsutdanning, men om dei fleste andre leiarane er fagarbeidarar som har jobba seg oppover så kan du nok kreve litt meir sidan du er ein av dei i firmaet med mest kompetanse.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Med teknisk fagskule og to relevante fagbrev, så tenker eg i fyrste omgang at relevant utdanningsnivå å samanlikne seg med er litt over bacheloringeniør men kanskje ikkje heilt opp på mastergradingeniør. Altså at det kan være mest relevant å sjå på lønnsnivået for nokon med fire år med høgare utdanning.

Kva dette lønnsnivået skal være på heilt konkret er avhengig av mange faktorar, men trur nok også at eit krav om 1,2 mill nok er så høgt at det fort blir avvist som useriøst.
Skal det være realistisk med ei slik lønn så vil det nok måtte ligge store forventningar om at du som avdelingsleiar skal jobbe veldig mykje utan ekstra betaling.

Korleis er utdanningsnivået ellers i bedrifta? Blir du med to fagbrev og teknisk fagskule ein av dei med mest utdanning i firmaet, eller blir du den einaste leiaren utan mastergrad?
Husk at lønnsnivået er avhengig både kva firmaet meiner jobben er verdt utan å overbetale, men det er ofte også eit behov for at lønnssystemet skal gi meining. Typisk blir det forventa at dei med høgast utdanning får høgast lønn, så har du ein avdelingsleiar i ei tilsvarande avdeling som har universitetsutdanning så kan du nok ikkje forvente å få høgare lønn enn firmaet er villig til å betale for universtitetsutdanning, men om dei fleste andre leiarane er fagarbeidarar som har jobba seg oppover så kan du nok kreve litt meir sidan du er ein av dei i firmaet med mest kompetanse.

Sjekket litt linkedin no,

Om den infoen stemme blir eg den eneste med 2 fagbrev og teknisk fagskole. Det er ingen som har gått høgskole (bachlor/master)) Kun fagskole. 

Der er to elektro innstallatører i firma. Begge med teknisk fagskole og 1 fagbrev. Eine er daglig leder og den andre er avdelingsleder, tror lønna til han ligg litt over 1 000 000.

1.2 mill det tørr ikke eg og foreslå engang 🤣

Firma er ca 80 ansatte, med 4 avdelingsledere. 
 

Lønn til montør/ingeniør har eg full kontroll på i det firma :) Kjenner en del montører, men ingen aner ka avdelingslederene har. Uten om dei «trur» eine har litt over millen. Han driv og å klager litt på at han ikke får skrive overtid siden det er innbakt i lønna, blir en del overtid.

 

Så om eg er den med høgst utdanning nja.. hadde eg hatt innstallatør papir så ja. 

 

Lenke til kommentar

Har funnet ut at eine avdelingsleder har times lønn på 450,- og får mykje overtid. Tjente ca 950 000 i fjor.

Den andre avdelingslederen har fastlønn på 950 000,- 

Utdanningsnivå er ca likt som mitt. Så noe iver millen er nok uaktuelt, må nok ikke forvente så mye meir en 850 sikkert. 
 

Det eg lurer på litt kva er best times lønn eller fastlønn.? Har fastlønn no og da får eg ingen overtid. Det savner eg litt, men de medfører å jobbe en del overtid for å når opp i fastlønna. 

Lenke til kommentar
Loke2024 skrev (10 minutter siden):

Har funnet ut at eine avdelingsleder har times lønn på 450,- og får mykje overtid. Tjente ca 950 000 i fjor.

Den andre avdelingslederen har fastlønn på 950 000,- 

Utdanningsnivå er ca likt som mitt. Så noe iver millen er nok uaktuelt, må nok ikke forvente så mye meir en 850 sikkert. 
 

Det eg lurer på litt kva er best times lønn eller fastlønn.? Har fastlønn no og da får eg ingen overtid. Det savner eg litt, men de medfører å jobbe en del overtid for å når opp i fastlønna. 

Fastlønn har ingenting med overtid å gjøre. Det mest normale er å få fastlønn. Dvs at en får samme lønn i mai og juni selv om mai har mange fridager. 

Det du tenker på er en særlig uavhengig stilling. Da får en ikke overtid og styrer tiden sin selv. Denne stillingen kommer med strenge krav til selvstendighet. Mange bruker den ulovlig for å slippe å betale overtid. 

Har en særlig uavhengig stilling selv. Trives med det da jeg kan tilpasse dagene mine selv og slippe å tenke på ulovlig overtid etc når det trengs. 

Men, krev høyere lønn om du får en særlig uavhengig stilling for å kompansere for manglende overtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Fastlønn har ingenting med overtid å gjøre. Det mest normale er å få fastlønn. Dvs at en får samme lønn i mai og juni selv om mai har mange fridager. 

Det du tenker på er en særlig uavhengig stilling. Da får en ikke overtid og styrer tiden sin selv. Denne stillingen kommer med strenge krav til selvstendighet. Mange bruker den ulovlig for å slippe å betale overtid. 

Har en særlig uavhengig stilling selv. Trives med det da jeg kan tilpasse dagene mine selv og slippe å tenke på ulovlig overtid etc når det trengs. 

Men, krev høyere lønn om du får en særlig uavhengig stilling for å kompansere for manglende overtid. 

Forstår ka du mener. Veit at han med fastlønn klager litt på overtid, han får ikke føre overtid. 
Jobber og en del overtid etter montører sin oppfatning. 
Den andre jobber ganske mye overtid og tjener ca det samme som han med fastlønn. 
 

Så det går sikkert opp i opp. 
 

 

Lenke til kommentar
Loke2024 skrev (5 minutter siden):

Forstår ka du mener. Veit at han med fastlønn klager litt på overtid, han får ikke føre overtid. 
Jobber og en del overtid etter montører sin oppfatning. 
Den andre jobber ganske mye overtid og tjener ca det samme som han med fastlønn. 
 

Så det går sikkert opp i opp. 

Kva som er best vil nok variere litt. Dersom du er i tvil så vil eg likevel anbefale at du syter for å få overtidsbetalt.

Dersom det reelt sett går opp i opp så er det ofte enklare å berre få ei høgare årslønn og ikkje bruke tid på å føre timar, utfordringa er at du i liten grad kan velge å legge ned arbeidet om du får fleire arbeidsoppgåver enn du klarer å utføre på normaltid. Sidan du alt har kompensert for å måtte jobbe ein del ekstra gjennom ei høgare årslønn så må du også rekne med at arbeidsgivar kjem til å pålegge deg arbeidsoppgåver som du må utføre utan ekstra betalt.

Sjølv om du kanskje den fyrste tida går i pluss ved at du får høgare lønn og ikkje treng å jobbe like mykje ekstra som du får kompensert for, så kan dette over tid endre seg.

Det sagt så kjem det også litt ann på kor strukturert du sjølv er til å få unna arbeidsoppgåver. Jobbar du veldig tidseffektivt slik at du klarer å presse meir produktivitet ut av ein vanleg arbeidsdag enn det som er normalt så vil du ha lite behov for overtidsarbeid og dermed får du heller ikkje ekstra utbetalt i form av overtidsarbeid. I eit slikt tilfelle så er det meir fordelaktig å få kompensert for at du jobbar veldig effektivt ved å få høgare årslønn sjølv om du då ikkje får føre overtidstimar.

Eit anna argument for å gå for høgare årslønn sjølv om du ikkje får overtidsbetalt er at det gir litt større forutsigbarheit på kva du får utbetalt kvar månad. Med overtidsbetaling så vil utbetalinga kunne variere ein del etter som at overtidsbehovet ofte varierer frå månad til månad.

 

Personleg så ville eg heller hatt lågare lønn og rett til overtidsbetalt. Ei slik arbeidsordning vil i stor grad kunne verne deg mot å måtte jobbe alt for mykje. Sidan du skal ha overtidsbetalt for overtidsarbeidet du utfører så blir nok også terskelen for å pålegge deg overtid høgare ettersom det er ein konkret kostnad ved overtidsarbeidet. Har du derimot overtidsarbeid inkludert i lønna så er det ingen grunn for arbeidsgiver å ikkje gi deg ekstraarbeid ettersom du alt har fått betalt.

 

Eit anna moment å vurdere er kva sjølvråderett du realistisk sett vil få. Arbeidstakarar som ikkje har rett på overtidsbetalt skal enten være i kategorien særleg uavhengig stilling eller i særleg leiande stilling. I begge unntaka så ligg det til grunn at du skal ha fått fullmakt til å sjølv vurdere behovet for når du treng å jobbe. Som avdelingsleiar utan rett til overtidsbetalt så skal du eigentleg ha så stor makt som leiar at du kan velge om du utfører arbeidet sjølv eller om du pålegger andre arbeidstakarar under deg til å utføre overtidsarbeidet, eller kanskje også at du heller tilsetter ein person til.
Dersom arbeidsdagen din er styrt av leiaren over deg så vil du normalt sett ikkje oppfylle vilkåra som eigentleg skal ligge til grunn for å ikkje ha rett til overtidsbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du kan jo slåopp lederene på skattetaen ;) 
du kan og teste denne for og se hva tilsvarende har i lønn https://www.finn.no/job/profile#salary

når det gjelder fastlønn og timelønn så slutter man og jobbe på timelønn når man er "voksen" det er for deltidsansatte og ungdommer, fastlønn og overtid henger ikke sammen , men du kan ha fastlønn med inkludert overtid i kontrakten , da skal timeantall som er inkludert i fastlønnen være skrevet på kontrakten og går du over skal du kompenseres for denne overtiden, eventuelt så er det en såkalt rlig uavhengig stilling, da skal du strengtatt bestemme selv når du kommer og går og så lenge du får jobben gjort kan ingen si noe på at du ikke er tilstede innefor normaltid, men misbrukes til og ikke betale overtid til stillinger som burde fått overtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til særleg uavhengig stilling så er det eit tilsvarande unntak for leiande stilling. Også i leiande stilling er ein friteke for delar av arbeidsmiljøloven herunder overtidsreglane. Vilkåra som arbeidstilsynet legg til grunn for at ein har enten leiande stilling eller særleg uavhengig stilling som er friteke frå overtidsreglane er relativt sett like.
Arbeidstilsynet nemner avdelingsjefar som ein av disse gruppene som (kan ha) leiande stilling.
Det konkrete spørsmålet som arbeidstilsynet tek stilling til er om du som avdelingsleiar sjølv avgjer behovet for eigen arbeidsinnsats og kan styre din eigen arbeidsdag.

Det vil såleis være lov å avtale at du har stilling som avdelingsleiar med X kr i årslønn utan at rett til overtidsbetaling og utan at det er spesifisert kva arbeidstid som er lagt til grunn. Ein bør likevel prøve å få til ein avtale der ein får ekstra betalt dersom arbeidsbelastninga overstiger ein bestemt terskelverdi, som til dømes at ein jobbar meir enn X timar utanom vanleg kontortid.
Dette fordrar sjølvsagt at du som avdelingsleiar har nødvendig råderett og fullmakt til å sjølv styre arbeidet ditt, dersom du reelt sett berre blir ein mellomleiar som er underlagt direktørens krav og tidsfristar så har du ikkje unntak frå overtidsreglane ettersom stillinga då verken er leiande (i stor nok grad) eller særleg uavhengig.

 

@Loke2024 Eit konkret råd når du skal forhandle lønn i ei slik stilling, men samtidig er redd for å foreslå ei for høg årslønn, det er å ta inn noko av det overskytande lønnskravet ditt som krav om andre goder. Då blir ikkje beløpet du krev som årslønn like høgt, og det kan kanskje være enklare å forhandle om andre goder som firmabil, dekt telefon og internett, osv. 
I enkelte tilfeller kan det også være enklare for arbeidsgivar å innvilge eit krav om diverse goder ettersom dette blir litt skjult i lønnsbudsjettet. Så eit alternativ kan være å kreve 950 000 som er likt med den andre avdelingsleiaren, og i tillegg diverse goder. På den måten kan arbeidsgivar innfri ditt krav som då i sum bikker over millionen men samtidig hevde at du ikkje har fått høgare årslønn enn den andre avdelingsleiaren (som har vært i jobben lengre enn deg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...