Gå til innhold

Hvorfor Vesten er i (tilsynelatende) tilbakegang


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 5/4/2024 at 11:52 PM, GP950mAh said:

 Å skylde på kapitalismen for alle problemer er en grov forenkling og helt klart feil, for de mest velstående, demokratiske og stabile landene i verden er nettopp vestlige, kapitalistiske land.

*Jeg prøver ikke å skylde på kapitalismen*. Den er vel eneste alternativ for de kommende 100 år uansett. Så det har ikke mening å "skylde" på kapitalismen siden det ikke finnes alternativer.  Imidlertid, så savner jeg en intelligent planskisse for hvordan den bør reformeres for at tingene skal gå glatt på lang sikt.  Jeg hevder altså god gammeldags konservatisme.

Dagens form for kapitalisme sikrer ikke sosial sikkerhet på sikt på grunn av den teknologiske utviklingen. Den baserer seg for mye på hodeløs/destruktiv produksjon som ikke er direkte nyttig for de fleste i verden. I prinsippet kunne for eksempel Kina produsere det meste av fysiske varer som vi bruker (og gjerne kaster etter kort tid). En prøver liksom å finne på behov og skaper kunstige markeder som ikke gjør livene bedre for folk. Det er *grenser* for hvor langt dette kan gå uten at meningsløsheten og skadene blir for tydelige og mange føler de ikke har kontroll med sine liv. Å basere seg på å please et kunstig marked skaper ikke sikkerhet.

Bare et litt tullete eksempel: I gamle dager brukte vi ikke penger på kjæledyr. Hund var gratis å ha og den var frisk og rask.  Det fantes ikke "hunde-produkter" i butikker. Nå bruker mange mye penger på å kjøpe og å holde ofte syke hunder. Veterinærene har gjerne mye å gjøre. OK, si gjerne at dette er et tullete eksempel, men det er symptom på noe?

Annet eksempel: nå skal mange barn ha kostbare fritids-aktiviteter. Det er eksempler på at firmaer driver "proffe sminke-kurs" for jenter etc. Hvor langt skal dette gå? Og skal man være avhengig av at det er marked for slikt? Folk må gjerne få gjøre hva de vil - men jeg vil ikke at mine barn og barnebarn skal basere seg på å please folk som skal kjøpe tulleting. 

Og så har man gjort en stor (milliard?-) business ut av "russe-feiring" som snakkes opp i media. Noen ganger lurer jeg på konspirasjon-teorier om "russe-bransjen" prøver å manipulere media til å skape inntrykk av at russe-feiring er viktig. Skal vi snart få "russe-buss-konkurranser" på NRK i beste sendetid"?  Jeg er nesten sikker på at russe-bransjen har tenkt tanken. Russetiden er dog ikke viktig for de fleste unge. For ganske mange unge er det derimot en plage og slettes ikke "morsomt og viktig".

Og så skal man stadig skifte til nye klær og dra på kostbare ferier.  Skolebarn konkurrerer gjerne om hvor mange land de har reist til. Og så føler foreldre at de må reise for at barna deres skal hevde seg i denne konkurransen. OK, jeg har sett gode unntak der barn heller lager hytte i skogen eller oppe i trær. Gratis. Og helst slik at foreldrene ikke vet om det.

Ovenfor er eksempler på tulle-ting som noen hevder skal redde en unna reformer av kapitalismen. Det tviler jeg på er mulig (og heller ikke ønskelig) og mange vil føle sosial usikkerhet og menings-løshet uten tegn på gode reformer av kapitalismen. 

Jeg tror kapitalismen kan føre oss over til en grønnere og bedre verden. Den er kanskje vårt beste håp for fremtiden - men jeg savner altså en "blueprint" for fremtiden og som er forståelig. Jeg er ikke fornøyd med "handwaving" og bortforklaringer.

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...