Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har ikke eiendomsmeglere og takstmann lov til å kommunisere?


Anbefalte innlegg

Kan ikke eiendonsmegler si ifra til takstmann om endringer/forbedringer vi har gjort for å endre rapporten til takstmann? 

Er det noen lover eller lignende som sier at vi må direkte ta kontakt med takstmann for å endre rapporten? Eks hvis det er feil på dusjen, vi har fikset det og megler har sett dette. Så må vi sende dette inn til både megler og takstmann slik at all tekst samsvarer? 

Det holder ikke å sende en mail/melding til megler, som han sender videre til takstmann? Eventuelt bilder? Er det ikke lov å ha kontakt mellom megler og takstmann? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ørjanø skrev (1 minutt siden):

Kan ikke eiendonsmegler si ifra til takstmann om endringer/forbedringer vi har gjort for å endre rapporten til takstmann? 

Er det noen lover eller lignende som sier at vi må direkte ta kontakt med takstmann for å endre rapporten? Eks hvis det er feil på dusjen, vi har fikset det og megler har sett dette. Så må vi sende dette inn til både megler og takstmann slik at all tekst samsvarer? 

Det holder ikke å sende en mail/melding til megler, som han sender videre til takstmann? Eventuelt bilder? Er det ikke lov å ha kontakt mellom megler og takstmann? 

Er ikke takstmannen rapport gjort etter forbedringene?

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (2 minutter siden):

Nei 🤔 vi måtte si ifra direkte til takstmann selv, ikke til megler. 

Da ville jeg nesten fått en ny takstapport.... både for oppgraderingene skyld, men også for at dere skal re sikret ift de oppgraderinger som er gjort. Håper det er gjort "hvitt", tror du vil tjene på ny rapport ihvertfall...

Lenke til kommentar
Tussi skrev (40 minutter siden):

Da ville jeg nesten fått en ny takstapport.... både for oppgraderingene skyld, men også for at dere skal re sikret ift de oppgraderinger som er gjort. Håper det er gjort "hvitt", tror du vil tjene på ny rapport ihvertfall...

Ja, vi må gjøre endringer. Noe vi trodde var gjort også, men ikke var det. 

Det jeg lurer på om det er en årsak til at ikke megler kan videreformidle disse endringene til takstmann? Om det er noen grunn til at vi må gjøre det direkte med takstmann? 🤔

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (5 minutter siden):

Ja, vi må gjøre endringer. Noe vi trodde var gjort også, men ikke var det. 

Det jeg lurer på om det er en årsak til at ikke megler kan videreformidle disse endringene til takstmann? Om det er noen grunn til at vi må gjøre det direkte med takstmann? 🤔

Jeg vet ikke, men jeg vil tro takstmann må ha en ny visning for å bekrefte det selv...

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke, men jeg vil tro takstmann må ha en ny visning for å bekrefte det selv...

Ja, kanskje han må det?

Det burde vel kanskje megler sagt noe om eller vite. 😬

Endret av Ørjanø
Lenke til kommentar
kremt skrev (41 minutter siden):

Hørte at takstmann tar 4000,- for å gjøre endringer og utstede en ny takst. Men varierer sikkert. 

Såpass 😬 

Vi skal bare endre feil vi har fikset opp. Ingen ny taskt, så kanskje vi slipper unna. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (På 23.4.2024 den 11:49 PM):

Det jeg lurer på om det er en årsak til at ikke megler kan videreformidle disse endringene til takstmann? Om det er noen grunn til at vi må gjøre det direkte med takstmann? 🤔

Grunnen er at det er takstmannen som er ansvarleg for at takstrapporten er korrekt, derfor er det takstmannen som bestemmer kva som er akseptabelt for at takstmannen skal kunne sette opplysningane i rapporten og signere på at informasjonen er korrekt.

Meklaren er ingen fagperson på takst, så at takstmannen ikkje vil ta opplysningar som kjem munnleg frå huseigar og via meklaren for god fisk er ikkje så rart. Om bilder og slikt er gir takstmannen god nok informasjon om dei faktiske forhold blir det opp til takstmannen å vurdere.
Meklaren din kan heilt fint være denne mellommannen mellom deg og takstmann, men ei slik arbeidsoppgåve vil ligg utanfor det meklaren skal gjere så slikt tilleggsarbeid må eventuelt avtalast. Som nemnt så er nok meklaren motvillig til å ta på seg ein slik jobb ettersom det både kan bli ei uheldig rolleblanding i tillegg til at det kan oppstå misforståingar når opplysningane går via ein mellommann. Det vil til dømes ikkje sjå særleg bra ut dersom du får ein ny takstrapport med høgare takst etter at meklaren har snakka med takstmannen, det kan fort sjå ut som at meklaren har påvirka takstmannen til å gi ein takst som er gunstig for meklaren som får provisjon på salet.

Det er ikkje ein gong gitt at takstmannen er villig til å gjere endringar i takstrapporten utan å ta betalt for å gjennomføre ein heilt ny takst av huset. 
Beste sjansen for å få takstmannen til å redigere rapporten og sende deg ny rapport utan å ha fysisk vært å vurdert arbeidet er ved å ta kontakt med takstmannen direkte og legge fram ei detaljert beskrivelse og gjerne også dokumentasjon i form av bilder og eventuell FDV-dokumentasjon. Du må rekne med at takstmannen kjem til å ta betalt for for arbeidet sjølv om det berre er ei lita oppdatering frå den førre rapporten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...