Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte ny jobb i oppsigelsestid


Gjest 166c9...c96

Anbefalte innlegg

Gjest 166c9...c96

Hei alle,

 

Jeg har i en 6 måneders periode jobbet på en dysfunksjonell arbeidsplass. Jeg er i 20-årene og jobber med et par 60-årige kjerringer. Jeg har opplevd å bli lurt til å si ja til flere arbeidsoppgaver (som har medført lønnsøkning hos de andre), utestenging, mobbing/erting, jobber overtid uten betalt (de andre får godkjent overtid. Får som beskjed om at de yngre ikke har disse godene). Blir «tvunget» til å si ja til ekstravakter slik at de andre kan ha sammenkomster. Det som utløste en oppsigelse hos meg var en uenighet med kommunen da jeg strakk ut en hånd med spørsmål om tiltak for bedring av arbeidsmiljø - fikk som beskjed av kommunedirektør om at jeg skulle ta meg sammen og øve meg på å bli voksen. Det var siste dråpe og jeg valgte å si opp. Det skal sies at det er en beryktet arbeidsplass for nye arbeidstakere, men det visste ikke jeg da jeg takket ja til jobben.

 

Jeg valgte altså å si opp, men har 3 måneders oppsigelsestid. I mellomtiden fikk jeg et jobbtilbud på en arbeidsplass jeg har jobbet ved tidligere som jeg stortrives i - jobbet der i studenttiden og det er sjeldent det utlyses ut faste stillinger der foruten ferievikariater. De trenger dog noen om 5 uker. Jeg tok dette opp med nåværende arbeidsgiver, men fikk en smekk på fingrene; hun lo av meg og sa at hun aldri skulle kunne gå med på en redusert oppsigelsestid til tross for at dette er drømmejobben. Jeg tilbydde meg å bidra på arbeidsplassen med hjemmekontor og lignende for å starte i den nye jobben om 5 uker, men fikk blankt avslag med beskjed om at jeg skulle «slutte å unnasluntre og gjøre jobben min».

 

Jeg holder ikke ut mer - 7 måneder av mitt liv med rent helvete og nå får jeg ikke begynt på en jobb som jeg vet jeg trives i. Det jeg i et aggressivt øyeblikk gjorde var at jeg signerte kontrakt med ny arbeidsgiver og tenker å informere ny arbeidsgiver at jeg dessverre ikke kommer til å møte opp om 4 uker - de får gjøre hva de vil, men vet at man ikke kan bli straffefulgt, men kan holdes erstatningsansvarlig (dog vanskelig å bevise/faktisk gjøre).

 

Noen som har vært i lignende situasjon? Ny arbeidsgiver er klar over forholdene på den gamle arbeidsplassen, men har selvfølgelig ikke fortalt om min plan.

Anonymous poster hash: 166c9...c96

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Salvesen. Men du gode tid, forstår godt at du drar 😅 Høres helt forferdelig. Så fremst så du har fått ny jobb er det vel lite konsekvenser dette skulle ha for fremtiden - du er ung og arbeidsforholdet var uansett kortvarig. Du får jo neppe en referanse, men det vil du nok uansett ikke ha. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er eigentleg berre å stikke av. Ved å ikkje jobbe i oppseiingstida så pådrar du deg eit erstatningsansvar, men det er avgrensa til reelle tap som til dømes dersom det må leigast inn vikar når du er vekke frå jobb. Det er ikkje alle jobbar der fråvær medfører eir direkte tap (når du heller ikkje krever lønn) så størrelsen på erstatninga er avgrensa. I tillegg er det arbeidskrevande å skulle kreve erstatning frå deg, og særleg når omstendigheitene er uklare i forhold til om arbeidsmiljøloven er fulgt. 

I verste fall så kan du bli dømt til å dekke lønnskostnadar for å skaffe vikar for deg under prøvetida. Sett opp mot viktigheita for at du kjem deg vekk av omsyn til eiga mental helse så tenker eg at den risikoen er det verdt å ta. 

Lenke til kommentar

Om arbeidsplassen sliter deg ut psykisk, går du til fastlege, legg på litt ekstra smørbukk, og be om sykemelding pga stress, depresjon eller lignende som følge av jobben du har. Takk deretter ja til din nye arbeidsgiver, og begynn samme dag som sykemelding trår i kraft. 

Ikke heeeeelt etter boka - Men din nåværende arbeidsgiver kan ikke gjøre noe som helst med det. 

Lenke til kommentar

Fantegåing er ikke lenger straffbart etter at straffeloven 1902 § 409 ble opphevet i 2015. Man kan heller ikke tvinges til oppmøte (tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14). 

Du har ikke krav på sykemelding for å begynne i ny jobb. Sykemelding forutsetter at du er arbeidsufør til ethvert yrke. Det er du per definisjon ikke hvis du begynner i ny stilling. Siden arbeidsgiver må utbetale sykepenger mens du er sykemeldt vil arbeidsgiver naturligvis bestride sykepengekravet (de vil jo ikke betale deg sykepenger mens du har ny jobb), og du har da pådratt deg en potensiell case om trygdesvindel. Kopier av alle sykemeldinger ligger også hos NAV, så dette kan skape problemer for deg hvis du senere i livet blir sykemeldt. 

Risikoene er først og fremst at du ikke har krav på attest. Arbeidsmiljøloven § 15-15 bestemmer at for å ha krav på attest må du ha fratrådt etter "lovlig oppsigelse", det vil si at du må ha stått oppsigelsestiden ut. Konsekvensen av dette er at du ikke vil kunne dokumentere dette arbeidsforholdet i relasjon til f.eks. dagpengekrav, etterutdanning, osv. 

Dernest er risikoen at du kan bli holdt ansvarlig for merkostnadene arbeidsgiver har for å erstatte deg i oppsigelsestiden. Dette er problemfritt for arbeidsgiver å kreve inn fra deg, siden arbeidsmiljøloven § 14-15 tredje ledd bokstav e åpner for at dette kan inndrives som lønnstrekk uten søksmål. Du må derfor regne med å ikke se noe til feriepengene dine. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Den beste løsningen må være å si i fra når siste arbeidsdag vil være, og at du begynner i ny jobb da. 

Om de ønsker å starte en sak må de påregne at du kommer til å melde ALLE forholdene til arbeidstilsynet. Eller så kan dere gå hver deres vei, begge parter middels misfornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...