Gå til innhold

Høyere utdanning ved universitetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du er norsk, ev. oppholdstillatelse (andre må korrigere meg her).
Du har semesteravgift på ca. 800,- NOK per semester. Dvs. ca. 1 600 ,- NOK avgift per studieår. Hvis du trenger studielån for å komme deg igjennom studietiden vil du måtte ta opp et lån på ca. 400 000 - 500 000 NOK som skal tilbakebetales norske stat.

Om du er utalandsk statsborger som ønsker å komme hit for å studere, så mener nå jeg å huske at det vil koste ish, ca. 100 000 i studieavgift per år til universitetene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bøker og studieutstyr er noe man gjerne må betale selv via eks. stipend og/eller studielån. Ellers selv om det er "billig" å ta Master i Norge så er det rådyrt å leve og bo i Norge. I tillegg om du ikke har råd til å betale dyre dommer for å bo nær universitetet så er også kollektivtrafikk dyrt.

I en del andre land er det vesentlig billigere å bo og leve men ofte dyrt å studere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja det er gratis, for de fleste da stipend dekker kostnadene og vell så det. 

Dog er det unntak om en tjener for mye etc. Men kostnadene er relativt lave uansett 

Bare for å være litt pirkete. Stipend er ikke gratis, 60 % av det du tar i stipend er et lån og derav koster penger. Dvs. Stipended er ikke gratis. Helt enig at det er kanskje det beste lånet du vil noen gang ta i livet pga. invistering i å kunne ta en utdanning. 

Lenke til kommentar
ole_marius skrev (1 minutt siden):

Bare for å være litt pirkete. Stipend er ikke gratis, 60 % av det du tar i stipend er et lån og derav koster penger. Dvs. Stipended er ikke gratis. Helt enig at det er kanskje det beste lånet du vil noen gang ta i livet pga. invistering i å kunne ta en utdanning. 

Man kan velge vekk lån biten, og bare få stipend. Det var iallefall slik før i tiden. Men alt er i utgangspunktet lån til en har bestått faget. Men etter dette er det "gratis" penger og en får betalt for å studere. Med unntak, som nevnt over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Man kan velge vekk lån biten, og bare få stipend. Det var iallefall slik før i tiden. Men alt er i utgangspunktet lån til en har bestått faget. Men etter dette er det "gratis" penger og en får betalt for å studere. Med unntak, som nevnt over. 

Stipend-delen (altså 40 % av fult lån) var i 2023 på 5015 kr ved høyere utdanning. Syns det er merkelig å høre noen si at det er alt man trenger i måneden og vel så det. Kanskje du kan utdype hvordan man overlever på 5000 kr i måneden her i landet, og da særlig hva du mener med vel så det?

Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 minutter siden):

Stipend-delen (altså 40 % av fult lån) var i 2023 på 5015 kr ved høyere utdanning. Syns det er merkelig å høre noen si at det er alt man trenger i måneden og vel så det. Kanskje du kan utdype hvordan man overlever på 5000 kr i måneden her i landet, og da særlig hva du mener med vel så det?

Jeg sa det er vel så det til å dekke kostnadene til studier, iallefall de fleste. 

At det er nok for å "leve" har jeg ikke kommentert. 

 

EDIT: Men det er ganske godt betalt, iallefall når jeg tenker på hvor lite tid jeg brukte til fag under min studietid. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jeg sa det er vel så det til å dekke kostnadene til studier, iallefall de fleste. 

At det er nok for å "leve" har jeg ikke kommentert. 

Takk, da skjønner jeg hva du mente!

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

EDIT: Men det er ganske godt betalt, iallefall når jeg tenker på hvor lite tid jeg brukte til fag under min studietid. 

Tja, jeg ser mange tenker på høyere utdanning som mer et papir man anskaffer seg, fremfor å faktisk lært kunnskap (se eksempelvis fremgangsmåten til div ministere osv.). Jeg er fullstendig uenig. Mange med papiret i orden som ikke kan delta i en fagsamtale. Og det er jo 'trist'.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Tussi said:

Det er noen mastere man må betale for, ofte modulbaserte. Men bachelor er jeg usikker på 

Det finnes private læresteder som tar betalt for bachelor, feks BI, ONH og Barratt Due.

TS her etterspør riktignok ingeniørfag, og der vet jeg ikke om noen som tar betalt. Noroff driver med IT og man ender i praksis opp med mange av de samme jobbene som dataingeniører, men teknisk sett er det ikke ingeniørutdanninger de tilbyr mot betaling.

Lenke til kommentar
Neffi skrev (11 minutter siden):

Takk, da skjønner jeg hva du mente!

Tja, jeg ser mange tenker på høyere utdanning som mer et papir man anskaffer seg, fremfor å faktisk lært kunnskap (se eksempelvis fremgangsmåten til div ministere osv.). Jeg er fullstendig uenig. Mange med papiret i orden som ikke kan delta i en fagsamtale. Og det er jo 'trist'.

Tja nå vill jeg ikke si at jeg er en av de som bare har tatt ett papir, jeg har tilegnet meg kunnskap men det var overraskende lite som skulle til. Personlig brukte jeg mye mer tid på vidergående til å lese og pugge vs høyere utdanning. 

Tok også høyere utdanning med 100% jobb + mye reise og overtid. 

Men tror også det har mye å si om en studerer noe en har interesse for. Mye av det vi gikk igjennom hadde jeg allerede lært tidligere i arbeid og på fritid. 

EDIT: skal dog sies at jeg ikke fikk noe stipend pga inntekt, så for min del var det dårlig betalt uansett 😛

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...