Gå til innhold

Hvilken laptop skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er i en bitte liten knipe hvor jeg trenger en laptop som skal være med på tur (MC tur) ene og alene for å redigere videoer tatt med Insta360 kamera i Insta360 Studio samt lagre dem på PC, slik at jeg kan tømme minnekortet for videre bruk. 

Laptopen vil ikke bli brukt til noe annet enn dette da jeg har iPad Pro og iPhone for alt det andre. 

Ja, jeg vet jeg også kan redigere Insta360 videoer på telefon og nettbrett, men Studio har mer funksjonalitet og man får muligheten til å lagre videoer og tømme minnekort. 

Så kommer det store spørsmålet. Hva slags laptop skal jeg vekge til dette? 

Laptopen kommer ikke til å bli brukt til andre ting enn dette, så jo lavere pris jo bedre. Den bør heller ikke ta for stor plass. Så en liten og lett laptop er et pluss. 

den bør ha grei lagringskapasitet. Jeg ser for meg en skjermstørrelse på rundt 12-15 tommer.....? Oppløsning er nok ikke uhyre viktig. Jeg skal kun resigere Insta360 videoer. Intet annet. 

Det er regelrett et hav og velge mellom og jeg er overhodet ikke oppdatert når det kommer til hva som bør velges av CPU og skjermkort etc. 

Hvor kraftig laptop trenger jeg egentlig dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket kamera undermodell er det du har ?

Får opp litt forskjellige modeller av Insta360.

Hva er oppløsningen på videoene, codec og størrelse ?

Normalt fungerer gaming-maskiner best til videoredigering, men man kan klare seg greit med bare CPU også, spesielt om kravene er relativt overkommelige.

Vil ikke anbefale noe før jeg vet mer nøyaktig hva du skal redigere, men tipper du klarer deg greit med en 15", som vanligvis er mest prisgunstig.

Her er salgsvinnerne i Norge for tiden;

https://www.prisjakt.no/c/baerbare-datamaskiner

Lenke til kommentar

Men når iPhone 15 Pro er kraftig nok så må vel en rimelig laptop holde? 

Budsjettet mitt er ikke satt, men med tanke på bruken så heller jeg nok mer mot andre løsninger kontra en laptop hvis det blir for dyrt. 

Feks. En SSD disk jeg kan tømme minnekortet til og som kan kobles til iPad Pro hvor jeg kan redigere video mens den ligger på disken. 

 

Lenke til kommentar

Altså, jeg tar gjerne i mot andre forslag som kan hjelpe meg.

Mitt scenario er slik:

Jeg skal på 2-3 ukers MC tur. På turen har jeg med iPad pro og iPhone 15 Pro. Jeg skal filme med Insta360 X3 og minnekortet i Insta360 kameraet er på 128GB og kan lagre en video som er rundt 2 timer i lengde. 

Her starter problemet mitt. Ja, jeg kan redigere videoer samt dele dem underveis ved å redigere dem via mobil samt dele småsnutter underveis. Men jeg får ikke tømt minnekortet. Det kan løses ved å kjøpe flere minnekort da disse ikke er veldig dyre, men vi snakker jo om en del timer med video som skal lagres og da blir det til slutt mange minnekort etc. 

Det eneste jeg vil er å få tømt disse minnekortene over på en harddisk på enklest mulig måte slik at jeg kan redigere opptakene på PC når jeg kommer hjem igjen. 

Finnes det hardisker hvor man bare kan putte SD kort inn i som gjør en backup av kortet automatisk, slik at jeg kan formatere kortet i kameraet og bruke det på nytt igjen?

Tar gjerne i mot forslag og løsninger :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg skal filme med Insta360 X3 og minnekortet i Insta360 kameraet er på 128GB og kan lagre en video som er rundt 2 timer i lengde. 

Ville det ikke både være billigere og plassbesparende å bare kjøpe et par minnekort med plass til en terabyte eller mer om mulig ? 128gb er jo fryktelig smått. 

Noe sånt noe kanskje ? 

https://www.komplett.no/product/1250138/hjem-fritid/sport-fritid/kameratilbehoer/minnekort-til-foto-video/sandisk-extreme-microsdxc-1tb?_gl=1*xbxo70*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjw8diwBhAbEiwA7i_sJcIe6P0t5iqhorH7tmzEGMDWTuPH90tIcU1QucFBvVlcNPITYyn2WxoCCIoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Ville det ikke både være billigere og plassbesparende å bare kjøpe et par minnekort med plass til en terabyte eller mer om mulig ? 128gb er jo fryktelig smått. 

Noe sånt noe kanskje ? 

https://www.komplett.no/product/1250138/hjem-fritid/sport-fritid/kameratilbehoer/minnekort-til-foto-video/sandisk-extreme-microsdxc-1tb?_gl=1*xbxo70*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjw8diwBhAbEiwA7i_sJcIe6P0t5iqhorH7tmzEGMDWTuPH90tIcU1QucFBvVlcNPITYyn2WxoCCIoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Du har faktisk et poeng. Med et SD kort på en terrabyte kan man vel få presset inn 16 timer med video i maks kvalitet. Da kan jeg dele snutter underveis og gjøre enkle redigeringer i appen og heller slå sammen klippene og gjøre større redigeringsoppgaver når jeg kommer hjem igjen. 

Å med en USB stick hvor jeg kan sette inn minnekortet i, så kan jeg jo også overføre videoene til en ekstern hardisk hvis jeg har med det, hvis jeg finner ett sted som har en PC evt. 

Jeg tror jeg går for den løsningen :) 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Bjerknez said:

Finnes det hardisker hvor man bare kan putte SD kort inn i som gjør en backup av kortet automatisk, slik at jeg kan formatere kortet i kameraet og bruke det på nytt igjen?

Ja, det finnes, men er ikke så veldig vanlig.

Men hvis du har en mobiltelefon med minnekortplass, kan du kjøpe et stort minnekort og ta backup på det. Hvis du i tillegg kjøre en minnepinne eller ekstern harddisk/SSD, kan du ha en backup nr to på det, og overføre filer vha mobilen. Da slipper du å kjøpe en laptop du ikke trenger etter turen, og du sitter igjen med to lagrinsgløsninger som 1) ikke tar enorm plass og 2) du kan få nytte av også etter turen.

Lenke til kommentar

Jeg ser at minnekortleser (f.eks: "UGREEN SD / micro SD minnekortleser med USB-C / USB-A") kan kobles til en USB/USB-C kontakt og lese Micro SD eller SD minnekort. Så om en har en PC så kan en få lest ut innholdet fra minnekort. Det samme med en mobil/nettbrett hvis den har USB Type C-port med OTG-støtte.

En PC har mulighet til å lagre på ekstern harddisk, mens mobil/nettbrett har vel kanskje bare en begrenset internlagring. Jeg vet ikke om mobil/nettbrett ved hjelp av adapter kan kopiere filer fra MicroSD kort til ekstern harddisk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...