Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedbil


Anbefalte innlegg

Junior har et ønske om å kjøpe og kjøre opp til mopedbil. Jeg ser en fordel med at en mopedbil, i motsetning til moped/lett sykkel, kan brukes også på vinteren (ser bort fra piggdekk på 2-hjuling), og at en mopedbil tross alt vises mer enn en moped i trafikkbildet, selv om kollisjonssikkerheten bare er marginalt bedre. Imidlertid ser jeg at mopedbiler for det første er ganske så dyre (men mulig at man får igjen en grei slant når den selges om et par år også) og at det ser ut til å være relativt skrøpelige saker. Det baserer jeg på at i de fleste annonser for brukte mopedbiler, selv om de bare er et par år gamle, så ser det ut til at det er skiftet både drivakslinger og eksosanlegg og deler til det ene og det andre, selv om bilen har vært "godt vedlikeholdt og på årlig service". Er det jeg som leser dette feil, eller er det like mye "mekk" som kjøring med disse? Og hvordan er det å bruke en slik på vinteren? I vårt tilfelle må bilen evt stå ute hele året, uten tak over. Vil den tåle det? Er varmeapparat/defroster bra nok til å defroste bilen? Ser de fleste av disse er diesel, som vel bruker sin tid på å bli varm.

(Ellers artig å lese at Ligier hevder de har brukt sin erfaring fra Formel 1 når de har designet mopedbilene sine 🙂 Litt usikker på akkurat hvor i prosessen Formel 1-biten kom inn)

Er det like greit å heller gå for lett motorsykkel, og ta bussen på vinteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til å kunne brukes på vinteren er mopedbil også helt klart et ypperlig framkomstmiddel med det lunefulle været vi har i Norge, mtp. for eksempel regn. På lik linje med "vanlige" biler, er det en klar sammenheng mellom pris, årsmodell og kjørelengde på mopedbiler. Jeg har aldri eid en selv, men basert på bekjentskapers erfaringer med nyere mopedbiler (1-3 år gamle), er dette kurante framkomstmidler som ikke krever altfor omfattende reparasjoner, samt at det er stor bonus å kunne ha med seg en passasjer. Selv om disse er dyre å gå til anskaffelse av til å begynne med, vil man sannsynligvis få tilbake en stor andel av kjøpesummen når bilen evt. selges når bil-lappen er i boks. Må allikevel regne med påløpende kostnader, men vil tro en nyere utgave vil medføre langt mindre hodebry enn en 20 år gammel mopedbil, som rett og slett er skrudd i hjel. Disse bilene bærer preg av i overkant hard kjøring, og noen spenstige modifikasjoner og reparasjoner fra mindre erfarne hobby mekanikere.  Nyere mopedbiler kommer vel som regel med motorvarmer også, som medfører mindre slitasje på motoren på vinterstid. 

Personlig brukte jeg traktor som framkomstmiddel i 16-års alderen, som absolutt kan anbefales om man har god plass på tunet/gårdsplassen til rådighet. Her flyr tusenlappene fort når man skal fylle tanken, men et stort mer "kollisjons-vennlig" kjøretøy skal du lete lenge etter 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...