Gå til innhold

Er det mulig å ha 2 strømleverandører på samme adresse?


Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig dårlig på å huske navn, å jeg tror leverandøren min byttet navn nylig. Husker ikke når eller hva det var før. 
 

I dag fikk jeg regning fra Glittre Nett å hadde tenkt å betale, men så kom jeg på at jeg fikk strøm regning for bare noen dager siden fra Å Strøm. Nå er jeg forvirret å lurer på om jeg har hatt 2 leverandører over lengre tid? 

I tillegg så har jeg nettopp skiftet leverandør til Klarkraft. Jeg er så forvirret.

 

IMG_4103.jpeg

IMG_4104.png

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha både en nettleverandør (glitre nett) som er det selskapet som rent fysisk leverer strømmen som eier kabler o.l disse tar "nettleie" og det er betaling for infrastrukturen som leverer strøm. Her kan du ikke velge hvilket selskap du skal forholde deg til.

Strømselskapet selger deg "strømmen" disse kjøper/betaler penger til en strøm produsent og fakturer deg den prisen per kWh som dere har avtalt. Strømselskapet har ikke nødvendigvis noen egen infrastruktur og de fleste er kun rene selgere som kjøper strøm av produsenter og selger dyrere til konsumenter. 

Veldig vanlig så har man gjennomfakturering altså at nettselskapet fakturer strømselskapet og strømselskapet fakturerer for både nettleie og strøm.  Men det ser ikke ut som om du har det her. 

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt usikker på hva som har skjedd, har jeg betalt for strøm til 2 selskaper?

Eller betaler jeg for bruk av ledningene til Glittre og betaler for strøm til Å Strøm?

Å nå som jeg har skiftet til Klarkraft, må jeg fortsatt betale til Glittre? Jævla forvirrende dette her.

Lenke til kommentar
TheOats skrev (19 minutter siden):

Eller betaler jeg for bruk av ledningene til Glittre og betaler for strøm til Å Strøm?

Dette er så nøyaktig du får det.

du betaler nettleie (bruk av ledningene) og avgifter til Glittre, og selve strømmen du bruker betaler du til Å

Og skal du fortsette å bruke Å må du tegne en coop-avtale så du får bedre vilkår. (lavere påslag og mndgebyr)

Lenke til kommentar
TheOats skrev (22 minutter siden):

Jeg vil helst bare ha en regning i måneden. Vet du/dere om jeg kan betale for både strøm å nettleie til Klarkraft?

Du vet at dette kan bli dyrere for deg?
Selv har jeg 2 regninger pga jeg får totalt bedre pris på dette viset.
Om du aktivt jakter rimelig strøm er det faktisk penger å spare.
Tar ikke mange minuttene i året heller.

Lenke til kommentar

Vibb tilbyr gjennomfakturering hos Glitre. Og virker rimelig bra prismessig med 3 års garanti på 0,- i påslag og månedspris. Vet ikke hva Eskove snakker om, trolig en misforståelse. For gjennomfakturering blir ikke dyrere enn å ha 2 seperate regninger på strøm og nett.

https://vibb.no/

Å Strøm skal også gjennomfakturere nett fra Glitre. Det er samme selskapet. Så virker noe merkelig at du ikke får gjennomfakturert nett der. Du har ikke vist til fakturaene du har fått heller. Det er vel ikke utenkelig at det kan ha skjedd en glipp her, så pass på at du ikke betaler for nett også på fakturaen fra Å strøm. Du bør uansett bytte vekk fra dem, dyre strømavtaler.

strmvsvibb.thumb.png.f2b8dfbc6c27ed0992cc008b75c2eead.png

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Tenker Eskove viser til det blir ikke like mange leverandører å velge mellom om en ønsker gjennomfakturering.

gjennomfakturering stiller en del økonomiske krav til leverandøren, ikke alle tilbyr dette. Med eFaktura og avtalegiro er ikke to regninger noe problem. Går en noen år tilbake var det mer plunder. En periode jeg mottok 8 strømregninger pr måned, to for hver måler, fire målere. Det var litt upraktisk.

Generelt er det mange leverandører som har gode tilbud en periode, før det endres til dårligere betingelser. Dette har ødelagt rykte til alle selskapene som selger strøm.

Finn en leverandør som gir gode vilkår, ikke prøver å endre vilkårene hele tiden. Selve betalingen ordner "seg selv" via avtalegiro.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Det var jeg ikke klar over (at det er dyrere å ha alt i en). Alt dette er så irriterende for meg. Jeg har vanskelig for å forstå ting, vanskelig for å huske navn, vanskelig for å huske hendelser å endringer osv. 

Men jeg tror jeg har litt bedre bilde i hode av hva det er som foregår, så takk for hjelpe dere.

edit: jeg så ikke at det var 2 andre svar her før jeg skrev dette.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kron said:

Å Strøm skal også gjennomfakturere nett fra Glitre. Det er samme selskapet. Så virker noe merkelig at du ikke får gjennomfakturert nett der. Du har ikke vist til fakturaene du har fått heller. Det er vel ikke utenkelig at det kan ha skjedd en glipp her, så pass på at du ikke betaler for nett også på fakturaen fra Å strøm. Du bør uansett bytte vekk fra dem, dyre strømavtaler.

Å virkelig? Skitt. Vel jeg har sent e-post til begge selskapene, så for vel se hva de sier.

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

For gjennomfakturering blir ikke dyrere enn å ha 2 seperate regninger på strøm og nett.

Ikke i segselv nei.
Men ofte har dem billigste ikke nødvendigvis gjennomfakturerering med alle nettlevrandørene i landet.
Så den billigste leverandøren trenger ikke tilby deg gjennomfakturering.

Her jeg bor er det tilfellet.
Skal jeg ha de billigste avtalene kan jeg ikke ha gjennomfakturering, siden dem ikke tilbyr det med min nettlevrandør.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...