Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å kjøpe fond?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BlackBabyJesus skrev (42 minutter siden):

Hvor mange dager må man regne før det er på plass?

Det vil variere, og svaret er egentlig at du må sjekke der du kjøper. Det vil variere med hvilke tilbyder du har (altså hvor du handler) og hvilken forvalter du handler fra. Du må derfor sjekke for det spesifikke fondet hos akkurat din tilbyder.

BlackBabyJesus skrev (42 minutter siden):

Hvilken pris får du? Prisen i øyeblikket når du bestiller, eller prisen når handelen gjennomføres en senere dag?

Det varierer også litt, men først og fremst: du har to hovedtyper fond, ETF-er og ordinære aksjefond.

ETF-er er på en måte børsnoterte aksjefond og vil prises mer eller mindre kontinuerlig. Derfor vil det fungere på samme måte som aksjer at du handler til prisen akkurat der og da.

For ordinære aksjefond som tilbys i Norge (både indeks og aktive fond) så har hver tilbyder et cut-off-tidspunkt og kursen settes daglig. F.eks. må du gjerne handler innen kl 12:00 for å få dagens kurs, og da settes kanskje dagens kurs kl 16:00. Da får alle som handler før kl 12:00 dagens kurs, og det vil si verdien av alle underliggende aksjer kl 16:00 (kursen offentliggjøres vel ofte et par timer etter tidspunktet når den settes).

MEN, du må også sjekke tilbyderen, altså der hvor du foretar handelen din. Hvis du kjøper et KLP-fond hos Nordnet, så må Nordnet ha litt tid på seg til å bestille dette hos KLP. Det vil si at fristen ofte vil være ulik om du handler fond hos en tredjepart. Jeg ser f.eks. at Nordnet er ganske vage på dette og sier at "de fleste europeiske fond" får dagens kurs hvis du legger inn ordre før 8:30.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Det vil variere, og svaret er egentlig at du må sjekke der du kjøper. Det vil variere med hvilke tilbyder du har (altså hvor du handler) og hvilken forvalter du handler fra. Du må derfor sjekke for det spesifikke fondet hos akkurat din tilbyder.

Det varierer også litt, men først og fremst: du har to hovedtyper fond, ETF-er og ordinære aksjefond.

ETF-er er på en måte børsnoterte aksjefond og vil prises mer eller mindre kontinuerlig. Derfor vil det fungere på samme måte som aksjer at du handler til prisen akkurat der og da.

For ordinære aksjefond som tilbys i Norge (både indeks og aktive fond) så har hver tilbyder et cut-off-tidspunkt og kursen settes daglig. F.eks. må du gjerne handler innen kl 12:00 for å få dagens kurs, og da settes kanskje dagens kurs kl 16:00. Da får alle som handler før kl 12:00 dagens kurs, og det vil si verdien av alle underliggende aksjer kl 16:00 (kursen offentliggjøres vel ofte et par timer etter tidspunktet når den settes).

MEN, du må også sjekke tilbyderen, altså der hvor du foretar handelen din. Hvis du kjøper et KLP-fond hos Nordnet, så må Nordnet ha litt tid på seg til å bestille dette hos KLP. Det vil si at fristen ofte vil være ulik om du handler fond hos en tredjepart. Jeg ser f.eks. at Nordnet er ganske vage på dette og sier at "de fleste europeiske fond" får dagens kurs hvis du legger inn ordre før 8:30.

 

OK! Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke helt hvor du henter informasjonen din fra, men Nordnet sier selv på denne siden: https://www.nordnet.no/faq/1469-til-hvilken-kurs-kjoper-eller-selger-jeg-fond

 

Sitat

Til hvilken kurs kjøper eller selger jeg fond?

Fondsandeler kjøps til ukjent kurs, og oppgjøret kan ta en til fem virkedager fra du legger inn ordren om kjøp. Kursen blir normalt satt samme dag på europeiske fond hvis du legger fondsordre før klokken 08:30. Dette vil variere på fondsforvalter og utenfor Nordnets kontroll.

Når du selger andeler i fond, selger du også til ukjent kurs. Nordnet sender fondsordren din til fondsforvalter og du får godskrevet kontoen din så snart vi mottar tilbakemelding om selger fra fondsforvalter. Dette kan ta tre til fem dager.

For kjøp og salg av Nordnets egne fond gjelder også det som er nevnt ovenfor.

 

Lenke til kommentar
BlackBabyJesus skrev (På 18.4.2024 den 8:01 PM):

Men hva med når man vil selge seg ut av fond? Tar det lenger tid? Får man likevel prisen kl 16 dagen man registrerer ønsket? 🤔

Som @Xinopay sier, det er samme cut-off på kjøp og salg. Men det vil ta noe lenger tid før du får pengene overført

Lenke til kommentar
ole_marius skrev (På 19.4.2024 den 11:52 AM):

men merkelig at når jeg har kjøpt fond at det går ila noen minutter.

Tror du bør sjekke på nytt hvor lang tid det går. Det er ikke mulig på ordinære fond. Prisen settes stort sett bare en gang om dagen, så de vet jo ikke hva slags pris du skal få.

Lenke til kommentar

Det har nå gått over 5 dager siden jeg la inn kjøpsordre på et par indeksfond hos Kron. Pengene kom inn på Kron neste dag, men de har ikke fått fingeren ut med å gjennomføre kjøpene.

Når det gjelder å selge seg ut, så oppgir Kron at det tar opptil 10 virkedager.

Hvorfor er de så treige? :( Litt skuffende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...