Gå til innhold

Nervøs for musikktimen neste uke


Anbefalte innlegg

Jeg har laget orkestral musikk siden April 2023 (link i profilen min),
men jeg kan ikke teori, lese/skrive noter og heller ikke spille noen instrument.

I dag snakket jeg med lederen i min lokale MUNO Musikkskole,
som godtar folk i alle aldre, selv de uten kunnskap og instrumentell erfaring.
Jeg begynner prøvetimen på Tirsdag neste uke, i piano-utdannelsen.
Men selv om jeg har en genuin interesse for dette, har jeg enda større frykter....

Jeg er en slow learner. Hvor mye du kan bruke min autisme som kilde til dette, kan du velge selv.
Men de tingene jeg er redd for er da....

- Læreren skal bli utålmodig 
- Læreren blir sint og evt. begynner å rope eller skjelle meg ut
- Jeg blir kastet ut av skolen
- Hvilket fører til at jeg aldri vil lære meg å lage skikkelig musikk

Yikes. Har dere noen råd til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de fire punktene kommer til å skje.

Læreren får betalt for å være der. Så lenge du viser interesse, og prøver så godt du kan å ta imot instruksjon, så går dette helt fint. 

I absolutt verste fall, hvis du oppfører deg helt apekatt og ikke hører etter, så kan det vel hende at læreren sier dette ikke er noe for deg, og avslutter kurset. Men det kommer jo ikke til å skje. 

Lykke til! :) 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vær åpen om problemene dine til læreren. Og så driter du i de problemene, dytt de ut av hodet og fokuser på at du endelig kan lære deg det du virkelig har lyst til å gjøre. Vær tilstede her og nå. Som regel skjer ikke det vi bekymrer oss for uansett. Om du er en overtenker (som meg) og ikke klarer å la vær å tenke katastrofetanker, så tenk igjennom det gale som kan skje og hva du skal gjøre om det skjer. Og så si til deg selv at nå er det bare bortkastet å tenke mer på det siden du nå vet hva du skal gjøre. Hver gang du starter å tenke katastrofetankene, avbryt og repeter at det ikke er mer å tenke om den saken. Og så bruker du tiden din til å tenke på alt det morsomme du skal få lære og alt det kule du skal bruke det til. Lykke til 🍀

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror som ":utakt" at "Ingen av de fire punktene kommer til å skje". Hvis mot formodning en av de to første punktene skjer, så blir nok det mer et problem for læreren enn for deg... De to siste punktene ser jeg også på som lite sansynlig siden som du selv skrev dette tross alt dreier seg om en skole som godtar "selv de uten kunnskap og instrumentell erfaring". Hva får deg til å tro at de da forventer høye forkunskaper? Så som de to andre tror jeg ikke du har noe som helst å frykte.

Og som "Trippelure" er inne på: Vær åpen om situasjonen din til læreren. Hvis ikke læreren da forstår poenget så vil det trolig bli læreren som får problemer, og ikke du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sebby skrev (På 10.4.2024 den 1:56 PM):

Så åssen gikk det TS??

Beklager sent svar

Første time gikk veldig bra, men det skulle vel egentlig godt gjøres å mislykkes på den.
Vi begynte med noen enkle stykker med få noter som kunne utføres med en hånd.
Vi har ikke begynt å lese og identifisere noter enda, så foreløbig går vi etter farger

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Martelè said:

Beklager sent svar

Første time gikk veldig bra, men det skulle vel egentlig godt gjøres å mislykkes på den.
Vi begynte med noen enkle stykker med få noter som kunne utføres med en hånd.
Vi har ikke begynt å lese og identifisere noter enda, så foreløbig går vi etter farger

Da vet du nå at du ikke hadde noe å være redd for 😃 Og gikk første time "veldig bra", så forvent at resten også vil gå "veldig bra" videre for deg  🎵🎶

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (12 timer siden):

Da vet du nå at du ikke hadde noe å være redd for 😃 Og gikk første time "veldig bra", så forvent at resten også vil gå "veldig bra" videre for deg  🎵🎶


Som jeg skulle sagt det selv :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...