Gå til innhold

Min søsken har lånt fra banken og videre til meg. Formueskatt?


Gjest 41e2e...cec

Anbefalte innlegg

Gjest 41e2e...cec

Hei,

Min søster har lånt fra banken og videre til meg til boligkjøp/finansiering.(gjeldsbrev)

Jeg personlig får ikke lån pga papirer. Jeg betaler månedlig avdrag nedbetaling og renter som vanlig punktlig før forfall og min søster betaler videre til bankens vanlige nedbetalingsplan.

Renter er det jeg som får fradrag/skattelette ved selvangivelsen.

Min søster har god eiendoms formue fra før og hun må betale ekstra formueskatt pga lånet?

Anonymous poster hash: 41e2e...cec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6c700...49d skrev (8 minutter siden):

Lån er ikke formue. 

Anonymous poster hash: 6c700...49d

Takk for innspill, hun krever en del beløp fra meg pga hennes  "ekstra formueskatt"

Er "fordringer" noe betydning?

Jeg mistenker hun fikk restskatt og restbeløpet hennes hvert år er pga lånet. Jeg har betalt henne årlig hvert år(3 år nå) med varierende restbeløp.

Jeg har følt alltid dette er ikke helt riktig, men nå vil gjerne komme til bunns med saken.

Har du noe link/forskrift angående dette? takker for svar.

Lenke til kommentar
Gjest 6c700...49d

Hvis du har 0 i formue, tar et lån på 2 millioner, så har du fortsatt 0 i formue fordi du har et lån på 2 millioner. Du er i minus.

Hun lyver til deg, spør hva det er hun egentlig vil ha penger for. 

 

Anonymous poster hash: 6c700...49d

Lenke til kommentar

Fordringer regnes med i formue ved beregning av formueskatt. 

Quote

 

Fordringer formuesbeskattes hos fordringshaver, jf. sktl. § 4‑1. Dette gjelder uansett grunnlaget for kravet. Som formue regnes også lån til venner eller familie.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/f-18-fordringer/F-18.002/F-18.003/

 

Så hvis du skylder 100 har søsteren din ekstra formue på 100.

Men legg merke til at gjeld kommer til fradrag i formuen. Så hvis søsteren din samtidig skylder banken 100 går hun i null.

Edit: Sverre1969 har et poeng [under i tråden] med spesialreglene for "gjeldsreduksjon for eiendel med verdsettelsesrabatt" i skatteloven § 4-19. Gjeld gir ikke alltid 100% fradrag i formue.

Endret av Ståle Nordlie
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lcpy skrev (6 timer siden):

Er "fordringer" noe betydning?

 

Fordring er det motsatte av lån, altså hun har en fordring mot deg noe som hun må føre opp som en del av formuen sin. Sånn sett er det riktig, men samtidig skulle jo dette nullet seg ut mot lånet hun har i banken. Jeg ville forventet at netto formue er 0-ish og derfor ingen formueskatt.

Gjest 41e2e...cec skrev (6 timer siden):

Min søster har god eiendoms formue fra før og hun må betale ekstra formueskatt pga lånet?

Nei, ikke hvis lånet mot banken gjør at det går i null. Hvis dette er gjort helt riktig på kronen så er det et nullsumspill for søstra di. Hun har renteinntekter hun må skatte for, men disse går i null mot rentekostnadene banken belaster. Hun har formue i eiendelen/fordringen mot deg, men denne går i null mot lånet i banken.

Men da regner jeg med at det er du som faktisk eier boligen? Det eneste jeg kan komme på hvor hun ender opp med eiendomsskatt er om hun eier boligen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver at hun har en god eiendomsformue fra før. Dersom deler av denne eiendomsformuen er sækunderbolig (eller aksjer) hvor hun får verdsettelsesrabatt ender hun opp med å betale formuesskatt av viderelånet til deg.

Hvorfor? Jo:

Fordringen som hun har på deg inngår 100% som formue på hennes hånd.

Lånet derimot; det får hun ikke 100% fradrag for. Dette blir avkortet.

Se skatteloven §4-19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Fordring er det motsatte av lån, altså hun har en fordring mot deg noe som hun må føre opp som en del av formuen sin. Sånn sett er det riktig, men samtidig skulle jo dette nullet seg ut mot lånet hun har i banken. Jeg ville forventet at netto formue er 0-ish og derfor ingen formueskatt.

Nei, ikke hvis lånet mot banken gjør at det går i null. Hvis dette er gjort helt riktig på kronen så er det et nullsumspill for søstra di. Hun har renteinntekter hun må skatte for, men disse går i null mot rentekostnadene banken belaster. Hun har formue i eiendelen/fordringen mot deg, men denne går i null mot lånet i banken.

Men da regner jeg med at det er du som faktisk eier boligen? Det eneste jeg kan komme på hvor hun ender opp med eiendomsskatt er om hun eier boligen.

Takk for forklaring. Ja det er jeg som eier boligen.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (13 minutter siden):

Du skriver at hun har en god eiendomsformue fra før. Dersom deler av denne eiendomsformuen er sækunderbolig (eller aksjer) hvor hun får verdsettelsesrabatt ender hun opp med å betale formuesskatt av viderelånet til deg.

Hvorfor? Jo:

Fordringen som hun har på deg inngår 100% som formue på hennes hånd.

Lånet derimot; det får hun ikke 100% fradrag for. Dette blir avkortet.

Se skatteloven §4-19.

 

Hei, takk for innspill.

Hun har eiendom som hun sikkert må betale formueskatt på, jeg har ikke innsyn på hennes verdi, men sannsynligvis.

 

Forstod ikke helt forklaringen, det er jeg som eier boligen.

"Lånet derimot; det får hun ikke 100% fradrag for. Dette blir avkortet."

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, lcpy said:

 

Forstod ikke helt forklaringen, det er jeg som eier boligen.

"Lånet derimot; det får hun ikke 100% fradrag for. Dette blir avkortet."

 

 

Hun vil, dersom hun eier sekundærbolig med formuesrabatt (men det er vel historie nå etter 2022), eller aksjer med formuesrabatt (fortsatt aktuelt i 2023 og 2024) få reduksjon i gjelden. Det er komplisert. Se her f.eks.

 

https://danskebank.no/private-banking/skatt/tema/gjeldsreduksjon-og-verdsettelsesrabatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...