Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilken type terapi anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Jeg er en person som sliter med at jeg er for sensitiv og har katastrofetenking. Hvis jeg hører noen rope om natten tenker hjern det er voldtekt eller noen som trenger hjelp, jeg håndterer ikke lese nyheter om urettferdighet i verden.  Har nesten nervøst sammenbrudd de gangene jeg har måtte ringe politiet, hjertet banker, etc.

Jeg vil lære mental ressilience, å tåle stress og vanskeligheter.

Hvilken type terapi anbefale dere som har gått til psykolog? Har hat litt negativ erfaring av kognitiv terapi, men er det verdt å fortsette med det?

Noen erfaringer med andre typer? Dialektisk, psykodynamisk, andre?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det studier på psykologi viser er at det er mennesketypen, og ikke metoden som bestemmer utfallet. Altså den kjemien du oppfatter sammen med behandler er viktigere enn man trodde.

Fordelen din er at du er bevisst på problemet og leter etter en løsning, og det er veldig bra utgangspunkt.

Bare snakk med noen om problemet ditt som virker riktig, og ta det videre derfra etter erfaringen du får.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 4ed9d...bd7

Jeg har en del av det sanne. Men for min del så var det mye verre enn det før, engstelse, sensitivitet og katastrofetanker er på en måte restsymptomer. Jeg prø er å håndtere det ved å snakke med venner eller kolleger etc, har en psykolog jeg snakker med innimellom. Og medisiner...

Beklager jeg ikke kan hjelpe så mye,.Men du er ikke alene ❤

Anonymous poster hash: 4ed9d...bd7

Lenke til kommentar

Sensitivitet, stress og angst kan også ha andre årsaker enn psykiske, for eksempel på grunn av fysiske problemer. Har det blitt undersøkt? Vitaminmangel, tarmproblemer, reaksjoner på matvarer osv.

Kanskje det kunne vært fint å få praktisk veiledning. Noen som "står ved siden av deg" og som samarbeider med deg for å finne løsninger i hverdagen. F.eks For å finne ting som er fint og bra for deg, som hjelper deg til å sove bedre. en god dagsrytme, en god måte å avslutte dagen på. Og hva du kan gjøre hvis du våkner med uønskede tanker. Noen som jobber sammen med deg, for å finne ut sammen med deg hva som fungerer for deg i hverdagen. Ting som du kan integrere i livet ditt, som er gjennomførbare i praksis, som kan opprettholdes over lang tid osv. Noen som øver med deg å ringe politiet. (Ikke virkelig ringe, men øve). Hvordan du kan forberede deg. Hvordan du kan gjøre det på en god måte. Hvordan du kan hjelpe deg selv etterpå. Slik at du lærer ferdigheter og føler deg sterkere, tryggere og mer selvsikker og vet hva du kan gjøre og hvordan du kan gjøre ting.

 

Lenke til kommentar
MLN2018 skrev (På 26.3.2024 den 4:04 PM):

Sensitivitet, stress og angst kan også ha andre årsaker enn psykiske, for eksempel på grunn av fysiske problemer. Har det blitt undersøkt? Vitaminmangel, tarmproblemer, reaksjoner på matvarer osv.

Kanskje det kunne vært fint å få praktisk veiledning. Noen som "står ved siden av deg" og som samarbeider med deg for å finne løsninger i hverdagen. F.eks For å finne ting som er fint og bra for deg, som hjelper deg til å sove bedre. en god dagsrytme, en god måte å avslutte dagen på. Og hva du kan gjøre hvis du våkner med uønskede tanker. Noen som jobber sammen med deg, for å finne ut sammen med deg hva som fungerer for deg i hverdagen. Ting som du kan integrere i livet ditt, som er gjennomførbare i praksis, som kan opprettholdes over lang tid osv. Noen som øver med deg å ringe politiet. (Ikke virkelig ringe, men øve). Hvordan du kan forberede deg. Hvordan du kan gjøre det på en god måte. Hvordan du kan hjelpe deg selv etterpå. Slik at du lærer ferdigheter og føler deg sterkere, tryggere og mer selvsikker og vet hva du kan gjøre og hvordan du kan gjøre ting.

 

Kan du forklare hva du mener? Jeg gjør alle dagligdagse ting selv, ikke noe problemet med det. Forstår ikke helt hva du mener

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 29.3.2024 den 8:18 PM):

Kan du forklare hva du mener? Jeg gjør alle dagligdagse ting selv, ikke noe problemet med det. Forstår ikke helt hva du mener

Takk for spørsmålet ditt.

Jeg forstår at du allerede gjør disse tingene selv. Det handler om at du, sammen med noen med kunnskap, ser på hva du gjør og hvordan du gjør det. Og hva du kan forbedre og hvordan.

Alt du sier og gjør påvirker hvordan situasjonen din vil være på et senere tidspunkt. Et senere tidspunkt like etterpå eller et senere tidspunkt etter en stund, noen ganger dager, uker, måneder, år senere. Ting du sier og gjør nå, valg du tar nå, får konsekvenser for fremtiden. Når vi ønsker å lære å håndtere stress, tenker vi ofte på terapi. Hvordan vi kan gjøre ting annerledes i hodet vårt. Vårt syn på ting, hvordan vi tenker om ting.

Vi tenker ikke ofte på det praktiske. Hvilke ting i livet forårsaker stress (bevisst og veldig viktig: ubevisst!!) og hvordan du kan gjøre det annerledes eller bedre. Mange ting vi gjør forårsaker eller gir oss stress og vi fortsetter å gjøre det fordi vi tror at det er slik livet er, eller at det ikke er mulig å gjøre det annerledes. Det er ofte ikke sant. Du kan gjøre mange ting annerledes eller bedre på enkle måter. Og det kan bidra til å redusere stresset. Men du kan også lære å forberede deg på stressende øyeblikk som kommer. Jeg mener ikke yoga, pusteøvelser, tankeøvelser. Men praktiske, smarte ting som gjør det lettere å komme seg gjennom en vanskelig eller utfordrende situasjon. For eksempel ved å lære mer om kommunikasjon. Ved å lære ferdigheter og øve på hva du kan si i bestemte situasjoner, hvordan og når. Hvis du er god på kommunikasjon er det mye lettere å svare riktig, når det er nødvendig. Da føler du deg sterk, selvsikker og gir det lite stress. Eller ved å jobbe i forkant og sørge for at ting som kan hjelpe deg, allerede er forberedt og på plass. En situasjon er enklere når flere løsninger allerede er på plass. Da slipper du å stresse med det. Og hvis det ikke fungerer, har du også plan B og C klar. (Dette er bare noen eksempler, men det avhenger helt av situasjonen og problemene.)

Vi lærer ofte ikke dette på skolen, av våre foreldre eller venner. Derfor kan det være nyttig å be om hjelp fra noen som har kunnskap og erfaring med dette. Nå tenker du kanskje "Hva, jobbe fremover? Jeg ligger allerede etter med ting, dette kommer ikke til å fungere". Eller: "Plan A, B og C? Det er mye mer arbeid og skaper stress!" Nei, jeg snakker om veldig enkle løsninger. Det kan være nytt for deg og kanskje er det noe du må lære, men da vil du forstå at det er veldig enkelt.

Noen som gir praktisk veiledning (f.eks) hjelper deg med det hele. Altså ikke ett triks her eller én løsning der. Og at du selv må finne ut hvordan du skal få det til. Men han/hun hjelper deg med å få det hele til å fungere slik at livet ditt blir bedre og enklere.  Så h*n sørger først og fremst for at du får en bedre dagstruktur, slik at du får gjort alt du skal i tide. For deretter å lære deg hvordan du kan jobbe fremover. På en måte som fungerer for deg, slik at du enkelt kan opprettholde det over lang tid. 

Det er ofte vanskelig å se på egen oppførsel og se hva som ikke går bra. Dessuten, når du ser det, er det vanskelig å finne ut hvordan du kan endre det og faktisk gjøre det annerledes i livet ditt.

Noen som gir praktisk veiledning kan se hva som ikke går bra. Hva du kan gjøre annerledes og hvordan (på en måte som fungerer for deg). Og kan veilede deg til å gjøre det annerledes i praksis. Ved å gjøre praktiske hverdagslige ting annerledes/bedre, vil det ha en positiv dominoeffekt på følelser, hendelser, situasjoner osv. senere.  Så h*n ser faktisk på roten til problemet, der hvor dominobrikken begynte å falle, og begynner å forbedre situasjonen der. Det handler altså ikke om symptomlindring, men om å ta tak i årsaken. 

Å snakke om stress og lære å tenke annerledes kan være nyttig i visse situasjoner. Men ved å gjøre ting på en annen måte i praksis, kommer man automatisk i andre situasjoner (f.eks. situasjoner med mindre stress), og da er det ikke lenger nødvendig å lære å håndtere stress. Fordi du sørger for å unngå stress, eller du går mindre stresset og bedre forberedt inn i en stressende situasjon. Det gjør at stressnivået ikke blir så høyt.

Hvis du har flere spørsmål eller hvis det fortsatt er uklart, kan du si det. Så skal jeg prøve å forklare.

Endret av MLN2018
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...