Gå til innhold

Fly Fordelsprogrammer: Oversikt


Anbefalte innlegg

leifeinar skrev (2 timer siden):

Jeg har burkt Norwegian Mastercard til allt av kortbruk. men merker godt at det ble endret fra 1% ned til 0.5%

er det bedre alternativer for å samle til daglig forbruk?
   

Morrow: 2% nettbutikk, 1% ellers

Ikano: 2% dagligvarer(også utland)

Santander Visa: 4% på valgt kategori fx flyreiser

Alle uten årsavgift og begrenset til ca 2000 i bonus i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (54 minutter siden):

Morrow: 2% nettbutikk, 1% ellers

Ikano: 2% dagligvarer(også utland)

Santander Visa: 4% på valgt kategori fx flyreiser

Alle uten årsavgift og begrenset til ca 2000 i bonus i året.

Men de to første der gir jo ikke flybonus.
Den bonus kan kun brukes til nedbetaling av fakturaen.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Jeg bruker SAS mastercard premium, med mitt forbruk håver jeg inn ca 2 t/r til USA/Asia i biz hvert år i tillegg til andre opptjeninger ved reiser osv. Det er dog ikke alltid like lett å finne billetter og en må gjerne være tidlig ute og reise på litt klønete tidspunkt. 

Hvor mye EuroBonus poeng bruker du på en t/r reise til Asia?
Enten oppgradering eller bruke bonus for hele reisen.

For Finnair så koster en reise til Asia/USA 43500 Avios poeng.
Kun oppgradering Economy til Premium Economy koster 23000 Avios. Business 40,000 Avios.

Med American Express tjener jeg 1 Amex poeng per Krone.
Overføring til Avios 17:10: Brukt 20000kr gir da meg ca 11000 Avios poeng.
Jeg kan også bruke disse Avios hos Finnair partnere: British Airways, Cathay Pacific, Iberia, Japan Airlines, Qantas and Qatar Airways.
For eksempel så koster en reise til Asia med Qatar 55000 Avios. Litt dyrere enn Finnair.
 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (5 minutter siden):

Hvor mye EuroBonus poeng bruker du på en t/r reise til Asia?
Enten oppgradering eller bruke bonus for hele reisen.

For Finnair så koster en reise til Asia/USA 43500 Avios poeng.
Kun oppgradering Economy til Premium Economy koster 23000 Avios. Business 40,000 Avios.

Med American Express tjener jeg 1 Amex poeng per Krone.
Overføring til Avios 17:10: Brukt 20000kr gir da meg ca 11000 Avios poeng.
Jeg kan også bruke disse Avios hos Finnair partnere: British Airways, Cathay Pacific, Iberia, Japan Airlines, Qantas and Qatar Airways.
For eksempel så koster en reise til Asia med Qatar 55000 Avios. Litt dyrere enn Finnair.
 

Mener det koster 60k med full opptjening på Mastercard. Må dog finne billetter, som ikke er enkelt. Ellers kan en kjøpe ikke poeng billetter for poeng men dette koster mye mer.

 

Oppgradering er vell bare på bud nå tror jeg.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (8 timer siden):

Jeg har burkt Norwegian Mastercard til allt av kortbruk. men merker godt at det ble endret fra 1% ned til 0.5%

er det bedre alternativer for å samle til daglig forbruk?   

På Kiwi og Coop får man vel 1% når man scanner strekkode eller bruker "godkjent" bankkort ved betaling? Så hvis man scanner strekkode og bruker Norwegian-kortet så får man da totalt 1,5%?

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (22 minutter siden):

På Kiwi og Coop får man vel 1% når man scanner strekkode eller bruker "godkjent" bankkort ved betaling? Så hvis man scanner strekkode og bruker Norwegian-kortet så får man da totalt 1,5%?

Du får vel da 0,5% i CashPoints, og 1% Trumf/Coop-bonus i tillegg.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (25 minutter siden):

På Kiwi og Coop får man vel 1% når man scanner strekkode eller bruker "godkjent" bankkort ved betaling? Så hvis man scanner strekkode og bruker Norwegian-kortet så får man da totalt 1,5%?

Om jeg scanner strekkode og betaler med Ikano Visa får jeg 1 + 2 = 3% bonus når jeg handler hos Kiwi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (58 minutter siden):

Er det ingen begrensninger på Ikano? Maksgrense for hvor mye du kan få i bonus hvert år?

Maks 500 per måned eller 3000 per år. Det betyr full bonus på opptil 150.000,- brukt på dagligvarer.... uansett kjede i Norge og utlandet. Merk bare at noen få butikker aksepterer ikke kredittkort.

Ikano var før en del av Ikea, men er fortsatt eid av familien Kamprad. Det er det klart beste kortet for dagligvarer.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (7 timer siden):

Maks 500 per måned eller 3000 per år. Det betyr full bonus på opptil 150.000,- brukt på dagligvarer.... uansett kjede i Norge og utlandet. Merk bare at noen få butikker aksepterer ikke kredittkort.

Ikano var før en del av Ikea, men er fortsatt eid av familien Kamprad. Det er det klart beste kortet for dagligvarer.

Man skal vel ha et ganske ekstremt matbudsjett for å nå 150.000 i bruk ja.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Poeng oppsamlet: Forbruk årlig 300000kr

SAS EuroBonus Mastercard
Totalt EuroBonus: 60000
Kostnad: 465kr

SAS EuroBonus Mastercard Premium
Totalt EuroBonus: 75000
Kostnad: 2335kr

SAS sier Opp til 20 Ekstrapoeng for 100kr. Gjør det veldig uforutsigbart. Kanskje i noen tilfeller får du bare 5 poeng for 100kr.

Til Asia og Nord-Amerika trenger du 40000 EuroBonus poeng for å kjøpe en reise med poeng.
https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/

Sitat

Du kan alltid bruke poeng til å bestille en hvilken som helst reise med SAS, men du får mest igjen for poengene med våre populære SAS-bonusreiser.

Reiser man med andre i Star Allience med EuroBonus, så kreves det enormt mange EuroBonus poeng.
https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/

 

Jeg har bestilt meg et American Express. Blir spent å se hvor mye poeng jeg kan få hos Avios til Finnair Plus.
Men i følge dokumentasjonen, så skal et forbruk på 300000kr gi omtrent omtrent ~175000 Avios poeng.
Amex Poeng kan overføres til Avios med en ratio på 17:10

Virker litt veldig mange poeng, så kan hende jeg tar feil.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 13.3.2024 den 9:29 AM):

Poeng oppsamlet: Forbruk årlig 300000kr

SAS EuroBonus Mastercard
Totalt EuroBonus: 60000
Kostnad: 465kr

SAS EuroBonus Mastercard Premium
Totalt EuroBonus: 75000
Kostnad: 2335kr

SAS sier Opp til 20 Ekstrapoeng for 100kr. Gjør det veldig uforutsigbart. Kanskje i noen tilfeller får du bare 5 poeng for 100kr.

Til Asia og Nord-Amerika trenger du 40000 EuroBonus poeng for å kjøpe en reise med poeng.
https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/

Reiser man med andre i Star Allience med EuroBonus, så kreves det enormt mange EuroBonus poeng.
https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/

 

Jeg har bestilt meg et American Express. Blir spent å se hvor mye poeng jeg kan få hos Avios til Finnair Plus.
Men i følge dokumentasjonen, så skal et forbruk på 300000kr gi omtrent omtrent ~175000 Avios poeng.
Amex Poeng kan overføres til Avios med en ratio på 17:10

Virker litt veldig mange poeng, så kan hende jeg tar feil.

Svarer seg ikke med Premium om du ikke klarer å opptjene over 200 000 poeng pr år. Da betaler en økonomipris(poeng) for biz billett. Dvs en t/r til asia/nord-amerika 60 000 poeng. 40 000 som du nevner stemmer vell ikke? 

https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/poengtabell/

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Svarer seg ikke med Premium om du ikke klarer å opptjene over 200 000 poeng pr år. Da betaler en økonomipris(poeng) for biz billett. Dvs en t/r til asia/nord-amerika 60 000 poeng. 40 000 som du nevner stemmer vell ikke? 

https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/poengtabell/

Et forbruk på 600000kr og Premium gir omtrent 150000 EuroBonus poeng.
Veldig få som klarer å ha så mye forbruk.

 

40000 poeng fant jeg på SAS sine sider. Husker ikke helt hvor jeg så det.

Sjekket nå fra Oslo til Tokyo. Tur/Retur 60000 poeng.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Et forbruk på 600000kr og Premium gir omtrent 150000 EuroBonus poeng.
Veldig få som klarer å ha så mye forbruk.

 

40000 poeng fant jeg på SAS sine sider. Husker ikke helt hvor jeg så det.

Sjekket nå fra Oslo til Tokyo. Tur/Retur 60000 poeng.

Ja poengene opptjenes best ved flyreiser, jeg har vell ca 150 000 poeng på fly alene siste 12 mnd. Det er der majoriteten av mine poeng kommer inn. 

Lenke til kommentar

Fordel for dem som allerede flyr mye.

Jeg flyr ikke mye, men i forbindelse med jobben har jeg kanskje 4-5 reiser i året (innenriks). Innrenriks flyr jeg enten med SAS eller Norwegian (jobben har avtale med Norwegian, men jeg kan bruke SAS også).

Jeg anskaffet meg nå American Express for å samle opp nok bonus hos Finnair til at jeg slapp å bruke enorme mengder på flyreise. Jeg har svært sjelden reist ut på ferie, men nå fremover tenker jeg å reise ut en gang i året, kanskje to.

Jeg har kanskje et forbruk på mellom 250-300K i året.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (44 minutter siden):

Fordel for dem som allerede flyr mye.

Jeg flyr ikke mye, men i forbindelse med jobben har jeg kanskje 4-5 reiser i året (innenriks). Innrenriks flyr jeg enten med SAS eller Norwegian (jobben har avtale med Norwegian, men jeg kan bruke SAS også).

Jeg anskaffet meg nå American Express for å samle opp nok bonus hos Finnair til at jeg slapp å bruke enorme mengder på flyreise. Jeg har svært sjelden reist ut på ferie, men nå fremover tenker jeg å reise ut en gang i året, kanskje to.

Jeg har kanskje et forbruk på mellom 250-300K i året.

Ja blir ikke særlig med poeng av det, de kommer i fra utenlandsreiser i biz for min del. Fort 15-20 000 poeng pr tur og det blir fort 5-10 turer i året. Også har jeg endel reise i europa i tillegg. 

Ferie har jeg sjeldent tid til 😛 Men skal også prioritere dette i årene fremover. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på om jeg skal gå over til EuroBonus. Selv om det er usikkert hvordan framtiden til den blir med SkyTeam.

Jeg skaffet meg et American Express for å kunne overføre til Avios hos Finnair Plus, men nå ser jeg at American Express Norge kun kan overføre poeng til enten British Airways eller SAS EuroBonus.

Poengene mine med American Express blir uansett ikke bortkastet. Jeg kan overføre dem til SAS EuroBonus. Bare det at jeg ville fått mye mer Eurobonus med SAS MC eller SAS Amex i stedet for vanlig Amex.
Amex Green: 20000 EuroBonus i året.
SAS Amex Premium: 80000 EuroBonus i året.
Poeng er forbeholdt et forbruk 400000kr.
I tillegg ville jeg fått litt mer EuroBonus fra ekstra Trumf og viaTrumf, kanskje mellom 8-10000 EuroBonus ekstra i året

 

Jeg sjekket i dag flyreiser til Asia (Soul Sør-Korea) med SkyTeam (alliansen som SAS skal gå inn i). Det var litt dyrere hos KLM og AirFrance, og litt lengre reisetid enn med Finnair.
 

 

Lenke til kommentar

Er det noen som har Flying Blue kredittkort for opptjening av bonus til KLM og AirFrance?
Jeg antar kanskje denne bonus også kan brukes i SkyTeam alliansen sine reiser (Japan Airlines, Korean Air, China Southern, China Eastern). Kanskje på sikt også hos SAS.

https://www.flyingblue.com/en/financial/overview/financial-services-resurs-bank?country=NO

Flying Blue Premium koster 695kr året.
Den gir deg 15 poeng per 100kr. Noe ala det samme som SAS Amex Premium og SAS Mastercard Premium gjør.

KLM og AirFrance ser ikke ut til å ha reiser til Asia som kan brukes med poeng. For min del ser jeg liten vits med Flying Blue.
https://www.flyingblue.fr/no/spend/flights/rewards?country=NO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...