Gå til innhold

BankID skal gi deg digital ID på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Trulss said:

Koster denne løsningen penger?
ID-kort er vel ikke gratis i fysisk form.

Hvis du hadde lest Tek.no-artikkelen det ble linket til i første post, så ville du ha kunnet lese følgende:

Mandag åpner en helt ny løsning som lar deg skanne inn pass eller nasjonalt ID-kort i BankID-appen slik at du har dette lett tilgjengelig når du må vise legitimasjon.

Med andre ord, hvis du allerede har et pass eller et nasjonalt ID-kort, så koster det ikke noe ekstra å scanne det inn i BankID-appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde lest Tek.no-artikkelen det ble linket til i første post, så ville du ha kunnet lese følgende:

Mandag åpner en helt ny løsning som lar deg skanne inn pass eller nasjonalt ID-kort i BankID-appen slik at du har dette lett tilgjengelig når du må vise legitimasjon.

Med andre ord, hvis du allerede har et pass eller et nasjonalt ID-kort, så koster det ikke noe ekstra å scanne det inn i BankID-appen.

Det ville vel ikke vært utenkelig at det utløste et gebyr på noen hundrelapper for å aktivere tjenesten?
Unnskyld at jeg spurte.

Lenke til kommentar

Hvorfor må man scanne det fysiske passet sitt med appen? Har den ikke tilgang til informasjon fra servere, slik som førerkort-appen har?
Å fotografere passet har man kunnet gjøre med kameramobil siden kameramobilen ble oppfunnet, så jeg lurer på hva de sikter til. Handler det om autentisering før første gangs bruk?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvorfor må man scanne det fysiske passet sitt med appen? Har den ikke tilgang til informasjon fra servere, slik som førerkort-appen har?
Å fotografere passet har man kunnet gjøre med kameramobil siden kameramobilen ble oppfunnet, så jeg lurer på hva de sikter til. Handler det om autentisering før første gangs bruk?

Å scanne passet er ikke nødvendigvis det samme som å fotografere passet.
(I hvert fall ikke når man har et elektronisk pass.)

Det handler ikke om autentisering før første gangs bruk. Det står at det handler om å kunne bruke BankID-appen som legitimasjon på Posten og 'Polet.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (58 minutter siden):

Hvorfor må man scanne det fysiske passet sitt med appen? Har den ikke tilgang til informasjon fra servere, slik som førerkort-appen har?
Å fotografere passet har man kunnet gjøre med kameramobil siden kameramobilen ble oppfunnet, så jeg lurer på hva de sikter til. Handler det om autentisering før første gangs bruk?

det hele minner litt om denne :p 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Hvorfor må man scanne det fysiske passet sitt med appen? Har den ikke tilgang til informasjon fra servere, slik som førerkort-appen har?
Å fotografere passet har man kunnet gjøre med kameramobil siden kameramobilen ble oppfunnet, så jeg lurer på hva de sikter til. Handler det om autentisering før første gangs bruk?

Å scanne passet betyr som oftest å lese ut data fra chippen i passet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (37 minutter siden):

Du finner sikkert noe annet å klage over. Ikke gi opp!

Det er leit at du ikke klarer holde deg sakelig og holder deg for god til å dra synspunkter i andre saker inn her på en trakasserende måte. Men du fikk rett, og jeg fikk noe å klage over - igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...