Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påtaleunnlatelse uten krav


Gjest aa4f2...da0

Anbefalte innlegg

Gjest aa4f2...da0

Hei. Skal gjøre en lang historie kort.

For 3-4 år siden ble jeg anmeldt for noe som jeg mener jeg ikke har gjort. I fjor så fikk jeg først et forelegg for dette, som jeg ikke vedtok. Så kom det en påtaleunnlatelse med flere krav, blant annet tilbakebetaling av en sum på ca 13.000 og noe om prøvetid på 2 år. Igjen så påklaget jeg og sa meg uenig, og gjorde meg klar for rettsak.

Så skjedde det noe uventet, jeg fikk en ny påtaleunnlatelse, men denne gangen uten krav. Dvs det står ingenting om tilbakebetaling eller prøvetid. 

Betyr dette da at om jeg ikke påklager noe, så vil konsekvensen av dette være at ja, jeg har dette på mitt rulleblad, men ingenting annet?

Har holdt på med dette i snart 4 år, og kjenner at jeg er ganske lei, og om den eneste konsekvensen er at det står noe på rullebladet mitt (som jeg uansett aldri har bruk for, og heller ikke bruk for at det skal være plettfritt) så må jeg jo nesten si at jeg vurdere og ikke klage.

Tilbakemelding tas med glede.

PS: Det er åpenbart ikke en stor sak, men et tilfelle av en uenighet av et salg av en ting til 13.000 hvor jeg mener at jeg kan dokumentere at det kjøper sier er feil, og at jeg ikke er skyldig i noe som helst av det som påstås. 

Anonymous poster hash: aa4f2...da0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påtaleunnlatelse kommer ikke på ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40. Dersom du ikke klager over påtaleunnlatelsen (krever det brakt inn for retten), anses saken som ferdig og avgjort - forutsatt at heller ikke fornærmede klager.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde klaget av prinsipielle årsaker.

 

Be dem om å henlegge saken som intet straffbart bevist. Når de allerede har gått ned og ned vil påtalemyndigheten åpenbart ikke i retten. Det er tilnærmet ingen som klager på en påtaleunnlatelse. 

 

Vandel blir brukt til mer enn du tror. Du kan feks bare glemme å bli bilselger et par år som krever bevilling.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Å si at påtalemyndigheten "åpenbart ikke" vil i retten blir ganske misvisende. En påtaleunnlatelse er et tilbud til deg om å slippe å gå i retten - påtalemyndigheten skal ikke gi deg påtaleunnlatelse hvis de ikke mener bevisene ville holdt i retten. 

Men en påtaleunnlatelse er de ordinære straffesakenes forenklede forelegg. Det er et tilbud om å få saken ut av verden med få konsekvenser for deg. Jeg vil tro ganske mange mennesker undertegner forenklede forelegg selv om det nok kanskje hadde vært kranglegrunnlag. 

Men: Det at du godtar en påtaleunnlatelse vil være et svært tungtveiende argument i en senere sivil sak - hvis fornærmede anlegger en. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...