Gå til innhold

American Express: Platinum, Gold eller Green


Anbefalte innlegg

Jeg har valgt meg ut Finnair som flyselskap og deres Finnair Plus fordelsprogram fordi de har ruter mellom Norge og Asia, og de har gode priser. Jeg tenker jeg kommer til å ta endel reiser til Asia i de kommende årene (Sør-Korea, Japan, Kina, etc.).

For å få ekstra komfort hos Finnair (Premium Economy eller Business), så koster det nok endel mer. For en flyreise på 12+ timer så vil jeg ha god komfort på reisen.

Jeg har derfor tenkt å anskaffe meg American Express for å samle opp poeng for alt jeg handler (butikker, nettbutikker).
I tillegg bruke BillKill for å betale mine eFaktura med American Express får jeg enda mer poeng.
Jeg vil også samle opp poeng ved handling av flyreiser, og hotell gjennom Booking.com.

Finnair skal gå over til Avios poengsystem fra 09.03.2024
I følge Finnair skal man kunne overføre Amex poeng til Avios med en 3:2 ratio.

20000kr i måneden blir 20000 Amex poeng.
Dette vil bli ca. 13333 poeng hos Avios/Finnair.

I følge Finnair så koster det følgende å oppgradere (hvis disse tallene også gjelder når de går over til Avios)
https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/earn-and-use-finnair-plus-points/use-points-on-travel-class-upgrade

Region From Economy to Premium Economy From Premium Economy to Business  From Economy to Business 
Flights within Northern Europe*  - - 10,000 points or 1 European upgrade benefit 
Flights within Europe**  - - 15,000 points or 1 European upgrade benefit 
Flights between Europe and Asia, North America, Doha or Dubai 25,000 points or 2 European upgrade benefits  35,000 points or 1 long-haul upgrade benefit  60,000 points or 1 long-haul upgrade benefit 

 

 

Så mitt spørsmål her:
American Express Green (50kr måneden) eller American Express Gold (175kr måneden)

Fordelen med Gold over Green er disse.
- Tilgang til over 1300 flyplasslounger i hele verden
- Oppgraderinger på reisen
- Frokost, lunsj og middag på reisen med Lounge on-the-go
- Leiebilfordeler på reisen
- Reiseforsikring for hele familien
- Ta med en venn på middag for to – vi spanderer en toretters middag

Men jeg føler ikke helt at jeg absolutt trenger disse fordelene.
Men det ene punktet der "Oppgraderinger på reisen". Det virket litt skummelt. Kan jeg ikke få oppgraderinger med mitt Amex Green, eller betyr det bare at man får ekstra/lettere mulighet for oppgradering.

175kr i måneden (2100kr i året), vil spise opp litt av mine poeng, kontra 50kr i måneden (600kr i året).

American Express Platinum blir alt for dyrt. Jeg reiser alt for lite til at det er noe verd for meg. 1-2 reiser i året er ikke nok til å rettferdiggjøre prisen på Platinum 650kr i måneden (7800kr i året).

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • DJViking endret tittelen til American Express: Platinum, Gold eller Green
Videoannonse
Annonse

Min umiddelbare tanke er at med 1-2 reiser i året så blir det eit spørsmål om det er verdt å betale 1500 kr meir i året for litt ekstra fordeler. Denne kostnaden for kortet åleine må du vekte opp mot kor mykje poeng du reknar med å spare inn. tenker du at det er realistisk at du bruker 20 000 kr på kredittkortet kvar måned?


Når det gjeld fordelen med tilgang på lounge så er det fyrste du bør sjekke opp er om det er lounge på dei flyplassane du reiser mellom, og ikkje minst kva servicenivå det er på "dine" flyplasslounger.
Best utbytte av lounge får du sjølvsagt om du har lange nok opphold på flyplassane til at du får utnytta fordelane. 

Fordelen med reiseforsikring er vel ein fordel du ikkje trenger, for eg reknar med at du heilt sikkert har reiseforsikring frå før likevel?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

tenker du at det er realistisk at du bruker 20 000 kr på kredittkortet kvar måned?

Jeg har rundt 20-30K på kredittkort hver måned. Da ikke medregnet eFaktura.
Med BillKill for å betale eFaktura med Amex så kan jeg får mer poeng, men BillKill koster omtrent 80kr i måneden.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Når det gjeld fordelen med tilgang på lounge så er det fyrste du bør sjekke opp er om det er lounge på dei flyplassane du reiser mellom, og ikkje minst kva servicenivå det er på "dine" flyplasslounger.
Best utbytte av lounge får du sjølvsagt om du har lange nok opphold på flyplassane til at du får utnytta fordelane. 

Fly med Finnair til Asia har mellomlanding i Helsinki, og der er det ofte flere timer å vente til fly går videre.
I fjor da jeg bestilte meg en reise til Hong Kong, så valgte jeg Loungetilgang i bestillingen og det kostet meg 500kr ekstra.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (21 minutter siden):

Fordelen med reiseforsikring er vel ein fordel du ikkje trenger, for eg reknar med at du heilt sikkert har reiseforsikring frå før likevel?

Jeg har en ganske god reiseforsikring gjennom jobben.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DJViking said:

Jeg har valgt meg ut Finnair som flyselskap og deres Finnair Plus fordelsprogram fordi de har ruter mellom Norge og Asia, og de har gode priser. Jeg tenker jeg kommer til å ta endel reiser til Asia i de kommende årene (Sør-Korea, Japan, Kina, etc.).

For å få ekstra komfort hos Finnair (Premium Economy eller Business), så koster det nok endel mer. For en flyreise på 12+ timer så vil jeg ha god komfort på reisen.

Jeg har derfor tenkt å anskaffe meg American Express for å samle opp poeng for alt jeg handler (butikker, nettbutikker).
I tillegg bruke BillKill for å betale mine eFaktura med American Express får jeg enda mer poeng.
Jeg vil også samle opp poeng ved handling av flyreiser, og hotell gjennom Booking.com.

Finnair skal gå over til Avios poengsystem fra 09.03.2024
I følge Finnair skal man kunne overføre Amex poeng til Avios med en 3:2 ratio.

20000kr i måneden blir 20000 Amex poeng.
Dette vil bli ca. 13333 poeng hos Avios/Finnair.

I følge Finnair så koster det følgende å oppgradere (hvis disse tallene også gjelder når de går over til Avios)
https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/earn-and-use-finnair-plus-points/use-points-on-travel-class-upgrade

Region From Economy to Premium Economy From Premium Economy to Business  From Economy to Business 
Flights within Northern Europe*  - - 10,000 points or 1 European upgrade benefit 
Flights within Europe**  - - 15,000 points or 1 European upgrade benefit 
Flights between Europe and Asia, North America, Doha or Dubai 25,000 points or 2 European upgrade benefits  35,000 points or 1 long-haul upgrade benefit  60,000 points or 1 long-haul upgrade benefit 

 

 

Så mitt spørsmål her:
American Express Green (50kr måneden) eller American Express Gold (175kr måneden)

Fordelen med Gold over Green er disse.
- Tilgang til over 1300 flyplasslounger i hele verden
- Oppgraderinger på reisen
- Frokost, lunsj og middag på reisen med Lounge on-the-go
- Leiebilfordeler på reisen
- Reiseforsikring for hele familien
- Ta med en venn på middag for to – vi spanderer en toretters middag

Men jeg føler ikke helt at jeg absolutt trenger disse fordelene.
Men det ene punktet der "Oppgraderinger på reisen". Det virket litt skummelt. Kan jeg ikke få oppgraderinger med mitt Amex Green, eller betyr det bare at man får ekstra/lettere mulighet for oppgradering.

175kr i måneden (2100kr i året), vil spise opp litt av mine poeng, kontra 50kr i måneden (600kr i året).

American Express Platinum blir alt for dyrt. Jeg reiser alt for lite til at det er noe verd for meg. 1-2 reiser i året er ikke nok til å rettferdiggjøre prisen på Platinum 650kr i måneden (7800kr i året).

 

Bare par ting. 
Oppgradering på reisen er nok meget sjelden for Amex kort.

Jeg har nå Platinum kort med Qatar( hatt gull siden 2017), samme allianse som Finnair. Jeg har fått 5 oppgraderinger siden 2018 på rundt 30 turer med One World, også Finnair. Men når jeg hadde gullkort hos Skyteam fikk jeg upgrade på over 50% av turene der med gullkort

Platinum og gull kort hos et medlem av Oneworld går altid over Amex når det kommer til oppgradering.

Lounge tilgang er altid deilig, men det er veldig stor forskjell på kvaliteten på loungene. Eks man kommer ikke inn i Flyselvskapenes egne lounger med Amex kort. Det krever gull eller Platinum kort fra eks Finnair.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, DJViking said:

Fly med Finnair til Asia har mellomlanding i Helsinki, og der er det ofte flere timer å vente til fly går videre.
I fjor da jeg bestilte meg en reise til Hong Kong, så valgte jeg Loungetilgang i bestillingen og det kostet meg 500kr ekstra.

Hvis reiser en del så kan det lønne seg og kjøpe PriorityPass kort frem til man har gull/platinum kort med en allianse. Da får du tilgang til lounger på de fleste flyplasser i Verden. 
 

NB. Gardemoen har ingen lounge avtale med Priority Passp

Lenke til kommentar
paatur skrev (8 minutter siden):

Bare par ting. 
Oppgradering på reisen er nok meget sjelden for Amex kort.

Jeg har nå Platinum kort med Qatar( hatt gull siden 2017), samme allianse som Finnair. Jeg har fått 5 oppgraderinger siden 2018 på rundt 30 turer med One World, også Finnair. Men når jeg hadde gullkort hos Skyteam fikk jeg upgrade på over 50% av turene der med gullkort

Hva betyr det egentlig?
Er det noe man må spørre om selv, og kan det hende man ikke får oppgradert?

Siden jeg ikke har lyst å gamble, og vil ha ekstra komfort, så tror jeg det beste da er å kjøpe oppgradering med poeng under bestillingen.

Jeg fikk tips fra en tidligere kollega som reiste mye til Japan med Finnair. Han anbefalte å kjøpe Economy og deretter kjøpe oppgradering som man fikk tilbud om å gjøre ved avslutningen av bestillingen. Da kunne man kjøpe bedre Comfort-sete, og annen mat. Det kunne også bestilles i ettertid, men da kunne det muligens bli litt dyrere.

Lenke til kommentar
paatur skrev (8 minutter siden):

NB. Gardemoen har ingen lounge avtale med Priority Passp

På norske flyplasser ser jeg liten vits med Lounge.
Jeg hater å kaste bort tid, og mye tid på flyplass er bortkastet hvis det er unødvendig.
Jeg beregner passelig god tid til å ankomme flyplass før flyet går, så venter jeg bare på gate.

Men hvis man i utlandet må vente 10+ timer før avgang, så kan det være godt å ha tilgang til Lounge med gode sitteplasser, mat og drikke.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (6 minutter siden):

Hva betyr det egentlig?
Er det noe man må spørre om selv, og kan det hende man ikke får oppgradert?

Siden jeg ikke har lyst å gamble, og vil ha ekstra komfort, så tror jeg det beste da er å kjøpe oppgradering med poeng under bestillingen.

Jeg fikk tips fra en tidligere kollega som reiste mye til Japan med Finnair. Han anbefalte å kjøpe Economy og deretter kjøpe oppgradering som man fikk tilbud om å gjøre ved avslutningen av bestillingen. Da kunne man kjøpe bedre Comfort-sete, og annen mat. Det kunne også bestilles i ettertid, men da kunne det muligens bli litt dyrere.

Faren her er om det blir fullt, da må en "kose" seg bak i flyet. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, DJViking said:

Hva betyr det egentlig?
Er det noe man må spørre om selv, og kan det hende man ikke får oppgradert?

Siden jeg ikke har lyst å gamble, og vil ha ekstra komfort, så tror jeg det beste da er å kjøpe oppgradering med poeng under bestillingen.

Jeg fikk tips fra en tidligere kollega som reiste mye til Japan med Finnair. Han anbefalte å kjøpe Economy og deretter kjøpe oppgradering som man fikk tilbud om å gjøre ved avslutningen av bestillingen. Da kunne man kjøpe bedre Comfort-sete, og annen mat. Det kunne også bestilles i ettertid, men da kunne det muligens bli litt dyrere.

Det er ikke altid man kan oppgradere hverken for penger eller Poeng.

Jeg flyr en rask tur til Jakarta om et par uker. Den turen er det ikke mulig og upgrade med hverken poeng eller penger. Grunnen er nok at fly Oslo - Doha - Jakarta. Jakarta - Doha - Copenhagen er forventa og selge ut.

 

Mens jeg forrige uke fløy hjem fra Bangkok - Doha - Oslo. Der var der mulig og upgrade både for poeng og penger.

Endret av paatur
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Faren her er om det blir fullt, da må en "kose" seg bak i flyet. 

Så man gambler faktisk litt om man da får oppgradering eller ikke.

Greit å vite. Da bestiller jeg heller en oppgradering når jeg bestiller reisen.

Det er for meg tortur å sitte i de trange setene bare mellom Tromsø-Oslo, og kan ikke tenke meg å sitte i dem på en 12+ timer lang flytur.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
paatur skrev (2 minutter siden):

Det er ikke altid man kan oppgradere hverken for penger eller Poeng.

Jeg flyr en rask tur til Jakarta om et par uker. Den turen er det ikke mulig og upgrade med hverken poeng eller penger. Grunnen er nok at fly Oslo - Doha - Jakarta. Jakarta - Doha - Copenhagen er forventa og selge ut 

Hvis jeg ikke hadde fått muligheten til å oppgradere før avslutningen av bestillingen, så ville jeg nok gått tilbake og bestilt en Premium Economy, men da blir det jo bortkastet alt oppsparingen av poeng.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (5 minutter siden):

Så man gamler faktisk litt om man da får oppgradering eller ikke.

Greit å vite. Da bestiller jeg heller en oppgradering når jeg bestiller reisen.

Det er for meg tortur å sitte i de trange setene bare mellom Tromsø-Oslo, og kan ikke tenke meg å sitte i dem på en 12+ timer lang flytur.

Helt enig, jeg klarer ikke lngre turer i vanlige seter. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DJViking said:

Så man gamler faktisk litt om man da får oppgradering eller ikke.

Greit å vite. Da bestiller jeg heller en oppgradering når jeg bestiller reisen.

Det er for meg tortur å sitte i de trange setene bare mellom Tromsø-Oslo, og kan ikke tenke meg å sitte i dem på en 12+ timer lang flytur.

Det er litt bedre seteplass på lange flyturer til Asia enn på lokale fly I Norge.

Men jeg har sett at Premium Eco ofte bare koster er par tusen ekstra med Finnair. Det er det verdt.

Husk også at man får gratis alkohol øl/brennvin på premium eco hele fly turen med Finnair mens på normal eco får man bare 1 gratis alkohol drikke med maten 

Lenke til kommentar

Er ikke du i Tekna da @DJViking? Da får du Handelsbanken Platinum kortet gratis, og det gir LoungeKey med gratis tilgang til lounger på flyplasser over hele verden.

 

Så ville jeg dobbeltsjekket Avios konverteringen, og at den faktisk fungerer/gjelder for de norske kortene etter 09.03 som forventet før du går all inn. Som det er akkurat nå kommer du mye oftere i en bra reiseklasse til Asia med SAS EuroBonus enn Finnair i hvert fall.

Lenke til kommentar
paatur skrev (4 minutter siden):

Det er litt bedre seteplass på lange flyturer til Asia enn på lokale fly I Norge.

Men jeg har sett at Premium Eco ofte bare koster er par tusen ekstra med Finnair. Det er det verdt.

Da jeg bestilte Premium Economy Flex i fjor til Hong Kong kostet det meg 22000kr
Vanlig Economy Flex ville kostet med kun 12000kr.

Om det har noe med Flex å gjøre eller ikke vet jeg ikke. Men 10000kr ekstra er mye penger.

Lenke til kommentar
paatur skrev (6 minutter siden):

Det er litt bedre seteplass på lange flyturer til Asia enn på lokale fly I Norge.

Det er også viktig for meg er å få litt bredere seter.
Finnair Premium Economy har ikke bare bedre benplass, men også litt bedre plass i bredden.

Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (4 minutter siden):

Er ikke du i Tekna da @DJViking? Da får du Handelsbanken Platinum kortet gratis, og det gir LoungeKey med gratis tilgang til lounger på flyplasser over hele verden.

 

Så ville jeg dobbeltsjekket Avios konverteringen, og at den faktisk fungerer/gjelder for de norske kortene etter 09.03 som forventet før du går all inn. Som det er akkurat nå kommer du mye oftere i en bra reiseklasse til Asia med SAS EuroBonus enn Finnair i hvert fall.

Godt å vite om Handelsbanken, men Setekomfort er viktigere for meg enn Lounge.

Blir å vente til de har gjort overgangen til Avios og deretter sjekke med Finnair. Dessverre klarer jeg ikke å finne en epostadresse hvor man kan kontakte Finnair kundeservice. Kun et norsk telefonnummer og en Chatbot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...