Gå til innhold

American Express: Platinum, Gold eller Green


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, DJViking said:

Da jeg bestilte Premium Economy Flex i fjor til Hong Kong kostet det meg 22000kr
Vanlig Economy Flex ville kostet med kun 12000kr.

Om det har noe med Flex å gjøre eller ikke vet jeg ikke. Men 10000kr ekstra er mye penger.

Blir litt off topic men.

22 000 var da veldig dyrt med premium eco til Asia med Finnair.

Tenker og ta en tur til Hong Kong eller Seoul i Juni og det ligger på 13 800 i premium eco tur retur nå. 
 

Og 10 500 i normal økonomi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (1 time siden):

Jeg har rundt 20-30K på kredittkort hver måned. Da ikke medregnet eFaktura.
Med BillKill for å betale eFaktura med Amex så kan jeg får mer poeng, men BillKill koster omtrent 80kr i måneden.

Koster vel langt mer enn det. Du får med AMEX en transaksjonskostnad på 2,3% i tillegg til dette. Om du har 20 000,- i månedlige regninger du betaler via Kill Bill, betyr det ett månedlig tillegg på 460,- 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
paatur skrev (9 minutter siden):

Blir litt off topic men.

22 000 var da veldig dyrt med premium eco til Asia med Finnair.

Tenker og ta en tur til Hong Kong eller Seoul i Juni og det ligger på 13 800 i premium eco tur retur nå. 
 

Og 10 500 i normal økonomi

Er det med eller uten Flex?
Jeg valgte Flex for å få muligheten til å avbestille.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Kron skrev (3 minutter siden):

Koster vel langt mer enn det. Du får med AMEX en transaksjonskostnad på 2,3% i tillegg til dette. Om du har 20 000,- i månedlige regninger du betaler via Kill Bill, betyr det ett månedlig tillegg på 460,- 

Så for 20000kr = 20000 poeng, så "koster" det meg ca 500kr å få de poengene.

Litt dyrt. Men om de 20000 poengene kan spare meg for en oppgradering som ville kostet meg 10000kr, så kan det være verd det.

Men hvis oppgraderingen kun koster ca. 4000kr, så vil 1 år med BillKill og Amex koste meg 4-5000kr i gebyr.

Ble nå litt usikker på den BillKill.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 minutter siden):

Er det transaksjonskostnad på 2,3% på alt man betaler med Amex eller er det kun hvis man bruke det med BillKill?

Det er noe kun Bill Kill tar. Når du bruker kortet som normalt i butikker og på nett så er det selgeren som tar transaksjonskostnadene, ikke kjøperen. 

billkill.png.828676f5b8d471ad5eb4f46d5cd1ecdb.png

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Blir en vurdering i så fall om det er verd 500kr for å få 20000kr ekstra Amex poeng.
Og 20000 Amex poeng blir til ca 13333 Avios poeng som kan brukes hos Finnair.

Det er kun 1 måned. Hvis jeg bruker det hver måned for 12 måneder
200000 poeng - 133333 Avios poeng
BillKill: 5560kr (2,3% + 80kr*12)

Tror jeg dropper den BillKill. En oppgradering vil koste meg kanskje 10000kr.
Vanlig opptjening hos Amex tror jeg vil dekke dette fint. Jeg bruker omtrent 20-30K på mitt kredittkort hver måned. Noe som gir meg bare ved bruk av Amex 20000-30000 Amex poeng.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Just now, DJViking said:

Blir en vurdering i så fall om det er verd 500kr for å få 20000kr ekstra Amex poeng.
Og 20000 Amex poeng blir til ca 13333 Avios poeng som kan brukes hos Finnair.

Det er kun 1 måned. Hvis jeg bruker det hver måned for 12 måneder
200000 poeng - 133333 Avios poeng
BillKill: 5560kr (2,3% + 80kr*12)

Tror jeg dropper den BillKill. En oppgradering vil koste meg kanskje 10000kr.
Vanlig opptjening hos Amex tror jeg vil dekke dette fint. Jeg bruker omtrent 20-30K på mitt kredittkort hver måned.

Nå vet jeg ikke hvor mye upgrade med Avis koster hos Finnair.

Men har man kjøpt en Økonomi Comfort billett hos Qatar Airways. Så koster en upgrade på et fly eks Oslo - Doha normalt sett 20 000 Avios til Busniess.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
paatur skrev (4 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvor mye upgrade med Avis koster hos Finnair.

Men har man kjøpt en Økonomi Comfort billett hos Qatar Airways. Så koster en upgrade på et fly eks Oslo - Doha normalt sett 20 000 Avios til Busniess.

Finnair har en oversikt hvor mange poeng en oppgradering koster.
Men om den oversikten vil gjelde også etter overgang til Avios er usikkert.
https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/earn-and-use-finnair-plus-points/use-points-on-travel-class-upgrade

Region From Economy to Premium Economy From Premium Economy to Business  From Economy to Business 
Flights within Northern Europe*  - - 10,000 points or 1 European upgrade benefit 
Flights within Europe**  - - 15,000 points or 1 European upgrade benefit 
Flights between Europe and Asia, North America, Doha or Dubai 25,000 points or 2 European upgrade benefits  35,000 points or 1 long-haul upgrade benefit  60,000 points or 1 long-haul upgrade benefit 

Litt synd at man kun kan oppgradere til Business på fly innenfor Europa. Kanskje de bruker mindre fly på slike korte distanser.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Har kort fra AmEx uten månedsavgift. Tjener opp eurobonuspoeng og en bonusreise til halv pris i året. Høres ut som om dealen til Finnair er dårligere.

Pass ellers på at AmEx tar mere gebyrer enn andre om du bruker kortet i utlandet.

Beste deal for kort for flyreiser er Santander Visa som også er uten månedsavgift. Med det får jeg 4% kickback på alle flyreiser, men det er begrenset til 2000 kroner i året. Burde dekke behovet ved bare 2 reiser i året.

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (23 minutter siden):

Har kort fra AmEx uten månedsavgift. Tjener opp eurobonuspoeng og en bonusreise til halv pris i året. Høres ut som om dealen til Finnair er dårligere.

Et av disse som er uten månedsavgift.
American Express Basic Card
SAS Amex Classic?

Basic gir ikke poengopptjening.
SAS Amex Classic gir kun EuroBonus: 10 Ekstrapoeng per 100 du bruker

Det kommer vel an på hvor man skal reise, og hvor mye komfort man vil ha på turen hvor mange poeng man trenger.

En reise til Asia med EuroBonus fra Amex Premium eller Business, da må man vel ha ganske høyt forbruk på kortet for å få nok bonuspoeng.

https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/
Asia Economy 90000 poeng, Business 165 000 poeng, Første klasse 225 000 poeng
Man må da bruke SAS Amex Classic for 1,5 millioner kroner for å få nok poeng til en Business.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (34 minutter siden):

Har kort fra AmEx uten månedsavgift. Tjener opp eurobonuspoeng og en bonusreise til halv pris i året. Høres ut som om dealen til Finnair er dårligere.

Oppgradering fra Economy til Premium Economy krever 25000 poeng.
For meg med poengsystemet til Finnair, så kan jeg samle opp så mange poeng på kun 2-3 måneder med mitt bruk.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Nå har Finnair publisert overgang til Avios.
Her vises hvor mange poeng man trenger for oppgradering:
https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-travel-class-upgrade

Med American Express får man Amex Poeng for all bruk med kortet.
1 Amex Poeng = 1 Krone

Disse poengene kan overføres til Avios.

Jeg er fortsatt litt usikker hvor mange Avios poeng man får.
Denne siden sier 17:10 fordeling fra Amex til Avios
https://www.finnairshop.com/en/american-express

Denne siden sier 1:1 fordeling fra Amex til Avios:
https://www.americanexpress.com/en-xb/rewards/membership-rewards/partner/Finnair-Plus/FI-01?categoryname=&linknav=icc-mr-vrp-travelpartners-fi01-logo

Jeg har nå bestilt meg et American Express Green.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Fikk mitt American Express Green kort i dag.

Synd man ikke kan legge dette inn i verken Vipps eller Klarna App.
PayEx takler heller ikke Amex.

Mye arbeid med å bytte ut kredittkort over alt man har det lagret på diverse tjenester.

Syntes kredittgrensen jeg fikk var litt lav. Kun 29K.
Kanskje fordi jeg har 2 kredittkort fra før av på 50K og 40K hver.
Lurer på hva Amex legger i grunn til den vurderingen. Jeg hadde fått en kredittgrense på VISA/Mastercard som hadde vært mye høyere.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...