Gå til innhold

Forbrukers rettigheter HP printer


Anbefalte innlegg

Hei. HP dytter ut firmware til printere som skrur av printe-mulighet hvis man har installert uorginalt belkk/toner. Dette er en "sikkerhetsoppdatering", som man jo er fristet til å installere. Mange printere laster og installerer også oppdateringer automatisk, hvis man ikke har gått inn å fysisk skrudd av dette valget.

Hvordan stiller norske forbrukerrettigheter seg til dette? Det er en funksjon man hadde før, som plutselig er tatt vekk fra produktet.

Det er pågående søksmål i USA mot HP: https://arstechnica.com/gadgets/2024/01/hp-sued-again-for-blocking-third-party-ink-from-printers-accused-of-monopoly/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mongojarle skrev (10 minutter siden):

HP dytter ut firmware til printere som skrur av printe-mulighet hvis man har installert uorginalt belkk/toner.

Gjelder dette mange skrivermodeller? Jeg har en HP som alltid har nyeste FW, og jeg har ikke problemer med å bruke uoriginalt blekk. Storm i et vannglass?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Tja, vet jo ikke hvilke modeller som er berørt, men her er teksten fra min egen farge-laser:

Please note that this printer uses dynamic security measures to block cartridges using a non-HP chip, and periodic firmware updates will maintain the effectiveness of these measures and block cartridges that previously worked. The printer is intended to work only with new or reused cartridges that have a new or reused HP chip. For more information, go to www.hp.com/learn/ds

Utifra teksten innrømmes det jo at funksjonaliteten på produktet jeg har kjøpt som en engangsinvestering reduseres. Hva om bilen din hadde stoppet fordi du ikke brukte dekk eller olje levert av bilprodusenten?
Hva om du ikke fikk ladet telefonen din med uorginal usb-kabel eller lader?

Og her er en artikkel fra Komputer for alle, som har en liste over printere: https://komputer.no/pc-utstyr/skriver/hp-tvinger-kunder-til-a-kjope-dyrt-originalblekk
Her er en annen liste: https://www.pcworld.com/article/1656073/these-hp-printers-can-be-upgraded-to-allow-third-party-printer-ink.html

Det kan jo hende dette står i webgrensesnittet mitt, uten at det faktisk blokkeres, for jeg har jo ikke testet med uorginal toner. Og syntes det er lite i norske medier om dette, så mulig det er slått ned på i EU/EØS allerede.

Så akkurat nå er spørsmålet mitt mer teoretisk.

Edit:
På selve displayet på printeren min kan jeg også logge inn og endre noen innstillinger. Der er det to valg av interesse:
- Cartridge policy
     - Off
     - Authorized HP
- Cartridge protection
     - Off
     - Protect cartridges

Dette er en HP Color LaserJet MFP M283fdw, som muligens er rettet mer mot det profesjonelle markedet enn hjemme-markedet.
Trenger ikke scrolle langt ned her før man finner samme tekst: https://www.hp.com/no-no/products/printers/product-details/29448720

Endret av mongojarle
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mongojarle skrev (2 timer siden):

Dette er en HP Color LaserJet MFP M283fdw, som muligens er rettet mer mot det profesjonelle markedet enn hjemme-markedet.

Min er en enkel blekk-MFP HP DeskJet i 2700-serien. I HP Smart skriverstatus sier den bl.a.: "Skriveren har oppdaget at en uekte elektronisk krets fra HP er festet til de angitte patronene". Videre "Skriveren registrerer at patroner som ikke har elektronisk krets fra HP kan brukes". Utover dette fungerer alt som det skal. Helt greit at den sier fra, men ikke greit hvis den avviser bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bra!

Det har jo kommet en annen hårreisende sak som går på noe av det samme, der smart-TVer med Roku "operativsystem" ikke lenger kan brukes med mindre man aksepterer oppdaterte brukervilkår. Det er ikke mulig å avslå, og med mindre man godtar kan man ikke bruke TV'en (ikke engang bytte inngang).

Er ikke berørt av dette, men regner med dette også hadde gått greit (men krevende både med tanke på tid og energi) i forbrukertilsynet.

Lenke til kommentar
mongojarle skrev (På 2.3.2024 den 5:16 PM):

Blir spennende når jeg må engang bytte toner...

bare skipp tonerbyttet med en gang.
Kjøp ny printer.
Gå for en Brother eller Canon som ikke driver med dette tullet.

Du får Fantastiske skrivere fra begge til lavere driftspris en HP, selv om man bruker orginale pulverpatroner.
HP var en gang gode skrivere, men etter Fotoskrivere ikke er vanlige lengre har dem tapt seg sykt.

HP sin våte drøm er at alle skal leie en printer.
Men for prisen du må betale pr år for en HP kan du kjøpe en Brother eller Canon og bruke den med medfølgende pulverkasetter i mange år.
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...