Gå til innhold

Hjelp til oppgradering


Anbefalte innlegg

Har en stasjonær maskin som gradvis har blitt oppgradert i årenes løp, men det begynner å bli en stund siden jeg byttet noe nå.
Dama har plutselig fått for seg at hun vil spille Red Dead Redemption 2, men det lugger litt vel mye.
Det er vel skjermkortet som drar beina etter seg, men jeg lurer på hvor raskt skjermkort jeg kan dra nytte av med mine nåværende komponenter?

Asus X570-F hovedkort, Ryzen 9 3900X 3.8GHz, Seasonic 860W PSU, GeForce GTX 1070, Samsung 950 Pro 512GB M2 SSD og 64GB ram DDR4 3600Mhz på Windows 10

Tenker litt på RTX 4070 super eller super Ti, men hva blir da flaskehalsen i systemet? Er det eventuelt andre ting jeg bør vurdere å bytte ut?

Endret av RustneTrompet
la til mer info om eksisterende system
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint. Til høyere oppløsning på skjermen til mindre er problemet med CPU. Ved 2560x1440 så vil jeg tro at CPU er ganske bra (men det finnes bedre). Det er stor forskjell på spill hvor CPU-krevende det er.

Ryzen 7 5800x3d er en god oppdatering på CPU for gaming.

Ryzen 9 5900X kan også være et alternativ.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
30 minutes ago, RustneTrompet said:

Tenker litt på RTX 4070 super eller super Ti, men hva blir da flaskehalsen i systemet? Er det eventuelt andre ting jeg bør vurdere å bytte ut?

4070 super er glimrende, men CPU'en din var ikke veldig god når den var ny engang. Oppdater bios og sett inn en ryzen 5800x3d 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelp begge to!

3900X fikk vel særdeles god omtale da den kom, men den er jo ikke ny lengre nei. Burde kanskje nevnt at maskinen blir brukt 80% av tiden til andre ting enn gaming, men det er vel kanskje noe å hente på bytte til 5800X3D uansett?
Vi jobber i 4K med to skjermer, mye med store og mange filer i Adobe inDesign, Photoshop, Premiere, samt Blender og ExoCad.

Lenke til kommentar

Bytt skjermkort først, og blir man ikke fornøyd med det så kan du bytte CPUen.

Høres ut som du har bedre av å bytte til 5900X eller 5950X i forhold til 5800X3D som er mer spill relatert hvis du trenger å bytte CPU.

Jeg har selv 5950X i spill PCen (Fra før 5800XD kom), og har valgt å skru av SMB (hyper threating), slik at CPUen holder full hastighet lenger og gir mindre varme. Kjører da kun på kjernene, og ikke 2 tråder pr kjerne. Men har bare denne PCen til spilling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For meg så ville jeg ikke byttet CPU. 3900x er omtrent like god på mange andre områder enn spill. En må spille minst ett av de spillene (med høy fps) der det er en forskjell for at det skal ha noe for seg.

3900X er en kraftigere CPU. F.eks benchmark: https://www.cpubenchmark.net/compare/3493vs4823/AMD-Ryzen-9-3900X-vs-AMD-Ryzen-7-5800X3D

5800x3d er høyt på listene når det gjelder gaming ytelse:

https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

5800x3d er noe bedre enn 3900x for gaming:

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...