Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet tvinge seg inn til sykehus?


Gjest 04d3b...180

Anbefalte innlegg

Gjest 04d3b...180

Undersøker andre relevante saker og kom på en egen erfaring som muligens kan ha vært tjenestefeil.

Har vært innlagt på akuttpsykiatrisk, lukket avdeling. Ellers oppegående person. Et punkt her under en paranoid episode var at 'er jeg trygg her' og at 'politiet ikke skal oppsøke meg' som var bekreftet.

Etter 1 eller 2 dager inn i oppholdet tvinger politiet seg inn med ransakelsesordre på meg, som forøvrig var uhjemlet og alt ble tilbakelevert uten å ha noen gang gjennomgått overnevnte flere måneder senere.

Men jeg reagerer jo egentlig litt på at de tvinger seg inn i lukket avdeling.

Helsepersonell der sa også de ønsket varsle meg først da jeg var i en sårbar situasjon, men de fikk beskjed av politiet de måtte inn og de ikke fikk lov si fra til meg først. 

Ble så lagt i håndjern mm. 

Jeg føler dog på sett og vis overnevnte har vært klar maktmisbruk. Det var ikke fare for bevisforspillelse sa ransakingen uansett ikke ble brukt til noe. Spesielt når helsepersonell ikke får lov og de tvinger seg inn, som er det jeg reagerer på egentlig.

(Forøvrig har hele saken som maktmisbruk ovenfor ble brukt til blitt frifunnet rettskraftig)

Anonymous poster hash: 04d3b...180

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 04d3b...180
vidor skrev (54 minutter siden):

Antar at politiet har hatt sine grunner. Som f.eks rus som kan utløse kraftige paranoide trekk. De ønsker ikke å gi mulighet for bevisforspilling da.

Nei, var ingen rus, psykose eller lignende. Saken gjaldt et urelatert beslag av elektroniske enheter som uansett ikke ble undersøkt, og sakene dette var relatert til ble henlagt på rekke og rad, og den eneste behandlet i rettsvesenet endte med frifinnelse.

Innleggelsen var frivillig av eget initiativ på grunn av suicidale tanker. Jeg synes det bør være en klar grense mellom helsevern og hvorvidt tvangsmidler kan brukes på pasienter uten at det er fare for liv og helse for eksempel. Jeg mener vel det har vært lignende saker der leger har nektet politi å se til eller forespørre pasienter og lignende som selv oppsøker helsehjelp, noe som også ble forsøkt her, at pasient som frivillig oppsøker helsehjelp har helsepersonell som forsker melte politiet tilgang, men som likevel tvinger seg inn.

Slike tilfeller vil jo føre til at visse personer ikke tør oppsøke helsevesenet om politiet fritt kan bruke tvangsmidler på aktive pasienter.

Anonymous poster hash: 04d3b...180

Lenke til kommentar

Det avgjerande spørsmålet er kva ransakingsordren gjekk ut på. Kva meiner du med at ransakingsordren var "uhjemlet"? Dersom politiet hadde ei ransakingsordre så må den openbart vært heimla ein stad, eller meiner du at politiet ikkje hadde ransakingsordre og at dei tvang seg inn ulovleg? 

At ransakinga seinare viste seg å være grunnlaus er utan betydning, spørsmålet er om politiet hadde skjellig grunn eller ikkje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er det langt fra gitt at politiet "tvang" seg inn i den forstand at det var lagt ned et (privatrettslig) forbud mot at de kom inn. Et slikt forbud må gis av sykehuseier (helseforetaket), ikke av tilfeldig helsepersonell som er på jobb. 

For det andre vil ikke et slikt forbud kunne påberopes mot politiet. Politiet kan i medhold av politiloven §§ 5 og 7 i svært stor grad se bort fra slike privatrettslige forbud for å kunne utføre oppdraget sitt. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...