Gå til innhold

Gud ble menneske!


Anbefalte innlegg

skalvisi skrev (21 timer siden):

Fortsett å tilegne deg kunnskap om Jehova Gud og Jesus Kristus.

Joh 17:3: ( Jesus sa i bønn til sin Far) Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du har utsendt, Jesus kristus.

Kristus sier " Riket er inne i dere" .

Gud lar seg ikke begrense av noe, Han er alt som er mulig og umulig.

Han kan ikke invaderes, av den enkle årsak at Han er den eneste.

Men fortsette å øke min kunnskap skal jeg, om Gud gir meg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arnfinnius skrev (3 minutter siden):

Kristus sier " Riket er inne i dere" .

Gud lar seg ikke begrense av noe, Han er alt som er mulig og umulig.

Han kan ikke invaderes, av den enkle årsak at Han er den eneste.

Men fortsette å øke min kunnskap skal jeg, om Gud gir meg det.

Jesus fortalte den romerske landshøvdingen Pontius Pilatus hvorfor han hadde kommet til jorden: For å vitne om sannheten er jeg født og derfor er jeg kommet til verden.( Joh 18:37) Men hvilke spesielle sannheter var det Jesus skulle gjøre kjent. Først og fremst sannheter om hans himmelske Far. Han lærte sine etterfølgere å be om at hans Fars navn måtte bli helliget eller holdes hellig. ( Matt 6:9) 

Og han sa i bønn til Jehova Gud: Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg.(Joh 17:3) Han sa også: Jeg må forkynne det glade budskap om (himmelske) Guds rike. Det er det jeg er utsendt for. (Luk 4:43)

Hvor viktig var det for Jesus å gjøre kjent sin Fars navn og rike. Han sa til disiplene: Min mat er å gjøre det han vil som har sendt meg og fullføre hans verk. ( Joh 4:34)

Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (16 timer siden):

En annen hendelse fra atombombingen av Hiroshima i 45 er også berørt, 8 menn som levde i umiddelbar nærhet til eksplosjonssenteret, var de eneste overlevende i den sonen, de ble fulgt av mange forskere i tiår etterpå,

Jeg var visst ikke tydelig nok. Jeg betviler ikke at det også var kristne som overlevde Hiroshima, de fleste i Hiroshima overlevde. Det jeg betviler, og som ut fra det jeg har googlet meg til ser ut til å være direkte løgn, er at disse 8 var de eneste overlevende i den sonen. 

Det naturlige faktum at mange, også kristne, overlevde Hiroshima beviser på ingen måte mirakelpåstandene dine, og "dokumentasjonen" du la ved, beviser da heller ikke dette. Siden disse i følge deg, ble fulgt av mange forskere, bør det finnes forskningsrapporter om dette, og ikke bare påstander på evangeliske nettsider. Kan du lenke til noe av dette?

Jeg er absolutt interessert i all fakta, også det som kan indikere noe overnaturlig. Men påstander fra kristne sider er ikke fakta, og det er skuffende, men ikke overraskende at du ikke ser forskjell.

Sitat

en av de overlevende gav på et tidspunkt i amerikansk fjernsyn det svaret at i det huset levde de budskapet fra Fatima.

Og hva skal liksom dette bevise, utover at denne personen er kristen?

 

Arnfinnius skrev (11 timer siden):

Kristus sier " Riket er inne i dere" .

Hvordan vet du dette?

Sitat

Gud lar seg ikke begrense av noe, Han er alt som er mulig og umulig.

Hvordan vet du dette?

Sitat

Han kan ikke invaderes, av den enkle årsak at Han er den eneste.

Hvordan vet du dette?

Sitat

Men fortsette å øke min kunnskap skal jeg, om Gud gir meg det.

Du blander tydeligvis "faith" - tro uten noen rasjonell grunn - med kunnskap. De to er på ingen måte det samme.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
per777 skrev (På 21.2.2024 den 8:28 AM):

Gud er Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Altså et vesen og 3 personer. Gud ble menneske (Jesus Kristus). Født av Maria. Josef var kun stefaren Hans. Jesus er Guds Sønn. Jesus bekjente all verdens synd som sin synd i Johannes dåpen. Jesus ble fristet av Satan, men seiret. Adam falt i synd, men Jesus seiret. Altså Jesus levde et syndfritt og fullkomment liv, som Gud krever fra oss mennesker. Derfor sendte Han Jesus som vår stedfortreder. På Golgata kors tok Han dommen og straffen vår på Seg. Døden kunne ikke holde på Han pga. Han oppfylte Guds hellige lov. Han stod opp igjen fra de døde den tredje dagen, og for opp til himmelen og satte seg ved Guds høyre hånd. Som vår stedfortreder. Gud krever fullkommenhet fra oss mennesker. Alle mennesker har syndet. Derfor sendte Han Jesus. Det var Gud, kledd i kjøtt og blod, som sonte all verdens synd på korset. Så høyt elsker Han verden. Og som stod opp igjen fra de døde til vår rettferdiggjørelse. At vi skulle være rettferdige for Gud. Den som tror på Han blir ikke dømt. Den som ikke tror er allerede dømt. Sender med noen bibelvers:     

Ordet ble menneske
1 I begynnelsen var Ordet.

Ordet var hos Gud,

og Ordet var Gud.


2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham,

uten ham er ikke noe blitt til.


Det som ble til 4 i ham, var liv,

og livet var menneskenes lys.

5 Lyset skinner i mørket,

og mørket har ikke overvunnet det.


6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. 8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.


9 Det sanne lys,

som lyser for hvert menneske,

kom nå til verden.


10 Han var i verden,

og verden er blitt til ved ham,

men verden kjente ham ikke.


11 Han kom til sitt eget,

og hans egne tok ikke imot ham.

12 Men alle som tok imot ham,

dem ga han rett til å bli Guds barn,

de som tror på hans navn.

13 De er ikke født av kjøtt og blod,

ikke av menneskers vilje

og ikke av manns vilje,

men av Gud.


14 Og Ordet ble menneske

og tok bolig iblant oss,

og vi så hans herlighet,

en herlighet som den enbårne Sønn

har fra sin Far,

full av nåde og sannhet.


15 Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.»


16 Av hans fylde har vi alle fått,

nåde over nåde.

17 For loven ble gitt ved Moses,

nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.


18 Ingen har noen gang sett Gud,

men den enbårne, som er Gud,

og som er i Fars favn,

han har vist oss hvem han er. (Joh. 1)

Hva om de store religionene heller markedsførte felles etiske regler for ethvert velfungerende samfunn; som feks bud nr 3 til 10, fremfor å slenge ut denne typen ullent /mytisk tøv ? 

https://snl.no/De_ti_bud

Bud nr 1 og 2 brukes bare for å befeste presteskapets makt, innflytelse og rikdom.
Disse er best egnet for konfliktskapende ekskludering og burde vært bannlyst.

 

 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 15.5.2024 den 10:26 PM):

Er du gravid og har bestemt navnet ?

Ja,ja men er han med barn, han bærer fram lykke og kjærlighet , som enhver gjør som velger Kristus sin vei. Den vei som både er og fører til sannheten og livet.

Endret av Arnfinnius
Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (4 timer siden):

 

Ja,ja men er han med barn, han bærer fram lykke og kjærlighet , som enhver gjør som velger Kristus sin vei. Den vei som både er og fører til sannheten og livet.

Det finnes mengder av eksempler på at religion har medført ulykke og hat.
Sannheten søker jeg gjennom vitenskap, min utdannelse og erfaring og ikke gjennom gamle skriftsteder som er skrevet i en annen kontekst enn dagens.
Livet oppstår når foreldre produserer barn og ikke ved unnfangelse utført av en «hellig hånd»

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Det finnes mengder av eksempler på at religion har medført ulykke og hat.
 

Det å følge Kristus sin vei har aldri medført ulykke og hat for følgeren. Når det er sagt må man merke seg at følgeren får ikke bedre enn Ham han følger.

Det ligger en dyp psykologisk effekt i at kjærlighet trekker hat til seg, siden hatet oppstår som en sekundæritet av fornektet skade, og kjærligheten er den eneste kvalitet som kan lege skaden, og igjennom det opprette et harmonisk bevisst nærvær også i denne delen av sinnsnaturen.  

 

Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (2 timer siden):

Det å følge Kristus sin vei har aldri medført ulykke og hat for følgeren.

Det finnes da utallige beviselige eksempler på at troende har blitt utsatt for forfølgelse, ulykke og hat for sin tro, både tro på Kristus og helt andre. Så påstanden din er beviselig helt feil.

Dessuten finnes det utallige beviselige eksempler på at mennesker har blitt utsatt for forfølgelse, ulykke og hat på grunn av andres tro.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan du tenker, og hva som får deg til å skrive en slik påstand som er så åpenbart feil når man ser på kristendommens 2000-årige historie. En påstand som du (som vanlig) ikke begrunner, så det er vanskelig å vite hva du egentlig mener med dette.

Sitat

Når det er sagt må man merke seg at følgeren får ikke bedre enn Ham han følger.

Noe som også er en helt ubegrunnet og feil påstand. Det finnes da mange eksempler på mennesker som er lykkelig i sin tro, helt uavhengig av om troen er sann eller ikke.

Arnfinnius skrev (2 timer siden):

Det ligger en dyp psykologisk effekt i at kjærlighet trekker hat til seg,

Dette høres ut som noe du har funnet på selv. Har du noe dokumentasjon på at kjærlighet generelt trekker hat til seg? Jeg vil heller påstå at kjærlighet fører til mer kjærlighet og at hat avler mer hat.

Sitat

siden hatet oppstår som en sekundæritet av fornektet skade, og kjærligheten er den eneste kvalitet som kan lege skaden, og igjennom det opprette et harmonisk bevisst nærvær også i denne delen av sinnsnaturen.  

Og dette har du også funnet på helt selv, eller?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (1 time siden):

Det å følge Kristus sin vei har aldri medført ulykke og hat for følgeren. Når det er sagt må man merke seg at følgeren får ikke bedre enn Ham han følger.

Det ligger en dyp psykologisk effekt i at kjærlighet trekker hat til seg, siden hatet oppstår som en sekundæritet av fornektet skade, og kjærligheten er den eneste kvalitet som kan lege skaden, og igjennom det opprette et harmonisk bevisst nærvær også i denne delen av sinnsnaturen.  

Å neivel ?
Behøver jeg å nevne mer enn konflikten mellom protestanter og katolikker i nord-irland før du må innrømme at du tar feil ?

Den beste metoden for å motvirke hat er rettferdighet i en domstol hvor aktor og forsvarer kan prosedere.
Kjærlighet i den settingen er helt underordnet.
Særlig hvis kjærligheten er forklart i noe som skjedde for et par tusen år siden…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 17.5.2024 den 12:24 PM):

Å neivel ?
Behøver jeg å nevne mer enn konflikten mellom protestanter og katolikker i nord-irland før du må innrømme at du tar feil ?

Det finnes ingen konflikt mellom kristne i Nord-Irland, men det finnes konflikt mellom troløse, som har skilt lag med samvittigheten.

Den beste metoden for å motvirke hat er rettferdighet i en domstol hvor aktor og forsvarer kan prosedere.
Kjærlighet i den settingen er helt underordnet.
Særlig hvis kjærligheten er forklart i noe som skjedde for et par tusen år siden…

Hat kan ikke motvirkes i en domstol, for hat er en sekundært rettet emosjon, oppstått av uviljen til å tåle en lidelse, og av misoppfattelse av livets struktur og vesen. Hos den levende som studerer kjærlighetens vesen, foregår det i det levende livet og ikke i det forne, men varder er til nytte for språkgivingen.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 17.5.2024 den 12:09 AM):

Hva om de store religionene heller markedsførte felles etiske regler for ethvert velfungerende samfunn; som feks bud nr 3 til 10, fremfor å slenge ut denne typen ullent /mytisk tøv ? 

https://snl.no/De_ti_bud

Bud nr 1 og 2 brukes bare for å befeste presteskapets makt, innflytelse og rikdom.
Disse er best egnet for konfliktskapende ekskludering og burde vært bannlyst.

 

 

Det første budet
28 En av de skriftlærde, som hadde hørt på dette ordskiftet og lagt merke til hvor godt Jesus svarte, gikk bort til ham og spurte: «Hvilket bud er det første av alle?» 29 Jesus svarte: «Det første budet er dette: ‘Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er én. 30 Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’ 31 Det andre er dette: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ Ikke noe annet bud er større enn disse.» 32 Den skriftlærde sa til ham: «Du svarer godt, mester! Det er sant som du sier: Herren er én, og det er ikke noen annen enn han. 33 Å elske ham av hele sitt hjerte og av all sin forstand og av all sin kraft og å elske sin neste som seg selv, det er mer verdt enn alle brennoffer og andre offer.» 34 Da Jesus hørte hvor klokt han svarte, sa han til den skriftlærde: «Du er ikke langt borte fra Guds rike.» Og ingen våget å spørre ham mer.

Disse to bud, om de ble fulgt og praktisert, ville gjøre livet lykkelig for alle medvitende skapninger, de ville endre verdensstrukturen vår på en slik måte at fredelig samarbeide ville være regelen.

Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (22 minutter siden):

Det andre er dette: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ Ikke noe annet bud er større enn disse.

De som tror på disse abrahamittiske religionene ser bort fra dette budet mer enn noen andre, bare se til Gaza eller til Ukraina, der brukes religionen til å hate deres naboer, og sånn har religionen din blitt brukt siden den oppsto, mange fine ord, men ingen handling, bare hat og rettferdiggjøring av hat. Det er problemet med skriftene deres, de er åpenbart skrevet av en rekke forskjellige mennesker, som gjør det mulig for rasshøl å plukke de kirsebær som passer, og det er ingen religiøse som plukker de kirsebæra du snakker om, de er mer opptatt av det de kan hate. 

Salmenes bok, 137:8-9


'Du datter Babel som er herjet,
salig er den som gjengjelder
det du gjorde mot oss.

Salig er den som griper dine barn
og knuser dem mot berget!'

Første samuelsbok 15:2-4

 

'Så sier Herren over hærskarene: Jeg krever amalekittene til regnskap for det de gjorde mot israelittene da de dro opp fra Egypt. De sperret veien for dem. Dra nå ut og slå amalekittene. Slå alt som tilhører dem, med bann. Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» Saul kalte folket til våpen og mønstret dem i Tela'im. Det var to hundre tusen fotfolk foruten ti tusen judeere.'

Andre kongebok, 2:23-24

Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.'

Peters første brev, 2:18-20


'Dere tjenestefolk [slaver] skal med ærefrykt underordne dere herrene deres – ikke bare de gode og vennlige, men også de vrange. For det er godt om noen finner seg i uforskyldte lidelser fordi samvittigheten er bundet til Gud. Om dere holder ut å bli straffet når dere har gjort noe galt, er det noe å rose dere for? Men om dere holder ut i lidelser når dere gjør det rette, da er det godt i Guds øyne.'

Andre mosebok, 11:4-6


'Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt. Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den førstefødte hos farao som sitter på sin trone, til den førstefødte hos slavekvinnen som står bak kvernen, og alle førstefødte dyr i buskapen. I hele Egypt skal det lyde et skrik så høyt at det aldri har vært maken til det før og heller ikke skal bli det siden.'

 

5. mosebok, 28:28-37


'Herren skal slå deg med vanvidd, blindhet og sinnsforvirring. Midt på dagen skal du famle deg fram som den blinde famler i mørke.
Du skal ikke lykkes på din vei. Du blir undertrykt og utplyndret dag etter dag, og det er ingen som hjelper. Binder du deg til en kvinne, skal en annen mann voldta henne. Bygger du et hus, får du ikke bo i det. Planter du en vinmark, får du ikke ta den i bruk. Oksen din skal slaktes mens du ser på, og du får ikke spise kjøttet. Eselet ditt skal røves rett for øynene på deg og kommer aldri tilbake til deg. Småfeet ditt skal fiendene få, og det er ingen som hjelper deg. Sønnene og døtrene dine skal overgis til et fremmed folk. Du skal se og lengte etter dem hele tiden, men forgjeves, for du er maktesløs. Et folk du ikke kjenner, skal ete opp grøden av jorden din og det du har vunnet med alt ditt strev. Du blir undertrykt og tråkket på, dag etter dag. Du skal bli gal av det synet du får se. Herren skal slå deg på knærne og på lårene med ondartede verkebyller som ikke kan helbredes; de skal bre seg fra hode til hæl.

Herren skal føre deg og den kongen du setter over deg, bort til et folkeslag som verken du eller dine fedre har kjent, og der skal du dyrke andre guder, stokk og stein. Du skal bli et skremsel, et ordtak og et spottord blant alle de folk som Herren fører deg bort til.'

Andre Mosebok, 20:4-5:


'Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg.'

 

Tredje mosebok, 27:3-6


'En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel. Er det et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdien av en gutt være tjue sjekel og av en jente ti sjekel. Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien av en gutt være fem sjekel sølv og av en jente tre sjekel sølv.'

Jeg kan plukke kirsebær jeg også, denne guden er åpenbart en rasistisk sexistisk psykopat som ingen burde tro på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

De som tror på disse abrahamittiske religionene ser bort fra dette budet mer enn noen andre, bare se til Gaza eller til Ukraina, der brukes religionen til å hate deres naboer, og sånn har religionen din blitt brukt siden den oppsto, mange fine ord, men ingen handling, bare hat og rettferdiggjøring av hat. Det er problemet med skriftene deres, de er åpenbart skrevet av en rekke forskjellige mennesker, som gjør det mulig for rasshøl å plukke de kirsebær som passer, og det er ingen religiøse som plukker de kirsebæra du snakker om, de er mer opptatt av det de kan hate. 

 

Jeg kan plukke kirsebær jeg også, denne guden er åpenbart en rasistisk sexistisk psykopat som ingen burde tro på.

Det første budet
28 En av de skriftlærde, som hadde hørt på dette ordskiftet og lagt merke til hvor godt Jesus svarte, gikk bort til ham og spurte: «Hvilket bud er det første av alle?» 29 Jesus svarte: «Det første budet er dette: ‘Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er én. 30 Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’ 31 Det andre er dette: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ Ikke noe annet bud er større enn disse.» 32 Den skriftlærde sa til ham: «Du svarer godt, mester! Det er sant som du sier: Herren er én, og det er ikke noen annen enn han. 33 Å elske ham av hele sitt hjerte og av all sin forstand og av all sin kraft og å elske sin neste som seg selv, det er mer verdt enn alle brennoffer og andre offer.» 34 Da Jesus hørte hvor klokt han svarte, sa han til den skriftlærde: «Du er ikke langt borte fra Guds rike.» Og ingen våget å spørre ham mer.

 

Den som er kristen, gjør det som Gud vil og vedkjennes gjennom sine handlinger av Kristus på dommens dag.

Gud er en.

Det betyr at Gud rommer alt som finnes , så tålmodigheten Hans er stor, siden også denne verdens produksjon av unødig lidelse belaster og påvirker hva Gud må kjenne.

Da Jesus mottok Johannes dåpen, bekjentgjorde Gud , at Han hadde sin glede i Jesus Kristus, for Jesus elsker Gud og er i en hellig interaksjon med Gud, noe som er mulig for enhver som praktiserer og overholder budene slik de står beskrevet i det hellige evangelium om Jesus Kristus.

Den som gjør Guds vilje istedenfor sin egen, vil bli vedkjent av Jesus Kristus på dommens dag.

Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (24 minutter siden):

28 En av de skriftlærde, som hadde hørt på dette ordskiftet og lagt merke til hvor godt Jesus svarte, gikk bort til ham og spurte: «Hvilket bud er det første av alle?» 29 Jesus svarte: «Det første budet er dette: ‘Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er én. 30 Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’ 31 Det andre er dette: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ Ikke noe annet bud er større enn disse.» 32 Den skriftlærde sa til ham: «Du svarer godt, mester! Det er sant som du sier: Herren er én, og det er ikke noen annen enn han. 33 Å elske ham av hele sitt hjerte og av all sin forstand og av all sin kraft og å elske sin neste som seg selv, det er mer verdt enn alle brennoffer og andre offer.» 34 Da Jesus hørte hvor klokt han svarte, sa han til den skriftlærde: «Du er ikke langt borte fra Guds rike.» Og ingen våget å spørre ham mer.

Er du ikke i stand til å tenke selv ? Prøv ditt eget tenkekjøtt bare et lite sekund, greier du det eller skal du bare komme med mer bullshit du ikke har skrevet selv ? Prøv å tenk selv prøv å utvise litt kildekritikk, er det beviser for dine påstander, nei bibel vers er ikke bevis, prøv å vis meg at du ikke er fullstendig hjernevasket og argumenter selv.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (15 minutter siden):

Er du ikke i stand til å tenke selv ? Prøv ditt eget tenkekjøtt bare et lite sekund, greier du det eller skal du bare komme med mer bullshit du ikke har skrevet selv ? Prøv å tenk selv prøv å utvise litt kildekritikk, er det beviser for dine påstander, nei bibel vers er ikke bevis, prøv å vis meg at du ikke er fullstendig hjernevasket og argumenter selv.  

Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’

Hvis vi nå ser på hva konsekvens dette har, så fölger synliggjøringen av at dette krever alt av mennesket, men samtidig ser vi at kjenslene , tankene, behovene, situasjonene skifter, så på dette skiftende nivå er budet ikke mulig, så for den som identifiserer seg med det som skifter, vil oppfyllelsen av budet bare være glimtvis og ikke vedvarende. Så på samme måte som i Sokrates lykkebegrep, er oppdagelsen av det som ikke skifter nødvendig. Det Kristi lidelseshistorie viser oss er en enorm befrielse, for kampen for overlevelse eller bestemte overfladiske tilstander opphører, som vi kan se dør ikke det som lever, men for all del tilstander skifter, siden vår evne til å være nærværende med smerte er noe begrenset, er kjærlighetsbudet til stor hjelp ved utholdelsen av smerten når den først er der, og siden den tilhører det skiftende er det jo fint at tiden er kort. 

Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (Akkurat nå):

Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’

Guden din er ikke min herre, men trist nok så er denne eventyrfiguren din herre, en slave til mytologi, for et meningsløst liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arnfinnius skrev (1 time siden):

Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’

Jeg synes din reaksjon på @skaftetryne32 sine Bibelsitater forteller mye om deg og din tro. Når @skaftetryne32 siterer eksempel på eksempel på at Bibelen viser en urettferdig, ond og umoralsk Gud, lukker du bare øyne og øre og later som om du ikke ser det han skriver.

Er troen din basert på et så svakt fundament at du ikke klarer å ta inn over deg hva Bibelen faktisk sier om guden du tror på, men i stedet kiresbærplukker kun de delene du liker? Det virker slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Guden din er ikke min herre, men trist nok så er denne eventyrfiguren din herre, en slave til mytologi, for et meningsløst liv. 

Fornektelse av Faderen, tilgis.

Fornektelse av Sønnen, tilgis.

Fornektelse av kjærligheten, må derimot den som det gjelder bære konsekvensen av.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Jeg synes din reaksjon på @skaftetryne32 sine Bibelsitater forteller mye om deg og din tro. Når @skaftetryne32 siterer eksempel på eksempel på at Bibelen viser en urettferdig, ond og umoralsk Gud, lukker du bare øyne og øre og later som om du ikke ser det han skriver.

Er troen din basert på et så svakt fundament at du ikke klarer å ta inn over deg hva Bibelen faktisk sier om guden du tror på, men i stedet kiresbærplukker kun de delene du liker? Det virker slik.

Den Kristne tro er sentrert i Kristi liv og virke, bibelen har således de fire evangelier som troens innholdsgiver, det senere og det tidligere er nyttig og har sannhetshalt om det ikke motsier det Jesu ord og handling og lidelses historie frem viser. Vi må også merke oss at troen er personlig i den forstand at den finner sin form i bevisttheten. De bibelske steder du nevner, hadde ingen relevans til kjærlighetens bud og vesen.

Hypotese "ingen Gud"

Det er litt av en eventyrlig forestilling at ingen forutgående intelligens rørte i "gryta" så meningsfulle intelligente bevisstheter oppsto. ingen rørte ingenting å røre i, men av dette nonsens sitter en person i ladaen sin og hører på en sang, mens han er på vei til "the line" i ørkenlandet et sted. Så gubben som kaller seg Per visste heller ikke at bukser fantes til, før denne dukket opp på kroppen hans, og lapskausen visste han ikke hva han skulle gjøre med, følr den befant seg i magen hans. Det kunne se ut til at den Gudsfornektende ide har et og annet å bevise om han ønsker å bli tatt seriøst da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...