Gå til innhold

BIOS ved oppstart etter ekstra SSD


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg trengte mer lagringsplass og har støtte til 2x SSD lagring på hovedkortet. Windows ligger på min første SSD som jeg har brukt i mange år. 

Etter at jeg har satt inn den nye lagringsenheten blir jeg sendt direkte til BIOS uten mulighet til å endre oppstartsdisk (Som da blir satt til den nye SSD'en). Hvis jeg tar ut den nye SSD'en fungerer det som normalt igjen. 

Nye SSD: Kingston KC3000 2TB
Hovedkort: ASUS TUF GAMING B550-PRO hovedkort

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse dette. 
Mvh. Forvirret og dårlig PC-bygger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raskt svar! 

Den nye er i den trege sloten, 
32Gb/s M.2 support:
PCIe 3.0 x4 & SATA mode

mens den gamle er i: 
64Gb/s M.2 support
PCIe 4.0 x4 & SATA mod

Så tror ikke at den nye skulle få prio. 

Har ikke formatert eller partisjonert den nye disken da jeg kun kommer meg til BIOS.

Lenke til kommentar

Det skal garantert gå an å bytte rekkefølge på diskene i Bios, du må bare lete mer for å finne ut hvor.

Dette har jeg gjort på utallige pc'er, helt nye til 15 år gamle og alle finnes det en måte å gjøre dette på.

Edit:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/misc/Manual/PRIME_TUF_GAMING_B550_Series_BIOS_EM_WEB_EN.pdf

Se punkt 1.2.1, nede til høyre i bildet er der du velger boot priority, da setter du disken med Windows installert øverst.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

Ang pkt 1.2.1 er problemet at det ikke dukker opp noen alternativ. (Kan evnt ta bilder av dette på kvelden i dag) 

Jeg prøvde å bytte den gamle ssden inn i den trege sloten i går, uten hell. Så tror kanskje det er noe galt med selve sloten? Forklarer fortsatt ikke hvorfor den finner SSDen i den trege sloten og hvorfor man ikke får startet når ssd med Windows når den fungerer utmerket når den er der som eneste lagringsenhet i den raske sloten. 

Beklager utrolig knotete setning. 😅

Kan nevne at jeg også har prøvd å oppdatere bios driver + satte tilbake til default. 
 

edit: kanskje det er et strømforsyningsproblem? Har en hdd og en sata ssd i tillegg. 

Endret av bjau
Spørsmål
Lenke til kommentar
25 minutes ago, bjau said:

@Svein M: Nei. Ingen av de fungerer i den trege. 

Har Amd prosessor. Ryzen 5 5600x

Om ingen av SSDene virker i den trege sloten må du se om det finnes en funksjons som disabler sloten. Har ikke sett dette på mitt siste ASUS-kort (4 år siden) og det virker unødvendig å skulle ha, men sjekk ihvertfall.

Ellers høres den defekt ut. Evt at brikken ikke er helt inni sporet siden sloten er ubrukt og kan være noe tregere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...