Gå til innhold

50/50 med to barn, har jeg rett på noe bidrag?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg klarer ikke finne svar på følgende, og håper noen kan hjelpe meg.

Jeg bor 50/50 med to barn etter samlivsbrudd, er på tredje året og økonomien har begynt å stramme seg til, jeg har ingen hjelp fra foreldrene eller andre,
er i full jobb, og har alltid vært det.

Har jeg rett på noen form for økonomisk støtte/bidrag fra NAV?
Det eneste jeg vet vi får, er bidraget pr. barn, på rundt 1000 kroner, som går til mor, som igjen settes inn på barnas kontoer.
Samt at jeg kan skrive av litt på skatten.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere bør ordne det slik at dere får halvparten av barnetrygda hver. Da er det enklest at dere får barnetrygd for ett barn hver. Det er ikke lenger lavere skatt for enslige forsørgere, i stedet får du høyere barnetrygd. Jeg mottar selv 4026,- i måneden fra NAV for ett barn, hvor 2516,- av dette er i form av utvidet barnetrygd. Er i samme situasjon som deg, 2 barn med eksen. Vi har ordnet det så vi får barnetrygden for ett barn hver.

Vet ikke hva slags forhold du har med eksen, og om hun vil sette seg på bakbeina på dette. Men når dere deler omsorgen 50/50 så har du rett på halve barnetrygden.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lurt å ha hovedomsorgen for et barn hver, men delt omsorg i praksis. Da får du utvidet barnetrygd for et barn. Hvis barnet er under 6 år utgjør det ca 4300 i mnd. 

Ved delt omsorg burde man heller ikke betale bidrag til hverandre. 

Lenke til kommentar
Cec5 skrev (1 time siden):

Det er lurt å ha hovedomsorgen for et barn hver, men delt omsorg i praksis. Da får du utvidet barnetrygd for et barn. Hvis barnet er under 6 år utgjør det ca 4300 i mnd. 

Ved delt omsorg burde man heller ikke betale bidrag til hverandre. 

Dette er ikke nødvendig. Delt omsorg for begge barna er ikke til hinder for å få utvidet barnetrygd. 

Lenke til kommentar
Imagines0174 skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg klarer ikke finne svar på følgende, og håper noen kan hjelpe meg.

Jeg bor 50/50 med to barn etter samlivsbrudd, er på tredje året og økonomien har begynt å stramme seg til, jeg har ingen hjelp fra foreldrene eller andre,
er i full jobb, og har alltid vært det.

Har jeg rett på noen form for økonomisk støtte/bidrag fra NAV?
Det eneste jeg vet vi får, er bidraget pr. barn, på rundt 1000 kroner, som går til mor, som igjen settes inn på barnas kontoer.
Samt at jeg kan skrive av litt på skatten.

 

Hvis hun har vesentlig større skattepliktig inntekt enn deg så kan du ha krav på barnebidrag. Dette er noe du kan søke om på nav, det er derfor ikke noe kamp du trenger å ta direkte med henne personlig. Kan dog hende hun blir pisst når hun får kravet da dere begge må betale en slant for saksbehandlingen uansett hvilken vei det går. Har dere delt omsorg har du også krav på halve barnetrygden men du må søke om det.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Powertrainer said:

Hvis hun har vesentlig større skattepliktig inntekt enn deg så kan du ha krav på barnebidrag. Dette er noe du kan søke om på nav, det er derfor ikke noe kamp du trenger å ta direkte med henne personlig. Kan dog hende hun blir pisst når hun får kravet da dere begge må betale en slant for saksbehandlingen uansett hvilken vei det går. Har dere delt omsorg har du også krav på halve barnetrygden men du må søke om det.

Jeg tjener nok mer enn henne, men sitter også igjen med langt større utgifter (i rene boutgifter er det snakk om 22k i boliglån og fellesutgifter), så er det strøm, mat etc ++. Sparer der jeg kan, sløser ikke, flytter lån etter renter, reforhandler forsikringer årlig etc. og holder det meste nede.
Tenker jeg hører med henne hva hun faktisk mottar av bidrag totaltsett, og hvor disse blir av, om om de faktisk går til barna. Hvis det viser seg at utvidet barnetrygd går rett i lommene hennes, må jeg ta en runde.

Lenke til kommentar

Som Powertrainer skriver har du krav på halve barnetrygden (i hvert fall så vidt jeg vet). Hvor hennes del går har du strengt tatt ingen ting med. 

Full forståelse for at det kan føles urettferdig om hun har romsligere økonomi, men sånn er livet.

At 22K i samlede utgifter føles mye har jeg også forståelse for, men jeg tror ikke det er noen ytelser å hente fra NAV eller andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAV sin bidragskalkulator https://www.nav.no/barnebidrag#bidragskalkulator om dere ikke har en privat avtale som dere er enige om.

Ulik lønn teller inn.  Men aller størst utslag om det er ulik prosentvis botid for barna hos henne eller deg.

Sitat

Utgiftene til forsørgelse skal likevel fordeles etter inntekt slik at den som har høyest inntekt kan risikere å betale bidrag til den andre av foreldrene selv ved delt bosted.

 

Ellers, pass på å være god venn med barna.  Blir en uvenn med barna og de flytter ut for å gå på skole, så har de krav på å bli forsørget (husleie, mat, etc) og kan rette kravet til NAV som så innkrever betaling fra foreldre. Og noen barn velger jo å flytte ut allerede når de er 16 år for å gå på skole på annen kant av landet.

Sitat

Barn har rett til å bli forsørget av begge foreldrene til og med den måneden barnet fyller 18 år. Etter fylte 18 år kan barnet ha rett til å bli forsørget mens hen gjennomfører videregående opplæring.

 

Lenke til kommentar
Imagines0174 skrev (5 timer siden):

Jeg tjener nok mer enn henne, men sitter også igjen med langt større utgifter (i rene boutgifter er det snakk om 22k i boliglån og fellesutgifter), så er det strøm, mat etc ++. Sparer der jeg kan, sløser ikke, flytter lån etter renter, reforhandler forsikringer årlig etc. og holder det meste nede.
Tenker jeg hører med henne hva hun faktisk mottar av bidrag totaltsett, og hvor disse blir av, om om de faktisk går til barna. Hvis det viser seg at utvidet barnetrygd går rett i lommene hennes, må jeg ta en runde.

Det som uansett blir bortkastet er at man bare får utvidet barnetrygd for ett barn. Det er derfor det er så gunstig å ta halve barnetrygden hver når man har 2 eller flere barn, for da får begge foreldre den utvidete barnetrygden på 2516,-. Så enkelt forklart så taper dere totalt sett 2516.- hver måned hun får barnetrygden for begge barna. Du kunne tilbudt henne ett barnebidrag tilsvarende barnetrygden hun får for det andre barnet. Så vil din gevinst være den utvidete delen som er på 2516,- uten at hun mister en krone på det selv.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Imagines0174 skrev (8 timer siden):

Jeg tjener nok mer enn henne, men sitter også igjen med langt større utgifter (i rene boutgifter er det snakk om 22k i boliglån og fellesutgifter), så er det strøm, mat etc ++. Sparer der jeg kan, sløser ikke, flytter lån etter renter, reforhandler forsikringer årlig etc. og holder det meste nede.
Tenker jeg hører med henne hva hun faktisk mottar av bidrag totaltsett, og hvor disse blir av, om om de faktisk går til barna. Hvis det viser seg at utvidet barnetrygd går rett i lommene hennes, må jeg ta en runde.

Tror ikke det har noen hensikt å spørre henne om eventuelle bidrag og hva de går til, men halve barnetrygden har du som sagt krav på så jeg ville begynt med å søke om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (9 timer siden):

Dette er ikke nødvendig. Delt omsorg for begge barna er ikke til hinder for å få utvidet barnetrygd. 

Men hvis man har hovedomsorgen for et barn hver, vil begge foreldrene være enslige forsørgere og få utvidet barnetrygd for et barn. Det hjelper jo på økonomien. Begge foreldre holder barna med klær hos seg. Men ytterklær, hårklipp etc sørger den med hovedomsorgen for.  Dette synes jeg er en grei løsning. 

Lenke til kommentar
Imagines0174 skrev (15 timer siden):

Hei!

Jeg klarer ikke finne svar på følgende, og håper noen kan hjelpe meg.

Jeg bor 50/50 med to barn etter samlivsbrudd, er på tredje året og økonomien har begynt å stramme seg til, jeg har ingen hjelp fra foreldrene eller andre,
er i full jobb, og har alltid vært det.

Har jeg rett på noen form for økonomisk støtte/bidrag fra NAV?
Det eneste jeg vet vi får, er bidraget pr. barn, på rundt 1000 kroner, som går til mor, som igjen settes inn på barnas kontoer.
Samt at jeg kan skrive av litt på skatten.

 

Hvis du tjener mindre enn mor så kan du kreve barnebidrag fra henne selv om dere har en 50 / 50 fordeling. Er det motsatt så kan du risikere å måtte betale bidrag til henne, og da hadde jeg nok vært litt mer forsiktig med å ta opp dette temaet. Du kan ta barnebidraget via NAV hvis det er et vanskelig samarbeidsklima dere imellom (altså at du ikke får til privat avtale med henne). 

EDIT: Ser du har svart lenger opp at du tjener mer enn henne. Hva du har i utgifter har ingenting i dette regnskapet å gjøre. 

Endret av leticia
lagt til avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...