Gå til innhold

Brillerens kun en gimmick?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik lens pen brukte jeg på sensoren samt linsene på mine kameraer for mange år siden. Jeg var kun delvis fornøyd med den. Den funket fint når den var ny, men det tok ikke lang tid før den la igjen merker. 

En tykk og lofri microfiberklut er det absolutt beste. Den største baksiden med disse er to ting. Dem KAN legge igjen fibre på overflaten. Spiller ikke noen rolle på en brille, men på en kamerasensor dunker ikke det. Den andre tingen er at dem er større og får ikke plass i brilleetuiet. Så sant man ikke klipper dem til. 
 

Merk at jeg er snakker om kvalitetskluter:

https://theragcompany.eu/products/eagle-edgeless-500-microfiber-towel-4-pack

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 18.2.2024 den 10:50 PM):

En slik lens pen brukte jeg på sensoren samt linsene på mine kameraer for mange år siden. Jeg var kun delvis fornøyd med den. Den funket fint når den var ny, men det tok ikke lang tid før den la igjen merker.

Det er klart at det man tørker av brillene blir ikke mystisk borte fra klutene, og ettersom størrelsen er liten, så er det begrenset hvor mange ganger man kan bruke de før skitten begynner å smitte tilbake til det man renser de med. Men de kan fint vaskes, og det er også meningen at man skal gjøre med mikrofiberkluter innimellom. Men jeg har brukt mine en god stund nå uten å føle behov for å vaske de.

Lenke til kommentar

Jeg har glass glass (ikke plast) i mine briller, og jeg har sluttet med både mikrofiberklut og spritbrillevask fra optiker. Jeg bruker PH-nøytral håndsåpe på brillene, og så blåser dem tørre etterpå. Først vasker jeg hendene, og så skyller brilleglassene under vann, og gnir dem forsiktig med en dråpe såpe som jeg så skyller av.

 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (21 minutter siden):

Det er klart at det man tørker av brillene blir ikke mystisk borte fra klutene, og ettersom størrelsen er liten, så er det begrenset hvor mange ganger man kan bruke de før skitten begynner å smitte tilbake til det man renser de med. Men de kan fint vaskes, og det er også meningen at man skal gjøre med mikrofiberkluter innimellom. Men jeg har brukt mine en god stund nå uten å føle behov for å vaske de.

Det stemmer det. 

Men merk at når jeg mener rent glass, så mener jeg 100% rent glass. Ikke rent nok til å se i gjennom. Det klarer en slik tynn fille fint i nøden. 

det har jeg kun klart med skikkelig tykk mikrofiberklut, beregner for å buffe lakken på biler. Har man en liten bersjon av en slik klut i etuiet er dette det absolutt beste å bruke etter mine tester så langt. Det er uansett plass til disse i et vanlig etui hvis man finner en liten nok klut. De tynne typiske brilleklutene har liten verdi for min del. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...