Gå til innhold

Jobb i kassa


Gjest 0d6b2...a3e

Anbefalte innlegg

Gjest 0d6b2...a3e

Hei!

Dere som jobber i butikk, hvor mange timer står dere sammenhengende i kassa(sett at du jobber i dagligvare)?

Hvor mange rullerer på ett kasseskift iløpet av en dag hos dere?

Er det noen makstid eller burde det vært noe makstid for ett kasseskift?

En ting er når det kun er 1 eller 2 på jobb til enhver tid selvsagt, som på Narvesen eller Nille foreksempel. Men en annen ting når det er flere mennesker på jobb iløpet av åpningstiden, som på Kiwi, Meny, Spar, Coop osv hvor muligheten for en variert arbeidsdag er der om det blir tilrettelagt for.

Anonymous poster hash: 0d6b2...a3e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen år siden jeg jobbet i butikk ved siden av skolen nå, men vi tok utgangspunkt i at alle tok en time hver, og om noen av avdelingslederne hadde ekstra mye å gjøre så steppet jeg eller noen andre uten ekstra ansvar inn og tok timen for de. 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (25 minutter siden):

Er noen år siden jeg jobbet i butikk ved siden av skolen nå, men vi tok utgangspunkt i at alle tok en time hver, og om noen av avdelingslederne hadde ekstra mye å gjøre så steppet jeg eller noen andre uten ekstra ansvar inn og tok timen for de. 

Wow, det hørtes faktisk veldig fint ut! Selv jobbet jeg ett år på bensinstasjon/kiosk under studietiden. Da var en heldig om en var to, og måtte fortsatt sjonglere alle tingene på en gang. Det var helt forferdelig. Eneste gangen jeg ikke hadde kasse tjeneste var når jeg var ass. Butikksjef når butikksjefen var på ferie, da fikk jeg noe tid til bestilling av varer samt personal ting osv ila dagen, men det var ikke mye tid det heller.

All ære til de som jobber slikt til 'normalt'.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Wow, det hørtes faktisk veldig fint ut! Selv jobbet jeg ett år på bensinstasjon/kiosk under studietiden. Da var en heldig om en var to, og måtte fortsatt sjonglere alle tingene på en gang. Det var helt forferdelig. Eneste gangen jeg ikke hadde kasse tjeneste var når jeg var ass. Butikksjef når butikksjefen var på ferie, da fikk jeg noe tid til bestilling av varer samt personal ting osv ila dagen, men det var ikke mye tid det heller.

All ære til de som jobber slikt til 'normalt'.

Var absolutt fint. 
Egentlig glad jeg ikke endte opp på bensinstasjon eller lignende, ugunstige arbeidstider ved døgndrift og det ser jo ganske utrivelig ut å ver den eneste på jobb med alt som skjer til tider. 

Lenke til kommentar

Det ser ikkje ut som slik jobbrotasjon er regulert nokon stad, så då blir det opp til kvar enkelt butikksjef å lage eit system. Det er likevel brei einigheit i at ein rotasjon mellom kasse, hylle og lager gir betre produksjon og trivsel. 

Kor strengt ein skal struktutere slik rotasjon kjem nok mykje ann på talet på tilsette. Sidan det eigentleg berre er fordelar med rotasjon så bør ein ha eit system som hindrar at nokon blir ståande forlenge på ein stad. På ein mindre butikk vil eg tru at dei fleste butikkar har ein meir dynamisk rotasjon der ein spør ein kollega om å bytte når ein treng det. I større butikkar er det nok ei større nødvendigheit å ha ein nedskrevet rotasjonsplan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0d6b2...a3e

Der jeg jobber er ett kasseskift vanligvis 4 til 6 timer omgangen. Har ved ett par anledninger blitt stående i 8 timer også selvom det ikke har vært strengt nødvendig da det har vært andre som kan ha tatt over underveis. Har kjent meg skikkelig, skikkelig irritert de gangene det har skjedd. Syntes også å stå i kassa i sammenhengende 5 timer er veldig slitsomt. Det er 5 timer med konstant avbryting fra det andre man er forventet å gjøre mens man står der. 5 timer uten å egentlig kunne tenke seg ferdig om man skal bygge om noe foreksempel. 

Jeg syntes det er helt greit å stå i kassa i 2-3 timer. Jeg kan fint strekke meg til 5 timer også om det faktisk ikke er noen andre der som kommer i mellomtiden og kan ta over. Men om det kommer noen og ikke tar over kjenner jeg irritasjonsmoment, for da har jeg vanligvis allerede stått i 3-4 timer.

Har gitt utrykk for at jeg syntes jeg får for mye kasse og at jeg også noenganger syntes det kan bli for lang tid i kassen sammenhengende. Men det blir liksom ikke respektert eller tatt hensyn til. Det påvirker absolutt trivsel i stor grad. 

På gulvet gjør jeg det jeg får beskjed om samt at jeg rydder underveis. Jeg tar med meg tompaller foreks som de andre bare har gått forbi hele dagen. Det er jo en butikk med konstant kundestrøm, så jeg tenker at selvom det er varer på lageret som skal ut i hyller, så skal butikken fortsatt se någenlunde ryddig ut for kundene som er innom. Så kan være det som gjør meg "mindre effektiv", og at jeg får mer kasse(?). 

Anonymous poster hash: 0d6b2...a3e

Lenke til kommentar
Gjest 0d6b2...a3e skrev (4 timer siden):

Så kan være det som gjør meg "mindre effektiv", og at jeg får mer kasse(?). 

Tvilsomt. Om ein hadde meint at du var lite effektiv så hadde du ikkje blitt satt til å sitte i kassa der det både er veldig synlig og ein får klager frå kundane om det går for treigt.

Grunnen til at du får mykje kassaarbeid er nok at du ikkje klager (nok) på det. Dei andre vil helst gjere andre ting og om du kan finne deg i å sitte i kassa heile dagen så lar dei deg gjerne gjere det. Det er ikkje sikkert det er vondt meint frå kollegaene dine heller, det kan være at dei oppriktig trur at du synes det er greitt å sitte mest i kassa. 

Lenke til kommentar

Jeg husker en tidligere sommerjobb, jeg var egentlig ansatt for å drive med frukt og grønt (stormarked, egne avdelinger), men pga. sykdom ble jeg bedt om å steppe inn for en kasserer en dag. De som var kassemedarbeidere der satt bare i kassa. Åtte timer hver dag. Jeg hadde sittet i kasse før i andre butikker, men ikke hele dager. Ble helt smårar i toppen, heh. 

Det vanlige den gangen jeg jobbet i mindre butikk, med litt av alt, var at vi rullerte på kassesittinga. En tørn var kanskje 2 timer? Vi håndterte kontanter manuelt (telle veksel), og det var fort gjort å bli slurvete om man satt for lenge. Det er mye som er annerledes i dagligvare i dag. 

Lenke til kommentar

På obs og Mega ser jeg de sitter i kassene selv om det ikke er kunder, men det er vel for ineffektivt da butikkene er så store,  samt at de har såpass mange ansatte på jobb samtidig. Pluss at jeg handler ofte på de butikkene på fredager og lørdager da det er mye kunder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest fb686...40b

Kjenner et par daglige ledere av lokale butikker her jeg bor og de har sagt følgende når jeg selv har spurt de om dette. 

Coop Prix 1 : 2-3 ansatte på jobb alltid, de velger selv. Hvis ingen velger å stå i kassa blir det satt opp vakter. Noe som ikke har vært behov på 5 år. De har selvbetjente kasser også. Og relativt liten butikk..Så de gjør det de må, dog alltid en som "bestemmer" som også rulleres på mellom de ønsker litt mer ansvar.

Coop prix 2 : 3 ansatte alltid, Rullering 2t hver, + en som må komme ved køer. Relativt stor butikk, men lite med kunder som regel.

Rema 1000: 5-6 ansatte, 4t vakt, men de går rundt når det ikke er kø, sensorsystem sier ifra når noen står ved kassa og da må de dit med en gang. 

Anonymous poster hash: fb686...40b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...