Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

har man en sak mot arbeidsgiver her?


HUIDAda

Anbefalte innlegg

Hei,

Min svigerinne hadde leitet etter jobb etter endt utdanning, og fant en jobb i Oslo. Hun bodde i Stavanger. Hun flyttet til Oslo kun for å ta denne jobben. Arbeidsgiver var fullt klar over at hun flyttet kun for denne jobben.

Etter 2.5 måneder i jobben, så blir hun sagt opp. Arbeidsgiver sier de beklager men avdelingen hun jobbet i har ikke gjort det så bra i år så de må omorganisere avdelingen, og de hadde da ikke plass til henne. Dette var ikke noe nytt, da avdelingen hadde gjort det dårlig hele året. Så jeg tenker her at arbeidsgiver var klar over det allerede da de ansatte henne. Så nå har hun flyttet fra familie, har ikke noe jobb og har en leilighet hun leier i Oslo.

I bunn og grunn ,er dette innafor for arbeidsgiver å gjøre? Er det noen slags sak her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 96bce...a26

Hva skulle saken være? Selv avdelinger som går dårlig må ansette om de opplever at det trengs. Ingenting ulovlig i det. 

Når en er på intervju så har man mulighet til å stille kritiske spørsmål. Men ingen gjør det for deg.

Anonymous poster hash: 96bce...a26

Lenke til kommentar

Har selv jobbet som leder i bedrift og at en avdeling i en bedrift ikke leverer i henhold til budsjett syns ikke hvis bedriften ellers er veldrevet. Men jeg syns det er betenkelig og umoralsk av lederen som foretok en ansettelse i en avdeling som vedkommende nok forsto levde på lånt tid. Dette burde blitt kommunisert til arbeidssøkeren.

Men på de andre siden kan en riktig ansettelse gi håp om at skuta kan snus, men jeg mener fortsatt at man skal kommunisere de utfordringene avdelingen er i.

Endret av fwrummel
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HUIDAda skrev (På 18.1.2024 den 5:27 PM):

I bunn og grunn ,er dette innafor for arbeidsgiver å gjøre? Er det noen slags sak her?

Det avgjerande spørsmålet er om oppseiinga er sakleg. 

Ved omorganisering så skal også omplassering vurderast før det blir gitt oppseiing. 

Utifrå dei opplysningane du gir her så er det ingenting som tyder på at dette er usakleg av arbeidsgivar, men eg ville kanskje sett litt nærmare på om formalitetane ved oppseiinga har blitt fulgt. 

Lenke til kommentar

Det er ingen spesielle regler i arbeidsmiljøloven som regulerer situasjonen der en arbeidstaker har flyttet for å kunne tiltre i en stilling. Som The Avatar skriver er dette en nokså rett frem vurdering av hvorvidt oppsigelsen er saklig. Det er strenge frister for å reise sak om stillingsvern (åtte uker fra oppsigelsen fant sted eller fra forhandlinger ble holdt), og hvis hun ønsker å gjøre dette må hun straks kontakte fagforeningen sin/advokat. 

Arbeidsavtaler er som alle andre avtaler når det gjelder erstatningsansvar. Generelt sett blir man ikke erstatningsansvarlig for å utøve sine lovlige rettigheter, så hvis oppsigelsen er lovlig må det være et annet element som er rettsstridig. Skal det bli snakk om noe erstatningsansvar i den saken som beskrives her vil det i så fall være fordi avtalen ble inngått ved svik - arbeidsgiver har lurt henne. Det vil være en ganske stor motbakke å argumentere seg opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...